Světelné návěstidla

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod mawerick » sob 10 říj, 2009 7:26 pm

Zelená naskakovat před vlakem? :shock: Co to má být? :shock: Zelenou rozsvítíš jen při správně postavené vlakové cestě (ev. volném úseku).

Hodně jednoduše řečeno !!!
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod Tomáš » ned 11 říj, 2009 9:56 am

tak nejsem odborník,ale aby naskakovala zelená automaticky před jedoucím vlakem....to by asi hodně rychle dopadlo katastrofou
řekl bych že to funguje tak (pokud kecám tak mě opravte)že každá návěst je předzvěstí té následující návěsti.Tzn.že když bude první úsek volnej nemusí na návěsti svítit zelená,protože následný úsek už může být obsazen.Na autobloku je to vidět nejlíp střídá se tam zelená,žlutá,červená,podle toho jak se jednotlivé úseky uvolňují.Doufám,že jsem se do toho nezamotal :roll:
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod grexx » ned 11 říj, 2009 10:39 am

Díky za odpovědi, bohužel jsem se ptal trošku na něco jinýho, to co tu píšete vím. Chci to použít pro syna na malí kolejiště kde jsou dva okruhy ( dva ovály) každý samostatně ovládaný. Chtěl jsem to jen pro efekt.
Uživatelský avatar
grexx
 
Příspěvky: 79
Registrován: pon 22 pro, 2008 7:02 pm
Bydliště: Kolín

Příspěvekod mawerick » ned 11 říj, 2009 11:42 am

Tomáš: každá návěst je předzvěstí té následující návěsti ne každá a ne vždy. 8)

grexx: teď už je to lepší, když vbíme k čemu nebo na co. Pro Tvůj případ by pasoval autoblok.

Každé návěstidlo (autobloku) hlídá volnost následujícího oddílu (úseku). Tudíž je na něm základní návěst "volno". Po projetí vlaku kolem tohoto náv. (a obsazení onoho následujícího oddílu) se návěst změní na "stůj". Až se oddíl uvolní tak se návěst změní opět na volno".

Pokud to tedy chceš pro svého syna, myslím, že by to takhle stačilo. (Pominu celý princip autobloku).
TT - analog
r.v. 1975 LD Plzeň

[url]http://www.mzalarm.cz[/url]
Uživatelský avatar
mawerick
 
Příspěvky: 374
Registrován: čtv 15 bře, 2007 6:21 am
Bydliště: Dom. st. Plzeň

Příspěvekod kecu.p » sob 31 říj, 2009 7:17 pm

Pavel Dryml píše:Ono ale zase shazování vjezdového návěstidla na stůj vlakem není v některých situacích úplně věrné, neboť u elektromechanických a elektrodynamických zabezpečovacích zařízení smí signalista přestavit vjezdové návěstidlo do polohy zakazující jízdu (na stůj), až když zjistí, že vlak vjel celý, uvolnil izolovanou kolejnici (to čím vlak ovlivňuje zabezpačovací zařízení) a uvolnil zadní námezník na vzdálenost alespoň dvacet metrů. (ČD Z1)

Takže to, že lokomotiva projede kolem návěstidla a na něm se objeví stůj je sice pěkné, ale ne vždy modelové



Nesouhlasím, pleteš si pojem návěstidlo a návěstní vložka u elektromechaniky. Návěstidlo signalista dá vždy do polohy zakazující jízdu dalších kolejových vozidel, ale udělit odhlášku smí pouze tehdy, když má oblast obvodu pro zjišťování volnosti volný, tzn. vlak dojel celý a uvolnil námazník. Ale až po zastavení. Kolikrát se stalo, že vlak zastavil, signalista viděl volný obvod (poslední vůz byl za námezníkem) a udělil odhlášku. Ale dotyčný vlak se roztáhl (třeba na mírném klesání) a tak obsadil hranici a docházelo k bočnímu nárazu ...
Naposledy upravil kecu.p dne ned 01 lis, 2009 1:36 pm, celkově upraveno 1
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » ned 01 lis, 2009 9:00 am

Tomáš píše:tak nejsem odborník,ale aby naskakovala zelená automaticky před jedoucím vlakem....to by asi hodně rychle dopadlo katastrofou
řekl bych že to funguje tak (pokud kecám tak mě opravte)že každá návěst je předzvěstí té následující návěsti.Tzn.že když bude první úsek volnej nemusí na návěsti svítit zelená,protože následný úsek už může být obsazen.Na autobloku je to vidět nejlíp střídá se tam zelená,žlutá,červená,podle toho jak se jednotlivé úseky uvolňují.Doufám,že jsem se do toho nezamotal :roll:



Co se týče naskakování zelené před vlakem, v modelu je toto možnost mezilehlého hradla. Vlak přijíždí k hradlu, oddílové návěstidlo v poloze stůj po předchozím vlaku, po uvolnění úseku které kryje toto oddílové návěstidlo, hradlař uvolní návěstidlo do polohy volno.

Ad každé návěstidlo je předvěstí následujícího

Toto také není pravda. Pokud hlavní návěstidlo má svoji samostatnou předvěst - označená deskou s křížem nebo s trojuhelníky které jsou spojené jedním vrcholem k sobě - tak předchozí hlavní návěstidlo nekryje toto návěstidlo. Třeba na trati s hradlem je toto zcela normální stav. Ale i tam kde se jezdí mezistaničně v jednom oddílu. Ale z pravidla, vjezdové návěstidlo kryje odjezdové návěstidlo. Ale v síti SŽDC se může vyskytovat a vyskytuje mnoho vyjímek. Popsat všechny je moc obsáhlé. Doporučuji se podívat do skutečné stanice.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

skupinove navestidlo

Příspěvekod milan222 » sob 07 lis, 2009 6:26 pm

nechci zakladat nove tema, tak se ptam tady:
kvuli uspore penez budu mit na kolejisti navestidlo pro vice koleji (3)
jsou pravidla pro umisteni a jak ve skutecnosti vi ten pravy strojvedouci ze ma jet? kolikaznake je toto navestidlo a jak vypada? v klubu mam dojem mame skupinove navestidla ve stanicich, ale nepouzivaji se. (neosazuji)
otazka2: kdyz chci pouzit navest posun, staci kdyz rozsvitim vsechny bile prez vypinac? nebo musim kazdou kolej zvlast?
diky.
PS: nikdy sem neuzival svetelne navesti
milan222
 
Příspěvky: 59
Registrován: ned 01 lis, 2009 8:05 pm
Bydliště: trutnov

Příspěvekod JBr » sob 07 lis, 2009 7:05 pm

U skupinoveho navestidla bez dalsi navesti urcujici kolej, ze ktere je postavena cesta, nelze provadet vypravu navestidlem. Vlak, ktery odjizdi, musi byt adresne vypraven vypravcim.

Navestidlo muze byt dvou (zelena cervena), tri (zelena cervena zluta), ctyrsvetelne (zelena cervena bila zluta), zalezi na typu stanice, trati, zabezpecovacim zarizeni, epose, atp...
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Příspěvekod kecu.p » sob 07 lis, 2009 7:50 pm

může být i pětisvětelné, třeba v Bakově nad Jizerou. Nikde není stanoveno kolika světelné může být toto skupinové návěstidlo. Podle epochy ale toto návěstidlo má i označení návěstí ...dříve Skupinové návěstidlo, dnes tato návěst je jako zákaz výpravy návěstidlem ... čtverec s bílou plochou černě orámován a s černou uhlopříčkou z pravého horního rohu do levého dolního rohu
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod milan222 » sob 07 lis, 2009 9:02 pm

diky. ja dam asi ctyrsvetelne.
pro posun budu mit vyjezd z vytopny a odstavne zarostle koleje osazen modrobilim posunovacim nevestidlem. mohu to zapojit tak, ze kdyz nahodim usek, tak se mi rozsviti posun dovoen(bila) pouze, kdyz budu mit hlavni prepinac JIZDA/POSUN prepnut na posun? ten hl. pr. slouzi k zamezeni prijezdu vlaku do nadrazi a automatickemu vyveseni cervene na vezdovem navestidlu.
doufam ze sem to dobere vysvetlil. ja tomu tak nerozumim jako ostatni...
mechanicka byla lehka. jen dve volby: jedesXstojis
milan222
 
Příspěvky: 59
Registrován: ned 01 lis, 2009 8:05 pm
Bydliště: trutnov

Příspěvekod kecu.p » sob 07 lis, 2009 9:35 pm

Chápu co myslíš, ale je to moc zjednodušené.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod milan222 » sob 07 lis, 2009 9:40 pm

kecu.p píše:Chápu co myslíš, ale je to moc zjednodušené.

ja bydu stastnej, kdyz mi ta bila bude obcas svitit. jinak ja se ridim heslem: v jednoduchosti je kouzlo, nebo krasa je jednoducha.
milan222
 
Příspěvky: 59
Registrován: ned 01 lis, 2009 8:05 pm
Bydliště: trutnov

Příspěvekod kecu.p » sob 07 lis, 2009 10:40 pm

tak to měj jen na přepínač modrá/bílá ;-)
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod michalz » pon 16 lis, 2009 10:13 am

Zdravím, potřeboval bych vědět jak rychle se přerušuje světlo na návěstidlech, pomalu je to cca 54x/60s a rychle něco okolo 120 ne ??
Když tak mě viveďte omylu Díky
TT - anolog, "Zatím" U profil ,V epocha s Pulzní regulací
Uživatelský avatar
michalz
 
Příspěvky: 30
Registrován: pát 27 bře, 2009 1:01 pm

Příspěvekod kecu.p » pon 16 lis, 2009 11:07 am

Tak ja bych řekl že rychlostní soustavu když uděláš pomalu 30kmitů za minutu a rychle 60 kmitů za sekundu, uděláš stejně dobře jako 60/120 ... jde o to že pomalé kmity jsou cca polovina rychlých, ale někde je pomalý kmit třeba 1s světlo a potom 3s tma ... třeba v Sokolově u vložených návěstidel to tak bylo ... Nebo v Praze Bubny.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků