Světelné návěstidla

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Semafory

Příspěvekod j-novis » stř 21 dub, 2010 7:10 am

Zdravím všechny modelářě,nechce se mi zakládat nové vlákno,tak se připojím sem.Chtěl jsem poprosit vás zkušené,zda by jste mi nepomohli s rozestavěním světelných návěstidel na mém kolišti v hlavní stanici.Jsem úplně bezradný a nevím,který typ návěstidel na svém provozu použít a jak je rozmístit.Jedná se o velikost TT,řízená bude DCC a počítačem.Provoz bude převážně dieselový a občas se objeví i parní.Epochy tak nějak neřeším,ale nechtěl bych se dostat k úplným nesmyslům.Nejvíce se mi líbí semafory od p.Němečka,ale nevím,jestli jsou vhodné pro mé kolejiště.
Zde je plán mého nádraží:
http://img205.imageshack.us/i/hlavnstanice1.png/
Pokud by byl někdo ochotný pomoci,budu moc vděčný.Mám i jedno vlákno ke stavbě kolejiště,tak můžete odpovídat i tam.
http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?t=3258&start=60

Předem všem mnohokrát děkuji za pomoc,odpovědi i případnou kritiku.Jirka
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod Miloš_P » stř 21 dub, 2010 10:40 am

Těch možností jak stanici osadit návěstidly je více a je k tomu potřeba mít víc informací než jen plánek stanice. Zkus se podívat na http://www.volny.cz/masinky2003/navestidla.html a pak určitě dokážeš udělat první návrh sám a tady na fóru ho doladit a vychytat chyby 8)
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod fillipho » čtv 22 dub, 2010 2:31 pm

Zdravím všechny,
vím, že sem tohle asi nepatří, ale nechtělo se mi zakládat nové téma a zbytečně zahlcovat fórum. Stavím nové kolejiště je to tedy do paneláku takže rozměry panelu jsou skromné 150x250 cm. Plán kolejiště ješte nemám, ale vzhledem k tomu, že je to tak malé, nejspíš to bude ovál,možná osmička,nějaká vlečka + depo atd.rád bych toho tam nacpal co nejvíce půjde. Tak a teď bych se Vás rád zeptal na jednu věc mimo jiné jsem uplnej laik na elektriku, ta je pro mně španěl.vesnice :D . Je možné u analogu, aby soupravy jezdily jako u digitálu? Myslím tím v obouch směrech a přejíždění z koleje na kolej. Je mi jasné, že pokud bych měl 2 a více traf, měl bych udělané izolované např.ovály tak by mohly jezdit proti sobě, ale přejet z jedné koleje na vedlejší by už byl problém jako že by se soupravy křížily, jelikož je tam jiná polarita. Vím že tohle je nějak vyřešeno u smyčky kterou mimochodem také plánuji do skrytého nádraží. Snad mi vy chytří kluci nějak poradíte. Samozřejmně vím, že digitál je digitál a z analogu digitál neudělám. Mě jde jen o to abych nejezdil jen jedním směrem :lol:
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Příspěvekod Miloš_P » pát 23 dub, 2010 7:24 am

fillipho píše:...Je možné u analogu, aby soupravy jezdily jako u digitálu? Myslím tím v obouch směrech a přejíždění z koleje na kolej. Je mi jasné, že pokud bych měl 2 a více traf, měl bych udělané izolované např.ovály tak by mohly jezdit proti sobě, ale přejet z jedné koleje na vedlejší by už byl problém jako že by se soupravy křížily, jelikož je tam jiná polarita. Vím že tohle je nějak vyřešeno u smyčky kterou mimochodem také plánuji do skrytého nádraží. Snad mi vy chytří kluci nějak poradíte. Samozřejmně vím, že digitál je digitál a z analogu digitál neudělám. Mě jde jen o to abych nejezdil jen jedním směrem :lol:


Každý ovladač umožňuje měnit směr jízdy, takže jízda oběma směry by neměl být problém...:D. Aby mohlo na analogovém kolejišti jezdit více vlaků současně, řeší se to izolovanými kolejovými úseky, obvykle to bývají úseky před návěstidly a staniční koleje. Každý takový úsek je možné odpojit od napájení, takže např. na jedné staniční koleji nebo před návěstidlem čeká jeden vlak a po jiné koleji projede jiný vlak... Provoz na kolejišti se řídí tzv. stavěním vlakových cest (obdobně jako ve skutečnosti), nejdříve určím odkud kam vlak pojede, postavím výhybky do správné polohy, postavím návěstidla na "volno", připojím všechny izolované úseky nastavené cesty k napájení a jedu. Po průjezdu vlak sám nebo obsluha cestu zruší (odpojí od napájení).
Pokud chci jezdit současně se dvěma vlaky, musím mít dva zdroje (ovladače) a každý izolovaný úsek musí být možné připojit k oběma zdrojům. Na kolejišti mohu pak postavit dvě různé nezávislé vlakové cesty a každou napájet z jednoho zdroje. Cesty se samozřejmě nesmí křížit, ale to se nesmí stát ani ve skutečnosti (výpravčí by šel bručet). Vlakové cesty se obvykle kříží ve stanicích a od toho tam jsou návěstidla, aby bylo jasné, kdo pojede dříve a kdo bude čekat před návěstidlem....atd.
Doporučoval bych nastudovat si základy elektrikařiny na kolejišti, protože bez toho se neobejdeš. Ty základní věci v analogu jsou v podstatě jen o vypínačích a tlačítkách. Na malém kolejišti stejně neuřídíš víc než dva vlaky současně.
Digitál samozřejmě tyhle věci zvládá elegantně, ale všechno má své ale...Pokud budeš chtít ovládat návěstidla a stavět vlakové cesty v digitálu, tak už to taky není jen o dvou drátech ke kolejím...
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod j-novis » pát 23 dub, 2010 9:38 am

Miloš_P píše:Těch možností jak stanici osadit návěstidly je více a je k tomu potřeba mít víc informací než jen plánek stanice. Zkus se podívat na http://www.volny.cz/masinky2003/navestidla.html a pak určitě dokážeš udělat první návrh sám a tady na fóru ho doladit a vychytat chyby 8)

Miloši díky,tyto stránky jsem pročítal už mockrát a pořád jsem z toho tak trochu v lese.V mém vlákně o stavbě kolejiště mi jeden hodný kolega s nickem D.,návěstidla zakreslil do plánu a už jsem trochu pochopil.Ještě budu dostudovávat a určitě pochopím úplně.Je lepší to někde vidět namalované na plánu,člověk pak hned ví,jak to má asi být a proč.
Naposledy upravil j-novis dne pát 23 dub, 2010 6:29 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
j-novis
 
Příspěvky: 94
Registrován: pát 22 led, 2010 10:56 am
Bydliště: Praha, Štíhlice

Příspěvekod fillipho » pát 23 dub, 2010 9:40 am

no to je paráda, to jsem chtěl přesně slyšet :) jsem rád že to jde. Ale to savění cest atd to už bude pro mně složité. Mám doma brožuru od malé železnice elektřina od A do Z tak nevím zda mi to bude na to stačit. Raději bych viděl nějaké podobné el.schéma na tohle zapojení jak popisuješ :) já opravdu nemám ani páru o el. ale samo, že si vše budu muset nastudovat, pokud to budu chtiít realizovat
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Příspěvekod Miloš_P » pát 23 dub, 2010 2:29 pm

fillipho píše:no to je paráda, to jsem chtěl přesně slyšet :) jsem rád že to jde. Ale to savění cest atd to už bude pro mně složité. Mám doma brožuru od malé železnice elektřina od A do Z tak nevím zda mi to bude na to stačit. Raději bych viděl nějaké podobné el.schéma na tohle zapojení jak popisuješ :) já opravdu nemám ani páru o el. ale samo, že si vše budu muset nastudovat, pokud to budu chtiít realizovat

To "stavění cest" není nic jinýho, než že úseky po kterých chceš aby vlak projel připojíš spínačem k napájení. Z elektrikářskýho pohledu je to pořád základní elektrický obvod (zdroj, vypínač, spotřebič), myslím, že se to ještě pořád učí ve fyzice na ZŠ (6. nebo 7. třída). Žádnou vědu v tom nehledej 8) .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod fillipho » pát 23 dub, 2010 5:12 pm

no to mi je jasné. ale že je to tak jednoduché se mi nechce věřit, mám spíše obavu z relátek atd.

docela mi pomohly i tyhle stránky http://www.volny.cz/masinky2003, něco podobného budu mít i já co se týče el.zapojení
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Příspěvekod Miloš_P » pát 23 dub, 2010 5:16 pm

fillipho píše:docela mi pomohli i tyhle stránky http://www.volny.cz/masinky2003, něco podobného budu mít i já co se týče el.zapojení

Tak to jsem rád :wink: . Když si klikneš dole na tlačítko www, pochopíš proč :D .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod kiski » pát 23 dub, 2010 5:59 pm

Páni, existuje ešte možnosť použiť modul ZHLAVÍK, buď V.1 alebo V.2. Webovú adresu, kde sa dá zohnať a kúpiť, tu z dôvodu reklamy uvádzať nebudem, ale stačí zadať ZHLAVÍK do googlu, a všetko ostatné to už vypľuje samo...

Je to síce trošku zložitejšie ako bežné el. zapojenie, ale stojí zato aspoň sa na to mrknúť... :D
Kiski
TT, DCC
Uživatelský avatar
kiski
 
Příspěvky: 313
Registrován: čtv 09 črc, 2009 10:19 am
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod fillipho » pát 23 dub, 2010 7:13 pm

Miloš_P píše:
fillipho píše:docela mi pomohli i tyhle stránky http://www.volny.cz/masinky2003, něco podobného budu mít i já co se týče el.zapojení

Tak to jsem rád :wink: . Když si klikneš dole na tlačítko www, pochopíš proč :D .


aha to mně opravdu nenapadlo, že tyhle stránky by mohly patřit tobě,ale co se týče kolejiště je opravdu pěkné.... :wink:
H0 III-IV epocha v DR - stará produkce PIKO a GUTZOLD - analog
H0 IV epocha v ČSD - DCC
Uživatelský avatar
fillipho
 
Příspěvky: 62
Registrován: stř 07 říj, 2009 2:14 pm

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků