Stránka 1 z 5
Falešná detekce

Napsal:
pát 16 srp, 2019 1:01 pm
od HonzaM
Na testovací stanici Čachnov se mi po přibližně půl roku po zapojení a asi dvě měsíce po zaštěrkování začalo detekovat obsazení na jedné výhybce (mám každou detekováno samostatně), většinou po nějakě době od zapnutí indikace detekce začala poblikávalo a někdy pak zhasla. Odpojení srdcovky nepomohlo. Mezi kolejnicemi jsem naměřil 34 kiloohmů, což detektorům Digikeijs řady 4088 stačí. Setkali jste už s něčím takovým? Máte někdo tušení v čem takovýto svod vznikne?
Re: Falešná detekce

Napsal:
pát 16 srp, 2019 1:06 pm
od sidlo
Vlhkost v kolejišti.
Re: Falešná detekce

Napsal:
pát 16 srp, 2019 7:58 pm
od HonzaM
sidlo píše:Vlhkost v kolejišti.
Je to jediné možné vysvětlení, ovšem modul mám v suché místnosti. V téže místnosti mám už řadu let domácí kolejiště a žádný podobný problém jsem neměl, je ovšem fakt, že na něm nepoužívám detekční moduly Digikeijs.
Re: Falešná detekce

Napsal:
pát 16 srp, 2019 9:13 pm
od MiG
Protože taknějak předpokládám, že jsi štěrkoval "mokrou" metodou (to znamená, že po zaštěrkování byl modul mnohem vlhčí), tak bych spíš vinu svaloval na vysychání a mírné zkracování modulu.
A někde, kde byla minimální mezera, se začíná kolej přitlačovat do kontaktu.
Dalo by se spekulovat i o stárnutí některých součástek detekčního obvodu 4088 a z toho plynoucího zvyšování citlivosti.
Zkusil jsi dát jinou 4088?
Re: Falešná detekce

Napsal:
pát 16 srp, 2019 9:27 pm
od HonzaM
Je to v nádraží kde je sypané nástupiště a štěrk jde až ke kolejnicím. Je tak dost velká styková plocha a v kombinaci s typem štěrku a lepidlem zřejmě stačí už celkem nepatrá vlhkost. Štěrk odstraním aby se nedotýkal kolejnic, prostě tam sypané nástupiště v tomto místě nebude. Ostatně smysl tohoto modulu je vyzkoušení systému MGP. Lituji že jsem nepoužil také detektory obsazení MGP, je to škoda o proto že jsou technicky velmi zajímavé, pracuji totiž na málo obvyklém principu transformátorové detekce, díky které je v detekovaném úseku prakticky nulový odpor a dokonalé galvanické oddělení od trakce.
Re: Falešná detekce

Napsal:
pát 16 srp, 2019 9:59 pm
od dudlifuk
je jasne ze zvod tam nema co robit. Honzo kym to rozoberes neskusis zaradit k detektoru do serie odpor radu desiatok kiloohmov (10-20k) ? mohol by si znizit citlivost detektoru.
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 6:10 am
od HonzaM
MiG píše:A někde, kde byla minimální mezera, se začíná kolej přitlačovat do kontaktu.
Kdyby to byl zkrat tak bych souhlasil, ale považuji za málo pravděpodobné že by vznikl odpor v řádu desítek kiloohmů.
Svod způsobený zaštěrkovánim je téměř jistota, když jsem totiž štěrkové lože prolil velkým množstvím vody, objevila se falešná detekce i na sousední koleji. A na té výhybce jsem naměřil nula ohmů. Odstraňuji štěrk (naštěstí je lepidlo které jsem použil dobře ředitelné vodou) a uvidím výsledek, až to dobře vyschne.
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 6:14 am
od sidlo
Zvýšený svod se nám objevil na několika traťových modulech. Běžným multimetrem je to neměřitelné. Zaznamenal jsem, že někomu se to stalo i na pevném kolejišti.
Začal jsem montovat snímače
S88 se sníženou citlivostí typ 1K5 (moje pracovní označení). Odpory R1 - R8 (dle schéma dccdoma) s hodnotou 15R jsem nahradil odpory s hodnotou 1K5 (1,5 kΩ).
Ti co nakupují komponenty u pana Krále
dccdoma http://dccdoma.eshop-zdarma.cz/index.php?category_id=14 tak mohou do objednávky hotového nebo stavebnice enkodéru napsat do poznámky že chce
sníženou citlivost S88 typ 1K5. Pan Král už bude vědět.
V kroužku montujeme už jenom snímače typ 1K5. Na obrázku předělaná stanice. Levý enkodér je původní a detekuje staniční koleje a výhybky. Pravý dekodér je typ 1K5 a ten detekuje přilehlé traťové úseky. Na první pohled není vidět rozdíl. Liší se to jenom barvou proužků na odporech. Já si do rohu desky píšu 1K5, abych desky rychle rozeznal. Funguje to naprosto spolehlivě.
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 8:18 am
od HonzaM
sidlo píše:Zvýšený svod se nám objevil na několika traťových modulech. Běžným multimetrem je to neměřitelné.
Zjistili jste příčinu? Mohlo to být způsobeno štěrkovým ložem? A nedochází k viditelnému snížení rychlosti v takovémto úseku? A má tento detektor galvanické oddělení od trakce?
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 8:28 am
od milan ferdián
Jedné věci nerozumím,proč se chyba vyskytla jen u tebe v Čachnově

Proč né na ostatních modulech,které používají též detekci nebo na tvých jako je Filípkov nebo Sklené nad Oslavou

.
Milan
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 9:25 am
od sidlo
Schéma toho zapojení je všeobecně známé, např. tady
http://lokopin.wz.cz/digital/detektory.htm.
Na snímacích diodách je nějaký úbytek napětí. Pokud jsou snímány všechny úseky na kolejišti, tak jsou úbytky všude stejné a problémy s rychlostí nejsou. Ke snížení rychlosti mezi dvěma sousedními úseky detekovaný/nedetekovaný asi dochází, ale je to pod moji rozlišovací schopnost.
O skutečné příčině velkého svodu se můžeme jenom dohadovat. Místo vlhkosti to mohla být někde zatečená zašpiněná kalafuna nebo něco úplně jiného. Jak jsem psal, svod má tak velký odpor, že je to běžným multimetrem neměřitelné. Skutečná příčina mě až tak nezajímala, protože při použití běžných modelářský postupů je pravděpodobnost výskytu této poruchy poměrně vysoká. Proto jsem se spíše než na hledání příčiny zaměřil na hledání řešení.
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 9:31 am
od HonzaM
milan ferdián píše:Jedné věci nerozumím,proč se chyba vyskytla jen u tebe v Čachnově

Proč né na ostatních modulech,které používají též detekci nebo na tvých jako je Filípkov nebo Sklené nad Oslavou

.
Milan
Čemu nerozumíš? Domnívám se, že to bylo špatně provedeným zaštěrkovánim na Čachnově. Omylem jsem jako smáčedlo použil prostředek na nádobí a došlo k napěnění a štěrkové lože se místy dotýká kolejnice. Na Filípkově i na Skleném jsem používal jako smáčedlo zředěný líh a k detekci komponenty Digitrax, konkrétně BD4, na Čachnově Digikeijs DR4088, který má zjevně vyšší citlivost. Tedy naprosto odlišné zařízení a jiný technologický postup štěrkování, srovnávat to nelze.
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 9:51 am
od HonzaM
Tak je to jasné, když nastala falešná detekce, naměřil jsem mezi kolejnicemi výhybky oboustranně oddělené od zbytku stanice 34 kOhm, pro kontrolu multimetru jsem změřil součástku - odpor 33 kOhm.V místnosti je naměřená vlhkost 60 %.
Pro odstranění štěrkového lože jsem ho zakapal vodou a okamžitě se projevilo obsazení na sousedících kolejích. Poučení pro příště - nepoužívat jako smáčedlo saponát (nevím jak mne taková blbost napadla) a štěrkové lože se nesmí dotýkat kolejnic a být vždy pod úrovní horní plochy pražců, raději by měly pražce že štěrku zřetelně vystupovat.
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 11:45 am
od sidlo
Jar používáme jako základní smáčedlo. Je to velmi běžný postup.
Odhadem, nemám to spočítané, 5 - 10 % modulů má problémy se svodem. Není to nic výjimečného.
Vlhkost je asi nejpravděpodobnější příčina problémů. Ale rozhodně to není jediná příčina. Mám to opět ze zkušenosti. Museli jsme přes noc udělat žolíka do layoutu. Ráno myl hotový modul - doba dřevěná, žádná dekupáž, žádné zatravnění, žádné zaštěrkování. A světe div se, modul měl veklý svod.
Re: Falešná detekce

Napsal:
sob 17 srp, 2019 11:58 am
od HonzaM
sidlo píše:Jar používáme jako základní smáčedlo. Je to velmi běžný postup.
Odhadem, nemám to spočítané, 5 - 10 % modulů má problémy se svodem. Není to nic výjimečného.
Vlhkost je asi nejpravděpodobnější příčina problémů. Ale rozhodně to není jediná příčina. Mám to opět ze zkušenosti. Museli jsme přes noc udělat žolíka do layoutu. Ráno myl hotový modul - doba dřevěná, žádná dekupáž, žádné zatravnění, žádné zaštěrkování. A světe div se, modul měl veklý svod.
Ta zkušenost s žolíkem je opravdu překvapující. Pokud jde o to smáčedlo, nebyl to Jar, ale něco podobného co jsem našel v kuchyni, překvapilo mne jak to vypěnilo, to se mi dřív nikdy nestalo. Teď už opět používám líh s vodou 1:1.