Falešná detekce

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Falešná detekce

Příspěvekod sidlo » stř 29 led, 2020 5:53 am

Mezi detekovaným a nedetekovaným úsekem je rozdíl napájecího napětí. Ten rozdíl je dán právě úbytkem napětí na diodách. Doporučuji dávat detekci obsazení úplně všude a pokud možno každou výhybku a každý úsek mezi návěstidly zvlášť.

K fázovému posunu napětí na detekovaném úseku nevidím žádný důvod.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Falešná detekce

Příspěvekod BohousP » stř 29 led, 2020 6:28 am

Ondřej píše:Tak jsem koupil v GM obyč. můstek B250C1500 (250V 1,5A) a překvapil mě. Spínací čas diod je okolo 10us, takže jako diodový snímač na DCC v pohodě.

To moc v pohodě není.
Toto je lepší, používám je už roky (např. byly osazovány i v posledních výrobcích DIGI-CZ). https://www.tme.eu/cz/katalog/?s_field=1000011&s_order=desc&search=m%C5%AFstek+fast&visible_params=2%2C223%2C909%2C1247%2C234%2C224%2C35%2C227%2C2207&mapped_params=2207%3A1439861%3B

trr=300 ns, tedy 30x rychlejší.
Naposledy upravil BohousP dne stř 29 led, 2020 6:32 am, celkově upraveno 2
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Falešná detekce

Příspěvekod HonzaM » stř 29 led, 2020 6:43 am

Možnost detekce s dokonalým galvanickým oddělením od kolejového napájení bez vložení jakéhokoli elektronického prvku do detekovaného úseku již v tomto vláknu byla zmíněna loni v srpnu. Přívodní vodič do detekovaného úseku prochází prstencovým jádrem detektoru. Citlivost detekce lze určit počtem závitů. Tento způsob detekce je doporučen FREMO pro modulová kolejiště, protože tam nelze dodržet to co uvádí sidlo, aby nesousedily detekované a detekované úseky.Na svých modulech jsem neměl výše popsanou Transformátorovou detekci a docházelo také k falešné detekci a skokovému zpomalení jízdy vlaku do této stanice. Proto bylo nutné detekci vypínat, protože falešná detekce způsobovala nastavení vjezdové návěsti na “stůj” přestože na staniční koleji žádný vlak nestál. Stanice totiž byla řízena TrainControllerem s naprogramovaným zamezením vjezdu na obsazenou kolej. Ve stanici byly použity detektory obsazení Digitrax BD4.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Falešná detekce

Příspěvekod belgarat » stř 29 led, 2020 7:07 am

Mirne OFF TOPIC dotaz:

sidlo píše: pokud možno každou výhybku a každý úsek mezi návěstidly zvlášť.

kazdou vyhybku zvlast - z duvodu elektriky, nebo z duvodu lepsiho rizeni ? Kde se projevi rozdil "cele zhlavi" vs. "kazda vyhybka" - myslim u "relativne" malych nadrazi, kde nejde postavit pres zhlavi soucasne 2 cesty
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2372
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Falešná detekce

Příspěvekod Ondřej » stř 29 led, 2020 7:13 am

sidlo píše:Mezi detekovaným a nedetekovaným úsekem je rozdíl napájecího napětí. Ten rozdíl je dán právě úbytkem napětí na diodách. Doporučuji dávat detekci obsazení úplně všude a pokud možno každou výhybku a každý úsek mezi návěstidly zvlášť.

K fázovému posunu napětí na detekovaném úseku nevidím žádný důvod.

Fázový posun tam je. Čelo impulsu je o 10uS spožděné a týl také.
BohousP píše:
Ondřej píše:Tak jsem koupil v GM obyč. můstek B250C1500 (250V 1,5A) a překvapil mě. Spínací čas diod je okolo 10us, takže jako diodový snímač na DCC v pohodě.

To moc v pohodě není.
Toto je lepší, používám je už roky (např. byly osazovány i v posledních výrobcích DIGI-CZ). https://www.tme.eu/cz/katalog/?s_field=1000011&s_order=desc&search=m%C5%AFstek+fast&visible_params=2%2C223%2C909%2C1247%2C234%2C224%2C35%2C227%2C2207&mapped_params=2207%3A1439861%3B

trr=300 ns, tedy 30x rychlejší.

Já rozhodně ty pomalejší můstky používat nebudu, jenom mne zajímalo to ovlivnění signálu. Když už je někdo má nainstalované, nevidím důvod k výměně.
HonzaM píše:Možnost detekce s dokonalým galvanickým oddělením od kolejového napájení bez vložení jakéhokoli elektronického prvku do detekovaného úseku již v tomto vláknu byla zmíněna loni v srpnu. Přívodní vodič do detekovaného úseku prochází prstencovým jádrem detektoru. Citlivost detekce lze určit počtem závitů. Tento způsob detekce je doporučen FREMO pro modulová kolejiště, protože tam nelze dodržet to co uvádí sidlo, aby nesousedily detekované a detekované úseky.Na svých modulech jsem neměl výše popsanou Transformátorovou detekci a docházelo také k falešné detekci a skokovému zpomalení jízdy vlaku do této stanice. Proto bylo nutné detekci vypínat, protože falešná detekce způsobovala nastavení vjezdové návěsti na “stůj” přestože na staniční koleji žádný vlak nestál. Stanice totiž byla řízena TrainControllerem s naprogramovaným zamezením vjezdu na obsazenou kolej. Ve stanici byly použity detektory obsazení Digitrax BD4.

Ono je to vždy o poměru složitosti a vlastností. Indukční detektor vychází o dost složitější než ten diodový. Navíc vyžaduje vlastní napájení pro zesilovač, když má být citlivý.
Pro řešení tohoto problému mě napadlo kombinovat optický a proudový systém. Mezi proudovými ůseky by byl vždy vložen optický, na délku nejdelšího vozidla. Tím by nemohlo dojít k rušení činnosti sousedních úseků.
Uživatelský avatar
Ondřej
 
Příspěvky: 243
Registrován: čtv 22 úno, 2007 12:48 pm
Bydliště: Roztoky - PZ

Re: Falešná detekce

Příspěvekod BohousP » stř 29 led, 2020 7:56 am

Ondřej píše:
BohousP píše:
Ondřej píše:Tak jsem koupil v GM obyč. můstek B250C1500 (250V 1,5A) a překvapil mě. Spínací čas diod je okolo 10us, takže jako diodový snímač na DCC v pohodě.

To moc v pohodě není.
Toto je lepší, používám je už roky (např. byly osazovány i v posledních výrobcích DIGI-CZ). https://www.tme.eu/cz/katalog/?s_field=1000011&s_order=desc&search=m%C5%AFstek+fast&visible_params=2%2C223%2C909%2C1247%2C234%2C224%2C35%2C227%2C2207&mapped_params=2207%3A1439861%3B

trr=300 ns, tedy 30x rychlejší.

Já rozhodně ty pomalejší můstky používat nebudu, jenom mne zajímalo to ovlivnění signálu. Když už je někdo má nainstalované, nevidím důvod k výměně.

Jednoznačně. Pokud nejsou problémy, měnit diody nemá smysl. Ale do nových instalací rozhodně dávám rychlé. Problém jsou rychlé můstky na velké proudy (2A a více), ale ty je potřeba málokdy.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

OT posun za námezník

Příspěvekod sidlo » stř 29 led, 2020 8:09 am

belgarat píše:kazdou vyhybku zvlast - z duvodu elektriky, nebo z duvodu lepsiho rizeni ? Kde se projevi rozdil "cele zhlavi" vs. "kazda vyhybka" - myslim u "relativne" malych nadrazi, kde nejde postavit pres zhlavi soucasne 2 cesty

Estetický důvod - na panelu blbě vypadá, když se rozsvítí červená na výhybkách kde nic nejede.
Provozní důvod - na velkém vzoru existuje situace posun za námezník. Vlak se nevejde mezi námezníky a lokomotiva obsazuje obvod nejbližší výhybky. Další sousední výhybka je přitom sjízdná. Pokud je jen jeden detekovaný obvod, tak nelze postavit vjezd/odjezd na objednu sousední kolej, přestože jsou všechny námezníky v jízdní cestě volné.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Falešná detekce

Příspěvekod sidlo » stř 29 led, 2020 8:12 am

Ondřej píše:
sidlo píše:K fázovému posunu napětí na detekovaném úseku nevidím žádný důvod.

Fázový posun tam je. Čelo impulsu je o 10uS spožděné a týl také.

Bavíme se každý o něčem jiném.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Falešná detekce

Příspěvekod zdeno » stř 29 led, 2020 8:30 am

ja pouzivam uz dlouho indukcni detekci a nemam s ni nijake problemy. Udelal jsem spoustu pokusu a nejlepsi reseni je podle FREMO, kde prevod z proudu na logicky signal je tesne vedle detekovaneho useku a teda preslechy nehrozi.
Je to tim, ze logicky signal je s negativni logikou, teda klidovy stav je +5V. Proto je mensi prevdepodobnost stahnuti na rozhodovaci uroven 1,55V z 5V, nez naindukovani z 0 na 1,55V.
Proste vedeni silovych signalu spolecne od detekce k vyhodnoceni povazujem za velmi kriticke, protoze citlivost je znacna od par 10uA po 3A ve zkratu a k preslechum evidentne dochazi.
---
Extra napajeni neni treba, pokud nestaci pull-up tranzistor ve vstupu mikroprocesoru, staci pridat odpor 10k proti plus napajeni.
Blizsi popis indukcni detekce je na https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2018050001
---
Jeste dodatek:
ono vlastne nic nebrani tyto prvky detekce pouzit na S88, jen se vymeni Graetz za cidlo detekce a prida se pull-up odpor.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: OT posun za námezník

Příspěvekod belgarat » stř 29 led, 2020 8:35 am

sidlo píše:Estetický důvod - na panelu blbě vypadá, když se rozsvítí červená na výhybkách kde nic nejede.

To je fakt ... v budoucnu jsem si tohle puvodne planoval "upravit", aby se cervenila jen postavena cesta na zhlavi (def. "zhlavi" = vyhybky prirazene stejnemu bloku + useky koleje mezi nimi ve stejnem bloku)
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2372
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: OT posun za námezník

Příspěvekod HonzaM » stř 29 led, 2020 11:50 am

belgarat píše:
sidlo píše:Estetický důvod - na panelu blbě vypadá, když se rozsvítí červená na výhybkách kde nic nejede.

To je fakt ... v budoucnu jsem si tohle puvodne planoval "upravit", aby se cervenila jen postavena cesta na zhlavi (def. "zhlavi" = vyhybky prirazene stejnemu bloku + useky koleje mezi nimi ve stejnem bloku)

To snad je normální. Jak jsi to měl (nebo ještě máš) před úpravou?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Falešná detekce

Příspěvekod HonzaM » stř 29 led, 2020 12:13 pm

Ondřej píše:Ono je to vždy o poměru složitosti a vlastností. Indukční detektor vychází o dost složitější než ten diodový. Navíc vyžaduje vlastní napájení pro zesilovač, když má být citlivý.
Pro řešení tohoto problému mě napadlo kombinovat optický a proudový systém. Mezi proudovými ůseky by byl vždy vložen optický, na délku nejdelšího vozidla. Tím by nemohlo dojít k rušení činnosti sousedních úseků.

Připadá mi to trochu jako drbání pravou rukou za levým uchem. V životě už to většinou bývá tak, že to co je lepší nebo technicky dokonalejší je i dražší. Na modulu Čachnova jsem z úsporných důvodů použil dekodéry Digikeijs, teď ale je budu nahrazovat indukčními a bude mne to stát práci navíc. Anglická moudrost - nejsem tak bohat, abych si kupoval levné věci
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Falešná detekce

Příspěvekod jipol57 » stř 29 led, 2020 5:12 pm

U mně diodová indikace obsazení (s můstkem), byla docela spolehlivá. Ale problém mám v zastavování ABC. Semtam něco nezastaví, záleží jestli jedu se světly nebo bez, ale např. PIKO-čmelák se ZIMO dekodérem většinou nezastaví. Jen zpomalí ale jede pořád. Mám 2 a u obou je to stejné. Zkoušel jsem různé změny CV, ale pořád výsledek neuspokojivý. Už jsem přišel na to, že problém je v tom můstku. A dokonce jsem můstek vyměnil za čtveřici diod UF4007, inspirovaný tímto vláknem. Výsledek pořád stejný.
Tak přecházím na indukční snímání proudu feritama, trochu podle Zdenova návodu. Tady jsem měl problém s indikací malých proudů, při odporu na nápravě vagonku. Do indikace se přenášela frekvence DCC. Indikační LED blikala, přeněji její svit se zvyšoval podle zatížení úseku. Vyřešil jsem to přidáním časovače 555, s nastaveným časem asi 1s. Takže je vyloučeno i drobné poblikávání při nedokonalém styku kolečko-kolej. A zpožděné zhasnutí Led o 1sec. při uvolnění úseku vůbec nevadí.
Zkoušky zatím v nepájivém poli dopadly dobře. Teď realizuji plošňák. Tak snad to vyjde.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Falešná detekce

Příspěvekod zdeno » čtv 30 led, 2020 9:02 am

podivej se sem, kde je vic moznych reseni.
http://dcc-mueller.de/wire4dcc/sensor_d.htm
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Falešná detekce

Příspěvekod jipol57 » čtv 30 led, 2020 8:24 pm

Jo díky. A taky tam mají zapojení s 555. Ale já před něj dávám komparátor, podle tohoto https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2018020001.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků