Falešná detekce

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Falešná detekce

Příspěvekod Miloš Pavlát » sob 17 srp, 2019 12:19 pm

U nás ve firmě, když technik prováděl revizi rozvodů, tak na jednom okruhu našel jakesi zbytkové napětí, tak se ujistil, že opravdu není nic, ale opravdu nic připojeno a pak do toho pustil 600V. Jestli vedly dráty k sousedovi a on tam měl třeba nabíječku to už se nedozvíme. V každém případě je po problému.
Nešlo by zde aplikovat něco podobného? Vždyť např. kolečka po natření odporovým lakem necháváme také nějakou dobu pod napětím, abychom zjistili zda nehřejí.
Miloš Pavlát
Přechod z poloviční nuly na plnotučnou nulu.
Uživatelský avatar
Miloš Pavlát
 
Příspěvky: 332
Registrován: stř 05 lis, 2014 7:27 am
Bydliště: Praha 3 - Vinohrady

Re: Falešná detekce

Příspěvekod jipol57 » sob 17 srp, 2019 12:38 pm

U mně se stalo, že se taky detekovalo bezdůvodně obsazení, a to hlavně na úseku se složitějším zhlaví, a přitom to svod, jako odporově (impedance) nebyl. Byla to kapacita. Pro analog by to nebyl problém, Ale pro DCC, jako střídavý proud, to byla zátěž. Naměřil jsem až 600pF, a to už byla proudová zátěž, kdy se signalizovalo obsazení. Musel jsem to znecitlivět, podobně jak píše Šidlo. U výhybek, kde se obě polarity (opačné koleje) dostávají blíže k sobě se to projevuje víc. Na 1m rovné koleje jsem naměřil 18pF. To detekci nezaznamená, ale odběr při DCC tam taky nějaký drobný je. Koleje jsou vlastně kondenzátor se vzdušným dielektrikem.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Falešná detekce

Příspěvekod HonzaM » sob 17 srp, 2019 12:42 pm

Prosím aby se ozvali především ti, kdo s tímto problémem mají vlastní konkrétní zkušenosti, a pokud možno i zjištění příčiny a použité řešení.
Zatím jsem na tento problém narazil pouze v tomto jediném případě, pokud ale je podle toho co píše sidlo až v 10 % případech problém se svodem, bude lepší používat detektory s nastavitelnou citlivostí jednotlivých vstupů.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4071
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Falešná detekce

Příspěvekod belgarat » ned 18 srp, 2019 12:22 pm

U mne nastavala falesna detekce na zhlavich; ne vzdy, ale docela casto. Ze stavu "volno" prechazel usek do stavu "obsazeno" uz jen pouhym priblizenim (ne dotykem) ruky nad kolejnici. Pricinu jsme tady na foru vyhodnotili jako indukci vice soubeznych J-K paru DCC napajeni koleji. Nadrazi jsem predratoval tak, ze od detektoru jdou K vodice stredem ve svazku a rozbihaji se ke kolejim, zatimco "paterni" J vodic jde po strane s odbockami ke kolejim tak, ze pripadne K vodice krizi v pravem uhlu.
Zatim mam klid.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2370
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Falešná detekce

Příspěvekod TomasM » pon 19 srp, 2019 3:58 am

Měl jsem podobný problém. Po zaštěrkování cca polovina detektorů hlásila obsazeno. Problém během cca týdne odezněl až vše pořádně zaschlo. Při štěrkování použit Jar

Měl jsem ještě jiný problém s detekcí, musel jsem detektorům výrazně omezit citlivost. V prvopočátku byly schopny detekovat už stovky kOhm, ale musel jsem snížit citlivost k jednotkám kOhm z důvodu falešných detekcí. Stávalo se mi, že mašina jedoucí po jedné koleji způsobila detekci i na koleji paralelní (pravděpodobně souběh napájecích vodičů).
TomasM
 
Příspěvky: 89
Registrován: sob 17 led, 2015 2:34 pm

Re: Falešná detekce

Příspěvekod HonzaM » pon 19 srp, 2019 6:12 am

Jak je vidět, těch faktorú bude víc. Zřejmě to může být i druh lepidla a štěrku. Ukazuje se jako výhoda i možnost snadné regulace citlivosti. Vkládání odporu se mi nezdá ideální z důvodu snížení napětí závislého na velikosti protékajícího produ (v detekovaném úseku se může nacházet kromě mašiny i několik vozů s osvětlením).
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4071
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Falešná detekce

Příspěvekod sidlo » pon 19 srp, 2019 6:26 am

HonzaM píše:Vkládání odporu se mi nezdá ideální z důvodu snížení napětí závislého na velikosti protékajícího produ (v detekovaném úseku se může nacházet kromě mašiny i několik vozů s osvětlením).

Této poznámce vůbec nerozumím. Změna hodnoty odporu v obvodu detektoru S88 nemá na velikost protékajícího proudu v detekovaném úseku prakticky žádný vliv. Odporem se pouze omezuje velikost proudu vstupujícího do optočlenu PC847, viz lokopin http://lokopin.wz.cz/digital/detektory.htm

Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Falešná detekce

Příspěvekod HonzaM » pon 19 srp, 2019 12:26 pm

Omlouvám se, moje chyba, neuvědomil jsem si kam ten odpor zařazuješ, i když mne mělo napadnout že odpor této hodnoty by neumožnil jízdu lokomotivy. Takže pokles napětí v detekovaném úseku zůstává jen o 0,7 V na diodovém můstku.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4071
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Falešná detekce

Příspěvekod MiG » pon 19 srp, 2019 12:48 pm

HonzaM píše:Takže pokles napětí v detekovaném úseku zůstává jen o 0,7 V na diodovém můstku.

Jen o 1.4V!
Jsou tam dvě diody a ani žádná LED na 0.7V nesvítí.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Falešná detekce

Příspěvekod zdeno » čtv 22 srp, 2019 10:08 am

dost mne to zarazilo, protoze jsem se s tim jeste nesetkal, ze by byl na mych modulech svod mezi kolejemi. A ze jsem jich postavil opravdu dost. :D
Vzdycky jsem pouzival obycejny JAR.
Mozna by stalo za to, otestovat smacejici pripravek na vodivost popredu, teda nalit na tenky molitan (korek), vysusit a zmerit odpor.
Je docela realne, ze tam muzou byt obsazeny vodive prvky, podle typu smacedla.
Bezne meraky dokazou zmerit MegaOhmy a teda je to realne zjistit.
---
Taky je docela mozne, ze tam zustala zbytkova vlhkost a teda by melo pomoci vysuseni pokojovym ohrivacem s vrtuli.
Jeste je moznost, ze to muze byt hydroskopicke a teda prijimat vzdusnou vlhkost ??
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Falešná detekce

Příspěvekod MiG » čtv 22 srp, 2019 10:42 am

Tady je dost nejasností.
Při štěrkování to prakticky muselo "svádět". A pochybuji, že nebyl celký modul vlhký.
Pak jsou dva měsíce, kdy to nesvádělo nebo se s tím nikdo nezabýval?
A nakonec po dvou měsících "to začlo".
A měřený odpor 33kohmů je strašlivě málo.
Ještě jestli se s časem mění?
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Falešná detekce

Příspěvekod BohousP » čtv 22 srp, 2019 11:06 am

Honzo, někde jsi psal, že při prolévání ti to "pěnilo". Kolik jsi použil saponátu? Obvykle se dává jen pár kapek.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Falešná detekce

Příspěvekod HonzaM » sob 24 srp, 2019 11:08 am

BohousP píše:Honzo, někde jsi psal, že při prolévání ti to "pěnilo". Kolik jsi použil saponátu? Obvykle se dává jen pár kapek.

Asi moc, problém byl, že to pěnění nastalo až po zakapávání lepidlem a to až po chvíli.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4071
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Falešná detekce

Příspěvekod zdeno » sob 24 srp, 2019 11:27 am

HonzaM píše:Asi moc, problém byl, že to pěnění nastalo až po zakapávání lepidlem a to až po chvíli.

nevznikla tam nejaka chemicka reakce ?? Tim myslim, ze se neshodlo lepidlo se smacedlem, nebo s necim jinym ??
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Falešná detekce

Příspěvekod Fox » pon 26 srp, 2019 3:29 pm

Přidávám do statistiky. Mám taky jeden úsek se svodem, jedná se o jedno zhlaví (5 výhybek). Detektor S88 DIGI-CZ (číslo si teď nevybavím). Bádal jsem, a na nic jsem nepřišel. Protože se ale jedná o nevyužitý úsek (zhlaví je zapojeno přes volný detektor pouze pro shodné podmínky, jako mají skutečně detekované úseky), vykašlal jsem se na to - v praxi mi to nevadí. Jak to tak čtu, sázím na ten svod přes kapacitu... Vlhkost nepadá do úvahy, JARové teorii nevěřím :D .
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků