Elektro plky různé / přesunuto

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Elektro plky různé / přesunuto

Příspěvekod MiG » pát 26 črc, 2019 10:01 am

dudlifuk píše:
Petr Barchánek píše:I přes mé vyslovené upozornění výrobce na chybu u obou pojezdů 810 má i nově pořízený třetí pojezd (M 131) vestavěný motor obráceně - motor je nutno přepólovat (= odpájet a připájet dva kontakty), jinak [b]model jezdí proti všem ostatním mašinkám na druhou stranu[/b.

to ste ma dost zaskocil, ja som doteraz nerozlisoval predok alebo zadok pojazdu. Ako to rozlisujete ? zmena chodu motorku sa v digitale meni zmenou jedneho bitu v cv29


Protože je dané normou, jakým směrem má jet loko při určité polaritě v kolejnicích.
A v ALS to asi nevěděli a tak nerozlišovali, jak má být motorek otočen, když ho na pojezd připevňují.
Jestli nápisem dolů nebo nahoru.
Nebo mají některé motorky nápisy na druhé straně. :-)
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Elektro plky různé

Příspěvekod fulda » pát 26 črc, 2019 10:33 am

MiG píše:Protože je dané normou, jakým směrem má jet loko při určité polaritě v kolejnicích.
A v ALS to asi nevěděli a tak nerozlišovali, jak má být motorek otočen, když ho na pojezd připevňují.
Jestli nápisem dolů nebo nahoru.
Nebo mají některé motorky nápisy na druhé straně. :-)

Mohu napsat něco o certifikaci?
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4878
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod milan ferdián » pát 26 črc, 2019 10:36 am

fulda píše:
MiG píše:Protože je dané normou, jakým směrem má jet loko při určité polaritě v kolejnicích.
A v ALS to asi nevěděli a tak nerozlišovali, jak má být motorek otočen, když ho na pojezd připevňují.
Jestli nápisem dolů nebo nahoru.
Nebo mají některé motorky nápisy na druhé straně. :-)

Mohu napsat něco o certifikaci?

Lepší ne :mrgreen: :wink: .Vznikla by opět strhující vášnivá slovní bitva :lol: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod dudlifuk » pát 26 črc, 2019 10:38 am

Petr Barchánek píše:to ste ma dost zaskocil, ja som doteraz nerozlisoval predok alebo zadok pojazdu. Ako to rozlisujete ?


Když v analogovém provozu zapojím pravý výstup z trafa FZ1 na bližší kolejnici a levý na vzdálenější a pak otočím jízdním kontrolérem doprava, tak se všechny mašinky výrobců Zeuke, BTTB, Tillig, MTB, Roco, Piko, Kühn, Schirmer, Arnold, Gützold i samodomo na koleně zbastlo rozjedou doprava, jen tři pojezdy ALS se rozjely doleva.
to vsetko chapem, ale neviem kde je na pojazde ALS predok a kde zadok
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod MiG » pát 26 črc, 2019 11:03 am

fulda píše:
MiG píše:Protože je dané normou, jakým směrem má jet loko při určité polaritě v kolejnicích.
A v ALS to asi nevěděli a tak nerozlišovali, jak má být motorek otočen, když ho na pojezd připevňují.
Jestli nápisem dolů nebo nahoru.
Nebo mají některé motorky nápisy na druhé straně. :-)

Mohu napsat něco o certifikaci?

Můžeš, když máš tu potřebu.
Jen v daném případě nevidím souvislost. Leda, že bys měl certifikovaný napájecí zdroj.
Já s certifikací problém nemám. Žíly mi to netrhá.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod Pavel 152 » pát 26 črc, 2019 11:50 am

Co je předek a zadek pojezdu je u motorových vozů jedno. Důležité je aby bylo + na pravé kolejnici VE směru jízdy. Pojednávají o tom normy NEM.
Stále opět tady u modelářů schází triviální znalosti a hned šup do digitalizace. připomíná mi to současnou dobu. Rukama nic, zato prstem na mobilu umím vše.
Asi by se měly vydávat staré knihy ala ABC železničního modelářství, Železniční modelářství I-IV popřípadě i ty od Nepraše.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 420
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod sidlo » pát 26 črc, 2019 11:51 am

A to já bych si něco o certifikaci pojezdu 810 v souvislosti se správným směrem jízdy od NMRA moc rád přečetl. Fakt by mě zajímalo, jak by to certifikovali.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod fulda » pát 26 črc, 2019 12:42 pm

sidlo píše:A to já bych si něco o certifikaci pojezdu 810 v souvislosti se správným směrem jízdy od NMRA moc rád přečetl. Fakt by mě zajímalo, jak by to certifikovali.


Mějme mašinku, při pohledu z boku máme bokorys, pro začátek parní, aby se poznalo dopředu a dozadu:
Kód: Vybrat vše
         __
    ||__/  |
   (_______|
    o ֎ ֎ ֎

Stejná mašinka při pohledu zezhora (půdorys) stojí na kolejích a má plus vpravo, jede dopředu:
Kód: Vybrat vše
╫╫╫/─────┬──┬╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫ +
║║< O    │  │║║║║║║║║║║║   <--
╫╫╫\─────┴──┴╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫ -

Pokud jí otočím, ale neotočím polaritu, tak má plus vlevo a tedy couvá a tím pádem jede zase k levé straně monitoru.

Na její místo dám pojezd, který sice nemá komín, ale mohu si jednu stranu označit jako předek. Protože platí podmínka, že má plus v pravo, tak je to ta strana, která je blíš k levé straně monitoru. A proto je jasné, kam má jet. V mém případě k levé hraně monitoru.
Kód: Vybrat vše
╫╫╫/────────\╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫ +
║║║|        |║║║║║║║║║║║   <--
╫╫╫\────────/╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫╫ -


A abych se vrátil k otázce. popsané to je v S-9 kapitola II, odstavec A doplněná o poznámku 3.

A abych to doplnil ještě o to JAK by to certifikovali, tak to je jednoduché - postavili na koleje, zapli napájení, ono by se to rozjelo na druhou stranu, tak by bylo po certifikaci.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4878
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod dudlifuk » pát 26 črc, 2019 12:57 pm

Pavel 152 píše:Co je předek a zadek pojezdu je u motorových vozů jedno. Důležité je aby bylo + na pravé kolejnici VE směru jízdy. Pojednávají o tom normy NEM.
Stále opět tady u modelářů schází triviální znalosti a hned šup do digitalizace. připomíná mi to současnou dobu. Rukama nic, zato prstem na mobilu umím vše.
Asi by se měly vydávat staré knihy ala ABC železničního modelářství, Železniční modelářství I-IV popřípadě i ty od Nepraše.
Pavel

takze co vlastne spravil p.Aschenbrenner na tom pojazde ALS zle ??? naopak zapojil alebo otocil motor ? mozem si pojazd namontovat do motoraku tak ci onak, alebo je tam predsa nejaky rozdiel ?
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod vvitty » pát 26 črc, 2019 1:01 pm

dudlifuk píše:takze co vlastne spravil p.Aschenbrenner na tom pojazde ALS zle ??? naopak zapojil alebo otocil motor ? mozem si pojazd namontovat do motoraku tak ci onak, alebo je tam predsa nejaky rozdiel ?


Pojezd si muzes namontovat tak ci onak. Pokud neprojde testem popsanym Fuldou tak prohod draty k motoru a nebo otoc motor podel osy (cimz se ty draty prohodi taky).
Naposledy upravil vvitty dne pát 26 črc, 2019 1:19 pm, celkově upraveno 1
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2626
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod fulda » pát 26 črc, 2019 1:06 pm

dudlifuk píše:takze co vlastne spravil p.Aschenbrenner na tom pojazde ALS zle ??? naopak zapojil alebo otocil motor ? mozem si pojazd namontovat do motoraku tak ci onak, alebo je tam predsa nejaky rozdiel ?
Otočil motor.

Pokud dáš na jednu analogovou kolej dvě mašinky tendrama xobě, stejně se budou pohybovat na stejnou stranu a ne k sobě a od sebe. Pokud má některá obráceně motor, tak pojede proti, nebo od.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4878
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod dudlifuk » pát 26 črc, 2019 1:55 pm

fulda píše:
dudlifuk píše:takze co vlastne spravil p.Aschenbrenner na tom pojazde ALS zle ??? naopak zapojil alebo otocil motor ? mozem si pojazd namontovat do motoraku tak ci onak, alebo je tam predsa nejaky rozdiel ?
Otočil motor.

Pokud dáš na jednu analogovou kolej dvě mašinky tendrama xobě, stejně se budou pohybovat na stejnou stranu a ne k sobě a od sebe. Pokud má některá obráceně motor, tak pojede proti, nebo od.

dik fuldo ! uz mi to je jasne. mne zarytemu digitalistovi pride tento problem s prepacenim tak stupidny, ze som stale nechapal o co ide. Ale je dobre si obcas pripomenut stare casy analogove :lol: :lol: . (stale je to pre mna len jeden bit, mensia jednotka uz neexistuje) :mrgreen:
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod sidlo » pát 26 črc, 2019 2:11 pm

Všem se omlouvám a prosím adminy, aby několik posledních příspěvků přesunuli do vlákna Žvásty o certifikaci.
fulda píše:A abych to doplnil ještě o to JAK by to certifikovali, tak to je jednoduché - postavili na koleje, zapli napájení, ono by se to rozjelo na druhou stranu, tak by bylo po certifikaci.

To co MiG trefně vystihl ve dvou větách, tak jiní v mnoha řádcích dokazují, že certifikaci moc nerozumí.

Je certifikace výrobku - tedy že výrobek byl správně vyprojektován a certifikace procesu - tedy když si ten výrobek koupím, tak bude s pravděpodobností nějakou danou, a celkem vysokou, mít stejné vlastnosti jako prototyp.

Na otázku jak NMRA ocertifikuje to, že si koupíte správně fungující pojezd, je odpověď že nijak, protože takovou certifikaci NMRA neumí.

Nepochybuji o tom, že prototyp pojezdu 810 byl v souladu s normou NEM. To že se prodá hodně pojezdů se špatným směrem jízdy svědčí o tom, že výrobce nemá zvládnuty procesy výroby a kontroly (vstupních komponent, výrobních operací, finálního výrobku, ...)
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod sidlo » pát 26 črc, 2019 2:20 pm

Bavíme se tu o motoru se statorem z permanentního magnetu. Např. pro motory v přestavnících MTB níže uvedené věty neplatí.
1. Otočením motoru se vlastně přepólují vstupní svorky motoru. Tím se změní směr otáčení.
2. Pokud má motor takovou konstrukci (není symetrický), tak drátky přehodíme přívod napájení.
3. Pokud přívod napájení prohodit nejde, tak je ještě možné otočit stator motoru. To se někdy nechtěně povede při údržbě starého motorku, kdy provádíme jeho úplnou rozborku, abychom se dostali k opravě komutátoru.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3602
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Řada 810 ( M152.0 ) - Vagonka Studénka 1:120

Příspěvekod radula63 » pát 26 črc, 2019 3:19 pm

sidlo píše:Bavíme se tu o motoru se statorem z permanentního magnetu. Např. pro motory v přestavnících MTB níže uvedené věty neplatí.
1. Otočením motoru se vlastně přepólují vstupní svorky motoru. Tím se změní směr otáčení.

ALE ALE, jak to? Motorek v MTB přestavníku je taky s permanentním magnetem. Zkus si rozdělat přestavník a přehoď vývody napájení motorku . Začne se ti točit motorek na druhý směr. Jenže konstrukce vaček v přestavníku na to není stavěná a přestavník ti nebude chodit správně - zastavování v koncových polohách.
No, tak teď už jsme úplně odbočení od původního tématu... Prosím, vraťme se tam :wink:
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1306
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků