Stránka 1 z 2

Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: ned 21 črc, 2019 8:51 pm
od HonzaM
Dekodérů pro ovládání modelářských serv je na trhu řada, dekodér Servo5 z produkce Möllehem Gardsproduktion se ale v lecčem liší. Je to například možnost přímého ovládání tlačítky, připojenými k dekodéru. Tato tlačítka lze alternativně naprogramovat pro přímou volbu pěti cest, každá obsahující až šest výhybek. Výhybky je možné ovládat i z centrály prostřednictvím LocoNetu (včetně volby těch naprogramovaných cest). Je tak možné k ovládání výhybek použít rozvod LocoNetu společně s přenosem detekce obsazení a uspořit tak kabeláž pod kolejištěm. Na desce dekodéru jsou také výstupy pro připojení napájení srdcovek, není tedy nutné k servům instalovat mikrospínače. Další zajímavou funkcí jsou programovatelná „pravidla“, která umožní například automatické nastavení výhybky na základě podmínek, třeba obsazení úseku nebo stavu jiné výhybky. To lze využít například pro ovládání vratné smyčky, dekodér totiž umožňuje vstupní svorky využít pro zpětné hlášení místo pro tlačítka. Další informace jsou na webu www.1ku160.cz, ještě podrobnější pak v dvacetistránkovém návodu k obsluze.
Většinu z uvedených funkcí má i výhybkový dekodér Switch5 pro motorické i impulzní přestavníky.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: ned 21 črc, 2019 10:21 pm
od vvitty
Resi to zakmity serv po zapnuti napajeni?

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: pon 22 črc, 2019 9:39 am
od HonzaM
vvitty píše:Resi to zakmity serv po zapnuti napajeni?

Ano - viz video. Přibližně uprostřed uvidíš situaci, kdy je vypnuté napájení - jsou zhaslé obě LED indikající polohu. Potom následuje opětné zapnutí napájení.
https://youtu.be/ltOBDg2LB14
Objednal jsem vzorek, tak si to budeš moci vyzkoušet, budeš-li mít zájem. Já na kolejišti serva nepoužívám, tak nemám kde to zkoušet.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: pon 29 črc, 2019 9:15 pm
od HonzaM
vvitty píše:Resi to zakmity serv po zapnuti napajeni?

Vzorek mám, k žádným zákmitům nedochází. Mohu kdykoli předvést.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: čtv 15 srp, 2019 7:36 pm
od jirkah
Tak jsem se rozhodl otestovat servodekoder a musím souhlasit , že jsem žádné zákmity při zapmnutí nezaznamenal.Každopádně mám k dekoderu koupené i serva od výrobce dekoderu.Kvalita serv je rozhodující aby nedošlo k zákmitu. Vše koupeno od Adigital. Má to i další vychytávky a nastavení pomocí aplikace v telefonu mě příšlo jako příjemná změna. Budu dál testovat nastavení cest a pravidel , protože ten dekoder toho umí víc než dost. Je , ale zvláštní , že když jsem otestoval samotné servo dodané od výrobce se servodekoderem od DIGICZ tak k zákmitum došlo.Takže pro mě je to zajímavý výrobek , uvidím jak to bude dál po nějakem delším čase. Jestli se situace nezhorší , tak pravděpodobně přejdu na tento dekoder na celém kolejišti.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: úte 03 zář, 2019 5:19 am
od HonzaM
HonzaM píše:Další zajímavou funkcí jsou programovatelná „pravidla“, která umožní například automatické nastavení výhybky na základě podmínek, třeba obsazení úseku nebo stavu jiné výhybky.

Byl jsem dotázán k čemu slouží pravidla. Lze je využít například tak, že se jako podmínka pro přestavení výhybky zadá že nebude možné výhybku přestavit, jestliže na ní bude vlak (na základě detekce obsazení), a znemožní se tedy podhození. Podmínek může být více a lze zvolit zda musí platit současně, což lze využít u zhlavi tak, že podmínkou bude, že nesmí být obsazena žádná výhybka která by mohla být v dané cestě. Podmínkou může být také to, že nebude obsazená příslušná staniční kolej. Praktické to je zejména pro skrytá nádraží. Detekovat obsazení je možné buď pro celé zhlaví, nebo jednotlivě pro každou výhybku. U pravidel je možné používat logické vazby, tedy “A” pokud musí podmínky platit současně, případně “NEBO”, musí-li platit jedna nebo druhá. Pro detekci obsazení je možné využít vstupy dekodéru pro zpětné hlášení.I
Použití pravidel je možné i u výhybkových dekodérů (pro klasické impulsní i motorické přestavníky).

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: sob 15 led, 2022 9:17 am
od HonzaM
Podstatným rozdílem tohoto dekodéru je způsob nastavování veškerých parametrů. Není třeba se trápit žádnými CV, aplikace v mobilu nebo tabletu umožní vše nastavit pohodlně a přehledně. Po kliknutí na položku "nastavit výhybky" v aplikaci se objeví následující obrázek.
nastavení serva - obrázek.jpg

Kliknutím na "STŘEDNÍ POLOHA" se servo přestaví do střední polohy, což umožní instalaci přestavníku do ideální polohy. Následně se pomocí číselných poliček vlevo a vpravo od symbolu výhybky nastaví po jednom stupni krajní polohy (kliknutím na symbol výhybky uprostřed se výhybka přestaví do opačné polohy). Čtvereček pod symbolem výhybky "Obrátit přímo/odbočka" umožňuje sesouhlasit polohu výhybky na kolejišti s tímto symbolem. Další čtvereček "Obrátit polarizaci" umožňuje nastavit polaritu na výstupu pro napájení srdcovky (dekodér Servo 5 má pět relé pro připojení srdcovky, není tedy třeba mít na přestavníku žádný pomocný kontakt). Menší dekodér Servo2 ale tato relé nemá. Položka "Rychlost" umožňuje pohodlné nastavení rychlosti přestavení.
Dekodéry Servo5 a Servo2 lze ovládat pouze prostřednictvím LocoNetu a jejich použití je omezeno na centrály Digikeijs DR5000 nebo centrály Digitrax a Uhlenbrock. K napájení je potřeba napětí 5 V, u většího (Servo5) je na desce konektor USB micro a lze jej napájet nabíjecím zdrojem pro mobily a tablety. Dekodéry Servo5 ale lze ovládat i přímo připojenými tlačítky a lze je použít i na čistě analogovém kolejišti, bez centrály a bez počítače. Tlačítka lze naprogramovat, aby místo ovládání jednotlivých výhybek nastavovala cesty, obsahující všech pět výhybek.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: ned 16 led, 2022 4:18 pm
od zdeno
pouziva to CV nebo SV programovani ??
Pokud je to Loconet, tak by se SV programovani hodilo jak rit na nocnik.
Zkus to navrhnout vyrobci.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: ned 16 led, 2022 4:32 pm
od sidlo
Je to LNSV2

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: pon 17 led, 2022 10:31 am
od zdeno
sidlo píše:Je to LNSV2

dokazal by si to navrhnut ? Zadani je celkem jasne.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: pon 17 led, 2022 10:35 am
od sidlo
Proč vymýšlet už vymyšlené. Komponenty MGP jsou skvěle navržené. Nemá smysl to kopírovat.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: stř 18 kvě, 2022 5:27 am
od HonzaM
Získal jsem (a mohu poskytnout) několik podrobných návodů k využití speciálních funkcí servodekodérů MGP (týká se to ale i výhybkových dekodérů), dekodéry MGP totiž mají kromě toho že přestavují výhybku ještě další funkce. Mají možnost naprogramovat až šest pravidel, upravujících funkci, třeba zamezit jeho činnost v závislosti na určitých okolnostech. Mají také vývody, na nichž lze naprogramovat jejich funkci, objeví se zde třeba informace k jaké poloze výhybka aktuálně je. To lze využít třeba pro ovládání relě přepínajííciho polaritu a lze tak realizovat bezzkratovou smyčku bez potřeby dalších komponent, pouze ve spojení s detektory obsazení. Také detektory obsazení MGP jsou řešeny jiným než obyklým způsobem, nemají totiž jeden pól pevně připojen k jedně koleji a lze tak například detekovat obsazení smyčky. Detekce je indukční.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: stř 18 kvě, 2022 6:13 am
od BohousP
HonzaM píše:...Také detektory obsazení MGP jsou řešeny jiným než obyklým způsobem, nemají totiž jeden pól pevně připojen k jedně koleji a lze tak například detekovat obsazení smyčky.

Tak to také není nic nového pod sluncem. I původní prehistorický detektor obsazení, který pocházel od Paca a dodnes ho dodává DCCdoma, měl možnost (u jednoho detekovaného úseku) oddělit "jeden pól pevně připojen k jedně koleji". Model DIGI-CZ 210 (z roku 2014) má možnost využívat až čtyři samostatné galvanicky oddělené dvojice vodičů (jedna "dvojice" má jeden vodič společný - je jedno, jestli to je J nebo K, a dva samostatné vodiče snímací). Viz https://www.masinky.info/2015/03/detektor-obsazeni-s88/. Tedy jsou použitelné nejen ve smyčkách, ale např. i pro sousedící úseky napájené z odlišných boosterů.

OT detekce obsazení

PříspěvekNapsal: stř 18 kvě, 2022 7:01 am
od sidlo
Pozor na zmatení pojmů.
Zatímco detekce obsazení Paco https://usuaris.tinet.cat/fmco/s88_en.html - DCCdoma - Digicz je postavena na principu úbytku napětí na diodách vyvolaných trakčním proudem
tak detekce obsazení MGP je postavena na proudových transormátorech http://www.mollehem.se/index.php/en/control-and-electronics/electronic-utilities/sp%C3%A5rdetektering-5-detail, ke úbytek napětí je řádově menší. Něco podobného dělá také zdeno https://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2018020001.

Re: Dekodér pro ovládání modelových serv

PříspěvekNapsal: stř 18 kvě, 2022 7:13 am
od BohousP
Sidlo: Ano, to HonzaM správně uvádí. Kdysi použití proudových transformátorů bylo poměrně drahou záležitostí, dnes to tak už není. Kdybych detekci úseků řešil dnes, pravděpodobně bych také šel touto cestou.

Já jsem reagoval na možnost snímání proudu v "nezávislých" obvodech.