Zdroje

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Zdroje

Příspěvekod stibacek » pát 14 bře, 2008 9:24 am

Zdravím, jelikož v elektrice stále tápu, mám tenhle dotaz : mám několik zdrojů, které na výstupu mají 18V~2200mA. Dal by se takový zdroj využít na kolejišti? předem díky za info.
stibacek
 
Příspěvky: 23
Registrován: čtv 31 led, 2008 6:58 am

Příspěvekod Miloš_P » stř 19 bře, 2008 9:01 pm

Obávám se, že na kolejišti je neuplatníš. Pro ovládání příslušenství je těch ~18V už moc a pro napájení lokomotiv potřebuješ =12V.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod richard0404 » stř 19 bře, 2008 9:34 pm

Ten střídavý 18 V max. na osvětlení . kamarád mi to také poradil ale musel jsem na výstup dát odpor abych ochránil světla
"H0-analog - V SBB" "Faller Car System" "Moduly sekce N"
Uživatelský avatar
richard0404
 
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27 led, 2008 9:57 pm
Bydliště: Praha 2

Re: Zdroje

Příspěvekod PetrL » čtv 20 bře, 2008 8:10 am

stibacek píše:Zdravím, jelikož v elektrice stále tápu, mám tenhle dotaz : mám několik zdrojů, které na výstupu mají 18V~2200mA. Dal by se takový zdroj využít na kolejišti? předem díky za info.


Máš tedy zřejmě jen trafo. Pokud to chceš na jízdu v analogu, pak je k tomu velmi vhodný. Přidá se usměrňovač a regulace - doporučil bych impulní regulovatelný zdroj, který zakoupíš jako stavebnici a můžeš jezdit v dogitální kvalitě :)
Jinak takové trafo má samozřejmě uplatnění i jinak, třeba na osvětlení. S jednoduchým usměrňovačem tím utáhneš víc jak 100 ledek na osvětlení. Dalším uplatněním mohou být různá relé - jde jen o úpravu výst napětí a to nebývá velký problém.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod Miloš_P » čtv 20 bře, 2008 10:35 am

Pro jízdu v analogu to není moc vhodný. Po usměrnění a filtraci bude hodnota napětí vyšší než 18V a to bych do kolejí radějí nepouštěl :wink: . Lze použít např integrovaný stabilizátor, ale napětí na jeho vstupu by mělo být tak max. o 2V vyšší než napětí na jeho výstupu (tedy asi 14V). Pokud je tam víc, tak to stabilizátor přetěžuje a hodně hřeje.

Mě se osvědčil zdroj ze stareho PC, dává stabilizovaných =12V, je dostatečně výkoný (6A a více) a dá se většinou získat i zadarmo.
Stačí za něj zařadit pulsní regulátor a jezdí to parádně (jako ochranu proti zkratu používám autožárovku).
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod PetrL » čtv 20 bře, 2008 5:24 pm

Miloš_P píše:Pro jízdu v analogu to není moc vhodný. Po usměrnění a filtraci bude hodnota napětí vyšší než 18V a to bych do kolejí radějí nepouštěl :wink: . Lze použít např integrovaný stabilizátor, ale napětí na jeho vstupu by mělo být tak max. o 2V vyšší než napětí na jeho výstupu (tedy asi 14V). Pokud je tam víc, tak to stabilizátor přetěžuje a hodně hřeje.

Usměrňovač se stabilizátorem je samozřejmostí, protože za usměrňovačem bude napětí asi 24V. Ale to není tak hrozné, např. pro stabilizaci Zenerkou se uvažuje, že Uzdr=(2až4)Ustab. Fakt je, že nějaké to teplo tam bude :) . Vhodnější je použít výkonový tranzistor s referenčním napětím tvořeným 12ti voltovou Zenerkou v bázi. Integr. stabilizátory bych vyloučil úplně. Různých řešení je víc - netvrdím, že je to to nejlepší, ale pokud takové zdroje jsou k dispozici - využil bych je.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 331
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod stibacek » pát 21 bře, 2008 9:25 am

Díky za odpovědi. Měl jsem(mám to) v plánu použít právě na to osvětlení, ještě jednou díky za rady.
stibacek
 
Příspěvky: 23
Registrován: čtv 31 led, 2008 6:58 am

Re: Zdroje

Příspěvekod Sandy » sob 22 bře, 2008 11:50 am

stibacek píše:Zdravím, jelikož v elektrice stále tápu, mám tenhle dotaz : mám několik zdrojů, které na výstupu mají 18V~2200mA. Dal by se takový zdroj využít na kolejišti? předem díky za info.


Mrkni sem :
http://magazin.modely.biz/diskuze/viewtopic.php?t=1211&start=15
viz pulsní regulátor Setronic.....
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Myšpulín » sob 22 bře, 2008 10:32 pm

Pokud ty zdroje jsou jen transformátory a máš-li jich víc stejných, najdi v okolí někoho, kdo ti z nich odmotá "pár" závitů na požadovaná napětí. Záleží ale na tom, zda je sekundár navrchu.
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod richard0404 » sob 22 bře, 2008 11:21 pm

Myšpulín no tvůj nápad není špatný ale asi bych neriskoval to zrovna tímto způsobem řešit.
"H0-analog - V SBB" "Faller Car System" "Moduly sekce N"
Uživatelský avatar
richard0404
 
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27 led, 2008 9:57 pm
Bydliště: Praha 2

Příspěvekod Myšpulín » pon 24 bře, 2008 5:45 pm

richard0404 píše:Myšpulín no tvůj nápad není špatný ale asi bych neriskoval to zrovna tímto způsobem řešit.


Vždy je potřeba trafo nejprve vidět a něco o něm vědět. Pokud to je nějaký drobeček jako třeba tady http://www.volny.cz/pcerovsky/Zdroj.htm, pak je to celkem pohoda, protože co jeden závit, to 0,5 V dolu nebo nahoru. Nemusí se ani cívka sundávat z plechů. I dráty mají slušný průměr.

Pokud je na cívce ještě místo, může se na ni namotat několik závitů a ty zapojit obráceně do serie se sekundárním vinutím. Tím se o napětí indukovaném na tomto pomocném vinutí sníží výsledné napětí.

Všechny tyto úpravy jdou jednuduše dělat u traf, kde je primár vespod a sekundár navrch. V žádném případě se však nesmí trafo přetížit, což při odmotání sekundárních závitů při zachování stejného maximálního proudu nehrozí.

Ale vše nechat dělat někomu, kdo tomu rozumí.
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod richard0404 » pon 24 bře, 2008 6:17 pm

Myšpulín tohle celkem důležitá věta . Ale vše nechat dělat někomu, kdo tomu rozumí. Protože muže tu padnout desítky rad a pak během okamžiku je všechno pryč . V dnešní době bych né všechno řešil domácí výrobou. :lol: :lol:
"H0-analog - V SBB" "Faller Car System" "Moduly sekce N"
Uživatelský avatar
richard0404
 
Příspěvky: 783
Registrován: ned 27 led, 2008 9:57 pm
Bydliště: Praha 2

Příspěvekod Myšpulín » pon 24 bře, 2008 6:39 pm

richard0404 píše:Myšpulín tohle celkem důležitá věta . Ale vše nechat dělat někomu, kdo tomu rozumí. Protože muže tu padnout desítky rad a pak během okamžiku je všechno pryč . V dnešní době bych né všechno řešil domácí výrobou. :lol: :lol:


Však už v prvním jsem psal "... najdi v okolí někoho, ...", čímž bylo myšleno právě toto. Bohužel na přívodu trafa je vždy 230V, což už stačí na pořádný malér. Do těch 24V to jen lehce štípne, při vyšších napětích už jde bohužel o život, takže dvojnásob platí "Pokud na 200% nevím co a jak, dám to raději odborníkům." :!: :!:
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Rionis » sob 16 srp, 2008 6:41 pm

Na své budoucí kolejiště H0 bych rád použil digitální ovládání lokomotiv a ostatní ovládáno analogově.
Pro DCC mám ROCO set (Transformátor 15V/50VA, zesilovač a multimause). Tady problém nemám.

Zajímá mě jak to vyřešit s napájením přestavníků PECO (PL10), nádražních lamp a diody na osvětlení budov. Bude mi na to stačit další transformátor třeba od ROCA ? Kolik přestavníků utáhne toto trafo ?

----------------------------------------------------------------------------------------
Dotaz pro analog:
Je potřeba na přehození vyhýbky s přestavníky peco tlačítka (na stisk) nebo můžu použít přepínač?
Naposledy upravil Rionis dne ned 17 srp, 2008 5:52 am, celkově upraveno 1
H0 - epocha III/IV
Rionis
 
Příspěvky: 16
Registrován: stř 09 dub, 2008 1:03 pm
Bydliště: Havířov

Příspěvekod Houmr » ned 17 srp, 2008 4:12 am

Teď řeším podobný problém, zkouším trafo Roco na napájení přestavníků Peco, jde to pokud přestavuješ jednu vyhybku za druhou, což asi u digitálu budeš dělat. Jinak zkusil jsem i jiné trafo 15V 6A http://www.kasa.cz/pocitace-prislusenst ... pin-black/ , chtěl jsem jím napájet oboje, jak centrálu, tak dekodéry příslušenství, ale po jednom přehození mi odešel jeden výstup na dekodéru LS150, zůstal trvale sepnutý a tím pádem shořel i přestavník, nevíte někdo, kde se mohla stát chyba? Či odešel někomu u dekodéru v kombinaci s přestavníkem Peco výstup?
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků