Stránka 1 z 1

Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 5:18 pm
od ladislav1948
Dobrý den,

mám zapojenou vratnou smyčku dle přepólovacího relé. Vjezd do smyčky (relé i výhybka v poloze 1)...Vlak vjede do smyčky, kde pomocí kontaktní koleje sepne relé i s výhybkou do polohy 2. Problém je, že po vjezdu na kontaktní kolej, sice přehodí výhybku i s relátkem, ale v tom okamžiku vlak zastaví. Stejně to platí i pro zbytek kolejiště (nic nejede). Prostě když je ta výhybka i s relátkem v poloze 2, nic nejede.

Setkal se někdo z Vás s nečím podobným? Věděli byste mi poradit prosím?

Děkuji za Vaši pomoc!

Relé: Bistabilní relé 558410

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 5:33 pm
od jipol57
A máš dobře přerušené koleje? Musí být vždy přerušené obě. A přepólovací úsek musí být delší, než nejdelší vlak. Jestli máš kovová kolečka.
A nepleteš si náhodou jednoduchost smyčky v DCC? V analogu je to složitější. Nejen přepólovat koleje ale taky obrátit směr jízdy lokomotivy.

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 5:35 pm
od Miloš_P
Chtělo by to sem dát schéma, jak to máš zapojené. Bez toho ti asi nikdo neporadí.

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 5:43 pm
od D
ladislav1948:
Dost dobře si takové přepólovávání v analogu nedokáži představit. Obvykle se totiž v analogu smyčka dělá jednosměrná se zastavováním na konci, právě kvůli tomu zmíněnému přepólování, ale to neproběhne ve smyčce, ale otočením ovladače přirozeně na zbytku tratě. Samočinné zastavování a jednosměrnost zajistí diody.

Kontaktní kolej je obvykle napájena z kolejnice spojené s jedním pólem napájení příslušenství, ale když přehodíš polaritu, tak přehodíš i zdroj 16 V a střídavý proud pak teče/zkratuje přes lokomotivu a přes DC zdroj. Hodil by se nákres.

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 5:47 pm
od Miloš_P
Několik možností zapojení smyčky:
http://masinky2003.wz.cz/vratna_smycka_schema.html

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 7:17 pm
od ladislav1948
Miloš_P píše:Chtělo by to sem dát schéma, jak to máš zapojené. Bez toho ti asi nikdo neporadí.


Děkuji všem za odpovědi,

dělám to podle staré knížky "Po správné koleji s železnicí TT", kde je toto schéma (posílám dva obrázky – vjezd do smyčky a výjezd ze smyčky). V mém kolejišti je vstupní polarita (na obrázku před smyčkou) obráceně, než jak vidíte na schématu, a nevím proč, když jsem zatím všechno dělal na základě té knížky. Tím pádem jsem prohodil i polaritu u napájecí koleje ve smyčce. Koleje jsou přerušeny dokonale. Lokomotiva bez problému dojede po kontaktní kolej K, kde pak zastaví. Při snaze jezdit se zastavenou lokomotivou, stojící na kontaktní koleji, svítí na transformátoru (typ FZ1) červená kontrolka. Ta napravo.

Děkuji za Vaši pomoc

Obrázek
Obrázek

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 7:58 pm
od jipol57
Červená kontrolka na trafu signalizuje zkrat.
A kde máš umístěný ten kolejový kontakt. Tak jak je to na obrázku, tak si myslím že je to blbě. Hned u vjezdu do smyčky. To by mělo být až před výjezdem. Když najede na kontakt, je už lokomotiva a vlak za tím přerušením?
Jestli to máš splněno, tak další věc může být že máš někde přehozené drátky. Zkrátka někde dojde ke spojení + a -.

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 8:32 pm
od D
ladislav1948:
Tohle zapojení je dost nešťastné. Kontakt má být na konci smyčky, ne na začátku. Hlavní problém je v tom, že nepřepólovává smyčku, ale zbytek kolejiště. Pro jeden provozovaný vlak to nevadí, ale jestli ti na jedno trafo jezdí několik vlaků naráz, tak se jim průjezdem vlaku smyčkou přehodí polarita. Stejně tak se přehodí smysl jízdy všech vlaků, když vyresetuješ tlačítkem smyčku do základní polohy. Takže nebudeš mít nikdy jistotu, na kterou stranu vlaky pojedou, když otočíš ovladačem vpravo nebo vlevo. Nemůžeš použít více jak jednu takovou smyčku. Nemůžeš mimo smyčku použít další spínací kontakt.

Smyčku lze zapojit podstatně lépe.

--

Ale fungovat by zmíněné zapojení v podstatě mělo.

Podle mě máš špatně zapojené relé. Zkontroluj si zapojení kontaktů. Na schématu ze tvé knížky je to takto:
Kód: Vybrat vše
 1  A  A1 A2  2 R
/o--o--o--o---o-o\
|                |
\---o--o--o------/
    B  B1 B2

Tvoje relé by mělo mít stejné pořadí. Dvojice kontaktů (A1+B2) a (B1+A2) jsou propojené.

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 8:57 pm
od Pavel-HP
Propojené nejsou. Jsou to dva přepínací kontakty. A-A1, A-A2, B-B1, B-B2.

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: pon 28 led, 2019 9:06 pm
od Myšpulín
Pavel-HP píše:Propojené nejsou. Jsou to dva přepínací kontakty. A-A1, A-A2, B-B1, B-B2.

V relé nejsou. Musí se propojit mimo relé, viz. schema.

Re: Vratná smyčka, analog, TT

PříspěvekNapsal: úte 29 led, 2019 4:16 pm
od ladislav1948
Miloš_P píše:Několik možností zapojení smyčky:
http://masinky2003.wz.cz/vratna_smycka_schema.html


Děkuji za schémata, a zároveň všem co se podíleli se mnou na tomto problému,

zapojil jsem smyčku pomocí diod, vše funguje :)