od HonzaM » ned 26 dub, 2020 7:38 am
ad JOHNZ ve vlákně Universální systém pro řízení modulů:
- Určite by bolo vhodnejšie zvoliť iný postup voľby v "normálnom" režime. Tento je najmenej modelový. Na skutočnej železnici sa používajú dva postupy. Buď najprv voľba toho, čo sa bude robiť (vlak/posun) a potom od/do, alebo má každé tlačítko nastavené či keď sa zmačkne ako východzie, bude sa stavať vlaková alebo posunová cesta. To síce na jednej strane pridáva tlačítka (k väčšine odchodových návestidiel treba tlačítka dve), na druhej strane to umožňuje zrušiť celý ten posunový režim a výrazne by sa to priblížilo obsluhe skutočných zariadení, ktoré sa používali u nás. Jediné tlačítko, ktoré by muselo byť extra je tlačítko na PN.
Takto to mám s dekodéry MGP řešeno, každé návěstidlo má dvě tlačítka, bílé a zelené, a podle toho, zda se pro začátek cesty (odkud) stiskne zelené, postaví se vlaková cesta a rozsvítí se návěst "volno" nebo "snížená rychlost", stiskne-li se bílé, postaví se posunová cesta a rozsvítí se návěst posun "dovolen". Pro konec cesty se stikne bílé tlačítko tam, kde cesta končí. Samozřejmě se postaví všechny výhybky v cestě. Cestu nelze postavit, je-li ve zvolené cestě obsazený úsek nebo je postavena na volno cesta v protisměru.
- Zvážil by som podporu pre 6-7 svetiel na návestidlo, on raz niekto tie návestidlá s pruhmi predávať začne, kór keď je výstup na SCom.
Návěstní dekodér MGP umožňuje pro každé návěstidlo až sedm světel, je ovšem otázkou, zda to má na modelovém kolejišti využití, u modelového kolejiva se u výhybek využívají spíše větší úhly odbočení než v reálu a také málokterý modelář má vozidla nastavena na modelovou rychlost podle měřítka. Nepoužívá se Scom, ale sběrnice, na níž jsou všechna návěstidla (10 pro jeden návěstní dekodér) připojena v řetězci, není tedy zapotřebí ke každému návěstidlu vést kabel až od dekodéru.
- Zvážil by som podporu pre konfigurovateľné sledovanie polohy prestavníka. Už len kvôli MTB prestavníkom (nízka cena, spoľahlivosť na hrane mizérie, ale za to dva kontakty na spätné hlásenie)
u MGP je tohle řešeno jinak, poloha výhybky je na ovládacím panelu indikována dekodérem, bez potřeby přenosu zpětného hlášení kontaktem na přestavníku. Je jistě diskutabilní, zda je to dostatečné, protože může dojít k mechanické či elektrické poruše přestavníku, ale zatím se mi to nestalo, v případě použití serv jsou na servodekodérech relé pro přepínání polarity pro srdcovky, není tedy nutné k servům montovat jeden nebo dva mikrospínače.
- Ak sa neplánuje expanzia mimo SR a ČR stačí pre každú cestu definovať 2 návestidlá (východzie a cieľové). Východzie sa rozsvieti na voľnoznak v okamihu postavenia cesty a podľa cieľového sa berie predvestný znak.
Takto to je řešeno - každé návěstidlo sleduje stav následujícího návěstidla, jestliže tedy zvolím na vjezdu cestu, bude návěstní znak vyjadřovat stav odjezdového návěstidla, jestliže zvolím vjezdovou cestu a následně změním stav na odjezdu, vjezdový znak se automaticky změní.
Výrobce má ve výrobním programu návěstní dekodéry kromě české také pro švédskou, dánskou a německou soustavu.
Ak má byť cieľom stavanie ciest cez celú stanicu ev. viac staníc (čo pri cestových tlačítkových paneloch teda nie je úplne modelové riešenie, ale budiž, prevádzke sa dá čo to obetovať), odporúčam skôr riešenie tabuľkou zložených ciest (ak sa zmačknú tieto tlačítka, postaví sa postupne až X ciest).
Toto zatím řešeno není, nevím jak se volí stav cestových návěstidel, zda má cestové návěstidlo jen jedno tlačítko nebo jak se stav cestových návěstidel volí.
- Doplnil by som automatické zhodenie návestidla na stoj naviazané na obsadenie nejakého úseku.
To je samozřejmě takto řešeno.
Samozřejmě nechci tvrdit že je systém MGP dokonalý, určitě lze najít nevýhody nebo nedostatky, ale je to asi v současnosti jediný komerčně dostupný systém splňující výše uvedené požadavky. Navíc je to "skládačka", jednotlivých dekodérů může být více, lze tak postavit stanici třeba se čtyřiceti výhybkami (takovovou modulovou stanovi jsem viděl), lze ovládat z více panelů.