Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » sob 06 črc, 2019 8:52 pm

belgarat píše:
HonzaM píše:... přičemž při volbě tohoto SV hodnota 0 znamená nepřerušované napětí do okamžiku, kdy dekodér zjistí že došlo k přerušení odběru odběratelem.


... tohle jsem hledal v manualu, ale nenasel jsem nic nez "Set to 0 for continues power". Muzes mi prosim poslat odkaz / stranku kde se o tomto nastaveni hovori ?

Manuál je návod k obsluze, ne technický popis konstrukce.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP

Příspěvekod belgarat » sob 06 črc, 2019 9:24 pm

HonzaM píše:Manuál je návod k obsluze, ne technický popis konstrukce.


To je sice fakt, ale chce to zatracene pouceneho uzivatele, aby vyzkoumal (a aby ho vubec napadlo zkoumat), ze dekoder vypne vystup, kdyz mu skonci odber. Proto se pidim po zdroji informace. Continuous power je proste napajeni porad bez omezeni.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » úte 16 črc, 2019 5:59 am

Pouze hlupák není schopen uznat svůj omyl. Omlouvám se za svou chybu s tvrzením, že u výhybkového dekodéru MGP dochází při doběhnutí běžce do koncové polohy k vypnutí napájení. Při nastavení dekodéru pro MP1 se prostřednictvím přislušné proměnné SV (system varible) nastavuje trvalé připojení napájecího napětí. Při správně zvoleném kroku přestavníku, struně vhodné tloušťky a umístění přestavníku tak aby byl pohyb na obě strany symetrický přestavník funguje bez problému. U Čachnova je u přestavníků nastaven u výhybek krok 6 mm, u výkolejky 3 mm. Struna má průměr 0,6 mm. Přestavník MGP pro modelová relé nemám vyzkoušen, může být dodáván včetně relé s držákem.
Naposledy upravil HonzaM dne úte 16 črc, 2019 6:44 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP

Příspěvekod sidlo » úte 16 črc, 2019 6:41 am

Osobně nejsem příznivcem panýlků pro řízení stanice. Z mého pohledu (uživatele JMRI) mají omezené možnosti. Na druhou stranu je třeba ocenit to, co je zde prezentováno a co se opravdu povedlo.

Na mnohých modulových setkáních jsou používány způsoby řízení stanic funkčně patřící někam do II. epochy, přestože současné možnosti jsou úplně jinde. Stanice mají individuální stavění výměn a jsou často bez návěstidel. Dělat v takových stanicích výpravčího je většinou řehole.

Ovládací panel s moduly MGP umí stavět nejenom cesty, ale i návěstidla. Velké plus je také možnost ovládat stanici jak místně, tak vzdáleně. To co Honza postavil patří bezesporu k tomu nejlepšímu co lze u nás vidět v reálném provozu.

Jedna věc je trvdit, že nějaká komponenta je dokonalá. Druhá věc je postavit technologické demo stanice. A třetí věc je tu stanici otestovat v náročném provozu. A nejnáročnější provoz je provozní setkání modulářů. To je potom zařízení několik dní v provozu a při jeho obsluze se vystřídají i nazaškolení provozní zaměstnanci/modeláři. A touto zkouškou stanice řízená moduly MGP prošla.

Při každém provozním setkání se ukáže nějaký problém. To se samozřejmě stalo i v Roudnici. Přestože zde bylo nainvestováno velké úsilí prosazení toho jedině správného dekodéru a padly tu i nějaké urážky, tak se nakonec ukázalo že příčina problému byla ve vadné výrobní sérii přestavníků. Na závěr je možno říci, že moduly MGP jsou vhodné pro stavbu řídících panelů a obstojí i v náročném provozu.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » úte 16 črc, 2019 7:07 am

sidlo píše:Osobně nejsem příznivcem panýlků pro řízení stanice. Z mého pohledu (uživatele JMRI) mají omezené možnosti.

S tím samozřejmě souhlasím a na domácím kolejišti používám a nadále budu používat Traincontroller na nějž už jsem zvyklý. Dnes bych možná volil JMRI, z něhož používám jen Decoder Pro. MGP se hodí zejména pro modulovku, postavil jsem totiž dvě stanice řízené TrainControllerem a vím jaký je "opruz" muset na setkání instalovat počítač a jak některým účastníkům setkání ovládání počítačem vadí, obě stanice jsem musel dodatečně doplnit pomocnými panýlky, na nichž si strojvedoucí mohou sami stavět výhybky jednoduše tlačítky za cenu omezení některých funkcí, které takové ovládání nemůže poskytnout. Ovládání lokálními panýlky se hodí také pro kolejiště s více stanicemi nebo nákladišti, u nichž je nepraktické chodit k centrálnímu počítači. Záleží také na typu provozu, řízení centrálním počítačem je vhodné pro toho, kdo zejména rád užije zejmén sledování jezdících více vlaků s automatickým provozem, pro modeláře jehož hlavní radostí je posun jsou vhodnější tlačítka nebo páčkové přepínače na panelu přímo u stanice.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP

Příspěvekod adix » stř 17 črc, 2019 6:55 am

HonzaM píše:... řízení centrálním počítačem je vhodné pro toho, kdo zejména rád užije zejmén sledování jezdících více vlaků s automatickým provozem, pro modeláře jehož hlavní radostí je posun jsou vhodnější tlačítka nebo páčkové přepínače na panelu přímo u stanice.

Usnadní tedy tohle zařízení i posun? A dá se použít i na kolejišti bez digitálu?
adix
 
Příspěvky: 75
Registrován: pon 01 dub, 2019 11:30 am

KRe: MGP

Příspěvekod HonzaM » čtv 18 črc, 2019 4:45 am

adix píše:
HonzaM píše:... řízení centrálním počítačem je vhodné pro toho, kdo zejména rád užije zejmén sledování jezdících více vlaků s automatickým provozem, pro modeláře jehož hlavní radostí je posun jsou vhodnější tlačítka nebo páčkové přepínače na panelu přímo u stanice.

Usnadní tedy tohle zařízení i posun? A dá se použít i na kolejišti bez digitálu?

Bez digitálu se použít dá, nepotřebuje centrálu ani počítač. K dispozici nebudou jen funkce vyžadující detekci obsazení, jako je naříklad blokování vjezdu na obsazenou kolej, návěstidla ovládat možné bude. Posun v nádraží to usnadní, pro přestavení výhybky stačí jedno tlačítko a na ovládacím panelu se indikuje její aktuální poloha. Dá se použít pro motorické i impulsní přestavníky. Mimochodem, výhodou dekodéru pro přestavníky je možnost jejich ovládání také přímo k dekodéru připojenými tlačítky, nebo LocoNetem, což asi ocení uživatelé DR5000 (a také “černé” Z21) - bude jim stačit jediný kabel LocoNetu po celém kejišti pro ovládání výhybek i detekci obsazení. Dekodér pro ovládání výhybek a dalšího příslušenství LocoNetem totiž v nabídce Digikeijsu chybí.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP

Příspěvekod Sandy » čtv 18 črc, 2019 6:23 am

Honzo, jestli tomu rozumím, tak pro nezávislé ("bezcentrálové") ovládání jednoduché stanice se třemi kolejemi a max. pěti výhybkami je třeba:
LocoNet modul, Bluetooth modul, Panel dekoder, návěstní dekoder a výhybkový dekoder. V aktuálním kurzu švédská koruna - česká koruna bratru za třiapůl tisíce ( když k tomu přihodím ještě modul pro dvanáct LED). Nepočítám do toho "bižuterii" jako LED, tlačítka, propojovací kabely apod.
Jsem naprostý laik v oboru automatizace ovládání kolejiště. Postavení dopravní cesty znamená, že se přestaví příslušné výhybky, rozsvítí návěstidla a co dál. Lze ovládat příslušné kolejové úseky, aby odjelo/přijelo jen to co má? Např. u Zhlavíku je to jednoduché, tam se na něj rozvěsí relátka a je vystaráno. A tady?
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » čtv 18 črc, 2019 8:18 am

Sandy píše:Honzo, jestli tomu rozumím, tak pro nezávislé ("bezcentrálové") ovládání jednoduché stanice se třemi kolejemi a max. pěti výhybkami je třeba:
LocoNet modul, Bluetooth modul, Panel dekoder, návěstní dekoder a výhybkový dekoder. V aktuálním kurzu švédská koruna - česká koruna bratru za třiapůl tisíce ( když k tomu přihodím ještě modul pro dvanáct LED). Nepočítám do toho "bižuterii" jako LED, tlačítka, propojovací kabely apod.
Jsem naprostý laik v oboru automatizace ovládání kolejiště. Postavení dopravní cesty znamená, že se přestaví příslušné výhybky, rozsvítí návěstidla a co dál. Lze ovládat příslušné kolejové úseky, aby odjelo/přijelo jen to co má? Např. u Zhlavíku je to jednoduché, tam se na něj rozvěsí relátka a je vystaráno. A tady?

Je finančně výhodné koupit startset, v tom je LocoNet modul, Bluetooth modul, výhybkovy dekodér pro pět výhybek, panelový dekodér, modul pro 12 LED. Návěstní dekodér je potřeba koupit samostatně (je potřeba objednat provedení CZ). K jednotlivým návěstidlům je potřeba mít LED drivery (“dekodéry”), protože návěstidla se připojují na sběrnici, což usnadňuje instalaci. Systém postaví cestu (výhybky a návěstidla), tedy stejně jako Zhlavík, automatické ovládání aby vlak automaticky odjel na návěst VOLNO systém neřeší (ale to pokud vím neřeší ani Zhlavík). Pokud ale jde o analog, je možné kolejový úsek připojit přes relé které sepne když se nastaví cesta na Volno.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP

Příspěvekod Sandy » čtv 18 črc, 2019 10:35 am

Nemyslel jsem automatický odjezd. Jen to, zda jsou ostatní koleje zablokované.
Zhlavík to, samozřejmě, řeší přes relátka. Ale u MGP jsem to nikde nenašel i když modul s relátky je také v nabídce. Je pravda, že návody jsem přelétl jen tak zběžně.
Tím LED modulem jsem myslel to, co nazýváš LED drivery.
Sandy
 
Příspěvky: 1485
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: MGP

Příspěvekod radula63 » čtv 18 črc, 2019 11:38 am

Asi drobné odbočení od tématu. Jak už napsáno výše. Zhlavík 2 umí řešit automatický odjezd vlaku - přes relátka. A to jak v analogu, tak v DCC. Sám takto řeším své kolejiště. Stavění cest zhlavíkem , trakce je v DCC. Zhlavík mi relátkem úseky přepne na napájení přímo, nebo přes diody a tím pádem na brzdu přes funkci ABC.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » sob 20 črc, 2019 7:03 am

radula63 píše:Zhlavík 2 umí řešit automatický odjezd vlaku - přes relátka

U zařízení MGP je rovněž možné řešit napájení kolejových úseků přes relátka, k tomu slouží destičky s relátkem ovládané 5 V a se zatížitelností kontaktů do 5 A. Je tak možné naprogramovat aby se vlak rozjel po nastavení návěsti na volno.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » úte 30 črc, 2019 8:27 pm

fulda píše:Edys
Edys píše:Mě by zajímalo jak se to chová ve spojení s TC. Můžu ve chvíli kdy nepoužívám MGP ovládat návěstí a výhybky přes TC a obráceně?
Děkuji


HonzaM
HonzaM píše:... Pro ovládání z počítače se hodí výhybkový dekodér, výhodou je, že je možné i jeho lokální ovládání tlačítky připojenými přímo k němu. Lze tak ovládat výhybky i zcela samostatně, i bez centrály a bez počítače, dokonce bez jakékoli další elektroniky, bez ovladače.


Vzhledem k tomu, že se dá ovládat bez centrály, bez počítače a bez ovladače, tak to se vlastně ovládá čtením myšlenek.

Je potřeba nevytrhávat véci ze souvislosti a nechytat za slovíčka. Bylo jasně řečeno, že jde o výhybkový dekodér MGP který lze ovládat Loconetem a když ho použiju na kolejišti ovládaném centrálou a řizeném TrainControllerem, lze tento dekodér ovládat z počítače prostřednictvím LocoNetu. A alternativně ho lze také ovládat přímo připojenými tlačítky, tedy bez centrály a bez ovladače (jako je třeba Multimaus). Je snad jasné co jsou přímo připojená tlačítka, což samozřejmě ovladač není. Zdenovi ale šlo o něco jiného, kompletní systém komunikující přes LocoNet přímo ovládat TrainControllerem, bez centrály.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP

Příspěvekod zdeno » stř 31 črc, 2019 7:44 am

fulda píše:jaká je přidaná hodnota oproti LocoIO, které je mnohonásobně levnější

to je asi stejne prirovnani jako DCC++ a moje centrala Centrbox. :D
---
LocoIo vyzaduje znalosti, ktere u MGP nepotrebujes. Teda cena je primo umerna lenivosti.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: MGP

Příspěvekod zdeno » stř 31 črc, 2019 3:58 pm

fulda píše:(proto mají větší kolejiště tolik míst pro napájení LocoNetu (už si ani nepamatuji jak se jmenuje ten prvek plný obrovských rezistorů a proudových omezovačů))

Ono to je asi tim, ze Loconet dokaze ovladat az 80 loko soucasne v realu. Teda dokaze pracovat na absolutnim maximu DCC.
Limit je 119 loko, ale to jsem videl jen jednou. :shock:
--
Kolik ze se dokaze soucasne obslouzit loko pres Xpresnet ??
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků