Trainmaniakův nouzový zdroj

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod hank » čtv 20 zář, 2018 1:33 pm

Ne že bych tady chtěl kolegovi dělat nějaké PR, on koneckonců dnes a denně osvědčuje, že to v dostatečné míře zvládá sám :lol: Nicméně na K-reportu jsem našel odkaz na užitečnou drobnost z jeho dílny, která pravděpodobně - a bohužel - bude čím dál tím častěji a více nabývat na významu, tak se na to koukněte taky:
http://www.trainmania.info/udelatka/46- ... _panel.pdf
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6073
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod Trainmaniak » pát 21 zář, 2018 4:42 am

A mně přišlo zbytečný kvůli tomu zakládat nové vlákno... :-)
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod look23 » pát 21 zář, 2018 9:12 am

Když všechny baterie spojím dohromady. Tj. - +- +- ... +
K plusům dám přepínače a na výstupu budou dva vodiče, tak si můžu vybírat dvě napětí na výstup nezávisle.
Sice to není blbuvzdorné, aby se nedalo připnout dvě různá napětí do stejného výstupu.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1177
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod Trainmaniak » pát 21 zář, 2018 9:34 am

A k čemu by to bylo dobré? Nějak mě teď nic nenapadá.
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod jipol57 » pát 21 zář, 2018 6:13 pm

Chtivému modeláři, který nutně potřebuje odvést vlak z bodu A do bodu B, určitě vytrhne trn z paty, když je výpadek proudu. :D

Ale má to malý - možná i větší nedostatek vůči baterkám, a to je nerovnoměrné vybíjení. Při jízdě nižší rychlostí, na nižší napětí se vybíjí baterky vlevo (podle obrázku). A potom při zvyšování rychlosti, se k polovybitým připojují plněnabité v sérii, a to baterky moc rády nemají.
Je to taky uvedeno ve všech návodech přístrojů s bateriovým napájením, že se nemají míchat staré baterie s novými.
Trochu by pomohlo občasné metodické přehazování baterií.
jipol57
 
Příspěvky: 1174
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod michal.kubista » pát 21 zář, 2018 7:23 pm

A jak se tu řeší nerovnoměrné vybíjení baterií?
Tam budou značné rozdíly vybití a neustálé laborování s jejich prohazováním.....
michal.kubista
 
Příspěvky: 387
Registrován: úte 06 říj, 2009 1:48 pm
Bydliště: Břeclavsko

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod hopeter » sob 22 zář, 2018 6:41 am

A proč z toho dělat vědu... Jedná se o nouzovou pomůcku pro dlouhé večery bez elektriky. Koupí pár balíčků obyčejných baterek a špatnou zahodí. :wink:
Pokud to chce někdo dokonalé tak si koupí LiPo nebo LiFe akumulátory a při nabíjení je srovná balancérem. Balancér je zařízení mezi nabíječku a sadu akumulátorů na vyrovnání nestejného napětí článků.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod fulda » sob 22 zář, 2018 7:43 am

Tak tak, proč z toho dělat vědu.
Já bych to mimochodem řešil ještě jinak.
Jednak se mi zamlouvají tyto krabky a pak bych se podíval buď na základní PWM regulátor pomocí 555 a tranzistoru, nebo třeba na TENTO step down, pokud bych chtěl jezdit echt analogově. Trimr co na něm je nahradit potenciometrem a je to. Baterky se tím budou vybíjet radostněji a rovnoměrněji.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod Miloš_P » sob 22 zář, 2018 8:56 am

Připadá mi to celé jako zbytečně složité řešení. Jak píše Fulda..., určitě použít pulzní regulátor. Do krabičky pak naskládat potřebné množství dobíjecích baterek a nekomplikovaná to množstvím vypínačů a napájet tím regulátor.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod JBr » sob 22 zář, 2018 5:08 pm

S Michalem jsem si před pár dny o jeho ovladači psal, protože jsem hledal něco na ovládání ukulele kolejiště. Díky za dnešní nakopnutí směrem k PWM, úplně jsem zapomněl, že jsem si před nějakou dobou z ebaye objednal dva PWM regulátorky. Zkusil jsem jeden zapojit s 9V baterií a ukulele už jezdí :)

Konkrétně mám tenhle modul: https://www.aliexpress.com/item/DC-12V- ... 47824.html
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod Trainmaniak » ned 23 zář, 2018 6:16 am

Jak píšu v článku, byl to okamžitý nápad, člověk nemusí být elektrotechnik, nepotřebuje žádné extra znalosti a součástky a na to, aby si občas zajezdil, když nejde proud, případně aby vyzkoušel kupovaný model na kousku kolejí při osobním převzetí kdekoli "v divočině", to naprosto stačí. :D Nepochybuji o tom, že to lze udělat lépe. Mě prostě napadlo tohle. Řekněme, že je to trochu vylepšený takový ten oranžový bateriový ovládací panel ze setu z dob našeho dětství. :)
Uživatelský avatar
Trainmaniak
 
Příspěvky: 1460
Registrován: pát 13 lis, 2009 7:54 am

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod vinklarekcz » pon 24 zář, 2018 10:26 am

Gratuluji, ten nouzový zdroj se mně líbí - mám mnoho nevyužitých NiCd aku ;-) A také 2 pulzní zdroje, ale moc nadšen z nich nejsem - u startsetuPiko jsem vyzkoušel jejich sítový ovládač = https://www.itvlaky.cz/dcc-a-elektronik ... ko-55003x/ a jeví se mi velmi dobře.
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: Trainmaniakův nouzový zdroj

Příspěvekod BohousP » pon 24 zář, 2018 10:44 am

Jasně, jako nouzový zdroj to postačí a plně splní to, co od něj požadujeme. Něco jiného by bylo stavět to pro častější provoz. Pak asi dobíjecí akumulátorky (nejlépe dobíjené přes USB, to má dnes snad každý) a PWM. V podstatě za 5-8 USD všechno ve formě modulů z Číny.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2921
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků