Stránka 1 z 4

Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 12:13 pm
od HonzaM
Rozhodl jsem se vyzkoušet jak se diskutovaný problém zastavení lokomotivy na rozhraní úseků napájených různými boostery projeví v případě, že půjde o boostery se stejným výstupním DCC signálem. Použil jsem boostery DR5033, jako zdroj budicího signálu jsem použil LocoNet - tyto boostery ale umožňují jak buzení signálem CDE (Lenz), tak B-bus. U obou boosterů jsem multimetrem naměřil zcela stejné výstupní napětí 16,91 V, rovněž měření osciloskopem ukázalo stejné napětí i stejný tvar signálu u obou boosterů (viz obrázky). Při propojení jedné kolejnice "natvrdo" jsem na přerušení druhé nenaměřil multimetrem žádný proud. Prakticky jsem vyzkoušel také situaci, kdy na rozhraní trvale stála lokomotiva - při tom nedošlo k žádnému problému. Také jízda přes rozhraní byla naprosto plynulá. Lze tedy předpokládat, že použjí-li se stejné boostery mající stejné stabilizované napětí, k problému se zastavením na rozhraní úseků napájených různými boostery nedojde.

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 1:53 pm
od belgarat
Honzo, prosim, mas-li jeste sestaveny layout se 2 boostery - zkusil bys i jinou "patologii", ktera se zde plamenne diskutovala, to znaci v jedne casti (rekneme) 3 (jedouci) lokomotivy, v druhe casti 1 ... a merit proud na prechodu mezi napajecimi districty (simulace masinky na rozhrani) ? Diky.

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 3:12 pm
od Pavel-HP
... Nebo jeden booster vypnout a pak měřit proud, který poteče do obvodu vypnutého boostru, kde budou chtít jet tři lokomotivy. ...

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 4:50 pm
od Jirka_US
Pavel-HP píše:... Nebo jeden booster vypnout a pak měřit proud, který poteče do obvodu vypnutého boostru, kde budou chtít jet tři lokomotivy. ...

Coz je standardni situace na rozhrani jakehokoliv useku pri poruse (odpojeny napajeci vodic jednoho z izolovanych useku), nejen 2 boosteru. Takze logika (vyse popsana situace) nezastavovat na rozhrani 2 boosteru by znamenala nezastavovat na rozhrani zadneho izolovaneho useku nejen na rozhrani 2 boosteru....

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 5:56 pm
od Pavel-HP
No, tý v..e, teď jsi na to kápnul. A tohle se tu řeší od samýho začátku.

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 6:31 pm
od Ferda
Pavel-HP píše:... Nebo jeden booster vypnout a pak měřit proud, který poteče do obvodu vypnutého boostru, kde budou chtít jet tři lokomotivy. ...

Tak na tohle snad nemusí být nikdo odborník, aby věděl, že tam poteče proud roven spotřebě těch tří lokomotiv.

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 6:49 pm
od Jirka_US
Ferda píše:
Pavel-HP píše:... Nebo jeden booster vypnout a pak měřit proud, který poteče do obvodu vypnutého boostru, kde budou chtít jet tři lokomotivy. ...

Tak na tohle snad nemusí být nikdo odborník, aby věděl, že tam poteče proud roven spotřebě těch tří lokomotiv.

No, ale jak technicky vyresis, aby ti nestal zadny vlak (nejen lokomotiva, ale i vuz s osvetlenim) za zadnych okolnosti na deleni zadneho useku, treba v tunelu nebo kdyz je kolejiste rizeno TC, u delsiho vlaku neni vylouceno, ze ten vlak stoji i pres 2 deleni ....

Pavel-HP píše:No, tý v..e, teď jsi na to kápnul. A tohle se tu řeší od samýho začátku.

Pak je tedy zahada jak jsi dosel na ty 2 ampery, ktere tu masinku "nerozesmejou" ? Nejak jsi to zapomnel vysvetlit..
Pavel-HP píše:Ty dvě ampéry ji asi moc nerozesmějou.

viewtopic.php?f=7&t=11399&start=270
Jirka_US píše:Asi tam mas nekde chybu, pres kterou masinku tecou 2A ? Nebudete to tim, ze pouzivas nejaky divny Spax ? To mne prosim Te vysvetli jak pres zatez 14 Ohmu protahnes 2A pri napeti 14V ?

Je potreba pricist k te spotrebe lokomotiv, ktere stoji v tom druhem useku, odpor te stojici masiny na rozhrani (mysleno prechodovy odpor ne odpor, ktery predstavuje samotna spotreba te masiny). To byla ta chyba, ktere se dopustil Pavel-HP ve sve ponekud radobyvtipne poznamce.

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 6:52 pm
od belgarat
Panove - v jinem vlakne se teoretizovalo a nadavalo uz dost. Muzete prosim vyckat, kdyz je ted jedinecna sance to poradne zmerit ? Aspon nez se ozve HonzaM ?

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: sob 16 čer, 2018 7:53 pm
od Jirka_US
belgarat píše:Panove - v jinem vlakne se teoretizovalo a nadavalo uz dost. Muzete prosim vyckat, kdyz je ted jedinecna sance to poradne zmerit ? Aspon nez se ozve HonzaM ?

Mereni ukazala, ze pro lokomotivu rady 92 (TT) pri zatezi 10Ohmu v izolovanem useku, coz odpovida zatezi 1.5A pri 15V za situace, kdy je usek pod napetim, prochazi proud na rozhrani ca. 900mA pri napeti DCC 14V. Prestoze ta masina tam stala vice nez 90 minut, tak se zadne katastroficke scenare nekonaly....Hlavne se clovek nesmi nechat zmast timto nesmyslnym schematem od fuldy, coz jsem mu rekl hned na zacatku.
úte kvě 08, 2018 3:36 pm
viewtopic.php?f=7&t=11399&start=30
Pokus byl proveden pro situaci (ala Pavel-HP), kdy izolovany usek, ve kterem stoji lokomotivy s ekvivalentem odpovidajici celkove zatezi 10Ohmu, je napajen ze sousedniho useku pres napravy a sberace lokomotivy stojici na rozhrani techto 2 izolovanych useku.
Vypocet:
14V = 0.9A * (Rloko + 10Ohmu)
Z toho lze odvodit, ze odpor lokomotivy stojici na rozhrani vychazi ca.5.6 Ohmu, ve vypoctu nejsou zahrnuty zadne odpory vodicu, jejich prechodove odpory na styku s kolejnici nebo odpory kolejnic, takze ve skutecnosti ten odpor lokomotivy bude o neco mene.

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: ned 17 čer, 2018 1:49 am
od kmet
Ten chlap neodbytný, hoďte už na něj někdo síť. On musí všude plkat ty svoje teorie a nemůže počkat na to jak dopadne praktická zkouška.

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: ned 17 čer, 2018 6:21 am
od Jirka_US
Jen drobna technicka spise prakticka poznamka, pokud se nekomu nepodari vyrobit zatez 1.5A pomoci realnych lokomotiv a bude je chtit nahradit rezistory, tak je potreba pocitat s tim, ze ty rezistory musi vydrzet priblizne 10W a budou docela slusne topit....

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: ned 17 čer, 2018 7:02 am
od Miloš_P
Jirka_US píše:
belgarat píše:Panove - v jinem vlakne se teoretizovalo a nadavalo uz dost. Muzete prosim vyckat, kdyz je ted jedinecna sance to poradne zmerit ? Aspon nez se ozve HonzaM ?

Mereni ukazala, ze pro lokomotivu rady 92 (TT) pri zatezi 10Ohmu v izolovanem useku, coz odpovida zatezi 1.5A pri 15V za situace, kdy je usek pod napetim, prochazi proud na rozhrani ca. 900mA pri napeti DCC 14V. Prestoze ta masina tam stala vice nez 90 minut, tak se zadne katastroficke scenare nekonaly....Hlavne se clovek nesmi nechat zmast timto nesmyslnym schematem od fuldy, coz jsem mu rekl hned na zacatku.
úte kvě 08, 2018 3:36 pm
viewtopic.php?f=7&t=11399&start=30
Pokus byl proveden pro situaci (ala Pavel-HP), kdy izolovany usek, ve kterem stoji lokomotivy s ekvivalentem odpovidajici celkove zatezi 10Ohmu, je napajen ze sousedniho useku pres napravy a sberace lokomotivy stojici na rozhrani techto 2 izolovanych useku.
Vypocet:
14V = 0.9A * (Rloko + 10Ohmu)
Z toho lze odvodit, ze odpor lokomotivy stojici na rozhrani vychazi ca.5.6 Ohmu, ve vypoctu nejsou zahrnuty zadne odpory vodicu, jejich prechodove odpory na styku s kolejnici nebo odpory kolejnic, takze ve skutecnosti ten odpor lokomotivy bude o neco mene.

Pane kolego, zopakujte si Ohmův zákon. Při napětí 15V a zátěži 100ohm poteče proud 150mA...a ne 1,5A...

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: ned 17 čer, 2018 7:14 am
od belgarat
Haloooooo budiicek. Experiment jeste neprobehl. Poukazy na Ohmuv zakon apod jsme zrusili uz jedno tema, nema smysl donekonecna opakovat stejny zpusob vykladu, ktery tady na foru nikam nevede.

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: ned 17 čer, 2018 7:24 am
od Miloš_P
belgarat píše:Haloooooo budiicek. Experiment jeste neprobehl. Poukazy na Ohmuv zakon apod jsme zrusili uz jedno tema, nema smysl donekonecna opakovat stejny zpusob vykladu, ktery tady na foru nikam nevede.

Omlouvám se, nechci plevelit vlákno, ale dělení 100 by měli "odborníci" zvládat, nelze nereagovat...

Edit: Omlouvám se JIrkovi_US, po upozornění kolegou..., pro oči nevidím (na tabletu) jsem četl 10O jako 100... :oops:
50+ se začíná už projevovat... :x

Re: Rozhraní dvou boosterů

PříspěvekNapsal: ned 17 čer, 2018 8:38 am
od HonzaM
Dnešní měření - uspořádání :
Booster 1 (B1) DR5033
Booster 2 (B2) DR5033
Lokomotivy:
L1 T679.2 (Minitrix)
L2 RE4/4 460 (Kato)
L3 840 (Bemo)
Multimetr ProsKit MT1710,
Zapojení: 1 kolejnice propojena "natvrdo"
Druhá kolejnice přes multimetr
1. Nenasazena žádná lokomotiva: 0,25 mA
2 Nasazena L1 na B1, nejede, na B2 nic: 0,27 mA,
3. L1 jede ve směru B1 - B2: 0.16 mA
4. L1 jede ve směru B2-B1: 0,34 mA
5 nasazeny L2 a L3 na B2, L1 na B1, nejedou: 0,30 mA
6. L2 a L3 na B2, obě jedou, L1 na B1 jede: 0,10 mA

Mohu udělat i další pokusy, navrhněte.