od belgarat » čtv 10 kvě, 2018 10:26 am
Hlavni je si uvedomit, ze muze dojit k nezamyslenemu(!) napajeni casti vozoveho parku pres zaparkovanou masinu. Jak bylo receno vyse, odber se "nejak" rozlozi z jednotlivych napajecu a "zaparkovana lokomotiva" pak slouzi jako pouhy drat, ale mizerneho prurezu. Za nepriznivych okolnosti (hodne vozidel, velky celkovy odber) se pres spojku 2 boosteru (coz je shodou okolnosti v tu chvili okolek-sberac-drat-sberac-okolek) prozene rozhodne vice mA nez kolik prave tato zaparkovana masina "normalne" odebira a na kolik jsou sberace atd konstruovane. Na nedokonalych prechodech (napr. kolej-okolek-sberac) pak vyrazne vyssi proud (nez vyrobce predpoklada) generuje diky prechodovym odporum vyrazne vetsi teplo.
Cekal bych ze timhle "neprojektovanym proudem", ktery neni navic shora omezeny (pridas nekde uplne jinde masinu - zvysis proud pres zaparkovanou, ktera je chudak v tu chvili jen propojka el. obvodu), se postupne budou ohrivat plastove casti prilehajici ke sberacum a okolkum .... a za nejakou blize neurcitou dobu se uskvari.
Jasne, ze pres soustavu okolek-sberac-drat-(dekoder)-drat-sberac-okolek chodi proud i NORMALNE. Ale ne tak velky, takze teplo se vyzari do okoli pripadne rozvede kolejnici atd. A hlavne je ten "normalni" proud shora omezeny prikonem jedineho (nevyzkratovaneho) vozidla.
Za delsi dobu, pri provozu vice vozidel, teplo nemusi byt TAK velke abyneco znicilo jasne - nemusi se to stat NIKDY. Ale muze, a jak zkusenosti ukazuji, take uz se stalo.
A zbytek diskuse je jenom o tom, jak spocitat nejake specialni pripady. Napriklad Jirka_US tvrdi, ze to "nejak rozlozi" znamena, ze elektricky proud nejak magicky vi, ze nema pres propojku booster domen prochazet. Jak to muze vedet, je mi zahadou ... ale ano, to je take platny specialni pripad. Velmi specialni. A rozhodne nejde rict bez podrobnejsiho dukazu, ze takto se chova dany elektricky obvod vzdy, nebo v obvyklem ci vetsinovem pripade.
(Doplneno)
Naposledy upravil
belgarat dne čtv 10 kvě, 2018 10:51 am, celkově upraveno 1