Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod HonzaM » pon 06 lis, 2017 7:28 am

Pokud už se o tomto tématu diskutovalo, prosím o upozornění, nerad bych zbytečně začínal nové téma, ale toto téma jsem nenašel. K napsání mne vede situace vzniklá na víkendovém setkání modelářského kroužku ve Vraném. Možná ne každý si uvědomuje, že nyní, kdy roste počet zvukových mašin a osvětlených vlakových souprav, může dost podstatně vzrůst nárok na kolejové napájení zejména ve velkých stanicích a ne vždy se podaří dodržet důsledné vypínání zvuku i osvětlení osobních vozů. Měřili jste někdo odběr zvukových mašin v klidu se zapnutým zvukem a pŕi rozjezdu a v jízdě? Je to pochopitelně důležitě pro dimenzování zdrojů a proudových ochran. Do nástupu zvukových mašin problém nebyl, málokdy jelo více mašin v jednom napájeném úseku, ovšem u zvukových mašin odběr může trvat i v klidu, zůstane-li zvuk zapnut. Dalším spotřebičem jsou jak již bylo řečeno shora zmíněné osvětlené vlakové soupravy.
K možnému odběru přispívají nápravy vozů opatřené odporovýn lakem kvůli detekci obsazení úseků samotnými vozy bez lokomotivy. To se někomu může zdát zbytečné, ale smysl to má například u skrytého nádraží, kde je dobré vědět, zda část vlaku nezůstala třeba na zhlaví, hodí se to i v tunelech, kde je užitečné vědět zda někde nezůstaly odpojené vozy.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod BohousP » pon 06 lis, 2017 8:44 am

Jen bych doplnil. Setkal jsem se s případem, kdy dvoumotorový vlak s osvětlením (velikost H0) způsobil vyhoření diodového můstku v detektoru obsazení starší koncepce (http://www.fucik.name/masinky/zv/#DETECT, http://www.dccdoma.cz/fotogalerie/#a550 ... pisem-jpg2, http://dcckoleje.marekiss.cz/s88.html). Použité diodové můstky sice prodejci označují 1500 (tj. na 1500 mA), ale většina z nich vydrží sotva 1A (světlý příklad, kde se to dozvíte https://www.gme.cz/diodovy-mustek-b250c1500). Také proto má DIGI-CZ v nabídce detektor obsazení DIGI-CZ 210B s můstkem na 2A.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod BohousP » pon 06 lis, 2017 8:48 am

Podle mého mínění, odběr zvukových modelů není až tak velký. Tam jsou to řádově desítky (max. 100) miliwatů bez motoru (vycházím z používaných obvodů, může se to lišit ...). Daleko horší jsou vozidla (rychlíkové vagony) s osvětlením, zejména žárovkovým.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod sidlo » pon 06 lis, 2017 8:56 am

BohousP píše:Použité diodové můstky sice prodejci označují 1500 (tj. na 1500 mA), ale většina z nich vydrží sotva 1A

Užitečné info :idea:
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod D » pon 06 lis, 2017 1:12 pm

HonzaM:
Na problémy plynoucí z většího odběru více zvukových lokomotiv a svítících vagónu jsme také narazili, a to v souvislosti s větším nádražím, které slouží i jako vratná smyčka. Právě modul vratné smyčky není konstruován na to, aby bylo v jím přepínaném úseku více vlaků, takže další zvýšení odběru zvukem a světlem mu dalo pěkně zabrat. Při vyšším odběru proudu smyčka přepne polaritu, nicméně při trvale zvýšeném odběru proudu se smyčka, alespoň ta naše, stala občas nestabilní a začala kmitat (přepínat pořád dokola). Prvním a nejjednodušším řešením bylo ve stávající smyčce zvýšit detekovaný zkratový proud. To však není úplně ideální, proud teče přes kolečka a sběrné plíšky lokomotiv.

Pokud je součástí smyčky s nádražím dostatečně dlouhá vjezdová kolej, která nejdříve provede objezd smyčkou a potom teprve následuje větvení do nádraží, doporučuji umisťovat modul vratné smyčky jen na tuto vjezdovou kolej a nádraží nepřepínat. Další poněkud dražší variantou je zabudovat do každé koleje v nádraží samostatný modul vratné smyčky. A poslední, nejlevnější a spolehlivou, možností je zavěsit přepólování na polohu první výhybky. Stačí z přestavníku výhybky využít dva přepínací kontakty, srdcovka je součástí jednoho z nich. Tímto způsobem nyní budujeme další vícekolejnou smyčku.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod zdeno » pon 06 lis, 2017 8:06 pm

My jsme se s tim setkali uz v Bojnicich 2008, kde jsme museli davat dva boostre do jednoho nadrazi, protoze jeden stale hlasil zkrat.
Od te doby uz nikam nejezdim, tak jsem se s tim nesetkal. Ale verim tomu, ze zvukove loko si umi poradne potahnout vykon.
Dokonce jsem s tim mel problemy pri vratne smycke, kde vypinaly ochrany drive nez prehodilo fazu.
---
Milan Cernohorsky mi vzpominal, ze ma problemy s layouty, kde lidi davaji "rozhrani mezi boostry" pred navestidlo a teda pokud nejsou boostre presne stejnych typu a teda stejneho zpozdeni,
tak tam vznika jiskreni na urovni nekolik 100nS, ktere ochrany nezachyti a pokud je tma, tak je to krasne videt. Od te doby dava pozor, aby rozhrani mezi boostry bylo az za navestidly.
Z tohoto duvodu doporucuji pouzivat boostre stejneho technickeho provedeni, aby tam nedochazelo k posunu faze DCC. Teda neni dobre, kazdy pes, jina ves.
Ale napisme si na rovinu, ze problemy to dela jen tehdy, kdyz se loko odstavi presne na tom rozhrani mezi boostry.
Ale asi je lepsi tomu predchazet, nez potom nadavat. Ono to jiskreni je fakt viditelne a teda nemusi byt neskodne !!
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod dudlifuk » pon 06 lis, 2017 8:23 pm

Ja myslim ze je celkovo asi vyhodnejsie i ked mozno zlozitejsie pouzivat viacej boostrov ako jeden silny zdroj 5 a viac amperov. Tam uz asi viac hrozi ze pride k nejakemu vacsiemu problemu.
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod D » pon 06 lis, 2017 8:39 pm

dudlifuk:
Tahat silné proudy na větší vzdálenost je nesmysl, pro rozlehlé layouty se opravdu nehodí. Ale na kompaktní kolejiště bych silný zdroj úplně nezavrhoval. Stačí ho na výstupu oboupólově rozdělit polyswitch pojistkami na několik oddělaných úseků, třeba po 1 A, takže ochrana bude zajištěna. Výhodou takového řešení bude jediný napájecí zdroj a absence zdenem zmíněných fázových posunů na přechodech mezi úseky.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod dudlifuk » pon 06 lis, 2017 9:04 pm

Ok ! tato varianta by sa mi pozdavala, i ked by som klasicku poistku vymeníl za elektronicku (prudovu)ochranu. Ja som reagoval preto lebo velke layouty prave pouzivaju extremne silne zdroje a pri skrate sa neraz upecie lokomotiva alebo minimalne zhoria zbieracie pliesky. A inych rizik je tiez vela. Oni to sice riesia vselijakymi ziarovkami v serii ale mne sa to aj tak nepozdava. Ale s tym fazovanim ma Zdeno pravdu, to moze robit velke problemy. To by vyriesilo nejake spolocne casovanie na zbernici ale to asi nieje vobec realne.
dudlifuk
 
Příspěvky: 485
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm
Bydliště: TT

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod MiG » pon 06 lis, 2017 9:05 pm

No a ti co se podívají na časovou charakteristiku polyswitchů dají raději více boosterů stejného typu.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod HonzaM » pon 06 lis, 2017 10:18 pm

Preferuji více boosterů stejného typu, synchronizované LocoNetem.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4044
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod vvitty » úte 07 lis, 2017 12:26 pm

Rozumne udelane LED osvetleni si vezme do 5mA, u H0 vozu Y do 10mA. Vcetne dekoderu.
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod BohousP » úte 07 lis, 2017 12:32 pm

MiG píše:No a ti co se podívají na časovou charakteristiku polyswitchů dají raději více boosterů stejného typu.


Ano, polyswitch je pomalý, dokonce velmi pomalý. Ale na jištění kabeláže, transformátorů a usměrňovačů je vhodný. Proto ho na větvění napájení doporučuji. Výstup z boosteru by naopak měl mít rychlou ochranu, kvůli elektronice. Tam polyswitch nepomůže. Skutečně mnohoampérové zesilovače jsou nebezpečné. Ty cca 3A, které vyrábí většina výrobců, jsou maximum.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod BohousP » úte 07 lis, 2017 12:34 pm

vvitty píše:Rozumne udelane LED osvetleni si vezme do 5mA, u H0 vozu Y do 10mA. Vcetne dekoderu.


Ano, bohužel, ne všichni mají to rozumné ... Sada žárovek a výkonových odporů je náš ideál ... :mrgreen:
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2922
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Velká nádraží a odběr lokomotiv se zvukem

Příspěvekod zdeno » úte 07 lis, 2017 8:34 pm

HonzaM píše:Preferuji více boosterů stejného typu, synchronizované LocoNetem.

to je spravny nazor, i kdyz Loconet nic nemuze synchronizovat ;-) Pouziva se slaby DCC signal na pinech 1 a 6 rozvodu X3.
---
uz jen problem s prechodovymi odpory je pekna pasticka, kdyz prestane fungovat zkratova ochrana.
Myslim, ze aj Honza s tim ma svoje blbe zkusenosti, ze nektere ovladace nezustanou v nule a loko pooomalicku dojede k vyhybke a zpusobi zkrat.
No a pokud nefunguje zkratova ochrana, tak je smradlavy pruser.
Proto boostre nad 3A jsou zadelanim na problemy a to aj na domacim kolejisti, kde prechodve spojky nejsou to prave orechove.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků