Skryté nádraží

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Skryté nádraží

Příspěvekod firecz » pon 16 říj, 2017 2:46 pm

Prohledal jsem toho už hodně a nic jsem nenašel, anebo nerozumněl. Chci se zeptat, jak zastavit vlak na místě, na kterém potřebuji. Hodilo by se jednoduché a pochopitelné schéma zapojení.
Mám TT, koleje TT Tillig Bahn, analog,lokomotivy Zeuke.
firecz
 
Příspěvky: 7
Registrován: čtv 31 srp, 2017 9:34 am

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod amirinda » pon 16 říj, 2017 3:05 pm

no v analogu musíš udělat izolovanou kolej, udělat úseky, prostě řozřízneš tam, kde chceš aby vlak zastavil.
popojedem bo zme v utlumu...
Uživatelský avatar
amirinda
 
Příspěvky: 580
Registrován: pon 12 pro, 2016 4:00 am
Bydliště: Planá

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod D » pon 16 říj, 2017 4:20 pm

firecz:
V analogovém provozu se zastavuje pomocí tzv. úseků. Jde o kolej, na níž je z obou stran jedna z kolejnic elektricky přerušena mezerou a napájena zvlášť přes vypínač. Tyto úseky se budují zpravidla v nádražích, skrytých nádražích a před návěstidlem. V nádražích bývají obvykle dlouhé od výhybky k výhybce, abys mohl zastavit vlak kdekoliv. Před návěstidlem a jednosměrně projížděných skrytých nádražích bývají dlouhé něco víc, než je délka lokomotivy - aby stihla zastavit z plné rychlosti.

Díky úsekům můžeš na analogovém kolejišti provozovat více vlaků současně. Zatímco jeden vlak jede podle ovladače, ostatní vlaky stojí na odpojených úsecích.

useky-nadrazi.png
useky-nadrazi.png (4.11 KiB) Zobrazeno 5164 krát


useky-skryte-nadrazi.png
useky-skryte-nadrazi.png (4.18 KiB) Zobrazeno 5164 krát
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod firecz » pon 16 říj, 2017 7:53 pm

Děkuji za rady. Už jsem to asi pochopil.
firecz
 
Příspěvky: 7
Registrován: čtv 31 srp, 2017 9:34 am

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod vinklarekcz » pát 18 čer, 2021 6:15 pm

D píše:firecz:
V analogovém provozu se zastavuje pomocí tzv. úseků. ..... Před návěstidlem a jednosměrně projížděných skrytých nádražích bývají dlouhé něco víc, než je délka lokomotivy - aby stihla zastavit z plné rychlosti.
.........
useky-nadrazi.png

useky-skryte-nadrazi.png


Dovolím si přidat podotázku - mám analog a budu budovat skryté nádraží do kterého nevidím ... takže použiji izolovaný úsek dle výše uvedené rady. Ale vlak z plné rychlosti zastaví poměrně náhle = nemá velkou setrvačnost .. tedy nepřirozeně a může se dokonce i rozpojit ...
Existuje jiné řešení než jen to "prudké zabrždění" .. ???
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod D » pát 18 čer, 2021 6:59 pm

vinklarekcz:
Řešení samozřejmě existují. Záležet bude především na tvých schopnostech v elektronice. I když mohu tvrdit, že za dobu několika let provozu analogového kolejiště TT se mi nikdy vlak po prudkém zastavení nerozpojil.

  1. Asi nejsnadnější řešení je poučit obsluhu, aby s vlakem vždy jezdila a zpomalovala dle modelového provozu. Dojet do úseku, modelově zastavit a až potom úsek odpojit. Ve skryté části vždy zpomalit a do odpojeného úseku najíždět krokem.
  2. Další možností je zbudovat před zastavovacím úsekem ještě jeden, zpomalovací. V rámci jednoduchosti trvale napájený s nějakým omezením proudu v koleji. Tady už je ale třeba vědět, zda používáš napěťovou nebo PWM regulaci a zda má být skryté nádraží průjezdné v jednom nebo obou směrech. Univerzální bude použít výkonový rezistor v sérii. Pro jednosměrnou kolej řízenou velikostí napětí bych použil napěťový stabilizátor kolem 7 voltů, případně PWM střídač s pevnou střídou, treba 50%.
  3. A pochopitelně existují složitější obvody, které přesně toto v analogu řeší.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod vinklarekcz » pát 18 čer, 2021 7:11 pm

Díky za info .. mám o čem přemýšlet .. čekal jsem že odpověd najdu jako věčný začátečník v Začátečnických dotazech.

Zatím mě napadlo jedno řešení které brzy vyzkouším:
napojit na izolovaný úsek el. kondenzátor, který se nabije přes lokomotivu (=ta spojí úsek pod napětím a úsek s kondenzátorem), a hned zase kondenzátor vybije (celá lokomotiva je již v úseku bez napájení s kondenzátorem), .. a zastavení vlaku by tak bylo plynulejší.
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod Miloš_P » pát 18 čer, 2021 8:04 pm

Plynulé zastavování ve skrytém nádraží mi nedává moc smysl. Není tam vidět, takže pro modelovost provozu to nemá význam. Při zastavení se mně nikdy nic nerozpojilo, ani nevykolejilo. Pokud ti tam vlaky nelítají rychlostí Formule 1, tak je to bez problémů. Důležité je udělat izolované úseky dostatečně dlouhé, aby je lokomotiva setrvačností nepřejela. Pokud řeším jednou za čas nějaký problém ve skrytém nádraží, tak je to vykolejení nebo rozpojení na výhybkách, ale příčina je vždy jiná, než absence pomalého zastavení.
Naposledy upravil Miloš_P dne pát 18 čer, 2021 9:54 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod D » pát 18 čer, 2021 8:58 pm

vinklarekcz:
Ušetřím ti zkoušení kondenzátoru, když ti prozradím následující?

Kondenzátory ve stovkách mikrofaradů dávané do DCC lokomotiv proti výpadku zvuku mají dost energie na to, aby otočili rotorem motoru lokomotivy nižší jednotky otáček, takže po spřevodovaní na kola se dojezd s kondenzátorem prodlouží o méně než milimetr, což proti setrvačníku nehraje roli, a stejně se tyto kondenzátory proti proudovým špičkám nabíjejí postupně přes rezistor.

Nebo bys mohl použít větší kondenzátor a odpálit si sběrací plíšky v lokomotivě nebo rovnou koncový stupeň napáječe.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod prcek » pát 18 čer, 2021 9:36 pm

vinklarekcz píše:Díky za info .. mám o čem přemýšlet .. čekal jsem že odpověd najdu jako věčný začátečník v Začátečnických dotazech.

Zatím mě napadlo jedno řešení které brzy vyzkouším:
napojit na izolovaný úsek el. kondenzátor, který se nabije přes lokomotivu (=ta spojí úsek pod napětím a úsek s kondenzátorem), a hned zase kondenzátor vybije (celá lokomotiva je již v úseku bez napájení s kondenzátorem), .. a zastavení vlaku by tak bylo plynulejší.


Jak pise D, kondenzator, tak jak jej minis pouzit, neni dobra volba.
Analogovym vecem se venuje tato publikace https://www.databazeknih.cz/knihy/autom ... ice-208136 Navzdory nazvu neni jen o automatizaci.
--
Všechno je snadné, než to zkusíš sám.
prcek
 
Příspěvky: 507
Registrován: ned 05 dub, 2009 11:36 am
Bydliště: kousek jižně od Brna

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod vinklarekcz » sob 19 čer, 2021 9:08 am

Tak jsem přece jen pokus učinil - na kusé koleji:
- loko Hercules Metrans Piko H0 analog
- setový regulátor Pico 12V/0,45A 55003 - napětí cca 13V při max. rychlosti
- el. kondenzátor 10000mikroF/25V připojovaný na izolovanou kusou kolej
Bez připojeného kondenzátoru mašinka setrvačností ujela 40cm od izol. přerušení a při připojeném kondenzátoru 70cm.
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod jipol57 » sob 19 čer, 2021 11:39 am

Ale je to šok pro ten regulátor nabíjet takovou kapacitu natvrdo. Doporučil bych aspoň před kondenzátor zapojit paralelně odpor s diodou. Nabíjení přes odpor, vybíjení přes diodu. Odpor stačí v řádu jednotek ohmů.
A nebo lepší řešení, udělat takové zapojení, aby se kondenzátor nenabíjel přes sběrače lokomotivy, ale předem, přes kontakty relátka, a až potom, pro brždění relé vypnout. To by mohl být ten nabíjecí odpor v řádu desítek ohmů, a bylo by to celé šetrnější k regulátoru a sběračům loko.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod Miloš_P » sob 19 čer, 2021 11:45 am

Takže rychlost Formule 1... Doporučuju si přečíst něco o rychlostech na železničních tratích a podívat se na modelové rychlosti, které tomu odpovídají.
https://www.elektroesk.cz/tabulka-modelovych-rychlosti-a6_71.htm
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod vinklarekcz » sob 19 čer, 2021 1:45 pm

useky-skryte-nadrazi-finalni-reseni-620x400.png
useky-skryte-nadrazi-finalni-reseni-620x400.png (18.08 KiB) Zobrazeno 3714 krát


... vypadá to že si to moc komplikuji .. ale to výše uvedené řešení: napájet úsek v SN sníženým napětím se mi líbí - upravil jsem obr. kolegy.
vinklarekcz
 
Příspěvky: 67
Registrován: pát 08 lis, 2013 8:57 am
Bydliště: 75361

Re: Skryté nádraží

Příspěvekod D » úte 29 čer, 2021 10:29 am

vinklarekcz:
Nezapomeň vyřešit šuntování, abys nezkratoval zdroje průjezdem vlaku přes rozhraní. Osobně bych použil usměrňovací diody před, za a ve zpomalovacím úseku, aby se proud nezkratoval přes druhý zdroj. Pro jednoduchost bych zpomalovací úsek napájel z usměrněného a stabilizovaného zdroje hlavní tratě.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků