Stránka 1 z 1

Společný pól transformátorů

PříspěvekNapsal: čtv 22 čer, 2017 3:33 pm
od inz
Nazdar vláčkaři!
Mám opět jeden začátečnicko-elektrický dotaz: je obvyklé/vhodné propojit jeden pól více transformátorů (zdrojů), které jsou používány pro napájení různých zařízení na kolejišti? Např. u mě:
- stejnosměrný proud 15V pro koleje (2 pulsní regulátory se svými zdroji, tam už společný pól mám, protože koleje jsou jen jedny :wink: )
- střídavý proud 16V pro přestavníky výhybek (BTTB)
- stejnosměrný proud 18V pro LED-osvětlení
- stejnosměrný proud 12V pro "nové" příslušenství
- stejnosměrný proud 5V pro zvukový modul

Zatím jsem přišel na dva důvody, proč to udělat:
a) menší počet "tlustých" přívodů ke kolejišti (ve výše uvedeném případě 6 místo 10) - to ale asi není zásadní problém
b) spínání kontaktů k relé na kolejích - tam už se bez toho asi neobejdu, na kolejích je 15V, spínat budu 5V nebo 12V

Tak a teď otázka: Které póly propojit? 15V na kolejích je sice stejnosměrných, ale plus/mínus se střídá podle toho, kterým směrem jedu (a vše funguje, i když mám propojen jeden pól obou regulátorů, a vlaky jednou "proti sobě"). Z toho soudím, že plus/mínus není pro propojení důležité - mohu si tedy skutečně vybrat libovolné póly různých zdrojů (o různých napětích a "střídavosti") a ty propojit nebo je nějak určeno, kde je společná "nula"?

Plánuju přezbrojit na trafo Faller 180641, které má výstupy pro 16VAC, 12VDC a 5VDC, tj. skoro vše, co potřebuju - to má sice 3 dvojice výstupů, ale vždy jeden z té dvojice je označen jako "0", tj. všechny nuly předpokládám mohu propojit. Potřebuju ale hlavně spojení společné nuly kolejiště s tím příslušenstvím, což jsou jiné zdroje.

Díky.

Re: Společný pól transformátorů

PříspěvekNapsal: čtv 22 čer, 2017 6:56 pm
od TomasM
Zdravím,

Takhle, obecně to lze propojit jakkoliv, klidně +5V propojit se zemí 12V. Ale prakticky to nedává smysl. Propojil bych všechny země stejnosměrných zdrojů mimo napájení kolejí. Napájení kolejí nemá smysl propojit s rozvodem pro příslušenství, respektive pokud je použitá pulzní regulace, je lepší země nepropojovat z důvodu rušení do vedení. Stejně tak není důvod propojovat stejnosměrné a střídavé rozvody. Spínaní střídavého napětí bude pravděpodobně proveden s galvanickým oddělením a není důvod to propojovat. Naopak jednotlivé stejnosměrné rozvody je dobré propojit z důvodu spínání různými napětími (+12V sepnu tranzistorem výstupem z logiky která jede na 5V atd.). Osobně bych provedl rozvod následovně:
Spojit země stejnosměrných zdrojů hned za zdrojem.
Následně udělat rozvětvení na několik větví u každého napětí.
Jistit každý napěťový rozvod vratnou pojistkou a přepěťovou ochranou (počet napětí x počet větví)
Provést rozvod hvězdicovitě (několik hlavních větví a ty rozdělit do hvězdy) kabelem 6x0.34 nebo tlustším. 6 žil: 5V,12V,18V, DC GND,15V~, ~GND
Kabely pro koleje vést samostatně kabelem s kroucenými páry a třeba i stíněním (kvůli PWM).

Takový rozvod by byl jednoduchý a zároveň spolehlivý

Re: Společný pól transformátorů

PříspěvekNapsal: čtv 22 čer, 2017 8:19 pm
od inz
OK, díky, ale mám s tím dva "problémy":
1) Jak poznám "zem"? Ze zdroje vystupují dva póly, který z nich to je?
2) Jak jsem psal v prvním příspěvku v bodě "b)", na kolejích mám kontakt, který spíná projíždějící vůz (s kovovými koly, tj. obvykle lokomotiva). Do toho kontaktu mohu přivést 1 drát (z libovolného zdroje), ale druhý pól je pevně daný - je to společná kolejnice, tj. společný pól napájení kolejí. Jinými slovy: potřebuju právě to, co nedoporučujete - propojit napájení kolejí s alespoň jedním zdrojem pro příslušenství...

Re: Společný pól transformátorů

PříspěvekNapsal: čtv 22 čer, 2017 9:31 pm
od MiG
Máte jeden pól zdroje pomocného napětí, od něho jde vodič k cívce relé, z druhého pólu cívky relé k "nášlapnému" kontaktu na koleji a druhý pól pomocného napětí spojíte ke kolejnici, ke které přiléhá "nášlapný" kontakt.
Pokud nejsou na kolejišti smyčky, ani trojúhelníky, mohou být všechny kontakty natočeny vůči stejné kolejnici a mohou být propojeny jedny póly všech pomocných zdrojů připojených ke kolejnici ke které spínají "nášlapné" kontakty.
V přepínaných úsecích trojúhelníků a smyček je nutno zdroj pomocného napětí izolovat od ostatních zdrojů pomocného napětí. Ale princip je stejný, společný pól pomocného napětí a trakce je ten, který je na straně "nášlapného" kontaktu.

Re: Společný pól transformátorů

PříspěvekNapsal: pát 23 čer, 2017 7:16 am
od zdeno
muzu napisat jen sve zkusenosti.
---
Pokud mam jen jedno trafo a v nem vic vyvodu (okruhu), tak je celkem logicke spojit "nulove" potencialy.
To plati i pro spinane zdroje, pokud je kazda vetev "plovouci".
To je proto, aby se dodrzely spinaci a zozhodovaci urovne.
---
Vetsinou pouzivam plovouci samostatne zdroje, ktere nejsou nikde uzemneny a jsou povazovany za bezpecne !!
Ono vubec opticke oddeleni neni spatna myslenka a je dost doporucovana.
---
Jinak vubec nemam v oblibe maxi zdroje s prody nad 3A, kde prechodove odpory nekdy neumozni funkci zkratove ochrany a
to muze byt velky prusvih a nekdy i pozar. Proto doporucuji se vyhybat zdrojum nad 3A a radsi jich pouzit vic.

Re: Společný pól transformátorů

PříspěvekNapsal: sob 24 čer, 2017 5:43 am
od TomasM
Zdravím,

blbě jsem pochopil ten kolejový kontakt. V tom případě by bylo vhodné přidat ještě jeden potenciál, který bude mít spojenou zem s jednou kolejí a bude spínat relátka (optočleny). Tento potenciál by měl být od ostatních oddělený. Zem je "lidové" označení. Prakticky to tady znamená výstup se záporným napětím.