Stránka 1 z 1

Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 10:17 am
od jenda-po
Zdravím pánové modeláři.
Mám prosbu ohledně vašich zkušeností s přemotorizováním lokomotiv.Zkusil jsem si opravit mašinku z dětských let BR 81 a dal do ní nový motorek podle katalogu Tillig.
Problém nastane po delší jízdě a to tak že se mašinka pořád velice hřeje až došlo k požkození karosérie.Po utrapách,čištění ,mazání a různých zkoušek jsem se rozhodl Vás požádat ,zda někdo nená podobný problém a jak ho řešil,tedy pokud se dá.Zkoušel jsem i jezdit bez táhlových rozvodů,ale nic se nezměnilo.Posílám i obrázky motorku a požkození lokomotivy.
Děkuji s pozdravem Honza

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 11:54 am
od JendaTT
Nepoužíváš náhodou pulzní regulaci? Když jsem jí kdysi měl, tak se staré BTTB motorky dost hřály...
Zkusil jsi ten motorek odpojit od převodů a jen ho nechat běžet naprázdno? Také se tak hřeje?

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 12:05 pm
od jenda-po
Ano používám pulzní regulaci ... tak to mě nenapadlo ... zkusím to bez ní,ale staré motorky BTTB se nezahřívají.Je pravda že pokud zkouším samostaně motorek ( mimo lokomotivu ) nezahřívá se tolik. Děkuji za radu ,zkusím to tedy jen přes trafo.

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 12:50 pm
od jenda-po
Tak jsem to odzkoušel a najednou to opravdu funguje.Přes transformátor se nic neděje po zapojení pulsní regulace je po pátém kole zahřáty jak blázen.No a ted abych sehnal novou boudu na 81čku :D
Děkuji moc za pomoc.
Chtěl bych se ještě optat zda se toto přehřívání dá nějak eliminovat pokud budu chtít jezdit na pulsní regulátor,nebo musím jezdit jen na zapojené trafo.
Děkuji za odpověd.

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 12:58 pm
od JendaTT
Asi budu psát to, co asi víš, ale při normálním analogu se do kolejí pouští napětí od 0V do cca 12V. takže většinu času funguješ někde kolem 7V. U pulzní regulace pouštíš těch 12V v různě dlouhých pulzech - v podstatě s to chová tak, že chvíli jde motor na max, pak zase na nulu a takhle pořád dokola. Jen se mění rychlost, resp. šířka, pulzu.
Tohle zahřívání motorků při pulzní regulaci mají některé DCC dekodéry hezky softwarově ošetřené, takže pak staré motorky tolik netopí.

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 1:01 pm
od JendaTT
jenda-po píše:Chtěl bych se ještě optat zda se toto přehřívání dá nějak eliminovat pokud budu chtít jezdit na pulsní regulátor,nebo musím jezdit jen na zapojené trafo.
Možná bych zkusil některou lokomotivu osadit digitálním dekodérem a provozovat jí na analogu. Ale tohle ozkoušeno nemám. Třeba ti k tomu napíše někdo víc...

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 1:10 pm
od jenda-po
JendaTT píše:Asi budu psát to, co asi víš, ale při normálním analogu se do kolejí pouští napětí od 0V do cca 12V. takže většinu času funguješ někde kolem 7V. U pulzní regulace pouštíš těch 12V v různě dlouhých pulzech - v podstatě s to chová tak, že chvíli jde motor na max, pak zase na nulu a takhle pořád dokola. Jen se mění rychlost, resp. šířka, pulzu.
Tohle zahřívání motorků při pulzní regulaci mají některé DCC dekodéry hezky softwarově ošetřené, takže pak staré motorky tolik netopí.


No musím se přiznat že nad tímto jsem se opravdu nezamýšlel,pořád jsem hledal chybu jen v mašince.
Tak ještě jednou moc děkuji za pomoc.
Honza

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 8:38 pm
od MiG
Kdybyste měl rád elektrotechnické hry a skutečně se vyznáte v elektrotechnice, tak můžete zkusit snižovat frekvenci PWM.
Nebo taky k motorku připojit kondenzátor (přímo na kontakty "uhlíků"), ale měl by být alespoň na 50V a bez osciloskopického měření proudu z kolejí bych nešel výš než na 10nF (nemuselo by to dělat dobře generátoru PWM).
Tlumivky neodpojovat.

Autor těchto rad se necítí zodpovědný za škody způsobené nepochopením nebo nevhodnou aplikací rad.

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 9:13 pm
od sidlo
Motory lokomotiv E499.3 se lišily od motorů starších lokomotiv pro stejnosměrný systém tím, že mají stator z plechů, podobně jako rotor, a ne z plného železa. Ta změna byla dělána právě z důvodu pulzího napájení motorů.

Použitý motůrek v modelu je prostě pro tento způsob napájení nevhodný. Navrhovaná řešení problém pouze více či méně potlačí, ale neodstraní.

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: ned 19 bře, 2017 9:32 pm
od MiG
Nóó, u permanentního magnetu si nějak nedovedu představit "stator z plechů".
Teda dovedu, ale nésu schopen okometricky odlišit, jestli jsou permanentní manety z "plnýho" elektricky vodivýho materiálu (nevhodnýho), nebo z feritovýho prášku v pojivu.

Re: Přehřívání motorku

PříspěvekNapsal: pon 20 bře, 2017 7:03 pm
od jenda-po
MiG píše:Kdybyste měl rád elektrotechnické hry a skutečně se vyznáte v elektrotechnice, tak můžete zkusit snižovat frekvenci PWM.
Nebo taky k motorku připojit kondenzátor (přímo na kontakty "uhlíků"), ale měl by být alespoň na 50V a bez osciloskopického měření proudu z kolejí bych nešel výš než na 10nF (nemuselo by to dělat dobře generátoru PWM).
Tlumivky neodpojovat.

Autor těchto rad se necítí zodpovědný za škody způsobené nepochopením nebo nevhodnou aplikací rad.


Zdravím
No moc se v elektrice zase tak nevyznám,něco sice dokážu :D ,ale to co popisujete je opravdu pro mě už velice vysoká škola :D.Jinak děkuji moc za radu pokusím se to probrat s kamarádem co ho elektrika zajímá víc než mě.