Důsledky zkratového proudu

Při zkratu (například při nesprávně postavené výhybce) může dojít ke stavu, kdy zkratový proud protéká přes kolečka a sběrače, třeba když je jeden podvozek na jedné polaritě a druhý na opačné. Proud potom protéká přes kolečka a sběrače a vlivem součtu přechodových odporů mezi kolejí, kolečkem a sběrači a odporu přívodu od centrály až k lokomotivě (nejen vodičů, ale také přechodových odporů vodivých spojek, není-li dodržena zásada nespoléhat na vodivé spojky a připájet přívodní vodiče ke každé koleji nebo výhybce). Součet těchto odporů může způsobit, že bude protékající proud menší než je nastavená proudová ochrana v centrále nebo boosteru, ovšem dovedete si představit, co provede proud třeba 2,8 A protékající tenkými pružnýmí sběracími plíšky. Občas to odnesou i kolečka. Obvyklá hodnota proudové ochrany bývá 3 A, takže při proudu ani těsně pod touto hodnotou nevypne. Bohužel jsem tohle už několikrát zažil, ovšem také díky mému nerozumu a nezkušenosti, pořídil jsem si totiž v domnění že budu mít proudovou reservu pro hodně mašin centrálu se zatížitelností 8A u níž bohužel není proudová ochrana nastavitelná. Dovedete si jistě představit co takový proud způsobí. Z této zkušenosti také vyplývá, že je dobře nastavit proudovou ochranu raději na nižší proud (který jen právě stačí na přepokládanou zátěž) a zejména větší kolejiště rozdělit na více úseků napájených samostatnými boostery s proudovými pojistkami nastavenými na menší porud. Zkrat na jednom místě pak také nezastaví celé kolejiště.