Stránka 1 z 2

Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 9:34 am
od HonzaM
Při zkratu (například při nesprávně postavené výhybce) může dojít ke stavu, kdy zkratový proud protéká přes kolečka a sběrače, třeba když je jeden podvozek na jedné polaritě a druhý na opačné. Proud potom protéká přes kolečka a sběrače a vlivem součtu přechodových odporů mezi kolejí, kolečkem a sběrači a odporu přívodu od centrály až k lokomotivě (nejen vodičů, ale také přechodových odporů vodivých spojek, není-li dodržena zásada nespoléhat na vodivé spojky a připájet přívodní vodiče ke každé koleji nebo výhybce). Součet těchto odporů může způsobit, že bude protékající proud menší než je nastavená proudová ochrana v centrále nebo boosteru, ovšem dovedete si představit, co provede proud třeba 2,8 A protékající tenkými pružnýmí sběracími plíšky. Občas to odnesou i kolečka. Obvyklá hodnota proudové ochrany bývá 3 A, takže při proudu ani těsně pod touto hodnotou nevypne. Bohužel jsem tohle už několikrát zažil, ovšem také díky mému nerozumu a nezkušenosti, pořídil jsem si totiž v domnění že budu mít proudovou reservu pro hodně mašin centrálu se zatížitelností 8A u níž bohužel není proudová ochrana nastavitelná. Dovedete si jistě představit co takový proud způsobí. Z této zkušenosti také vyplývá, že je dobře nastavit proudovou ochranu raději na nižší proud (který jen právě stačí na přepokládanou zátěž) a zejména větší kolejiště rozdělit na více úseků napájených samostatnými boostery s proudovými pojistkami nastavenými na menší porud. Zkrat na jednom místě pak také nezastaví celé kolejiště.

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 12:09 pm
od fulda
To už jste zase někomu na setkání ohnuli lokomotivu do rohlíku?

Já bych tedy k této tématice upozornil na výhody používání vodiče E ze skupiny CDE. A pochopitelně prověřovat párování J1-J2 / K1-K2 a nikoli J1-K2/K1/J2 a občas se vyplatí sledovat, jaké má booster zpoždění při tvorbě signálu.

Pro případy skupinových setkání se často používá role jednoho zodpovědného elektrikáře, který sleduje připojování a odpojování modulů a ostatních elektrických komponent, aby se nestalo, že v půlce setkání někdo odpojí centrálu a podobně.

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 12:44 pm
od Pavel-HP
:idea:

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 12:49 pm
od HonzaM
Jindro, nemusíš reagovat na každý můj příspěvek, zvlášť když nepřineseš žádnou novou nebo alepoň přínosnou informaci.
fulda píše:To už jste zase někomu na setkání ohnuli lokomotivu do rohlíku?

Ne, ani se nám to nikdy nestalo.
fulda píše: ....pochopitelně prověřovat párování J1-J2 / K1-K2 a nikoli J1-K2/K1/J2

To ví snad i malé dítě
fulda píše:a občas se vyplatí sledovat, jaké má booster zpoždění při tvorbě signálu.

Další objev.
fulda píše: Pro případy skupinových setkání se často používá role jednoho zodpovědného elektrikáře, který sleduje připojování a odpojování modulů a ostatních elektrických komponent, aby se nestalo, že v půlce setkání někdo odpojí centrálu a podobně.

No i tady jsi objevil ameriku.

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 1:18 pm
od sidlo
Nedokonalý zkrat je problém i na velké železnici. Byly případy, kdy lokomotiva neodpojila zkrat a pro nejbližší měnírnu to byl normální odběr. Výsledkem byl požár lokomotivy.

V N měřítku při napětí v kolejích 12 V stačí na přechodových odporech pouze 4,3 Ω, a nastavená ochrana 3 A už nevypne. A ke zkratu dochází na kolejišti poměrně často, stačí říznout výhybku. Jak už bylo zmíněno výše, pokud to centrála umožní je dobré nastavit zkratový proud blízko nad maximální provozní proud.

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 1:36 pm
od fulda
HonzaM píše:Jindro, nemusíš reagovat na každý můj příspěvek, zvlášť když nepřineseš žádnou novou nebo alepoň přínosnou informaci.
Honzo, jak úžasné by bylo, kdyby jsi se této myšlenky držel.

HonzaM píše:No i tady jsi objevil ameriku.
Ano, je to podobně velké Amerocko, jako informace o tom, že když lokomotivou protéká trvale větší než malý proud a ona se nehýbe, tak se může ohnout do rohlíku.

P.S. A je hezké, jak přesně víš které to byly konkrétní události, které se nestaly :mrgreen:

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 2:25 pm
od zdeno
Na modulovce je to opravdu problem, uz jsem videl jeden horici boostr a taky vypalenou diru do koleje.
---
Ja bych to rozdelil na dva okruhy,
jeden je soucet vsech odporu, ktery je takovy, ze nevypne ochrana a
druhy, kdy sberace na loko jsou tak spinave, ze je tam ten samy odpor na hranici vypnuti.
Ten prvni neni tak kriticky, proste se ten vykon rozlozi na vsechny odpory v ceste a jen to smrdi.
Pokud je to jen v samotne loko, tak tam je to na zniceni modelu.
---
Jinak napisane, prilisne mazani prevodu taky neni moc vhodne a cistota = pul zivota a spina cely ;-)

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: úte 14 bře, 2017 2:38 pm
od BohousP
Je zde ještě jeden aspekt, na který se zapomíná. Je to poddimenzování zdroje centrály, nejčastěji těsně pod její vypínací proud. Např. centrála NanoX má vypínací proud 2,9A, ale hodně lidí se ji snaží napájet různými zdroji , např. 16V /45W (Roco, ale nejen Roco). Pokud takovýto zdroj použijeme, není schopen do kolejiště dát 2,9A, při kterém by vypla centrála. Ale proud např. 2,7A poteče trvale a škody napáchat může.
Takže zdroj centrály zásadně nepoužívat slabějši ("vždyť mi to stačí ...") a raději rozdělit napájení do úseků se samostatným jištěním. Např. podle http://www.masinky.info/2012/01/chranim ... apominame/

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: stř 15 bře, 2017 5:11 pm
od Michal Vaniš
:?: :?: :?:

Vůbec nechápu smysl tohoto založeného vlákna a "informace a poučky" v prvním příspěvku... :roll:
Je to sumář vědomostí, identifikace znalostí přispivatele, nebo proč vůbec tento příspěvěk bez pointy... žádná návaznost ke konkrétnímu problému či události... :roll:

Mám pocit, že obdobných témat (a přínosných) týkajících se napájení, zdrojů a jejich konkrétních aplikací v sekcích ELEKTRIKA, DCC nebo MODULY či KOLEJIŠTE bylo a je mnoho :wink:

... tak proč tato " nicneříkající vata" :?: :roll: :evil:

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: stř 15 bře, 2017 9:10 pm
od sidlo
Michal Vaniš píše: :?: :?: :?: Vůbec nechápu smysl tohoto založeného vlákna a "informace a poučky" v prvním příspěvku...

To je jenom úhel pohledu. To co někdo považuje za zcela samozřejmou věc, vzhledem k jeho znalostem a zkušenostem,
to mohou být pro mě nové informace.

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: čtv 16 bře, 2017 7:49 am
od Polabský
sidlo píše:
Michal Vaniš píše: :?: :?: :?: Vůbec nechápu smysl tohoto založeného vlákna a "informace a poučky" v prvním příspěvku...

To je jenom úhel pohledu. To co někdo považuje za zcela samozřejmou věc, vzhledem k jeho znalostem a zkušenostem,
to mohou být pro mě nové informace.


Pro nejméně chápavé doporučuji shlédnouti toto:

https://www.youtube.com/watch?v=kpd0wZ4I_V4

Hezký den Všem !!

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: čtv 16 bře, 2017 8:07 am
od BohousP
Polabský píše:...Pro nejméně chápavé doporučuji shlédnouti toto:

https://www.youtube.com/watch?v=kpd0wZ4I_V4

Hezký den Všem !!


Takže hřebík ne! :lol:

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: čtv 16 bře, 2017 9:57 am
od HonzaM
napsal jsem to, protože se pár kolegů divilo jak to, že se jim při říznutí výhybky vyhřála a roztekla kolečka nebo odešly sběrací plíšky, když přece mají centrály ochranu proti zkratu, která v takovém případě vypne. A co tedy může způsobit že nevypne.

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: čtv 16 bře, 2017 10:21 am
od Pavel-HP
A na napájecím transformátoru, ti nesmí při zkratu spadnout napětí. Jak spadne pod kritickou mez, kdy ještě fungují stabilizátory, tak se činnost žádné elektronické pojistky nekoná.

Re: Důsledky zkratového proudu

PříspěvekNapsal: čtv 16 bře, 2017 11:59 am
od fulda
Někdy si připadám jak u řezníka - vegetariána. Ale co už se dá dělat. Prostě moje představa že koupit si elektrický vláček, když mám panický strach z elektriky je divné.

Já bych spíš upozornil na přednosti některých "zaručených" rad, jako dát si do napájení srdcovky žárovku. Ta totiž zaručí se 100% jistotou, že centrála nevypne, zatímco lokomotivou protéká proud podle wattáže žárovky (třeba 2A při 24W žárovce na 12V)

Tady je menší příručka na jištění:
Obrázek