Důsledky zkratového proudu

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod HonzaM » úte 14 bře, 2017 9:34 am

Při zkratu (například při nesprávně postavené výhybce) může dojít ke stavu, kdy zkratový proud protéká přes kolečka a sběrače, třeba když je jeden podvozek na jedné polaritě a druhý na opačné. Proud potom protéká přes kolečka a sběrače a vlivem součtu přechodových odporů mezi kolejí, kolečkem a sběrači a odporu přívodu od centrály až k lokomotivě (nejen vodičů, ale také přechodových odporů vodivých spojek, není-li dodržena zásada nespoléhat na vodivé spojky a připájet přívodní vodiče ke každé koleji nebo výhybce). Součet těchto odporů může způsobit, že bude protékající proud menší než je nastavená proudová ochrana v centrále nebo boosteru, ovšem dovedete si představit, co provede proud třeba 2,8 A protékající tenkými pružnýmí sběracími plíšky. Občas to odnesou i kolečka. Obvyklá hodnota proudové ochrany bývá 3 A, takže při proudu ani těsně pod touto hodnotou nevypne. Bohužel jsem tohle už několikrát zažil, ovšem také díky mému nerozumu a nezkušenosti, pořídil jsem si totiž v domnění že budu mít proudovou reservu pro hodně mašin centrálu se zatížitelností 8A u níž bohužel není proudová ochrana nastavitelná. Dovedete si jistě představit co takový proud způsobí. Z této zkušenosti také vyplývá, že je dobře nastavit proudovou ochranu raději na nižší proud (který jen právě stačí na přepokládanou zátěž) a zejména větší kolejiště rozdělit na více úseků napájených samostatnými boostery s proudovými pojistkami nastavenými na menší porud. Zkrat na jednom místě pak také nezastaví celé kolejiště.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4074
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod fulda » úte 14 bře, 2017 12:09 pm

To už jste zase někomu na setkání ohnuli lokomotivu do rohlíku?

Já bych tedy k této tématice upozornil na výhody používání vodiče E ze skupiny CDE. A pochopitelně prověřovat párování J1-J2 / K1-K2 a nikoli J1-K2/K1/J2 a občas se vyplatí sledovat, jaké má booster zpoždění při tvorbě signálu.

Pro případy skupinových setkání se často používá role jednoho zodpovědného elektrikáře, který sleduje připojování a odpojování modulů a ostatních elektrických komponent, aby se nestalo, že v půlce setkání někdo odpojí centrálu a podobně.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4876
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod Pavel-HP » úte 14 bře, 2017 12:44 pm

:idea:
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1023
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod HonzaM » úte 14 bře, 2017 12:49 pm

Jindro, nemusíš reagovat na každý můj příspěvek, zvlášť když nepřineseš žádnou novou nebo alepoň přínosnou informaci.
fulda píše:To už jste zase někomu na setkání ohnuli lokomotivu do rohlíku?

Ne, ani se nám to nikdy nestalo.
fulda píše: ....pochopitelně prověřovat párování J1-J2 / K1-K2 a nikoli J1-K2/K1/J2

To ví snad i malé dítě
fulda píše:a občas se vyplatí sledovat, jaké má booster zpoždění při tvorbě signálu.

Další objev.
fulda píše: Pro případy skupinových setkání se často používá role jednoho zodpovědného elektrikáře, který sleduje připojování a odpojování modulů a ostatních elektrických komponent, aby se nestalo, že v půlce setkání někdo odpojí centrálu a podobně.

No i tady jsi objevil ameriku.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4074
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod sidlo » úte 14 bře, 2017 1:18 pm

Nedokonalý zkrat je problém i na velké železnici. Byly případy, kdy lokomotiva neodpojila zkrat a pro nejbližší měnírnu to byl normální odběr. Výsledkem byl požár lokomotivy.

V N měřítku při napětí v kolejích 12 V stačí na přechodových odporech pouze 4,3 Ω, a nastavená ochrana 3 A už nevypne. A ke zkratu dochází na kolejišti poměrně často, stačí říznout výhybku. Jak už bylo zmíněno výše, pokud to centrála umožní je dobré nastavit zkratový proud blízko nad maximální provozní proud.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod fulda » úte 14 bře, 2017 1:36 pm

HonzaM píše:Jindro, nemusíš reagovat na každý můj příspěvek, zvlášť když nepřineseš žádnou novou nebo alepoň přínosnou informaci.
Honzo, jak úžasné by bylo, kdyby jsi se této myšlenky držel.

HonzaM píše:No i tady jsi objevil ameriku.
Ano, je to podobně velké Amerocko, jako informace o tom, že když lokomotivou protéká trvale větší než malý proud a ona se nehýbe, tak se může ohnout do rohlíku.

P.S. A je hezké, jak přesně víš které to byly konkrétní události, které se nestaly :mrgreen:
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4876
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod zdeno » úte 14 bře, 2017 2:25 pm

Na modulovce je to opravdu problem, uz jsem videl jeden horici boostr a taky vypalenou diru do koleje.
---
Ja bych to rozdelil na dva okruhy,
jeden je soucet vsech odporu, ktery je takovy, ze nevypne ochrana a
druhy, kdy sberace na loko jsou tak spinave, ze je tam ten samy odpor na hranici vypnuti.
Ten prvni neni tak kriticky, proste se ten vykon rozlozi na vsechny odpory v ceste a jen to smrdi.
Pokud je to jen v samotne loko, tak tam je to na zniceni modelu.
---
Jinak napisane, prilisne mazani prevodu taky neni moc vhodne a cistota = pul zivota a spina cely ;-)
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod BohousP » úte 14 bře, 2017 2:38 pm

Je zde ještě jeden aspekt, na který se zapomíná. Je to poddimenzování zdroje centrály, nejčastěji těsně pod její vypínací proud. Např. centrála NanoX má vypínací proud 2,9A, ale hodně lidí se ji snaží napájet různými zdroji , např. 16V /45W (Roco, ale nejen Roco). Pokud takovýto zdroj použijeme, není schopen do kolejiště dát 2,9A, při kterém by vypla centrála. Ale proud např. 2,7A poteče trvale a škody napáchat může.
Takže zdroj centrály zásadně nepoužívat slabějši ("vždyť mi to stačí ...") a raději rozdělit napájení do úseků se samostatným jištěním. Např. podle http://www.masinky.info/2012/01/chranim ... apominame/
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod Michal Vaniš » stř 15 bře, 2017 5:11 pm

:?: :?: :?:

Vůbec nechápu smysl tohoto založeného vlákna a "informace a poučky" v prvním příspěvku... :roll:
Je to sumář vědomostí, identifikace znalostí přispivatele, nebo proč vůbec tento příspěvěk bez pointy... žádná návaznost ke konkrétnímu problému či události... :roll:

Mám pocit, že obdobných témat (a přínosných) týkajících se napájení, zdrojů a jejich konkrétních aplikací v sekcích ELEKTRIKA, DCC nebo MODULY či KOLEJIŠTE bylo a je mnoho :wink:

... tak proč tato " nicneříkající vata" :?: :roll: :evil:
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod sidlo » stř 15 bře, 2017 9:10 pm

Michal Vaniš píše: :?: :?: :?: Vůbec nechápu smysl tohoto založeného vlákna a "informace a poučky" v prvním příspěvku...

To je jenom úhel pohledu. To co někdo považuje za zcela samozřejmou věc, vzhledem k jeho znalostem a zkušenostem,
to mohou být pro mě nové informace.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod Polabský » čtv 16 bře, 2017 7:49 am

sidlo píše:
Michal Vaniš píše: :?: :?: :?: Vůbec nechápu smysl tohoto založeného vlákna a "informace a poučky" v prvním příspěvku...

To je jenom úhel pohledu. To co někdo považuje za zcela samozřejmou věc, vzhledem k jeho znalostem a zkušenostem,
to mohou být pro mě nové informace.


Pro nejméně chápavé doporučuji shlédnouti toto:

https://www.youtube.com/watch?v=kpd0wZ4I_V4

Hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod BohousP » čtv 16 bře, 2017 8:07 am

Polabský píše:...Pro nejméně chápavé doporučuji shlédnouti toto:

https://www.youtube.com/watch?v=kpd0wZ4I_V4

Hezký den Všem !!


Takže hřebík ne! :lol:
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod HonzaM » čtv 16 bře, 2017 9:57 am

napsal jsem to, protože se pár kolegů divilo jak to, že se jim při říznutí výhybky vyhřála a roztekla kolečka nebo odešly sběrací plíšky, když přece mají centrály ochranu proti zkratu, která v takovém případě vypne. A co tedy může způsobit že nevypne.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4074
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod Pavel-HP » čtv 16 bře, 2017 10:21 am

A na napájecím transformátoru, ti nesmí při zkratu spadnout napětí. Jak spadne pod kritickou mez, kdy ještě fungují stabilizátory, tak se činnost žádné elektronické pojistky nekoná.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1023
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Důsledky zkratového proudu

Příspěvekod fulda » čtv 16 bře, 2017 11:59 am

Někdy si připadám jak u řezníka - vegetariána. Ale co už se dá dělat. Prostě moje představa že koupit si elektrický vláček, když mám panický strach z elektriky je divné.

Já bych spíš upozornil na přednosti některých "zaručených" rad, jako dát si do napájení srdcovky žárovku. Ta totiž zaručí se 100% jistotou, že centrála nevypne, zatímco lokomotivou protéká proud podle wattáže žárovky (třeba 2A při 24W žárovce na 12V)

Tady je menší příručka na jištění:
Obrázek
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4876
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků