Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek
knavi píše:Do serie s motorkem se zapojí několik antiparalelně zapojených diod nebo zenerky tak, aby na nich byl úbytek napětí asi 3-6 voltů. Toto sníží rychlost lokomotivy při nominálním napětí 12V na realističtější. (Mimochodem je takto řešeno napájení i profesionálně u analogových modelů - pára FLM se zapojenými zenerkami asi 3V). To způsobí, že při zvyšování napětí do těch asi 3V se motor ani nehne (není na něm napětí), ale ledky už svítí (pokud jsou zapojeny paralelně se zenerkama tak naplno, pokud přímo na kola, tak trochu míň, ale přesto už hodně). Potom stačí pro rozsvícení zapnout natrvalo do úseku malé napětí (podložit napájecí zdroj samostatným zdrojem 3V ve stejné polaritě) a je to.
Jenom připomínám, že to není akce pro úplné laiky v elektrice, chce to trochu experimentovat s rychlostmi lokomotiv a měnit diody podle vlastností motorku, zkrátka to ubastlit.
Miloš_P píše:Další možné řešení
http://www.czelektro.eu/index.php?id=35 ... ator-20khz
D píše:pixel123:
Stavěl jsi někdy PWM regulátor? S katalogovým zapojením obvodu NE555...
Jirka_US píše:to D a Pixel123
Jen bych si dovolil poukazat, ze konstrukce, kterou prezentoval Milos_P je zdroj 20kHz stridaveho sinusoveho napeti nikoliv PWM. Pocet soucastek odpovida kvalite a ucelu daneho zarizeni, tedy jako stridavy zdroj pro konstatni napajeni vozu v "analogovem" provozu, tedy napr. ikdyz souprava stoji (hodnota SS napeti je nulova). Mene soucastek by mohlo znamenat zhorseni kvality generovane sinusovky (stabilitu kmitoctu nebo zkresleni) a tim padem vetsi naroky na filtry at uz ve vozech s osvetlenim nebo u zdroje pro napajeni trakce.
Zarizeni na stejnem principu vyrabela v 80.letech i firma Piko, jestli se prodavalo i v tehdejsim CSSR je otazka ....
Zpět na Elektrika a elektronika
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků