Svit lokomotivy i při stání - analog

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod Rocky_MK » pon 12 pro, 2016 6:22 pm

Ahoj,
napadla mě taková blbost. Vzhledem k tomu, že mám rád, když vozidla svítí i když nejedou (taková 810 čekající na odjezd u spoře osvětlené výpravní budovy - to je to, čím se rád kochám) a zatím ještě nemám digitál (mám analogový PWM regulátor), byť uvažuju o pořízení bazarového multimause, napadlo mě tento problém zatím ošetřit tak, že bych do přívodu k motorku vložil sériově odpor odhadem tak 22-56R, případně antiparalelní zapojení diod - zkrátka abych dosáhl toho, že model začne svítit, ale napětí na motorku ještě není dostatečné pro rozjezd. Teď to ale nemůžu prakticky vyzkoušet. Je to použitelný nápad, příp. máte někdo jiný tip? Díky!

P.S. Doposud jsem používal 5V zdroj s 0,22F kondenzátory. Problém je v tom, že mám maličké kolejiště - kondíky se nestačí dost nabít a po zastavení moc dlouho nesvítí. Navíc je tam obrovský rozdíl mezi svitem při jízdě a stání, a to nemluvím o tom, kolik místa to v té osmsetdesítce (TT) zabírá.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod harmi » pon 12 pro, 2016 7:12 pm

Obrázek
Sorry za esteticku hodnotu, ale napriklad nieco taketo. Antiparalelne ledky alebo ledka s diodou do serie s odporom, a to cele paralelne na motorcek. Odpor podla napatia a svietivosti LEDiek niekde medzi 1k-2k2 napriklad.

PH.
TT moduly, Wintrack (aj cz).
harmi
 
Příspěvky: 125
Registrován: pon 09 bře, 2009 6:48 pm
Bydliště: Marianka, SK

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod Žojo » úte 13 pro, 2016 7:51 pm

Dobrý večer, otestované na BTTB motoroch mám toto:
Driver s TL431:
ILED=2.5/R2+IU1. IU1 je prúd, ktorý prechádza ref. TL431 a je závislý na R1, hodnota tohoto prúdu je IU1~(UV1-ULED)/R1.
Úbytok napätia na drivery je cca 3V.

Driver s PNP tranzistory:
Výsledný prúd je mierne závislý na napájacom napätí - ILED~0.7/R1. Úbytok napätia na drivery cca 1.5V.
Přílohy
Svit loko 2.png
Svit loko 2.png (3.12 KiB) Zobrazeno 6506 krát
Svit loko 1.png
Svit loko 1.png (2.96 KiB) Zobrazeno 6506 krát
Žojo
 
Příspěvky: 12
Registrován: pon 07 črc, 2014 6:32 am

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod Rocky_MK » úte 13 pro, 2016 8:34 pm

Díky, vypadá to zajímavě - pozkouším!
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod knavi » stř 14 pro, 2016 9:33 am

Stručně popíšu jenom slovy jednu možnost, kterou jsem našel kdysi na webu 1zu160 a mám ji vyzkoušenou.
Do serie s motorkem se zapojí několik antiparalelně zapojených diod nebo zenerky tak, aby na nich byl úbytek napětí asi 3-6 voltů. Toto sníží rychlost lokomotivy při nominálním napětí 12V na realističtější. (Mimochodem je takto řešeno napájení i profesionálně u analogových modelů - pára FLM se zapojenými zenerkami asi 3V). To způsobí, že při zvyšování napětí do těch asi 3V se motor ani nehne (není na něm napětí), ale ledky už svítí (pokud jsou zapojeny paralelně se zenerkama tak naplno, pokud přímo na kola, tak trochu míň, ale přesto už hodně). Potom stačí pro rozsvícení zapnout natrvalo do úseku malé napětí (podložit napájecí zdroj samostatným zdrojem 3V ve stejné polaritě) a je to.
Jenom připomínám, že to není akce pro úplné laiky v elektrice, chce to trochu experimentovat s rychlostmi lokomotiv a měnit diody podle vlastností motorku, zkrátka to ubastlit.
Uživatelský avatar
knavi
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 15 pro, 2008 3:24 pm
Bydliště: Prostějovsko

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod Rocky_MK » stř 14 pro, 2016 8:58 pm

Taková byla moje prvotní myšlenka, tak to vyzkouším. Úplný laik nejsem. Díky ;)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod Miloš_P » ned 15 led, 2017 12:44 am

Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod Mirek Moc » úte 17 led, 2017 9:04 am

knavi píše:Do serie s motorkem se zapojí několik antiparalelně zapojených diod nebo zenerky tak, aby na nich byl úbytek napětí asi 3-6 voltů. Toto sníží rychlost lokomotivy při nominálním napětí 12V na realističtější. (Mimochodem je takto řešeno napájení i profesionálně u analogových modelů - pára FLM se zapojenými zenerkami asi 3V). To způsobí, že při zvyšování napětí do těch asi 3V se motor ani nehne (není na něm napětí), ale ledky už svítí (pokud jsou zapojeny paralelně se zenerkama tak naplno, pokud přímo na kola, tak trochu míň, ale přesto už hodně). Potom stačí pro rozsvícení zapnout natrvalo do úseku malé napětí (podložit napájecí zdroj samostatným zdrojem 3V ve stejné polaritě) a je to.
Jenom připomínám, že to není akce pro úplné laiky v elektrice, chce to trochu experimentovat s rychlostmi lokomotiv a měnit diody podle vlastností motorku, zkrátka to ubastlit.

Mohl by jsi napsat jakou konkrétní diodu jsi použil na toto zapojení . Např Zenerova dioda BZX83V012 je vhodná ?
Uživatelský avatar
Mirek Moc
 
Příspěvky: 231
Registrován: pon 14 led, 2008 4:26 pm
Bydliště: Kolín

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod MiG » úte 17 led, 2017 11:50 am

Není vhodná. Ani napětím (12V) ani proudem (42mA).
Musíte hledat zenerku s Uz mezi 3 a 5V a Izmax nejméně takovým, kolik vezme motorek.
Např zenerka 5W typ 1N5335B má Uz 3,9V a Izmax 1280mA.
Zenerky 2W mají pro dané napětí Izmax okolo 300mA.
Řadit dvě antiparalelně, nebo antiseriově - pak musejí mít If také alespoň takové, jaký je proud motoru.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod pixel123 » stř 25 led, 2017 12:44 am

toto som nedavno riesil. Moj okuliarnik v N od MTB mal v analogu naozaj otrasny rozjazd , od 4V trhnutim sa rozbehol ale nikdy nie pekne plynulo. Vyriesil som to nasledovne , kezde na prvom kolajisku mi bude behat len on s par rychlikovymi osobakmi . Skusal som klasicky pwm s 20khz ale nic, este horsie. PWM s 555 nastavene na frekvenciu cca 15Hz s malym kondikom na koncovom tranzistore aby bol dobeh vlny pomaly klesajuci, len kopanec musi byt strmy. Motor dostava takto male tukance ktore ho dokazu dostat do pohybu, pri 1% pwm (minimum) svietia len svetla ktore maju keramicke kondiky aby nepreblikavali. Ich svit je rovnaky od 1 po 100% pwm. chcelo sa to vyhrat s tvarom vlny, s ich kapacitou, s odporom... motor ma tiez asi 100u kondik co mu vyhladzuje chod v nizkych otackach. Pri 3% pwm sa masinka zacne pohynat, jedinou vadou na celej tej krase je to ze to chcelo prerabku dosky v okuliarnikovi a v pomalych rychlostiach a pri rozbehu je trosku vidiet aj slabo pocut ako sa prejavuju kopance od PWM , masinka vydava tichy klepot a obcas sa zachveje... Celkovo to ale na mna neposobi rusivo, skor mi to pride ako atrapa maleho spalovacieho motora... :)

osobaky osvetlim podobne. vysoke odpory a jeden stredne silny kondik
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod pixel123 » stř 25 led, 2017 12:48 am

Miloš_P píše:Další možné řešení
http://www.czelektro.eu/index.php?id=35 ... ator-20khz



nerozumiem preco sa trivialna vec riesi tolkymi suciastkami ked aj na nete je milion schem s 555 kde staci buchnut na koniec nejaky silnejsi tranzistor. A suciastok je tam dokopy 10. ja nechcem pindat len by som rad pocul nazor pana stvoritela , pripadne niekoho kto tomu rozumie zjavne viac nez ja :D
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod D » stř 25 led, 2017 7:22 am

pixel123:
Stavěl jsi někdy PWM regulátor? S katalogovým zapojením obvodu NE555 jsem se bez dalších součástek dostal na regulaci 5 - 95 %, kromě šířky pulzu mění i frekvenci. Regulátor s pomocí operačních zesilovačů umožňuje regulaci na stabilní frekvenci v rozsahu 0 - 100 % včetně nastavení mrtvé zóny na koncích potenciometru. Pro snížení počtu diskrétních součástek okolo bych generátor pily postavil ze dvou OZ, třetí použil jako komparátor a čtvrtý třeba ke koncovému buzení - dělají se v pouzdře po čtyřech.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod pixel123 » stř 25 led, 2017 6:40 pm

D píše:pixel123:
Stavěl jsi někdy PWM regulátor? S katalogovým zapojením obvodu NE555...


Dakujem v prvom rade za rozumnu a vecnu odpoved. Ten obvod teda zmysel ma, a urcite tu schemu vyuzijem. Moj obvod ma uvadzane 2% najnizsie teda som v predoslom prispevku uviedol zle cislo. Neviem ake je katalogove zapojenie ale ja som pouzil od uja googla. Je tam asi 10 suciastok a frekvencia sa mi meni nepatrne. Pride mi to aj ako irelevantny parameter pre toto pouzitie. ale ten obvod tym nezhadzujem. Moje otazky neber prosim ako opovrhovanie, ale mam deformaciu z povolania, v praci sa uz dlho rozculujem ak radi vyrobci obycajne spotrebice komplikuju. Posledny pripad ked rucny aku.vysavac ktory mal funckie take ze prepinac ON-OFF, 4 kontrolky stavu baterky, velka tycova nasada ktora z neho urobi akoze velky vysavac s rotacnou kefou. Vnutri tohoto vysavaca som napocital 4 procesory, celkovo 13integrovanych obvodov, milion dalsich suciastok... hotovy pocitac. To vyvolalo u mna alergicky zachvat na nadbytocnu elektroniku. :evil:
Mail : vladimir.skamla@gmail.com

Alebo súkromná správa
pixel123
 
Příspěvky: 307
Registrován: ned 17 bře, 2013 12:23 am

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod Jirka_US » sob 28 led, 2017 9:02 pm

to D a Pixel123

Jen bych si dovolil poukazat, ze konstrukce, kterou prezentoval Milos_P je zdroj 20kHz stridaveho sinusoveho napeti nikoliv PWM. Pocet soucastek odpovida kvalite a ucelu daneho zarizeni, tedy jako stridavy zdroj pro konstatni napajeni vozu v "analogovem" provozu, tedy napr. ikdyz souprava stoji (hodnota SS napeti je nulova). Mene soucastek by mohlo znamenat zhorseni kvality generovane sinusovky (stabilitu kmitoctu nebo zkresleni) a tim padem vetsi naroky na filtry at uz ve vozech s osvetlenim nebo u zdroje pro napajeni trakce.
Zarizeni na stejnem principu vyrabela v 80.letech i firma Piko, jestli se prodavalo i v tehdejsim CSSR je otazka ....
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Svit lokomotivy i při stání - analog

Příspěvekod Polabský » ned 29 led, 2017 9:48 am

Jirka_US píše:to D a Pixel123

Jen bych si dovolil poukazat, ze konstrukce, kterou prezentoval Milos_P je zdroj 20kHz stridaveho sinusoveho napeti nikoliv PWM. Pocet soucastek odpovida kvalite a ucelu daneho zarizeni, tedy jako stridavy zdroj pro konstatni napajeni vozu v "analogovem" provozu, tedy napr. ikdyz souprava stoji (hodnota SS napeti je nulova). Mene soucastek by mohlo znamenat zhorseni kvality generovane sinusovky (stabilitu kmitoctu nebo zkresleni) a tim padem vetsi naroky na filtry at uz ve vozech s osvetlenim nebo u zdroje pro napajeni trakce.
Zarizeni na stejnem principu vyrabela v 80.letech i firma Piko, jestli se prodavalo i v tehdejsim CSSR je otazka ....



Hezký den,
mohu potvrdit, že zmiňovaný výrobek firmy PIKO se prodával s označením PIKO Expert, alespoň v Praze.
Z doslechu vím o potížích s třínápravovými lokomotivami Br 80 stejné firmy. Rám a současně závaží bylo složeno ze svazku plechů a ty se údajně hřály.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků