Stránka 1 z 4

Automatika v SN

PříspěvekNapsal: čtv 06 říj, 2016 2:41 pm
od workous
Zdravím, chtěl bych se zeptat zda někdo dokáže poradit jednoduché schéma na ovládání automatiky v SN pokud budu jezdit bez PC... jde mi o to když přijede vlak do SN, aby relé odpojilo trakci. Aby to řešilo směr asi budou zapotřebí tři čidla, které jsem odborně zakresli do schématu :D ...jde o šest kolejí, tak pokud možno jednoduché schéma bez PIC procesorů ty fakt nedávám :D . Za tipy děkuji .

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: čtv 06 říj, 2016 4:45 pm
od sidlo
Bez automatiky s využitím starých dobrých postupů.
Využít obvod zpětného ohlasu výhybky, který se také používá pro napájení srdcovky.
Úsek před výhybkou pojížděný po hrotu je izolovaný na délku lokomotivy. Pokud je alespoň jedna výhybka postavena nesprávně (řeže se), tak je jedna kolejnice napájení odpojena. Pokud jsou všechny výhybky správně, tak jsou napájeny obě kolejnice.
Při vjezdu do SN je vjezdové zhlaví napájeno, protože je postavena cesta.
Pokud na odjezdovém zhlaví cesta nastavena nebude, tak mašinka před výhybkou na izolovaném úseku zastaví. Bude stát až do doby, než se postaví vlaková cesta. Jednoduché a spolehlivé.

http://mujweb.cz/masinky2003/zapojeni_stanice_2B.html
Obrázek

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: čtv 06 říj, 2016 5:23 pm
od D
workous:
Využití ohlasu nesprávně přehozené výhybky pro zastavení v krátkém úseku těsně před ní, jak popisuje sidlo, je určitě schůdné řešení. Žádná čidla nejsou potřeba, jen úsek bude mít tři části - prostřední trvale napájenou a dvě krajní pro zastavení před výhybkou.


1. Analogový nebo DCC provoz? (V analogu rozliším směr dle polarity napětí v kolejích.)
2. Jaká čidla? Budou reagovat na lokomotivu, libovolný vagón? Detekují přítomnost vozidla, průjezd, odběr proudu?
3. Mají vlaky vždy zastavit nebo je požadován i možnost průjezdu?
4. Jaké bude ovládání úseků a výhybek? Tlačítka, přepínače, jinak?


Řešení pro koleje bez návaznosti na výhybky
Pokud by ses rozhodl pro magnetické snímače a magnety umístěné pod lokomotivy, vystačím si s jedním kontaktem a jedním relé pro každý úsek. Kolej je dělena na tři části – prostřední je trvale napájena, obě krajní jsou propojeny a slouží jako zastavovací úseky pro lokomotivy táhnoucí vlak. Ve výchozím stavu (bez vlaku) jsou úseky sepnuté, napájené. Lokomotiva při vjezdu přejede jeden krajní zapnutý úsek, ve střední části sepne kontakt, který pomocí relé úseky odpojí. Pokračuje svým směrem až do druhého úseku, kde zastaví. Tlačítkem se dá relé přepnout zpět a vlak vypustit dál. (Nelze použít se snímačem reagujícím na i vagóny, proto magnet na lokomotivě.)

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: čtv 06 říj, 2016 6:10 pm
od workous
1. Analogový nebo DCC provoz? (V analogu rozliším směr dle polarity napětí v kolejích.)
2. Jaká čidla? Budou reagovat na lokomotivu, libovolný vagón? Detekují přítomnost vozidla, průjezd, odběr proudu?
3. Mají vlaky vždy zastavit nebo je požadován i možnost průjezdu?
4. Jaké bude ovládání úseků a výhybek? Tlačítka, přepínače, jinak?

Zdravím "D" provoz je DCC ....čidla zvažuji..určitě nechci magnety...asi by bylo nejlepší proudové čidlo...vlak by měl zastavit ...výhybky mám přes dekodéry....ovládání úseků asi přes dekodér, aby šel úsek zapnout např.pomocí Multimasu nebo z pultu..to už asi nebude, tak jednoduché jak jsi představuji....

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: čtv 06 říj, 2016 6:11 pm
od workous
Petře děkuji za super schéma :D drátování to je moje... :D

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: čtv 06 říj, 2016 6:25 pm
od workous
Pokud je to v SN... infra závora je asi blbost, že? pokud by místo jazýčkového kontaktu bych měl proudové čidlo, tak by to mohlo být funkční..."prostřední je trvale napájena", tak bych tam musel vytvořit je krátký úsek pro sepnutí....

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: pát 07 říj, 2016 11:30 pm
od D
workous:
> pokud by místo jazýčkového kontaktu bych měl proudové čidlo, tak by to mohlo být funkční
Ne, nemohlo. I některé vagóny mohou odebírat proud.

> infra závora je asi blbost, že?
Ani ne, viz dále.

Oboustranný zastavovací úsek spínaný infračidly
Úsek je jedním celkem, vypíná se pod celým vlakem. Lze použít i pro soupravy, kde lokomotiva nejede jako první vůz. Jedná se o zdvojení schématu, kdy první čidlo umístěné před úsekem zapne proud do úseku a druhé čidlo umístěné v úseku před jeho koncem proud pod vlakem vypne. Každá polovina s vlastním relé pracuje nezávisle. Relé je třeba vybrat s koncovým vypínáním, aby při stání vlaku na čidle nešel do cívek trvalý proud.

Vlak vjíždějící do úseku prvním čidlem zapne první relé a tím i proud do úseku. Druhé čidlo vypne druhé relé, úsek je stále napájen z prvního. Aktivací třetího čidla se vypne první relé a tím se přeruší proud do úseku. Vlak zastaví. Odjede až po sepnutí spínače. Aktivace posledního čtvrtého čidla při odjezdu ničemu nevadí, další vlak vjezdem do úseku aktivní relé opět vypne. Spínač odjezdu/průjezdu pouští proud do úseku nezávisle na obou relé a umožňuje i průjezd úsekem bez zastavení. Může být spínán dekodérem.

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: sob 08 říj, 2016 12:15 pm
od workous
Zdravím parádní a jednoduché pokud budu úsek napájet přes DO zařadím detektor před spínač (dekodér) pak by to mělo fungovat i pokud tuto automatiku vyřadím právě tím dekodérem.

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: čtv 17 lis, 2016 1:08 pm
od workous
Zdravím konečně došel balíček a budou pokusy v SN .....čidla co mám jsou super citlivé , takže kdo rád bastlí 5ks ze necelých 90,- Czk je bezva cena - citlivost super mají 3mm diody, takže pro HO dobrý, ale v TT už by to byl asi boj.

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: čtv 17 lis, 2016 3:28 pm
od jardaficz
Myslim, ze ted taky neco takoveho resim, ale budu to mit nejspis jen pres packovy vypinac. Jeden prepne prujezd pro krouzeni vlaku a druhy bude prepinat smer, ve kterem lokomotiva bude zastavovat, bud na jednom konci, nebo na druhem. Prostredni kolej rovnez stale napajena

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: pát 18 lis, 2016 8:21 am
od Sandy
workous píše:Zdravím konečně došel balíček a budou pokusy v SN .....čidla co mám jsou super citlivé , takže kdo rád bastlí 5ks ze necelých 90,- Czk je bezva cena - citlivost super mají 3mm diody, takže pro HO dobrý, ale v TT už by to byl asi boj.

Kdo to vyrábí?

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: pát 18 lis, 2016 8:34 am
od BohousP
Sandy píše:Kdo to vyrábí?


Jeden z mnoha: http://www.icstation.com/obstacle-avoid ... -2432.html

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: pát 18 lis, 2016 9:13 am
od workous
Sandy píše:
workous píše:Zdravím konečně došel balíček a budou pokusy v SN .....čidla co mám jsou super citlivé , takže kdo rád bastlí 5ks ze necelých 90,- Czk je bezva cena - citlivost super mají 3mm diody, takže pro HO dobrý, ale v TT už by to byl asi boj.

Kdo to vyrábí?


http://www.banggood.com/5Pcs-Infrared-O ... 51032.html beru zde (5ks dobrá cena) sice jim to trvá, ale není kam spěchat né? :D

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: pát 18 lis, 2016 9:26 am
od D

Re: Automatika v SN

PříspěvekNapsal: pon 13 srp, 2018 3:39 pm
od jipol57
workous píše:Zdravím konečně došel balíček a budou pokusy v SN .....čidla co mám jsou super citlivé , takže kdo rád bastlí 5ks ze necelých 90,- Czk je bezva cena - citlivost super mají 3mm diody, takže pro HO dobrý, ale v TT už by to byl asi boj.
download/file.php?id=21398

Tak s odstupem času, jaké jsou zkušenosti s těmito čidly? Dnes pětice vyjde asi na 35Kč, to je 7Kč za jeden. Používá je někdo v kolejišti? Jaký vliv má okolní nasvícení a podobné rušení?