Automatika v SN

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Automatika v SN

Příspěvekod radula63 » ned 12 úno, 2023 11:39 am

Jirka1984 píše:Ještě mě napadlo zeptat se výrobce o času dodání tohoto:
https://www.navestidla.cz/news/opticky-senzor-/
Ale nevím zda by to byli dostatečně silné že by rovnou tím výstupem se prehazovalo mp6.
U tohoto snímače je dobře že eliminuje mezery mezi vagóny a sepne jen jednou.

Naprosto v pohode. Ve svem kolejisti pouzivam optocidla od pana Nemecka (navestidla.cz) . Vystup toho cidla pripojen primo na MP6. A upresnim tem, co to nevi. Uvnitr na vstupu MP6 je skutecne bistabilni mini rele. Teprve to svym prepinacim kontaktem napaji vlasni elektroobvody prestavniku. Optocidla i prestavniky i vsechno ostatni prislusenstvi ve svem kolejisti napajim STABILIZOVANYM zdrojem 12V. Stabilizace ma vyhodu v tom, ze napeti je "ciste" a nekolisa pri zmenach odberu.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1309
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Automatika v SN

Příspěvekod Pater » ned 12 úno, 2023 11:54 am

To je dost nízká hodnota. Když vezmu v potaz napájecí napětí 9 až 16V, tak mi vychází provozní proud až 550mA. Nejlepší by bylo změřit ten provozní proud, zapojit ampérmetr mezi záporný pól a jeden ze spínacích vstupů (samozřejmě při připojeném napájení). Spínací proud u indukční zátěže může být 6x až 10x vyšší než provozní, u tak malého relé bych počítal tak 3x vyšší proud. Podle dokumentace bývají detektory na výstupu osazeny tranzistory BSS138, které mají zvládnout až 880mA pulsního proudu. Přímé připojení bych neriskoval (nebo riskoval, ale až po změření toho provozního proudu).
N, DCC, NanoX, Rocrail, Paterweb
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 471
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

Re: Automatika v SN

Příspěvekod Zlámalík » ned 12 úno, 2023 12:30 pm

Jirka1984 píše:Napájí to trafem FZ1 to mám na tyto pokusy. Relé i snímač najednou.
Jirka

Máš to napájení pořádně vyfiltrované kondenzátorem? FZ1 dává zvlněné napětí, bacha. Ono když se to 100x za sekundu vybudí a zas vypne, to taky funkci moc nepomůže.
Kondenzátor tak 1000 uF/25 V.
usm.jpg

Ukradeno z https://slideplayer.cz/slide/5628291/
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1836
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Automatika v SN

Příspěvekod Jirka1984 » ned 12 úno, 2023 3:26 pm

Nemám to vyfiltrovane,ani nevím že se něco takového dela:(
Zase novinka pro mě. Časem zařídím.
Teď když sem koupil tyhle komponenty a jdou na nabíječku od tel tak je pouziju. Časem koupím ty od p. Německá do zálohy.
Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 547
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Automatika v SN

Příspěvekod BohousP » ned 12 úno, 2023 5:05 pm

Nefiltrované (ale usměrněné) napětí (prostřední obr. nahoře) nevadí motorům, žárovkám a elektromagnetům. Ale pokud použijete součástky "s vyšší inteligencí", může dělat problémy. A úplně nevhodné je pro obvody s polovodiči, i když výjimky jsou.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Automatika v SN

Příspěvekod radula63 » ned 12 úno, 2023 5:37 pm

Pater píše:Podle dokumentace bývají detektory na výstupu osazeny tranzistory BSS138, které mají zvládnout až 880mA pulsního proudu. Přímé připojení bych neriskoval (nebo riskoval, ale až po změření toho provozního proudu).

Jak už jsem psal - optočidla od pana Němečka mám dlouhodobě vyzkoušeny i s přímým napojením výstupu čidla na vstup přestavníku MP6. Na svém kolejišti Odbočná mám 2 vratné smyčky a přechodové úseky těch smyček . Polaritu přechodových úseků i polohy hlavních výhybek těch smyček si řeší projíždějící vlak sám, prostřednictvím optočidel (je tedy jedno zda je souprava tažená a nebo tlačená (
- řídící vůz vepředu a motorák vzadu). U smyčky skryťáku mi daná optočidla přepínají rovnou 2 bistabilní relé zapojené paralelně (jedno v přestavníku a druhé mi řeší polaritu přechodového úseku).
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1309
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Automatika v SN

Příspěvekod Jirka1984 » ned 12 úno, 2023 9:18 pm

Pánové,shrnu to:
Všem díky za vysvětlení a poučení mě, zase sem o něco chytřejší.
Moduly si zatím nechám tyhle když makaji na nabíječku od telefonu. I když je to krkolomné.
Časem koupím ty od p.Nemecka a budou v záloze.
Dekuju Jirka
Jirka1984
 
Příspěvky: 547
Registrován: ned 26 led, 2020 11:01 am
Bydliště: Sebuzín

Re: Automatika v SN

Příspěvekod HonzaM » pon 13 úno, 2023 9:34 am

S komponentami MGP je řešení velmi jednoduché, kromě dekodéru přestavujícího výhybku jsou zapotřebí jen dva detektory obsazení, například destička se dvěma detekčními cívkami. V případě použití výhybkového dekodéru (dekodéru pro motorické nebo elektromagnetické přestavníky) ještě relé pro přepínání polarity ve smyčce. Využívá se toho, že dekodéry mají pomocné výstupy na nichž je k dispozici informace o aktuální poloze výhybky, u servodekodéru jsou jeho součástí relé pro napájení srdcovky výhybky. Zapojení je vhodné jen pro klasickou smyčku (viz obrázek), do níž se vjíždí i vyjíždí stejnou výhybkou. Oba krátké detekované úseky jsou součástí smyčky a polarita v nich je stejná jako v celé smyčce.
Smyčka je průjezdná obousměrně, podmínkou je pouze vjezd a výjezd smyčky stejnou výhybkou.
Přílohy
smyčka.jpg
smyčka.jpg (21.89 KiB) Zobrazeno 2682 krát
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4085
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Předchozí

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 31 návštevníků