Velmi zjednodušeně:
Při obousměrném provozu jsou ve vhodné vzdálenosti umístěny dva kontakty přepínající dvoucívkové, bistabilní relé do polohy napájející závory aby byly stažené. v podstatně větší vzdálenosti od přejezdu (délka vlaku) jsou umístěny vypínací kontakty, šraňky jdou nahoru.
Když si to namaluješ schématicky, tak od přejezdu na obě strany jsou dva zapínací, stahovací kontakty vzdálené tak aby se závory stihly spustit před příjezdem vlaku. Stejně tak jsou na obě strany umístěny dále dva zvedací kontakty tak daleko (délka nejdelšího vlaku) aby závory šly nahoru za posledním vagonem.
Popis děje:
Závory nahoře, vlak přijíždí. Najede na vypínací kontakt pro obrácený směr a nic se neděje. jede dál, stiskne zapínací kontakt šraňky jdou dolů.
Projíždí zavřené šraňky, najíždí na zapínací kontakt pro druhý směr, nic se neděje.
Najíždí na vypínací kontakt vzdálený na délku vlaku a šraňky jdou nahoru.
A to je celý