Přívod napájení kolejí

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Přívod napájení kolejí

Příspěvekod HonzaM » pát 10 čer, 2016 5:25 am

V praxi se mi projevil význam požadavku nespoléhat na vodivost vodivých spojek a mít ke každé kolejnici připájený samostatný přívod. Tato zásada je uvedena ve stavebních podmínkách našeho klubu, jenže tohle kolejiště jsem stavěl ještě před vstupem do klubu, někdy před deseti lety. Kolejiště je provozováno v suché vytápěné místnosti a nehýbe se s ním. Přesto náhle v jednom úseku není jeden úsek napájen. Je to v sousedství úmyslného přerušení kvůli detekci obsazení a tak ztráta kontaktu jediného spoje znamená zastavení vlaku. Doporučuji proto tuhle zásadu dodržet a na vodivé spojky nespoléhat. Na klubových modulech je tahle zásada významnější, neboť se s moduly manipuluje a často jsou uloženy v ne zrovna ideálním prostředí, ale jak se ukázalo, ani v ideálních podmínkách nemusí vodivé spojky stačit.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přívod napájení kolejí

Příspěvekod Tomáš » stř 20 črc, 2016 7:41 pm

Tam kde není z jakýchkoliv důvodu možné napájet vodič,tak přece stačí ty vodivé spojky důkladně proletovat. Přece nebudu i k několikacentimetrové koleji tahat dráty. Tohle by přece mělo stačit?
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Přívod napájení kolejí

Příspěvekod HonzaM » stř 20 črc, 2016 7:56 pm

Tomáš píše:Tam kde není z jakýchkoliv důvodu možné napájet vodič,tak přece stačí ty vodivé spojky důkladně proletovat. Přece nebudu i k několikacentimetrové koleji tahat dráty. Tohle by přece mělo stačit?

V pŕíspěvku píšu že není vhodné spoléhat na vodivost kovových spojek, není tam řečeno jaké řešení zvolit. Proletování je samozřejmě možné, ale zpravidla uškodí vzhledu. Na nové časti svěho domácího kolejiště už proto mám přívodní dráty i u několikacentimetrových úseků. Ale nikomu nevnucuji jaký způsob by měl použít.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přívod napájení kolejí

Příspěvekod BohousP » čtv 21 črc, 2016 6:11 am

HonzaM píše:
Tomáš píše:Tam kde není z jakýchkoliv důvodu možné napájet vodič,tak přece stačí ty vodivé spojky důkladně proletovat. Přece nebudu i k několikacentimetrové koleji tahat dráty. Tohle by přece mělo stačit?

V pŕíspěvku píšu že není vhodné spoléhat na vodivost kovových spojek, není tam řečeno jaké řešení zvolit. Proletování je samozřejmě možné, ale zpravidla uškodí vzhledu. Na nové časti svěho domácího kolejiště už proto mám přívodní dráty i u několikacentimetrových úseků. Ale nikomu nevnucuji jaký způsob by měl použít.

Naprostý souhlas.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2931
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Přívod napájení kolejí

Příspěvekod knavi » čtv 21 črc, 2016 12:17 pm

HonzaM píše:... Proletování je samozřejmě možné, ale zpravidla uškodí vzhledu...

Pokud proletuješ vodivou spojku trochou cínu, přiměřeně, nenacpeš tam toho kouli, tak to není ani poznat, zvlášť po patinaci. Anebo spojky tam nepoužíváš (samotná spojka působí nemodelově)?
Uživatelský avatar
knavi
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 15 pro, 2008 3:24 pm
Bydliště: Prostějovsko

Re: Přívod napájení kolejí

Příspěvekod HonzaM » čtv 21 črc, 2016 3:03 pm

knavi píše:
HonzaM píše:... Proletování je samozřejmě možné, ale zpravidla uškodí vzhledu...

Pokud proletuješ vodivou spojku trochou cínu, přiměřeně, nenacpeš tam toho kouli, tak to není ani poznat, zvlášť po patinaci. Anebo spojky tam nepoužíváš (samotná spojka působí nemodelově)?

Spojky používám, ale modelovost nenarušují. Používám totiž kolejivo PECO code 55 u nějž je dvojitá patka (viz obrázek) a spojka je nasunutá na spodní patce (která je skrytá v pražcovém pásu a zmizí ve štěrku). Tímto řešením dosahuje PECO u kolejiva code 55 zvýšení modelovosti - viditelná kolejnice je nižší než u běžného kolejiva ROCO / Fleischmann a kolejiva Code 80, u nějž jsou kolejnice nepřirozeně vysoké, přitom je ale možné kolejivo code 55 s kolejivem Code 80 spojit..
Při Tvém řešení musíš mít koleje spojené před položením, což mi připadá poněkud nepraktické pro manipulaci.
Přílohy
kolej code 55.jpg
kolej code 55.jpg (6.83 KiB) Zobrazeno 3581 krát
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Přívod napájení kolejí

Příspěvekod tusakvlasta » sob 10 zář, 2016 9:56 pm

Napadlo mě že by to šlo elegantně vyřešit bodovým přivařením plíšku zespoda kolejnice a na něj už jen naletovat drátek. Tuším že Tillig má takovou kolejnici v katalogu, ale nabodovanou z boku. Je to elegantní řešení které není vidět a je to za studena, tak nehrozí deformace pražců. Zbývá jen vymyslet takovou bodovací stanici. Bohužel nejsem elektroinženýr ale vím že na tom nic není, jen mít ty správný parametry elektřiny pro bodový svár.
Uživatelský avatar
tusakvlasta
 
Příspěvky: 223
Registrován: úte 21 pro, 2010 11:03 pm


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 32 návštevníků