Stránka 4 z 4

PříspěvekNapsal: čtv 10 pro, 2009 9:13 pm
od michal.kubista
To Zababa
I já jsem v podobné situaci, kdy se po dlouhé odmlce vracím k železníčnímu modelaření a protože jsem si při mojich prvních pokusech prošel releovým ovládáním, později upraveným tak, že většinu logiky jsem nahradil tranzistory, tak dneska sázím na DCC.
Nepřipadá mi dražší, než analog a jestli, tak rozhodně né zásadně. Taky když digitalizuju loko, pak i zbytek je levnější digitalizovat, jelikož dekodéry příslušenství se dají udělat doslova za pár kaček. A v porovnání s cenou modelů mi DCC rozhodně nepřipadá drahé.
Asi to chce hlavně funkce a vazby digitálu pochopit, ale pak je to jednoduché a myslím si i snadno upravitelné a rozšiřitelné.
Já osobně bych releovku dělal jen z nostalgie a asi jen jako "kopii" nějakého konkrétního systému.

PříspěvekNapsal: čtv 10 pro, 2009 10:45 pm
od martin_kuncl
Na svém rozestavěném kolejišti používám následujicí způsob vyhodnocení obsazení s docela slušnou spolehlivostí. Každé dvojkolí vagonku jsem natřel elektrovodivým lakem s minimálním odporem 3k a maximálním 20k. Někdo mezi kolečka podél osy pájí odpor. Já jsem docela prase, tak bych tu nápravu spíš zničil, proto ten lak.
U lokomotiv to nahrazuje motorek.
Dalším předpokladem je oboustranně přerušená kolejnice, ale šlo by to vymyslet i s jednostraně dělenou a napájením ze symetrického zdroje +12V,-12V
Na plus trafa 12V je připojena jedna kolejnice.
Na druhou kolejnici je připojen spínací tranzistor (dělá pulzní regulaci) a za ním dvě v sérii zapojené diody a tohle je připojeno na mínus pól zdroje. Paralelně k tranzistoru je zapojen odpor 2k7. Při tvrdém zkratu a rozpojeném trazistoru tečou obvodem cca 4mA. Z toho je jasné, že pokud je v úseku mašinka, tak jí při stání nepoteče více jak 4mA, což je podle mne nula nula nic.
Jakmile teče obvodem proud (není důležitá jeho velikost), tak na diodách vzniká (vpodstatě) neměnný úbytek napětí, který spolehlivě otevře NPN tranzistor a mám signál o obsazení.
Směr jízdy mašinky měním obyčejným relé se dvěma přepínacími kontakty, kterýma připojuji plus k jedné nebo druhé kolejinici a mínus k druhé nebo první.

Nemám to ze své hlavy. Něco jsem našel na netu, něco vím z KŽM v Praze. Každopádně to funguje k mé spokojenosti.

PříspěvekNapsal: ned 13 pro, 2009 5:13 am
od Zababa
To Martin_Kuncl:

Takže jestli to dobře chápu, tak trakční proud zajišťuje jedna půlka zdroje a indikaci druhá půlka toho symetrického zdroje? Pokud to tedy myslím správně, tak by ale při změně směru jízdy musel být na indikaci použit zase naopak PNP tranzistor. Neměl bys jen tak pro zajímavost k nahlédnutí třeba nějaké schéma tohoto systému nebo je to tajné? :lol: Můj mail je kdyžtak phillvonroue_zavináč_seznam.cz

PříspěvekNapsal: ned 13 pro, 2009 10:34 am
od martin_kuncl
Tajné to určitě není, vždyť to ani není z mojí hlavy.
Asi jsem to popsal špatně :oops: , lépe jeden obrázek než spousty slov :wink: .
http://martinbudejice.rajce.idnes.cz/Indikace_obsazeni/
Pokud je úsek obsazen, tak na diodách vznikne úbytek, který otevře tranzistor a výstup obsazení se uzemní. Spolehlivě to reaguje na odpor 20k mezi kolejnicemi, i 100k to obsadí, ale raději používám nižší. Kolečka i kolejnice se časem zašpiní a tak nechci mít starosti.

Celkové skutečné schéma tam nemá cenu dávat, protože je dost složité, začal jsem tam totiž cpát optočleny a jedna deska řídí čtyři úseky.
Abych to ještě upřesnil, každý úsek na kolejišti může mít rozdílnou rychlost, tedy nemám společný regulátor rychlosti. Řízení zajišťuje, aby vláček měl všude stejnou rychlost a při přejezdu z úseku do úseku neposkakoval.

PříspěvekNapsal: ned 13 pro, 2009 12:19 pm
od Zababa
To vypadá dost citlivě, akorát ale, jestli se nemýlím, se u každého toho úseku na celém kolejišti musí přepínat zvlášť směr těmi kontakty?

PříspěvekNapsal: ned 13 pro, 2009 1:30 pm
od martin_kuncl
Přesně tak, citlivé to je dost, ale přitom tam při stání tečou minimální proudy. Jinak nepoužívám pro regulaci klasický tranzistor, ale MOSFET. Není potřeba chladič a snese velké proudy (větší než je el. pojistka na zdroji) http://www.gme.cz/cz/index.php?product=213-113. Vyhodnocovací je klasická BC337.

Ano, každý úsek má svoje relé http://www.gme.cz/cz/index.php?product=634-266 , kterým se přepíná směr.Těch 30Kč zas není tolik. Je pravdou, že mi vychází cena jednoho úseku se vším všudy na cca 100Kč, je to dost, ale chci to mít jednoduché (co nejméně drátů a různých spínacích prvků) a univerzální, abych nemusel pro každou kombinaci konstruovat nové desky. Teď mám na kolejišti namontovaných asi 6 úplně stejných desek, jenom má každá jinou adresu.

Šlo by to udělat, aby byl jeden spínací tranzistor s jedním relé jako centrální regulátor (zjednoduší se logika řízení) něco na způsob FZ1 a pak to pomocí relátek (tranzistorů) připínat k jednotlivým úsekům. Jenže pak zase nastává problém, že proud může téct oběma směry a musí teda mít vyhodnocení obsazení dvojíté. To mi přijde jednodušší buď použít můj návrh, klidně s jedním zdrojem pulsů a pomocí (relé, přepínačů či tranzistorů) k němu připínat jednotlivé spínací tranzistory. Nebo použít dvojitý napájecí zdroj.

Někde jsem viděl schéma s dvojitým zdrojem. Zde pak není relé, ale jen dva tranzistory, které k přerušené kolejnici připínají kladnou nebo zápornou část zdroje. Druhá kolejnice je nepřerušená. Nemohl jsem to použít, protože mám transformátor dělaný na míru, kde nejsou dvě vinutí o stejných parametrech.
Martin