Myšpulín píše:To Jirka: Jasně, že to není ideální řešení. Nic nebrání tomu zakoupit origo zástrčky, zásuvky a udělat to z nich. Pak to může autor nechat ve zkušebně otestovat. Ale to se týká i původní otázky, tedy použití UTP kabelů pro napájení úseků kolejiště. Má je každý dimenzovaný podle normy? Že nehrozí žádné nebezpečí? Omyl. Necháš jezdit vlak a někam si odskočíš, loko někde vyskočí a způsobí takový zkrat, že bude těsně pod rozlišovací hodnotou proudové ochrany. A náhle jsou z kabílku kamínka, polystyren, překližka a dál nemusím pokračovat.
No řekl bych, že na omylu jsi ty.
Norma řeší především záležitosti z pohledu bezpečnosti osob před úrazem elektrickým proudem a pak teprve ostatní...
Pokud ti loko udělá zkrat, pak se buď vybaví pojistka, nebo nevybaví.
Pokud se nevybaví, protože, jak píšeš, že je zkratový proud pod rozlišovací hodnotou proudové ochrany, pak je to pojistka k ničemu. Zpravidla je zkratový proud mnohonásobně větší než provozní a v podstatě je nepřímo úměrný pouze odporu vedení. Takže to tvé tvrzení je samo o sobě nesmysl.
A požár se může stát, i když u toho budeš stát...
Mě se nedávno zasekl přestavník a došlo ke šlusu. Nejdřív smrad a pak vypadla pojistka.
A přestože mi tam teklo kolem odhadem do 6 A (hodnota pojistky), tak se vedení nic nestalo. Podotýkám, že to mám ze zvonkáčů o průměru 0,5 mm.
Kolem UTP (nebo zvonkáčů, to je stejné), mají průměr 0,5 mm, z toho vyplývá průřez 0,2 mm2 (přesně 1,9625 mm2).
Vedení na 230 V o průřezu 1,5 mm2 se jistí na 10 A, z toho plyne, že pro zvonkáč 0,2 mm2 je odpovídající proud 1,3 A.
Takže to je běžný proud, který by to mělo v pohodě zvládnout. Vzhledem k tomu, že odběr loko jsou řádově desítky až stovky mA, přestavníky cca do 1 A.
A není potřeba vše tahat vodiči dimenzovanými průřezem na zkrat, to se v praxi nedělá.
Myšpulín píše:Takže beru zpět, použijte pouze přívodní kabel a zakupte si koncovky na 24V.
Zase špatně. Ty máš vláčky na 24 V?