Pulsní regulátory

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Příspěvekod Sandy » stř 02 dub, 2008 3:28 pm

PetrL píše:
Sandy píše:...Každopádně doporučuji verzi s přídavnými funkcemi.......


Sandy, nikdy jsem neměl ovladač tohoto typu v ruce, proto prosím o vysvětlení následujího:
Může jedna souprava jet na širé trati, zatímco druhá spouprava se plynule rozjíždí, popř. třetí souprava plynule zastavuje? Přitom všem ta první nezávisle na těch ostatních reaguje na nastavení cesty a u předvěsti plynule zpomalí, popř. u vjezdového návěstidla plynule zastaví?

Ne, pořád je to jenom čistý analog.
Při pulsním napájení, zjednodušeně řečeno, se pouze mění doba, po kterou plné napětí prochází motorkem ( viz Martin HO).
Dvě soupravy mohou jet samozřejmě současně, ale obě stejným směrem a obě budou reagovat podobně na jakýkoliv podnět z regulátoru. Jejich jízdní vlastnosti jsou ale trochu odlišné, než když jezdí každá samostatně.
Pokud chceš plynule zastavovat před návěstidlem, musíš si pořídit zařízení, které to umožní.
Třeba tohle :http://www.volny.cz/mtbbus/basic/elbrzd.htm
Sandy
 
Příspěvky: 1489
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod PetrL » stř 02 dub, 2008 4:33 pm

Sandy píše:Ne, pořád je to jenom čistý analog.

No tohle samozřejmě všechno vím, jen jsem se lekl, jestli mi něco neuteklo, když se tady vychvalují vlastnosti regulátorů za tisíce. Už několikrát jsem to tu psal, naposledy v sekci „snížení rychlosti lokomotiv“, že na to stačí primitivní zapojení multivibrátoru za několik korun, jehož proměnným kmitočtem se spíná výkonový zdroj s dvojicí tranzistorů tak za dvacku. Těch výkonových zdrojů se použije víc a jejich „náběhy a doběhy“ se řídí obyčejnými kondenzátory. Ujišťuji všechny, že s tím jednoduchým zařízením řízeným multivibrátorem jde provádět všechno, co jsem uvedl ve svém dotazu, ohledně současných úkonů.
Proto tvrdím, že nedoporučuji verze regulátorů s přídavnými funkcemi. Protože za dlouhé peníze zkracují možnosti využití, ba přímo znemožňují ovládání několika souprav současně.
Zároveň si dovolím parafrázi na úvodní citaci:
Ano, je to přeci jenom parádní analog... :lol:
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 332
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod xxvojtikxx » stř 02 dub, 2008 4:35 pm

Miloš_P píše:Jarda H.: Pokud máš zdroj ss napětí, třeba starou FZ1, zdroj z PC nebo něco jiného co na výstupu dává požadované napětí, tak žádný adaptér nepotřebuješ, ten kup jen v případě, že nemáš nic. Před připojením k regulátoru doporučuju změřit napětí zdroje, aby něco nevyhořelo (např. FZ1 na výstupu dává něco kolem 17V :!: ). Pokud máš jen samotné trafo bez usměrňovače, můžeš s výhodou použít model, který umí pracovat i se střídavým napájením.


Chápu to dobře, že FZ1 teda není ideální na "Ačka", jelikož dává moc a mohl by to přepálit? Takže FZ1 jedině na verze "B" v tom režimu ss 14 - 35 V?

Rád bych si něco takovýho pořídil ale přeci jen 2 tisíce jsou 2 tisíce a pak tam něco přepálit, to bych si asi nafackoval :lol:
xxvojtikxx
 
Příspěvky: 124
Registrován: čtv 07 úno, 2008 10:32 am
Bydliště: Praha

Příspěvekod Sandy » stř 02 dub, 2008 5:09 pm

PetrL píše:
Sandy píše:Ne, pořád je to jenom čistý analog.

No tohle samozřejmě všechno vím, jen jsem se lekl, jestli mi něco neuteklo, když se tady vychvalují vlastnosti regulátorů za tisíce. Už několikrát jsem to tu psal, naposledy v sekci „snížení rychlosti lokomotiv“, že na to stačí primitivní zapojení multivibrátoru za několik korun, jehož proměnným kmitočtem se spíná výkonový zdroj s dvojicí tranzistorů tak za dvacku. Těch výkonových zdrojů se použije víc a jejich „náběhy a doběhy“ se řídí obyčejnými kondenzátory. Ujišťuji všechny, že s tím jednoduchým zařízením řízeným multivibrátorem jde provádět všechno, co jsem uvedl ve svém dotazu, ohledně současných úkonů.
Proto tvrdím, že nedoporučuji verze regulátorů s přídavnými funkcemi. Protože za dlouhé peníze zkracují možnosti využití, ba přímo znemožňují ovládání několika souprav současně.
Zároveň si dovolím parafrázi na úvodní citaci:
Ano, je to přeci jenom parádní analog... :lol:

- s pulsním regulátorem za 2000.- je to jako se vším :
Kdo si troufne a umí, postaví si to, co navrhuješ ty za pár korun nebo si postaví pulsní regulaci ze stavebnice za 200.- nebo zvolí jiné , přiměřeně drahé řešení.
Komu ani základy elektrotechniky nic neříkají, tak si může pořídit zařízení za 2000.-. A doporučil jsem verzi B, která je o 238.- dražší.
Já si před cca osmi lety netroufl a tak mám regulátor za 2K. A tady jsem upozornil, že tato možnost existuje a jaké jsou její výhody (myslím tím pulsní regulaci). Protože pro řadu z nás je pulsní regulace pořád španělskou vesnicí a mnozí se o ní dozvěděli jen z této diskuze. :lol:
Já jsem tady konstatoval, že pulsní regulace přibližuje jízdní vlastnosti DCC
Kolik lidí tady na foru ví, co to je multivibrátor a jak ho využít pro napájení kolejiště. Schválně to odhadni. Jestli to bude víc jak 5%, tak sežeru tu vlajku, co s ní mávám na burze :!: :lol:
To xxvojtikxx : verze A má ještě tu " záludnost ", že při napájení ss musíš dodržet polaritu :shock: a pokud náhodou vytočíš u FZ1 regulátor na druhou stranu, tak je to konečná ( pokud zase nevyužiješ nějakou možnost ochrany)
Proto je lepší napájet z FZ1 z vývodů pro příslušenství ( dává cca 18V AC)
Sandy
 
Příspěvky: 1489
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod pudl » stř 02 dub, 2008 5:54 pm

Pokud budu mít dva okruhy, každý ovládaný samostatným pulzním regulátorem, nenastanou problémy při přejezdu z okruhu na okruh pokud bude trochu rozdílná rychlost?
pudl
 
Příspěvky: 33
Registrován: ned 17 úno, 2008 1:06 pm
Bydliště: Mladá Boleslav-Dobrovice

Příspěvekod PetrL » stř 02 dub, 2008 6:00 pm

Sandy píše:- s pulsním regulátorem za 2000.- je to jako se vším :
Kdo si troufne a umí, postaví si to, co navrhuješ ty za pár korun nebo si postaví pulsní regulaci ze stavebnice za 200.- nebo zvolí jiné , přiměřeně drahé řešení.
Komu ani základy elektrotechniky nic neříkají, tak si může pořídit zařízení za 2000.-. A doporučil jsem verzi B, která je o 238.- dražší.
Já si před cca osmi lety netroufl a tak mám regulátor za 2K. A tady jsem upozornil, že tato možnost existuje a jaké jsou její výhody (myslím tím pulsní regulaci). Protože pro řadu z nás je pulsní regulace pořád španělskou vesnicí a mnozí se o ní dozvěděli jen z této diskuze. :lol:
Já jsem tady konstatoval, že pulsní regulace přibližuje jízdní vlastnosti DCC
Kolik lidí tady na foru ví, co to je multivibrátor a jak ho využít pro napájení kolejiště. Schválně to odhadni. Jestli to bude víc jak 5%, tak sežeru tu vlajku, co s ní mávám na burze :!: :lol:


Přeci to nebudeš brát osobně. Mně jen vadí, že modelář, který musí zmáknout několik řemesel a umí vytvořit neuvěřitelné věci, zná neuvěřitelné podrobnosti z provozu a historie železnice a na druhé straně neprojeví ani sebemenší snahu, zkusit něco z elektrotechniky. Přitom tohle všechno bylo naprosto polopaticky vysvětleno v notoricky známých sešitech Malé železnice. A potřebné znalosti - pokud ovšem chce - získá hravě za týden zkoušení a pokusů. Při dnešní ceně součástek třeba i pokusy systémem shoří - neshoří :lol:.
Ono je to ale asi v něčem jiném. Analog je spotřebitelskou většinou a vlivem marketingových masáží prodejců považován za cosi zastaralého, přímo pravěk. Nikdo tedy necítí potřebu se jím zabývat. Také z obavy, aby nebyl "out". A protože cestou nejmenšího odporu se dá dnes všechno kopit, tak se koupí krabička s primitivním obvodem, do které někdo nacpal mikroprocesor, aby to bylo správně digitální a prodá se to místo za dvěstě za dva tisíce.
Plně s Tebou souhlasím, že asi 95% zůčastněných neví, co je to multivibrátor. Ale zároveň jsem přesvědčen, že kdyby byli seriózně informováni, tak by tomu bylo právě naopak.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 332
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod boy.rough » stř 02 dub, 2008 6:45 pm

A kdo nám "jednodušším" skoromodelářům tedy vysvětlí,co je to za zařízení ten vibrátor :shock: ?!
Jezdím na účkách (asi poslední mohykán???) a nemám s nimi problém.
boy.rough
 
Příspěvky: 621
Registrován: stř 13 čer, 2007 6:47 pm

Příspěvekod Jarda H. » stř 02 dub, 2008 7:06 pm

Sandy píše:.....

To xxvojtikxx : verze A má ještě tu " záludnost ", že při napájení ss musíš dodržet polaritu :shock: a pokud náhodou vytočíš u FZ1 regulátor na druhou stranu, tak je to konečná ( pokud zase nevyužiješ nějakou možnost ochrany)
Proto je lepší napájet z FZ1 z vývodů pro příslušenství ( dává cca 18V AC)


Elektrika je pro mně fakt "španělskou vesnicí", tak se ptám (blbě :lol: ) : co řekne lokomotiva, /tedy její stejnosměrný motorek/, na to když z FZ1 dávám do regulátoru střídavé napětí ze svorek pro příslušenství ? Nebo to dokáže pulsní regulátor přeměnit tak, aby to bylo OK ?!

PS : omlouvám se za naivní dotaz, ale je to tak, že nevím :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2796
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Sandy » stř 02 dub, 2008 7:57 pm

To PetrL
Já to neberu vůbec osobně. Ale je tady spousta modelářů, pro které je neřešitelným problémem smysluplně zapojit kolejiště(analogově). A pro ně je třeba informace, že je možné koupit hotový regulátor ( i když za dva tisíce ) , poměrně zásadní. A je na každém, aby se rozmyslel, zda chce něco nastudovat , něco postavit nebo přijít k hotovému.
Máš pravdu, že modelařina je koníček tisíce řemesel. Ale pokud nemáš alespoň základní znalosti z elektrotechniky, tak se při pokusech s Malou železnicí budeš spíše trápit. Nehledě na to, že některé výše zmíněné sešity a publikace jsou nedostatkovým zbožím.
O cenách některých výrobků nemá cenu diskutovat. To už se tu probíralo mnohokrát. A každý si sám musí vyhodnotit poměr cena/výkon.
A DCC versus analog ? To je bez komentáře.
Pokud jde o seriozní informace, tak si myslím, že zrovna na téma Regulace jich je dost v tomto vlákně i ve vedlejších ( Regulátory, Zdroje apod.) A každý si může vybrat, jak jsem psal, od 145.- do 2000.-
Na druhou stranu bych chtěl konstatovat, že každý z nás se časem zdokonaluje. Před čím se dneska kácí na záda, to pro něj bude zítra rutina.
To JardaH
Lokomotiva si bude lebedit, protože pulsní regulátor bude její motorek příjemně šimrat ( stejnosměrně, to on dokáže). :lol:
To pudl
To každopádně nastanou. Zvláště, jestli bude rozdíl napětí příliš velký. Pak nastane zkrat se všemi doprovodnými důsledky. A nedej bože, aby byly regulátory vytočeny proti sobě ( s opačnou polaritou). To se pak napětí i problémy sečtou. :roll:
Proto se vytvářejí předávací úseky. Až si vzpomenu, tak sem dám odkaz. :oops:
To boy.rough
To přenechám PetroviL, to je jeho parketa. :lol:
Sandy
 
Příspěvky: 1489
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Příspěvekod Miloš_P » stř 02 dub, 2008 9:06 pm

S těma regulátorama to není zas tak jednoduché. Rozdíl mezi stavebnicí s pár součástkama za 100,- a regulátorem s mikroprocesorem je právě v kvalitní funkci zpětné vazby. Regulátor za 100,- funguje, ale žádnou zpětnou vazbu nemá.
Regulátor z mikroprocesorem a zpětnou vazbou umožňuje daleko kvalitnější řízení otáček motorku, je schopen kompenzovat měnící se zátěž, jízdní odpor v oblucích atd. a to se projevuje hlavně v pomalých rychlostech a při rozjezdech a zastavování.
Každý musí zvážit, kolik do toho chce investovat. Já jezdím se stavebnicí za stovku a jsem spokojen. Hlavně mi vyhovuje, že mohu mít ovladač v ruce a chodit okolo kolejiště, to s tím regulátorem za 2k asi moc nejde. Pokud by bylo něco do ruky se zpětnou vazbou a za přijatelnou cenu, byla by to paráda :wink: .
Co je ta zpětná vazba je dobře popsáno na http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-emf1.htm
Na DCC jezdí lokomotivy tak pěkně právě proto, že používaji v dekodérech kvalitní obvody regulace otáček motoru.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 628
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Miloš_P » stř 02 dub, 2008 9:17 pm

Jarda H. píše:
Sandy píše:.....

To xxvojtikxx : verze A má ještě tu " záludnost ", že při napájení ss musíš dodržet polaritu :shock: a pokud náhodou vytočíš u FZ1 regulátor na druhou stranu, tak je to konečná ( pokud zase nevyužiješ nějakou možnost ochrany)
Proto je lepší napájet z FZ1 z vývodů pro příslušenství ( dává cca 18V AC)


Elektrika je pro mně fakt "španělskou vesnicí", tak se ptám (blbě :lol: ) : co řekne lokomotiva, /tedy její stejnosměrný motorek/, na to když z FZ1 dávám do regulátoru střídavé napětí ze svorek pro příslušenství ? Nebo to dokáže pulsní regulátor přeměnit tak, aby to bylo OK ?!

PS : omlouvám se za naivní dotaz, ale je to tak, že nevím :!:

Pokud jsem to dobře pochopil, tak ten dražší typ může být připojen i na střídavé napětí. Samozřejmě, že uvnitř má obvody pro usměrnění. Do kolejí musí jít vždy stejnosměrné napětí, bez ohledu na to co je použito za zdroj.
Pokud do mašiny pustíš střídavých 18V, tak to nepojede, bude to pouze vrčet a s největší pravděpodobností motorek shoří :shock: .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 628
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jarda H. » čtv 03 dub, 2008 6:22 am

Miloš_P píše:
..... Do kolejí musí jít vždy stejnosměrné napětí, bez ohledu na to co je použito za zdroj.
Pokud do mašiny pustíš střídavých 18V, tak to nepojede, bude to pouze vrčet a s největší pravděpodobností motorek shoří :shock: .


Tak tohle jediný mi bylo jasné :lol: :D :lol: , FZ1 když jde napřímo (bez regulátoru), mašinky potřebují jen stejnosměrné, příslušenství pak střídavé napětí ! No a ty pulsní regulátory si to holt přeberou, podle toho, co tam připojíš (a kolik !!), důležitá je poznámka od Sandyho o dodržení polarity u napájení ss :idea: :!:
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2796
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod Miloš_P » čtv 03 dub, 2008 6:31 am

Jednoduchá ochrana proti přepólování je dioda (stačí nějaká usměrňovací alespoň na 3A) zapojená na výstup FZ1. Když omylem nastavíš opačnou polaritu, tak dioda nic nepustí :D . Záležitost asi za 10,-Kč.
Schéma je na http://www.volny.cz/masinky2003/pulsni_regulator.html
Pro elekronikou nedotčené: " Je to dioda D na druhém obrázku" 8) .
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 628
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod PetrL » čtv 03 dub, 2008 7:50 am

boy.rough píše:A kdo nám "jednodušším" skoromodelářům tedy vysvětlí,co je to za zařízení ten vibrátor :shock: ?!

Vibrátor je trochu z jiné oblasti a bude vhodnější spíš pro modelářky :lol: :lol: :lol:
Multivibrátor je jednoduché zařízení se dvěma tranzistory, které střídá stavy zapnuto - vypnuto, s možností regulace rychlosti. Používá se např. jako výstažná světla na přejezdu v nejjednodušší podobě - bez bílého světla.
V souvislosti s pulzním zdrojem právě řídí jeho spínání. Pro názornost: představme si, že máme kruh kolejí a zněj vyvedené dva dráty. Jeden připojíme na jednu svorku napaječe vytočeného na plnou rychlost a druhým budeme jen škrtat o druhou svorku. Při každém škrtu loko poskočí. Čím budeme škrtat rychleji, tím se bude poskakovat rychleji, až přejde do plynulého pohybu. To "škrtání" za nás provádí právě ten multivibrátor. Otáčením knoflíku potenciometru se stále zrychluje, až dojde k takové rychlosti, že je vlastně připojen stále - loko jede naplno. Rychlost se tedy nemění velikostí napájecího napětí, jako např. u FZ1, ale dobou připojení plného napětí na loko. Proto má motor i při nejmenších otáčkách stále plný záběrový moment. Na kolejích je stále plné napětí, proto není loko tak citlivá na nečistoty na kolejích.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 332
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

Příspěvekod PetrL » čtv 03 dub, 2008 9:44 am

Miloš_P píše:S těma regulátorama to není zas tak jednoduché. Rozdíl mezi stavebnicí s pár součástkama za 100,- a regulátorem s mikroprocesorem je právě v kvalitní funkci zpětné vazby. Regulátor za 100,- funguje, ale žádnou zpětnou vazbu nemá.
Regulátor z mikroprocesorem a zpětnou vazbou umožňuje daleko kvalitnější řízení otáček motorku, je schopen kompenzovat měnící se zátěž, jízdní odpor v oblucích atd. a to se projevuje hlavně v pomalých rychlostech a při rozjezdech a zastavování.
Každý musí zvážit, kolik do toho chce investovat. Já jezdím se stavebnicí za stovku a jsem spokojen. Hlavně mi vyhovuje, že mohu mít ovladač v ruce a chodit okolo kolejiště, to s tím regulátorem za 2k asi moc nejde. Pokud by bylo něco do ruky se zpětnou vazbou a za přijatelnou cenu, byla by to paráda :wink: .

S tím souhlasím, je tam ta zpětná vazba, ale ta by byla perfektní vymožeností u obyčejného napájení, kdy záběrový moment motoru při nižším napětí silně klesá. U impulzního napájení si jejím přínosem už nejsem tak jist. Nevím, možná se pletu- neměl jsem možnost si to osáhnout, ale domnívám se, že neinformovaný pozorovatel přítomnost zpětné vazby ani nepozná. Záběrový moment ve stoupání už výrazně zlepší právě ten samotný impuzní zdroj. Tak si myslím, že viditelné působení zp. vazby bude spíš přibrždění při jízdě v klesání. A tady nejsem přesvědčen, že vynaložené prostředky odpovídají viditelným změnám. Ale jak jsem uvedl, možná se pletu a uvítám jakékoliv poučení (na základě praktických zkušeností) v tomto směru.
TT-Analog, IIIc/IVa
Uživatelský avatar
PetrL
 
Příspěvky: 332
Registrován: čtv 02 lis, 2006 4:32 pm
Bydliště: Cheb

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků