Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek
Zlámalík píše:Dřív stačilo mnoho věcí protože muselo a o mnoha věcech se nám ani nesnilo. Výhoda PWM je, že i v malých otáčkách dostává motor pulsy plného napětí, takže má velkou tažnou sílu. S klasickým způsobem, kdy se snižovalo napětí, to nejde dosáhnout (cuknutí při rozjezdu, problematické svícení světel atd.) S PWM můžu jet rychlostí 1 cm/minuta, když na to přijde. Frekvence - pro starší stroje (Zeuke, BTTB) se doporučuje tak 60 - 80 Hz, nové motory snesou výrazně víc. Třeba Zimo dekodéry pouští do motorů 30 Hz - 160 Hz pro staré motory a 20 kHz nebo 40 kHz pro nové. Určitě bych volil PWM, případně kolega Trainmaniak zkouší stroje na čistém analogu, s vyhlazeným napětím 0 - 12 V.
Havran píše:Pro pamětníky. Asi před 50 lety měl kamarád velké vláčky, které jezdily na kolejivu s 3 kolejnicemi.
K napájení byl použit regulační transformátor, který měl 4 cívky na plechách, mezi cívky se zasouvalo hranaté kovové jádro.
Dotaz pro odborníky - používá se ještě dnes podobné regulační/indukční trafo ?!
Pozn.- trochu podobně pracuje svářečka se zablokovaným natáčivým rotorem.
Havran
Zdenek Valter píše:PWM pulz plného napětí protlačí motorem větší proud než vyhlazené napětí nižšší.
Proto je PWM pro regulaci motoru výrazně lepší.
Zajístí jak již bylo zmíněno větší rozsah otáček při zachování účinného momentu na hřídeli motoru.
Zlámalík píše:Asi jako protočení dvojkolí na Traxxech?
jipol57 píše:Zlámalík píše:Asi jako protočení dvojkolí na Traxxech?
Že se zvětší (vyklepe) vůle v kluzných ložiskách.
jipol57 píše:Zlámalík píše:Asi jako protočení dvojkolí na Traxxech?
Že se zvětší (vyklepe) vůle v kluzných ložiskách.
Zlámalík píše:No, pak je problém u výrobce motoru a ne v PWM.
Zpět na Elektrika a elektronika
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 39 návštevníků