Prejezd pres vyhybky

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Joseph » čtv 09 pro, 2021 3:44 am

Prosim o radu, jak zapojit vyhybky Tillig EW2, aby vlak prejizdel z jednoho okruhu na druhy a naopak, s jednim trafem a se dvema transpormatory. Dekuju
6D91CC1F-05EB-492F-AD8C-72EBC2A1BEA1.jpeg
Joseph
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 08 pro, 2021 7:20 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod czcharlie » čtv 09 pro, 2021 9:09 am

Vysvětli co myslíš tím jedním trafem a dvěma transformatory (trafo a transformátor je totéž)?
czcharlie
 
Příspěvky: 344
Registrován: čtv 15 pro, 2016 10:42 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Joseph » čtv 09 pro, 2021 10:17 am

S jednim nebo dvema napajecimi zdroji...
Joseph
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 08 pro, 2021 7:20 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Ivan » čtv 09 pro, 2021 10:34 am

Bylo by dobré trochu specifikovat okolnosti. Já to pochopil tak, že máš analogové kolejiště, dva okruhy a každý na jeden transformátor. Myslím, že by ti stačil jen jeden, jen okruhy budou každý ovládaný egulátoem zvlášť, ale můžeš mít i dva transformátory. Mezi okruhy musí být koleje přerušené, při přejezdu z jednoho na druhý musíš na obou ovladačích nastavit stejné napětí. V tomhle je velká výhoda digitálu, kdy to prostě neřešíš.

Dále u výhybek EW2 musíš mít srdcovky izolované a přepínat jejich polaritu v závislosti na přestavení výhybky, viz přiložený návod u výhybky.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Joseph » čtv 09 pro, 2021 12:43 pm

Dekuju za pomoc. Kolejiste je analogove a mam jedno trafo. Polarizaci vyhybek chapu, prujezd vyhybkami funguje, ale neni mi jasne, kdyz odizoluji koleje, jak na okruh, ktery v tu chvili nebude napajeny, dostanu napeti, protoze v tu chvili se vlak zastavi. Hovoris zde o regulatoru a to je pro me neznama vec...
Joseph
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 08 pro, 2021 7:20 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Pavel 152 » čtv 09 pro, 2021 5:21 pm

Z jednoho trafa např. FZ1, zapoj každý okruh přes vypínač a také přes přepínač polarity. Chceš li pak přejet z jednoho na druhý, musíš mít přepínače polarity stejným směrem.
Mezi okruhy musí být oboustranně izolováno (obě kolejnice)

Máš li dvě trafa, (pro každý okruh vlastní) přejíždí se tak, že dáš knoflíky ovládání stejným směrem a i je vychýlíš do stejné polohy. Taky zde musí být oboustranná izolace.
Pozor toto nepoužívej pro děti. Nenastaví li vše správně hrozí na přerušení zničení dvojkolí, sběracích plíšků a i vagón může způsobit zkrat.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Ivan » čtv 09 pro, 2021 6:07 pm

Joseph píše:Dekuju za pomoc. Kolejiste je analogove a mam jedno trafo. Polarizaci vyhybek chapu, prujezd vyhybkami funguje, ale neni mi jasne, kdyz odizoluji koleje, jak na okruh, ktery v tu chvili nebude napajeny, dostanu napeti, protoze v tu chvili se vlak zastavi. Hovoris zde o regulatoru a to je pro me neznama vec...


Omlouvám se, napsal jsem to nepřesně. Měl jsem na mysli potenciometr.
Napětí z trafa rozdělíš na dva potenciometry a reguluješ pak samostatně dva okruhy, čili nezávislou jízdu dvou lokomotiv. Měl jsem to tak před 25 lety na dětském kolejišti. Možná to jde i jinak, nejsem velký expert na elektro. Jinak také doplnit přepínače, viz Pavel.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Joseph » čtv 09 pro, 2021 6:43 pm

Dekuju! Hodne by mi pomohla skica, kde presne izolovat kolejnice a kam dat prepinace a potenciometry...
Joseph
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 08 pro, 2021 7:20 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod D » čtv 09 pro, 2021 7:11 pm

Joseph:
Začnu názvoslovím, vztaženo k modelové železnici s analogovým provozem:
  • Transformátor (nesprávně trafo) je elektronická součástka, která převádí (transformuje) velikost střídavého napětí a proudu.
  • Zdroj je zařízení, které upravuje síťové napětí 230 V na menší bezpečné napětí, například 12 V, používané k napájení vláčků. Uvnitř obsahuje součástky včetně transformátoru.
  • Potenciometr je součástka, která umožňuje uživatelsky měnit svoji vodivost.
  • Regulátor je zařízení, které například na základě polohy potenciometru mění výstupní hodnotu napětí v kolejích a tím i rychlost vlaku. Také umožňují změnu polarity (směru jízdy).

K ovládání vlaku na kolejišti potřebuješ zdroj a regulátor, prodávají se společně, některé starší typy jsou zabudované spolu v jediné krabici (Piko FZ1).

K nezávislému ovládání dvou vlaků potřebuješ i dva regulátory se zdroji. V tomto případě můžeš jednu kolejnici z každého „oválu“ vodivě spojit. Druhá již musí být elektricky oddělená. Oddělení provedeš mezerou na všech stycích obou oválů. Kusové kolejivo vodivě oddělíš pomocí izolačních spojek (příklady v TT: 1, 2, 3). Problém představuje přejíždění z jednoho oválu na druhý. Možností je několik.

  1. Můžeš pokaždé oba regulátory nastavit na stejný směr a rychlost, pak vlak přejede přes styk bez větších problémů. Toto řešení závisí na přesné obsluze a nepřipouští její chyby. Pokud na rozhraní pustíš vlak s rozdílně nastavenými regulátory, dojde ke zkratu a hrozí zničení lokomotivy, případně i regulátorů. Toto tedy nedoporučuji a bude vhodné najít aspoň nějakou základní ochranu.
  2. Pokud máš na to dost místa, můžeš si zbudovat předávací úsek. V příkladu je samočinná verze, spotřebuje kolej dvojnásobné délky, než je nejdelší vlak. Umožní bezpečný přejezd vlaku i s rozdílnou rychlostí na regulátorech a bezpečné zastavení, pokud jsou přepólované.
  3. Pokud místo na předávací úsek nemáš, můžeš nevhodnému projetí spojky zabránit tak, že při nastavení některé z výhybek do odbočky se přepnou obě části kolejiště na jeden regulátor. Nejlépe automatizovaně pomocí relé napojeného na ohlasy přestavníků výhybek.

--

Přepínač úseků ve spojce

Místo ručně ovládaného přepínače je vhodné k automatizaci použít relé. Kdykoliv se přepne některá z výhybek do odbočky, relé přepne napájení horní koleje na společný spodní regulátor. Budou-li všechny výhybky přímo, relé se nesepne a každý ovál bude napájen nezávisle ze svého regulátoru.

Obrázek

--

Přepínač úseků ve stanici

Jiná varianta stejné myšlenky. Zde by mohly všechny výhybky umožňující přejetí z jednoho napájení do druhého chodit společně, jedním přepnutím by se přepnuly jak výhybky, tak i přívod proudu do přepínané části nádraží.

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Pavel 152 » pát 10 pro, 2021 8:44 am

Stále není ochráněn přejezd z oranžové do červené- necháš li po vjezdu do oranžové z modré přepínač v poloze modrá. Pak je oranžová napájena z modré a vjedeš do červené, co?
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Pavel-HP » pát 10 pro, 2021 8:51 am

Co by, chyba je prokazatelně mezi ovladačem a židlí.
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1024
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod D » pát 10 pro, 2021 9:22 am

Pavel 152:
Jak jsem psal výše, jedná se o základní ochranu. Takové ideové schéma k porozumění problému a jednoho druhu řešení. Důraz je na co největší jednoduchost pro začátečníka, ne na eliminaci všech myslitelných chybových stavů. Součástí popisu je doporučení ke společnému přepínání napájení a všech vjezdových výhybek do odbočky. Pokud má někdo potřebu projíždět špatně postavenou výhybkou, pak podle mě nemá smysl mu komplikovat zapojení další vrstvou ochran. (A navíc může použít první jednodušší příklad.)
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Pavel 152 » pát 10 pro, 2021 1:42 pm

Uvědomte si, že se ptá absolutní začátečník. Já upozornil jen na ten přepínač, jaký má smysl. O projíždění nepřehozené výhybky ani slovo. Obrázek v dotazu chápu jako dvojkolejku, né jako odbočnou stanici. Rady jako nějaké zabezpečení výhybek a vjezdu kam může jet nejsou pro úplného začátečníka k ničemu. U odbočné stanice se samostatným ovládáním se to řeší mezikolejí s přepínačem, ke kterému trafu ji přepnu.
Váš návrh přičleňuje jedno trafo buď k oběma kolejím a druhé jen k jednomu. Právě ten přechod z okruhu na přepínanou kolej je problém.
A pozor , jedná se o začátečníka, volím název trafo. Pletením hlavy o regulátorech zdrojích s ovladači či dokonce potenciometry toho člověka odradíte popřípadě ho pošlete k elektrikáři či slaboproudaři.
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 422
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Joseph » pát 10 pro, 2021 2:11 pm

Prosim tedy o rekapitulaci: Mam jedno trafo typu fz1, dva kolejove okruhy spojene 4 vyhybkami Tillig EW2. Ty jsou ovladany prestavniky MP1. Abych tedy nemusel vyhledat slaboproudare, ptam se, zda lze a jak oba okruhy propojit tak, aby na nich mohly jezdit dve soupravy nezavisle na sobe a treba i v protismeru? Dekuju
Joseph
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 08 pro, 2021 7:20 pm

Re: Prejezd pres vyhybky

Příspěvekod Joseph » pát 10 pro, 2021 2:22 pm

... a jak jednoduse vyresit prejizdeni souprav mezi obema okruhy??
Joseph
 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 08 pro, 2021 7:20 pm

Další

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků