Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: MGP

Příspěvekod belgarat » čtv 16 zář, 2021 9:45 am

Se obavam se trochu pletes dohromady tresne a pomerance.

Jednak - Celou dobu se tu resi elektricka kompatibilita, Tvuj priklad resi kompatibilitu na urovni protokolu.

Jestli je mozne (a za jakych podminek) sosat z LocoNetu proud pro serva bez 'ohrozeni' dalsich zarizeni. Fulda citoval 'oficialni' specifikaci (15mA z RailSync). Jinde se pise o LocoNetu B (s railsync) vs. LocoNetu T (throttle) - kde je receno 500mA 12VDC. Kterypak udaj je vlastne ten spravny .... nebo jsou jeste dalsi zdroje ? V obou pripadech vsak minimalne levna serva sosaji vice - musi se tedy trochu davat pozor na kombinace. Nebo treba pouzit lepsi zdroj s prihlednutim k prumeru vodicu.

Tvoje vytka ze MM blbe funguje s "hardware tretich stran" (mysleno ne-Roco) je kvalitativne jina: Roco je proste prase ;) pripadne zamerne dela lock-in. A nebo proste udelali pri implementaci SW chybu - a podle zaveru, co psali BohousoviP, jejich marketing dodal managementu udaje, na zaklade kterych usoudili, ze jim to proste nestoji moc za to opravovat. Vsechny takove pristupy jsou - ku skode zakazniku - bezne, a NIJAK, opravdu NIJAK nesouvisi s kvalitou specifikace. A vyskytuji se tim casteji, cim ma firma mene zkusenosi s vyvojem (a udrzbou !!) software. Roco rozhodne nema teziste businessu v SW.

Pro srovnani kuk sem: https://html5test.com/compare/browser/c ... -11.2.html
Nekompatibilit je spousta. A to je prosim POTE, co vyvojovy tym cilene sjizdi testy proti nejakemu etalonu, a u produktu kde je software primarni (u ROCO fakt ne) - a to se deje jen proto, ze uz marketing zjistil, ze je budou vyvojari prudit, pripadne oznacovat weby "nepodporujeme Microsoft Internet Explorer". Jak to musi vypadat ve firme, kterou takova salva jeste nikdy nezasahla ... z tehle perspektivy je MM jeste zlate. Bohuzel.

Nezlob se, ale (stran SW a protokolu) mluvis o vecech o kterych moc nevis... proto take muzes (s naprosto s cistymi umysly, a cistym presvedcenim) nekriticky obhajovat JMRI, ktere ma (v pripade Xpressnet, Z21/LAN a pribuznych) naprosto shodny humpolacky pristup -- mne to funguje, okrajove pripady neresim :) LocoNet nepouzivam, tudiz nemuzu soudit ani testovat. Ale protoze jsou cunarny v JMRI vbudovane i v zakladnim frameworku - bohuzel, dusledky budou i tam.

Update & P.S.: jsem si vedom, ze Ti pripadaji dokumenty LocoNet a XpressNet asi kvalitativne vicemene shodne. Ja si to nemyslim - a to nemluvim o typograficke uprave.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2372
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » čtv 16 zář, 2021 6:16 pm

fulda píše:Melete blbosti. Ač to říkám nerad, tak Zdeno má pravdu. (v zájmu nadšených uživatelů lokonetu)

Základní axiom je, že dokumentace za nic nestojí a specifikace je na kočku.
Honza instantně předpokládá, že jemu se ta zařízení na reklamaci vracet nebudou. Jemu to prostě vydrželo fungovat 3 minuty v jednom exempláži a to je úžasné. Nic jiného ho nezajímá.

Pokud se něco má jmenovat LocoNet, pak by to mělo splňovat nějakou specifikaci. A v té je na straně 3 v odrážce h napsáno:
LocoNetÒ Personal Use Edition 1.0 SPECIFICATION: píše:h) Loconet devices may draw up to 15 mA from the RAIL_SYNC+ /- lines whenever the voltage is greater than 7V...


Pokud ta věc bere víc než 15 mA, neodpovídá specifikaci a pokud neodpovídá specifikaci, těžko budete reklamovat odpálenou centrálu.
Pokud bere do 15 mA, není co řešit.

Změřil někdo kolik to bere?

Jindro, 15 mA o nichž se zmiňuješ se týká odběru signálu RailSync z centrály, ale když se podíváš do této diskuze, MGP je primárně určen pro činnost bez centrály. V případě kdy mají být klubový modul nebo domácí kolejiště spojeny s centrálou, musí se použít deska Power Distributor, na níž se vodiče 1 a 6 odejmutím propojek přeruší a RailSync výstup centrály nebude vůbec zatížen. V návodu k Power Distributoru je upozorněni na nutnost dbát na odběr komponent připojených na tento zpúsob napájení a v případě potřeby větší zátěže je nutné použít více Power distributorů a na propojení Loconetového rozvodu se využije zmíněných propojek vodičů 1 a 6, každý z takto použitých Power Distributorů používá vlastní napájecí zdroj 12 V s patřičnou zatížitelností. U velkého kolejiště proto bude větší počet síťových zdrojů. Petr Šídlo již zmínil, že autor LocoNetu Digitrax toto využití vodičů 1 a 6 pro napájení připouští, konektor LocoNet T na centrále je určen pro připojení ovladačů a u těch není Railysync potřebný.
Pokud jde o modul Servo2, mám ho v aktivním provozu denně již měsíc, žádně tři minuty zkoušky a dost. Nepředpokládá se ani že by v celém kolejišti byky použity jen tyto dekodéry, jde o možnost takto ovládat serva ve vzdáleném místě, kde oceníte že není nutné tahat i napájecí kabel.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: MGP

Příspěvekod zdeno » pát 17 zář, 2021 9:00 am

HonzaM píše:Jindro, 15 mA o nichž se zmiňuješ se týká odběru signálu RailSync z centrály, ale když se podíváš do této diskuze, MGP je primárně určen pro činnost bez centrály. V případě kdy mají být klubový modul nebo domácí kolejiště spojeny s centrálou, musí se použít deska Power Distributor, na níž se vodiče 1 a 6 odejmutím propojek přeruší a RailSync výstup centrály nebude vůbec zatížen. V návodu k Power Distributoru je upozorněni na nutnost dbát na odběr komponent připojených na tento zpúsob napájení a v případě potřeby větší zátěže je nutné použít více Power distributorů a na propojení Loconetového rozvodu se využije zmíněných propojek vodičů 1 a 6, každý z takto použitých Power Distributorů používá vlastní napájecí zdroj 12 V s patřičnou zatížitelností. U velkého kolejiště proto bude větší počet síťových zdrojů. Petr Šídlo již zmínil, že autor LocoNetu Digitrax toto využití vodičů 1 a 6 pro napájení připouští, konektor LocoNet T na centrále je určen pro připojení ovladačů a u těch není Railysync potřebný.
Pokud jde o modul Servo2, mám ho v aktivním provozu denně již měsíc, žádně tři minuty zkoušky a dost. Nepředpokládá se ani že by v celém kolejišti byky použity jen tyto dekodéry, jde o možnost takto ovládat serva ve vzdáleném místě, kde oceníte že není nutné tahat i napájecí kabel.

Toto si mal napisat do uplne prveho prispevku a bylo by vymalovane.
Teda bud si linej nebo klames budouci zakazniky. Proste si udelal MGP medvedi sluzbu.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: MGP

Příspěvekod Pitrs » ned 17 říj, 2021 5:16 pm

HonzaM"]Rozšířené možnosti v dohledné době: ....
Dobrý večer. Co znamená: na LED sběrnici návěstního dekodéru lze místo normálního driveru pro připojení LED použít výkonový driver, umožňující připojení například relé s odběrem až 1 A ?
Návěsti v návěstním dekodéru budou doplněny o samostatnou návěst "stůj". Tu lze ve spojení s výkonovým driverem a relé využít pro vypínání napájení kolejového napájení?
Pitrs
 
Příspěvky: 3
Registrován: úte 24 srp, 2010 5:56 pm
Bydliště: Mělník

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » ned 17 říj, 2021 10:13 pm

Ano, přesně tak to je, naprogramujete návěst stůj a místo LED připojíte relé. Lze to použít pro vypínání úseku před návěstidlem pro automatické zastavení třeba ve skrytém nádraží. Návěst může záviset na určitých podmínkách a znemožnit například odjezd do špatně postavené cesty nebo do obsazeného úseku.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Příspěvekod HonzaM » sob 23 říj, 2021 10:35 pm

Upřesnění: návěstní dekodér MGP umožňuje naprogramovat deset návěstidel, u každého lze zvolit typ, určující jaké návěsti má zobrazovat, z čehož vyplývá počet ovládaných světel (LED). Pro účel na jaký se tazatel ptal je jedním typem návěstidlo s jediným světlem, které svítí ve stavu pro zastavení, jinak je zhasnuté. Místo driveru pro ovládání LED v návěstidlech je možné použít výkonový driver, který může ovládtat třeba relé, spínající napájení příslušného úseku.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Příspěvekod RadekH0 » ned 16 led, 2022 3:13 pm

Dotaz- existuje nějaká zásadní výhoda, kvůli které je dobré připojit systém MGP k digitální centrále?

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Příspěvekod sidlo » ned 16 led, 2022 4:37 pm

Výhod to má více. Např. Mám malé kolejiště a stačí mi možnosti MGP. Představuji kolejiště na větší a tam už logika MGP nebude stačit. Potom řízení předělám na počítač a ovládání to přes centrálu.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Příspěvekod Jirkátor » pon 17 led, 2022 6:31 am

Na mém (hodně pomalu) stavěném kolejišti mám DR5000 a MGP, ale zatím to je oddělené. Jednou možná dojde i na ovládání z PC a pak odpojím Terminátora z rozvodu a zapojím do centrály, ale zatím jsem nenašel žádný důvod proč to propojovat.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1038
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Příspěvekod HonzaM » pon 17 led, 2022 8:38 am

Já jsem postupoval obráceně, protože v době kdy jsem kolejiště stavěl MGP neexistovalo. Potom jsem ho objevil na modulářském setkání v Německu, Pořídil jsem si pár komponent a postavil modul se stanicí. Podařilo se mi přesvědčit konstruktéra že doplnil návěstní soustavu ČD/ČSD a přeložil jsem do češtiny návody, abych to zaŕízení zpřístupnil českým modelářům. Tyhle návody poskytnu každému, zařízení si může koupit kdekoli, to bych určitě nedělal kdybych chtěl na tomhle zbohatnout, jak si asi někdo myslí.
Jenže pak jsem zjistil, že není ideální muset vždy zapínat počítač když si chci třeba jen projet nějaký vlak, jenže je potřeba postavit vlakovou cestu. A pak mne napadlo zkusit jestli by nebylo možné použit ponalový dekodér pro ovládání stávajícího kolejiště.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Příspěvekod HonzaM » pon 17 led, 2022 8:50 am

Jirkátor píše:Na mém (hodně pomalu) stavěném kolejišti mám DR5000 a MGP, ale zatím to je oddělené. Jednou možná dojde i na ovládání z PC a pak odpojím Terminátora z rozvodu a zapojím do centrály, ale zatím jsem nenašel žádný důvod proč to propojovat.

Terminátor není nutné odstraňovat, jen je nutné mezi centrálou a kolejištěm přerušit vodiče 1 a 6, protože ty se u MGP používají k rozvodu napájecího napětí. Není to ale nutné, veškeré komponenty MGP fungují i s centrálami disponujícími LocoNetem přímo, jen je pak nutné táhnout samostatné napájení. Ovládací panel může být s kolejištěm spojit jen jediným kabelem LocoNetu, ovšem pak musí být vodiče 1 a 6 použity pro 12 V a nemohou být spojeny s centrálou.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Příspěvekod Jirkátor » pon 17 led, 2022 10:38 am

Terminátora, mám provizorně přichyceného pod DR5000 a je zapojený do rozvodu LN. Druhý napájecí modul je přímo v ovládacím pultu a napájí jen ten (má odstraněny ty 2 propojky - tuším, že se jmenují 1 a 6).
Až dojde na spojení s centrálou, tak vytáhnu kabel z Terminátora, dám ho do DR5000, odstraním příslušnou propojku z napájecího modulu a do liché RJ12 připojím centrálu.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1038
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

MGP

Příspěvekod sidlo » ned 23 říj, 2022 4:49 pm

http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=26&t=2573&start=555#p314065
HonzaM píše:Rád bych vyvrátil přesvědčení, že je zařízení MGP možné používat jen kompletně, to znamená veškeré komponenty pouze z produkce MGP a nelze tyto komponenty použít třeba na kolejišti, které má být ovládáno z počítače, případně tabletu, pomocí softwaru RocRail, TrainController nebo JMRI. To je omyl...
Podmínkou je centrála, schopná komunikovat po LocoNetu (Digikejis DR5000, Uhlenbrock, "černá" Z21, Piko SmartControl Light) a kromě návěstního dekodéru MGP i panelový dekodér MGP.

Komponenty MGP je možno provozovat i v systému řízeném centrálou bez LocoNet. Podmínkou je program, který umí pracovat současně s více rozhraními, např. JMRI, viz https://sites.google.com/site/sidloweb/mgp/interface. Potom bude trakce řízená centrálou a příslušenství, část nebo celé, přes MGP.

Obrázek
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3605
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: MGP

Příspěvekod HonzaM » stř 02 lis, 2022 9:51 am

Návěstní dekodér MGP volí znak, který se má zobrazit, následujícím způsobem: návěstidlu se naprogramují pravidla, z nichž vyplývá, jaký znak se má zobrazit. Zadají se tam adresy výhybek, které mají vliv na zvolený znak a jejich polohy při jednotlivých cestách, návěstidlo tedy “pozná”, jaký znak se má zobrazit. Kromě toho lze do pravidel zadat i hlídání obsazené cesty, nelze tedy postavit vjezd na obsazenou kolej nebo odjezd, pokud by nebyly všechny následující výhybky ve správné poloze nebo by byl obsazen následující úsek trati.
Pravidla umožňují nastavit i závislost vjezdového návěstidla na odjezdovém.
Zvláštní pravidla pak umožnují na odjezdovém návěstidle zvolit znak “posun dovolen” nebo na vjezdovém “přivolávací návěst”. Základní stav všech návěstidel je “stůj”, když chceš dát volno, zadáš jen adresu příslušného návěstidla ve stavu “přímo”. Návěstidla se připojuji řetězově na společné sběrnici, pod panelem pak nevede od dekodéru změť drátů.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Digitální ovládání kolejiště bez centrály a bez počítače

Příspěvekod D » pát 18 lis, 2022 9:05 am

Měl bych dotaz k uživatelům desky dekodéru MGP Switch5 (v.č. nad 500). Podle návodu jsme ho nastavili na připojení k MTB MP1 (klidový stav výstupů na HIGH, délka pulzu 3 sekundy, Start switch v poloze 2-3, reakce na konkrétní tlačítka) a po zapnutí nám funguje dle očekávání. Problém máme v okamžiku zapnutí napájení. Všechny výstupy dekodéru se na moment spustí tam a zpět, tím přestaví všechny přestavníky. Lze toto chování nějak změnit?

Start jumper v poloze 1-2 má horší chování (jen cukne přestavníkem). Čtení návodu ani experimentování s nastavením zatím nikam nevedlo.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1356
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků