Osvětlení vag.fleischman

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod Kajinek11 » stř 30 kvě, 2018 12:02 pm

Vím, že to nepatří do vlákna, ale řešili jsem tu základy elektriky. Chci se jenom zeptat na základy elektriky. Mám cca 30 LED v panelu. Každá má samozřejmě svůj odpor. Mohu dát před ukostření (kostra je společná) potenciometr, abych mohl případně zeslabit jas všech LED (třeba jako noční režim)? Bude to fungovat?
Kajinek11
 
Příspěvky: 293
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod dudlifuk » stř 30 kvě, 2018 12:15 pm

Kajinek11 píše:Vím, že to nepatří do vlákna, ale řešili jsem tu základy elektriky. Chci se jenom zeptat na základy elektriky. Mám cca 30 LED v panelu. Každá má samozřejmě svůj odpor. Mohu dát před ukostření (kostra je společná) potenciometr, abych mohl případně zeslabit jas všech LED (třeba jako noční režim)? Bude to fungovat?

pravdepodobne to pojde. nejaky dratovy potenciometer na aspon 1Watt by to mohol zniest. ztratovy vykon sice vychadza pri ubytku 1V a prude Ledkou 5mA cca 150 mW. hodnota odporu bude celkom nizka radovo zopar ohm.
dudlifuk
 
Příspěvky: 123
Registrován: ned 15 led, 2017 9:40 pm

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod D » stř 30 kvě, 2018 12:55 pm

Kajinek11:
Máš obyčejné (20mA) LED nebo nějaké úsporné? Jaké napětí? Obyčejný potenciometr s 30 běžnými LED budeš těžko chladit. Když už, tak bych dal do série místo potenciometru jeden společný výkonový rezistor (noční, tlumené) a zkratoval ho přepínačem (denní, jasné). Například pro poloviční proud LEDkami bude třeba stejná hodnota odporu, jako u rezistorů zabudovaných před LED. Ale ztrátový výkon bude velký (například s 12V zdrojem 1,5 W), doporučuji dobře odvětraný 10W rezistor (porovnej si cenu se stejně výkonným potenciometrem). Případně zvaž řízení jasu pomocí PWM.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 927
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod Kajinek11 » stř 30 kvě, 2018 1:15 pm

D píše:Kajinek11:
Máš obyčejné (20mA) LED nebo nějaké úsporné? Jaké napětí? Obyčejný potenciometr s 30 běžnými LED budeš těžko chladit. Když už, tak bych dal do série místo potenciometru jeden společný výkonový rezistor (noční, tlumené) a zkratoval ho přepínačem (denní, jasné). Například pro poloviční proud LEDkami bude třeba stejná hodnota odporu, jako u rezistorů zabudovaných před LED. Ale ztrátový výkon bude velký (například s 12V zdrojem 1,5 W), doporučuji dobře odvětraný 10W rezistor (porovnej si cenu se stejně výkonným potenciometrem). Případně zvaž řízení jasu pomocí PWM.



Dobře, děkuju to se jeví jako lepší varianta.

Mám to namixované. Ale nejvíce mám těchto:

https://www.gme.cz/led-3mm-green-12-6-60-ltl4231n

Dobrá zkusím ten navrhovaný rezistor s přepínačem. Zavěsím ho do prostoru pod panel, snad to bude jako chlazení stačit. Ještě k němu přilepím pasivní chladič. By mělo stačit, ne?
Kajinek11
 
Příspěvky: 293
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod fulda » stř 30 kvě, 2018 1:20 pm

Kajinek11 píše:Vím, že to nepatří do vlákna, ale řešili jsem tu základy elektriky. Chci se jenom zeptat na základy elektriky. Mám cca 30 LED v panelu. Každá má samozřejmě svůj odpor. Mohu dát před ukostření (kostra je společná) potenciometr, abych mohl případně zeslabit jas všech LED (třeba jako noční režim)? Bude to fungovat?

Moje rada je - takto to moc nedělej.
Důvod je jednoduchý - tím potenciometrem bude protékat pokaždé jiný proud a to "zeslabení" bude nerovnoměrné, pokud bude svítit málo led, bude jiné, než když jich bude svítit hodně.

Pokud to má být rovnoměrnější, tak dej na společnou "kostru" nějaký odpovídající tranzistor a jas můžeš řídit pomocí PWM - normální 555

Třeba takto:
Obrázek
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 3994
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod JardaJarda » stř 13 čer, 2018 4:27 pm

JendaTT píše:
Kajinek11 píše:To že bude LED pásek svítit asi moc jasně je jasné, ale omezím jeho svit přelepením páskou, ..

Na to přelepování pozor - spousta LED pásků celkem dost topí, tak ať v uzavřeném prostoru vagónku něco "nepřipálíš" :-)
U BTTB vagónků mám řešení s proudovým zdrojem LM317, kdy jsou použité vysoce svítivé LED. Svítivost je proudově omezená u LM317 trimrem (lze tedy svítivost nastavovat), takže to svítí přirozeně, do LED jde proud asi kolem 4-5 mA, není potřeba nic přelepovat, nic netopí. LED je 6 na vagón, celková spotřeba je tedy asi 30 mA. Nevím, od kolika voltů by to svítilo na analogu, mám je digitál.


Dobrý den,
mohl by, prosím, někdo nakreslit schéma pro zapojení s LM317 a trimrem? TT kolejiště, předpokládám použití 4-6 LED ustřižených z LED pásku do vagonu.
Děkuji.
JardaJarda
 
Příspěvky: 8
Registrován: úte 27 srp, 2013 6:10 am

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod JendaTT » čtv 14 čer, 2018 12:12 pm

Ahoj,
přesné schéma a hodnoty součástek už si nepamatuji, přece jen je to už nějaký pátek, co jsem osvětloval staré BTTB vagónky. Co si pamatuji, vycházel jsem ze zapojení s LM317 co je popsáno tady. Je to v podstatě katalogové zapojení LM317 doplněné o usměrňovací můstek, vstupní elyt. kondík na 50V, vyhlazovací kondíky na vstupu a výstupu 100nF. A pak jako regulace trimr do 100 ohmů v sérii s rezistorem kolem 80ohmů, aby i když dáš trimr na 0, tak aby do LEDek nešel proud víc jak 20mA. Vše se to dá spočítat dle R= 1,25/I, kde R je velikost odporu regulace a I je požadovaný výstupní proud ledkama. Ale je to na digitálu, nezkoušel jsem v analogu, od kolika voltů by to svítilo.
JendaTT
 
Příspěvky: 328
Registrován: pát 06 bře, 2015 2:56 pm

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod MiG » čtv 14 čer, 2018 1:14 pm

JendaTT píše: nezkoušel jsem v analogu, od kolika voltů by to svítilo.

Přibližně od 4,2 + [(počet LED) * (3 až 3,2)] voltů. Pro bílou LED. Možná ještě o 2V níž, ale už mimo zaručené parametry LM317.

Jo, a při potřebě velmi malých stabilizovaných proudů je nutno počítat také s tím, že něco teče i tím třetím drátem LM317.
MiG
 
Příspěvky: 598
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod JardaJarda » čtv 14 čer, 2018 6:53 pm

MiG píše:
JendaTT píše: nezkoušel jsem v analogu, od kolika voltů by to svítilo.

Přibližně od 4,2 + [(počet LED) * (3 až 3,2)] voltů. Pro bílou LED. Možná ještě o 2V níž, ale už mimo zaručené parametry LM317.

Jo, a při potřebě velmi malých stabilizovaných proudů je nutno počítat také s tím, že něco teče i tím třetím drátem LM317.


Děkuji za odkaz na wiringfordcc.com s pro mě srozumitelným schématem. Jsem amatér a potřebuji to polopatě.
Ještě se chci zeptat na to od kolika voltů by to svítilo, jestli tomu rozumím, tak při 3 LEDkách tj. 4,2+9=cca 11-13 voltů? To mě přijde už hodně. Mám 1 vagon se stabilizátorem LF33CV z číny a svítí to moc velkým jasem. Myslel jsem, že s LM317 to bude lepší, ale asi ne. Jaký je prosím rozdíl mezi LM317 a LF33CV ?
JardaJarda
 
Příspěvky: 8
Registrován: úte 27 srp, 2013 6:10 am

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod MiG » čtv 14 čer, 2018 9:42 pm

JardaJarda píše:Ještě se chci zeptat na to od kolika voltů by to svítilo, jestli tomu rozumím, tak při 3 LEDkách tj. 4,2+9=cca 11-13 voltů?

Ano. Ale spíš 13V.
JardaJarda píše: To mě přijde už hodně.

Mně to hodně nepřijde, když uvážím, že nejmíň 9V je na třech seriově zapojených diodách a napěťový stabilizátor zapojený jako stabilizátor proudu dá nejméně 1.25V na výstupu (jako napěťový stabilizátor) a na svoji činnost potřebuje 3V rozdíl mezi výstupem a vstupem. Vůbec není jisto, jak se bude chovat, pokud 3V požadovaného úbytku budeme snižovat až na 1V.
JardaJarda píše: Jaký je prosím rozdíl mezi LM317 a LF33CV ?

LM317 je stabilizátor s vně nastavitelným napětím (v rozsahu 1.25 až 37V) napěťovým děličem zapojeným na výstupní svorky a pracující s referencí 1.25V.
LF33CV je stabilizátor s fixním napětím nastaveným děličem uvnitř pouzdra s nízkým úbytkem napětí (0.45V), pracující se stejným referenčním napětím 1.25V ale uvnitř struktury.
z LM317 uděláte proudový zdroj tak, že jej zapojíte tak jak je v tom odkazu a odpor počítáte na úbytek 1.25V pro požadovaný proud. Část proudu teče přímo výstupem Adj (cca 1až2mA)
z LF33CV uděláte proudový zdroj tak, že ho zapojíte stejně jako LM317 v odkazu, ale vývod GND obvodu LF33CV budete považovat za vývod Adj obvodu LM317 a Odpor spočítáte tak, aby na něm vznikl úbytek 3,3V při požadovaném proudu (přibližně 2.6 násobný, než pro LM317). Část proudu teče přímo výstupem GND (asi polovina než u LM317)
Pro práci LM317 podle katalogu potřebujete 3V plus 1.25V, tj o 4.25V víc než na zátěži.
Pro práci LF33CV podle katalogu potřebujete 0.45V plus 3.3V, tj o 3.75V víc než na zátěži.

Pokud nepoužíváte bateriové napájení, nebo napájení stabilizovaným zdrojem, můžete počítat s napětím blízko špičkového (1.4násobek efektivního pro sinusový průběh), pokud ho jste schopen pro daný proud nabít a udržet ve vhodně velkém kondenzátoru.
MiG
 
Příspěvky: 598
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod JardaJarda » pon 18 čer, 2018 6:12 am

Dobrý den,
přiznám se, že těch údajů je na mně už moc. Když to shrnu: Nyní mám vagón osvětlen 3xLED zapojeno paralelně, LF33CV, usměrňovač, kondenzátor 2x680 mikro F na 20V, napájeno z kolejnice. Nelíbí se mně, že to svítí moc velkým jasem, proto jsem LEDky zastínil papírovým "stínidlem", nelíbí se mně, že při přerušení napájení to kondenzátory vydrží napájet pouze asi tak 0,5s. Vyhovuje mně, že to svítí už lehce nad 6V a stabilně to svítí stále stejným jasem.

Proto hledám nějaké řešení, kde by šlo jas ještě stáhnout a nemusel jsem vyrábět stínidla a aby to při přerušení napájení svítilo déle než tu 0,5s (víc kondenzátorů tam nejde dát).

Domnívám se, že LF33CV spotřebuje hodně proudu, proto při přerušení napájení to svítí jen krátce. Pokud bych tam dal LM317, tak tato součástka spotřebuje ještě více proudu než LF33CV -pokud jsem to pochopil. Výhodou by bylo, že si na výstup můžu nastavit napětí třeba jen 2,8 V kdy budou LEDky svítit méně.

Prosím o info, jestli chápu správně.
Děkuji.
JardaJarda
 
Příspěvky: 8
Registrován: úte 27 srp, 2013 6:10 am

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod MiG » pon 18 čer, 2018 8:56 am

Při 2.8V vám to třeba nebude svítit vůbec.
LF30CV asi neseženete, a některé diody by stejně nemusely moc svítit.
Nechte tam LF33CV a dejte před každou LED odpor. Mimochodem, to zapojení LED přímo za stabilizátor je taky může brzy zničit.
Začněte na 18 Ohmech a podle svítivosti můžete jít i přes 180 Ohmů.
Odpory by měly stačit na nejmenší zatížení.
Se snižováním proudu (svítivosti) se bude prodlužovat čas svícení.

Ještě jedno, ten 20V kondenzátor je taky v ohrožení života, pokud nemáte jako napaječ použit stabilizovaný zdroj s napětím nižším, než 16V.
MiG
 
Příspěvky: 598
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod jipol57 » pon 18 čer, 2018 6:51 pm

JardaJarda píše:Nelíbí se mně, že to svítí moc velkým jasem, proto jsem LEDky zastínil papírovým "stínidlem", nelíbí se mně, že při přerušení napájení to kondenzátory vydrží napájet pouze asi tak 0,5s.

A proč se bránit superkapacitorům https://www.tme.eu/cz/details/buc-1f/su ... cf5r5u105/. Jestli to myslím s osvětlením vagonů vážně a kupuju jich víc, tak s množstevní slevou ta cena ujde.
Já sám budu realizovat osvětlení ve všech osobních vozech, včetně koncovek, pokud je má. Ale musí se pracovat s 5V, což není problém. Zatím jsem ale skončil u úspěšných pokusů. Prioritou je teď kolejiště, aby bylo kde jezdit.
Můj návrh je napětí z kolejí (a může to být i analog) usměrnit a stabilizovat na 5V. Tohle bude nabíjet kapacitu a řídící PIC. Pro ledky dále stabilizovat na 3V. Totiž jak se kapacita vybíjí, tak k poklesu svitu dojde až pod ony 3V. Napětí na kapacitě hlídá PIC a pod úroveň viditelného poklesu svitu ledek, je zhasne. Odpadne tak nemodelové dohasínání při úplném vypnutí kolejí. PIC pracuje i na 2V a stav jestli má svítit, nebo ne si uloží do eeprom. Toto zhasnutí je ale až po několika sekundách. Záleží na počtu ledek a kapacit. Takže žádné blikání při jízdě. Na analogu, to jsem nezkoušel, ale tipuju, že by to mohlo fungovat už od 4V.
Celé zařízení je na destičce velikosti lokodekodéru, bez superkapacit, ty asi budou na záchodech. Taky je dobré zauvažovat o světlovodech, aby na celý vagon stačily třeba jen 2 ledky.
Podle Honzíka http://www.honzikovyvlacky.cz/2010/02/2 ... ch-vagonu/
Zapínání osvětlení řeším "ručně" přiblížením magnetu ke střeše, kde bude jazýčkový kontakt.
vagon.jpg
jipol57
 
Příspěvky: 61
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod BohousP » pon 18 čer, 2018 7:22 pm

TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 1869
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Osvětlení vag.fleischman

Příspěvekod JardaJarda » úte 19 čer, 2018 6:03 am

Dobrý den,
superkondenzátory jsem testoval, samozřejmě jako amatér jsem se zmohl jen na jednoduché zapojení: usměrňovač, stabilizátor na 5V ten nabíjel superkondenzátor (aliexpres), potom stabilizátor na 3,3V, který napájel 3 paralelně zapojené LEDky. 1,5 minuty se nabíjel kondenzátor (to by nevadilo), asi 15 minut se vybíjel (to by mně taky nevadilo), ale při přerušení napájení z koleje (analogový provoz) došlo k okamžitému viditelnému poklesu jasu. Úroveň jasu, na kterou došlo k poklesu pak byla opravdu dlouhou dobu konstantní, ale to mrknutí-pokles jasu byl nepěkný a já jsem nevěděl a ani dnes nevím jak to odstranit. Nevím jestli to odstraní vaše řešení (PIC), každopádně na mně je to již moc složité řešení. Tehdy jsem se spokojil se závěrem, že kondenzátor musí být už na vstupu napájení tzn. alespoň na 20V.
Co se týká světlovodů, po těch jsem taky pátral (v prodejnách typu GES) ale nevypátral, takže pokud by někdo na nějaký světlovod narazil ať dá vědět.
JardaJarda
 
Příspěvky: 8
Registrován: úte 27 srp, 2013 6:10 am

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: BohousP, proky1 a 3 návštevníků