Přejezdový výstražník

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Přejezdový výstražník

Příspěvekod lajblt » stř 04 led, 2012 11:10 am

Ahoj všem,

potýkám se tu s takovým malým problémkem - rád bych ke zhlaví stanice umístil železniční přejezd s výstražníky. A jde mi o to, jak to zapojit, aby přejezd šel do výstrahy, jen pokud je vlak před ním nebo na něm. Jakmile vlak přejezd opustí, rád bych, aby červená světla zhasla. Rozdělil jsem kolej v okolí přejezdu na tři úseky jako je to ve skutečnosti (přibližovací úseky z obou stran a samotný přejezd). A jde mi o to, jak zapojit tři detektory obsazení tak, aby byly aktivní vždy jen dva z nich (ten ze strany vlaku a přejezd). Provoz je v DCC, takže nejde bohužel použít něco jako směrové relé z analogu, které podle polarity v kolejích umělo poznat, odkud se k přejezdu blíží vlak. Podotýkám předem, že řešení pomocí optosnímačů na délku nejdelšího vlaku nechci, protože je nesmysl, aby přejezd blikal a vyzváněl ještě dávno potom, co z něj vlak odjel (v plánu jsou vlaky o délce až 1 vůz až 2 metry).

Díky za každou užitečnou radu.
lajblt
 
Příspěvky: 622
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod JBr » stř 04 led, 2012 11:21 am

Prejezdovy modul pana Bani PR3B umi mit optosnimace 3, dva na zacatku useku z obou stran a jeden u prejezdu, ktery shodi vystrahu pote co vlak prejede a "prestane odrazet".

Jinak pokud je ten prejezd u zhlavi (takze asi nekde na/u zahlavi?), nemel by byt spis zapojeny do SZZ dane stanice? V digitalu by sla tahle zavislost urcite vychytat i v TC (ja mam takhle PR3B pres prestavnik a relatko ovladany ze stavedla a bez jeho aktivace nemuzu postavit vjezd/odjezd + vystupuje v dalsich zavislostech - ale je fakt, ze to neni TC ale program vlastni produkce a la elektromechanicke ustredni stavedlo).
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1192
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod lajblt » stř 04 led, 2012 1:10 pm

S tím přejezdem je to u mě takhle (zatím je to ve stavbě, pokládám koleje a drátuju):

- DCC budou jenom lokomotivy/vozy; všechno ostatní bude analog (tj. přestavníky/relátka), protože ovládání počítačem by mě vůbec nebavilo - když model, tak co nejpodobnější skutečnosti, tj. klasické staniční ZZ (něco na elektrický způsob klíčového zabezpečení - je to koncová stanice živější lokálky)
- přejezd přiléhá ke zhlaví stanice (cca 20 cm od krajní výhybky do širé tratě), tj. mezi výhybkou a přejezdem je první izolovaný úsek, přejezd je druhý izolovaný úsek
- z druhé strany je cca 1,5 metru tratě (částečně v tunelu) a před tunelem stojí vjezdové návěstidlo, úsek mezi VN a přejezdem je třetí izolovaný úsek

Pokud se blíží vlak ze širé tratě, zapne se přejezd automaticky, jakmile vlak mine vjezdové návěstidlo (tj. obsadí izolovaný úsek). Když vlak jede ze stanice, aktivuje se přejezd stiskem tlačítka odjezdového návěstidla - napřed se aktivuje přejezdová výstraha a teprve po cca 6 vteřinách spíná znak na odjezdovém návěstidle (modulem pro zpožděné připojení reprobeden :D ). Ve chvíli, kdy vlak mine odjezdové návěstidlo, shodí ho na "Stůj", ale přejezd je uzavřený do té doby, dokud ho obsazuje vlak. Při posunu je vyřazeno shazování návěsti, takže přejezd běsní, dokud na návěstidle svítí "Posun dovolen". Případně se dá přejezd uzavřít na libovolnou dobu i ručně spínačem na desce ZZ.

Pokud použiju 3 optosnímače, pořád to není ono, protože třetí snímač musí být uprostřed přejezdu. Ale mě jde o to, uvolnit přejezd až potom, když je CELÝ volný. Může se to zdát jako prkotina, ale rád bych to měl jako ve skutečnosti, když už je u DCC v kolejích pořád šťáva.
lajblt
 
Příspěvky: 622
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod JBr » stř 04 led, 2012 1:19 pm

Ona je u tech snimacu nejaka prodleva, je to popsane v dokumentaci k modulu. Protoze by se jinak mohlo stat, ze pri vetsi mezere mezi vozy snimaci dioda nedostane odraz a hned by shodila vystrahu. Takze je tam sekunda dve prodleva, behem ktere se ceka, jestli nahodou zase neprijde odraz. Kdyz ne, tak se vystraha shodi. Mozna je to dokonce i konfigurovatelny cas, ted si nejsem uplne jisty. Jinak ten modul umi prave i ovladani takove, ze z jedne strany se vystraha spousti snimacem a z druhe strany v zavislosti na odjezdovem navestidle, pripadne se to da premostit uplne a spoustet ji celou rucne (treba pri posunu).
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1192
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod fulda » stř 04 led, 2012 1:43 pm

Předpokládám, že už jsi si přečetl moje stránky o detektorech obsazení a že už jsi našel relátkové moduly.
Podstata je celkem jednoduchá - zapneš přejezd a přehodíš monostabilní relé, které ho drží zapnutej. Na prostředku přejezdu máš relé, které když se sepne, tak "vypne" monostabilní relé, ale zároveň ho přemostí, takže je pořád zapnuto a přejezd bliká. Když odjede souprava, tak relé uprostřed odpadne a přejezd zhasne.
Je to taková jednoduchá relátková matematika.
pochopitelně to znamená, že souprava má vodivá kolečka ve vagónech, aby se poznal konec. A taky asi budeš potřebovat větší kapacitu kondenzátorů C5-C8.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 3273
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod lajblt » stř 04 led, 2012 2:10 pm

2 fulda: Jseš génius, tohle přesně jsem potřeboval (nakopnout správným směrem :D). Díííík. Akorát se netěším na to patlání náprav vozů odporovým lakem, hehe. Ale stejně to budu muset jednou provést - ve druhé stanici plánuju reléovku a tam už je to nutnost.

Ještě se zeptám - dokázal bys mi za patřičnou úplatu vyrobit pár těch kouzelných plošňáků pro relátka? S vrtačkou a pájkou jsem už kamarád, leptání mi taky nedělá problém, jen ta výroba plošňáku pořád není na patřičné výši. :)
lajblt
 
Příspěvky: 622
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod lajblt » pát 06 led, 2012 9:05 pm

Pro případ, že by někdo řešil podobné dilema, tak jsem nakonec spáchal schéma, které mi poradil fulda. Funguje to v analogu i digitálu, požadavkem ovšem jsou vagóny s vodivým spojením os (např. vodivým lakem), které vybaví detektory obsazení tak, jako ve skutečnosti.

Funguje to takhle (popisovat budu jízdu vlaku zleva doprava):
Vlak, který vjede do přibližovacího úseku U1, vybaví detektor obsazení DO1, který sepne směrové relé PVL. To svým samopřídržným kontaktem zároveň zablokuje směrové relé PVS opačného směru. Samotný přejezd tvoří izolovaný úsek U2 s detektorem obsazení DO2. Poté, co vlak opustí přibližovací úsek U1, odpadne relé DO1 a směrové relé je napájeno jen přes svůj samopřídržný kontakt a kontakt U2. Jakmile čelo vlaku vjede do vzdalovacího úseku U3, vybaví i detektor DO3, který napájí pouze směrové relé PVL a nikoli modul přejezdové výstrahy. Proto poté, co vlak opustí přejezd a tím i úsek U2, odpadne relé DO2, které dosud napájelo přejezdový výstražník a ten zhasne. Dokud je však vlak v úseku U3, je stále aktivní relé DO3 a tím i relé PVL, takže přejezd nemůže být znovu aktivován vzdalujícím se vlakem. Teprve poté, co vlak opustí i vzdalovací úsek U3, uvede se přejezd do klidového stavu. Při jízdě vlaku opačným směrem probíhá vše zrcadlově. Přejezd je možné spustit i ručně nouzovým spínačem NT na libovolnou dobu (i bez přítomnosti vlaku). Stejně tak je možná aktivace pomocí SZZ, jestliže přejezd leží u zhlaví stanice.

K napájení modulu slouží svorky + a 0, svorky J a K jsou určeny buď pro digitální signál (DCC) nebo pro připojení analogového ovladače.
Přílohy
přejezdová výstraha.jpg
El. schéma přejezdové výstrahy
lajblt
 
Příspěvky: 622
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod pepiknemecek » ned 08 led, 2012 6:58 pm

Já bych doporučil přejezdový modul PR3B a optické senzory SN1C. A to následovně: Senzor č.1 bych umístil za vjezdové návěstidlo, to bude zapínat signalizaci na přejezdu. Snímač č.2 bych dal do těsné blízkosti výhybky na zhlaví. To bude zapínat signalizaci z druhé strany ) a zároveň plnit funkci nulování, viz návod PR3). Tady bych ještě spínání signalizace provázal s výhybkou a odjezdovými návěstidly. Pokud bude návěstidlo povolovat jízdu a bude postavená cesta přes výhybky, automaticky se spustí signalizace nezávisle na senzoru č.2. možno i provázat s detektory obsazení na příslušných staničních kolejích. Vypínací senzory č.3 je možné zdvoji, tedy osatit dva, každý z jedné strany přejezdu. Takhle jsem tuto situaci vyřešil já na svém kolejišti a funguje to bezvadně. Mokud chcete, mohu vám poslat obrázek s rozvržení elektorniky a případně i zprostředkovat prodej. Propojení senzorů a PR3B je pomocí třížilových vidičů, vše funguje zcela automaticky nezávisle na trakčním napětí. Výhodu vidím hlavně v tom že nemusíte lakovat kolečka všech vagovů aby vám odebírali proud :!: :!: :!:
Uživatelský avatar
pepiknemecek
 
Příspěvky: 143
Registrován: stř 02 úno, 2011 6:43 pm

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod Barbucha22 » úte 06 bře, 2012 9:41 am

Dobrý den , nevíte prosím jak kontaktovat výrobce (prodejce) , psal jsem již dvakrát během čtrnácti dní na email ze stránek mtbbus a nějak nemám odpověď. Chtěl jsem objednat ten modul přejezdu PR3B. Děkuji.
Barbucha22
 
Příspěvky: 87
Registrován: stř 21 pro, 2011 9:34 pm

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod martin-tt » úte 06 bře, 2012 10:28 am

Ahoj,psal jsem panu Báňovi včera na adresu mtbbus@volny.cz a odpověď mi přišla do hodiny.Zkontroluj e-mailovou adresu.Martin
martin-tt
 
Příspěvky: 117
Registrován: stř 26 led, 2011 11:37 am
Bydliště: Ostrava

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod Barbucha22 » úte 06 bře, 2012 11:46 am

Díky za odpověď , napsal jsem znovu snad se zadaří.
Barbucha22
 
Příspěvky: 87
Registrován: stř 21 pro, 2011 9:34 pm

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod BohousP » úte 06 bře, 2012 4:11 pm

Barbucha22 píše:Dobrý den , nevíte prosím jak kontaktovat výrobce (prodejce) , psal jsem již dvakrát během čtrnácti dní na email ze stránek mtbbus a nějak nemám odpověď. Chtěl jsem objednat ten modul přejezdu PR3B. Děkuji.

Muzes take kontaktovat diskutujiciho nad tebou - "pepiknemecek" - je prodejcem vyrobku MTBbus a reaguje obratem. Kontakt najdes zde: http://www.lokopin.wz.cz/download/nemecek_katalog.pdf
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 1399
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod twiido » pát 06 led, 2017 12:46 pm

Chlapi,

Viete mi poradit ake dlhe kabliky trcia z prejazdoveho vystraznika nemecek, konretny typ TT955?

P.
TT, 6.epocha, SŽDC/ŽSR
twiido
 
Příspěvky: 47
Registrován: pon 02 led, 2012 8:47 am
Bydliště: Kúsok od Bratislavy

Re: Přejezdový výstražník

Příspěvekod radula63 » pát 06 led, 2017 4:23 pm

twiido píše:Chlapi,

Viete mi poradit ake dlhe kabliky trcia z prejazdoveho vystraznika nemecek, konretny typ TT955?

P.

http://www.navestidla.cz/news/prejezdov ... -moderni1/
Žádné. Jsou v sadě s šachtou a konektorem https://www.gme.cz/konektor-se-zamkem-psh02-03pg (protikus https://www.gme.cz/konektor-se-zamkem-pfh02-03p je součástí balení).
Stejný typ konektorů se používá i v dalších dílech elektroniky z řady mtbbus (Zhlavíci, návěstní dekodér ND4 z DCC na S-com, přejezdové zařízení PR3C, optosnímače, dekodéry S-com).

P.S. Odbočení od dotazu. Výroba zhlavíků cca leden/únor 2017.
Raďula 63 -TT
http://www.kzm-praha.cz/
Psi štěkají, karavana jede dál...
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 788
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres Třebíč


Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron