spínací kontakt na kolejích

Schémata, zapojení, návody, dotazy a postupy k využití v železničním modelářství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf, 123.marek

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Howky » stř 22 kvě, 2013 11:13 pm

Už to sním řeším přes ICQ, tak možná už máme opravu .-) zítra odzkouší a uvídíme .-)
Město Přerov
Velikost H0
skype: Howkys
Uživatelský avatar
Howky
 
Příspěvky: 53
Registrován: sob 27 pro, 2008 10:35 am
Bydliště: Přerov

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Howky » stř 22 kvě, 2013 11:54 pm

Už mu to funguje :-) , poradil jsem mu obrátit oba kondíky ( polaritu ) a přehodit tam usměrnovací diodu :wink:
Město Přerov
Velikost H0
skype: Howkys
Uživatelský avatar
Howky
 
Příspěvky: 53
Registrován: sob 27 pro, 2008 10:35 am
Bydliště: Přerov

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod peter_vy » čtv 23 kvě, 2013 5:51 am

fulda píše:Mno a nakonec bych to udělal celé tak, že bych nepoužil magnet kontakty, ale nějakej schopnej proudovej snímač a sledoval bych obsazení úšeku, ale to už zavání moc velkým pokrokem.

Presne tak sa to dnes robí (aj v analógu)! Nič iné v jednoduchých domácich podmienkach než prúdový snímač - zaručene na 100% funkčné a modelovejšie v podstate neexistuje. Zapojenie, na počtet súčiastok, je zrovnateľné s uvedenou schémou. Dôležitá je spomínaná 100%-ná spoľahlivosť, ktorú nie je možné pri magnetickom kontakte úplne garantovať (navyše treba upraviť každú lokomotívu nalepením magnetu). To je veľmi dôležité pri automaticky obsluhovaných funkciách (závory, kyvadlová prevádzka, križovanie...) Ďalej je tu veľmi dobrá modelovosť - nič medzi pražcami alebo koľajnicami nie je vidno, stačí len odizolovať príslušný spínací (detekovaný) úsek a napájať ho cez prúdový snímač (a lokomotívy vôbec netreba nijako upravovať).
TT analog, ČSD ep. III.-IV.
peter_vy
 
Příspěvky: 280
Registrován: pon 08 srp, 2011 3:50 pm
Bydliště: Bratislava

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod fulda » čtv 23 kvě, 2013 7:24 am

Lukas píše:tak jsem to promeroval a na vyvodu k navestidlu jsem nameril 25V to je trosku moc ne to jak se nedivim ze my shorelo . tak co to je za schema . :evil:

Až se budeš vracet z hodiny češtiny, vem to ještě přez fyziku a čtení. To že je tam 22,4V jsem psal těsně nad tebou.
Stejně tak, jako jsem napsal, že se mi to schéma nelíbí protože má namířeno k podpalování kolejiště, ale jelikož nemám obecně rád yhle elektromechanická udělátka, tak se nad tím nikdo nepozastavuje. ... a je potom logické, že dochází k podpálení kolejiště a nebo alespoň semaforu.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4891
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod D » čtv 23 kvě, 2013 8:26 am

fulda:
> se mi to schéma nelíbí protože má namířeno k podpalování kolejiště
Upravil jsem to schéma tak, aby se relé nevypínalo zkratováním. Určeno pro návěstidla se společnou anodou (+). Místo jazýčkového kontaktu může být ve schématu tranzistor z optočlenu napojeného na proudový detektor (emitorem dolů). Rezistory před relé snižují napětí na hodnotu relé, mají dimenzovaný ztrátový výkon. Rezistory před LED v kontrolkách a návěstidle jsou počítány pro napájecí usměrněné a filtrované napětí.
Přílohy
samocinne-navestidlo.png
samocinne-navestidlo.png (16.17 KiB) Zobrazeno 8005 krát
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Miloš_P » čtv 23 kvě, 2013 10:34 am

fulda píše:Mimochodem - nic mi do toho není, já si to do kolejiště dávat nebudu, ale k čemu je tam to druhé relé? A není to trochu pitomost vypínat relátko tím, že zkratuju napájení? (sice teda na odporu, ale jestli dobře počítám, tak se na tom odporu realizuje 22,4V, to je při 680R asi 0,74W To je mimochodem dost na to, aby to malej odpor upeklo k smrti když se mašinka zasekne nad magnetem.
Možná by stačilo, že by se rozpínací kontakt z toho spodního relé použil k přerušení napájení do cívky a bylo by to mnohem víc čisté.

Mno a nakonec bych to udělal celé tak, že bych nepoužil magnet kontakty, ale nějakej schopnej proudovej snímač a sledoval bych obsazení úšeku, ale to už zavání moc velkým pokrokem.

To druhé relátko má kondenzátorem zpožděný odpad a je tam proto, aby i v případě velmi krátkého sepnutí jazýčkového kontaktu spolehlivě odpadlo další relátko.
S tím rozpínacím kontaktem máš samozřejmě pravdu i tak to lze řešit, tenhle obvod jsem dodělával až dodatečně a toto řešení jsem zvolil proto, že se mě nechtělo hrabat do už zapojených obvodů cca 8 relátek a jednodušší bylo ke každému jen přiletovat jeden vodič.
Pokud se mašinka zasekne nad kontaktem, tak je to většinou záležitost chvilky než se to vyřeší.
Dík za připomíny.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Miloš_P » čtv 23 kvě, 2013 10:55 am

fulda píše:
Lukas píše:tak jsem to promeroval a na vyvodu k navestidlu jsem nameril 25V to je trosku moc ne to jak se nedivim ze my shorelo . tak co to je za schema . :evil:

Až se budeš vracet z hodiny češtiny, vem to ještě přez fyziku a čtení. To že je tam 22,4V jsem psal těsně nad tebou.
Stejně tak, jako jsem napsal, že se mi to schéma nelíbí protože má namířeno k podpalování kolejiště, ale jelikož nemám obecně rád yhle elektromechanická udělátka, tak se nad tím nikdo nepozastavuje. ... a je potom logické, že dochází k podpálení kolejiště a nebo alespoň semaforu.

Než budete zapalovat kolejiště... :shock: , tak by mě zajímalo, jestli měl Lukáš u toho návěstidla předřadný odpor.

Dovolím si jen poznamenat, že tohle zapojení používám již zhruba 8 let, a nic ještě nehořelo...
Jinak tento způsob řešení odpadu relé přemostěním cívky se běžně používá v reléových obvodech, takže strašení požárem mi přijde trochu mimo..
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Lukas » čtv 16 led, 2014 10:10 am

Mam takovy problem kdyz zmacknu tlacitko tl1 (zelena) dam zelenou a po chvily z niceho nic tam spadne cervena ? cim to ? delato jen u jednoho navestidla :). dekuji za odpoved .)
Lukas
 
Příspěvky: 204
Registrován: čtv 05 lis, 2009 10:57 pm
Bydliště: Stepanov

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod kloklo » sob 19 črc, 2014 1:32 pm

Ahoj, mám problém vyřešen bezkontaktním spínáním - stačí pouze izolovaný úsek, po najetí loko do něj spíná modul osazený relátkem - přes relátko pak můžeš spínat coko-li.
Momentálně modul nabízím na Modelbazaru - sekce elektronika
Případně bližší info na
klo@iol.cz
Petr
kloklo
 
Příspěvky: 2
Registrován: pát 10 srp, 2012 11:45 am

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod nynuna » ned 13 pro, 2015 10:26 pm

Trošku jsem experimentoval s umístěním jazýčkového kontaktu v kolejišti a dospěl jsem k zajímavému zjištění. Stačí magnetizovat jen jeden z přívodních vodičů kontaktu a kontakt spolehlivě spíná. Kontakt by tak měl jít snadno naohýbat a skrýt i do N-kových kolejí. Testoval jsem to s neodymovým magnetem 3x1mm přilepeným na podvozku vagonku (vzdálenost cca 3mm) a měřák hlásil spolehlivé spínání při přejezdu.
Pro názornost přikládám obrázek s kontaktem před zasunutím do pražcového pole (vlevo je pro názornost naohýbaný kontakt a použitý magnet)
SDC10339.JPG


A tady už je zasunut mezi pražce a v této poloze jsem jej testoval. Po zaštěrkování by neměl být v kolejišti znatelný...
SDC10355.JPG
Zajímá mne vše, co zde již bylo či teprve bude napsáno... Roman
nynuna
 
Příspěvky: 126
Registrován: pát 13 zář, 2013 8:01 pm
Bydliště: Mělník

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod nynuna » ned 07 úno, 2016 5:26 pm

Možná to někomu bude k užitku a tak mohu potvrdit, že výše uvedený příspěvek funguje i v praxi. Pidikolejiště jsem zprovoznil cca před týdnem a za tu dobu jsem nezaznamenal jediné selhání takto umístěného kontaktu. Možná ještě k použitým neodymovým magnetům - používám rozměr 3x1mm a i jediný magnet funguje. Na lokomotivy je nelepím - stačí na podvozku cokoli kovového (třeba i šroubek) a drží pevně. Pokud je vzdálenost od kontaktu větší, lze jednoduše magnety vrstvit na sebe.
Podotýkám, že tento systém mám odzkoušen s kolejivem kuehn a nejsem si jist, jak se magnety budou chovat třeba na starém U profilovém kolejivu. Vhledem k síle magnetu by nepřilepený magnet mohl přeskakovat na vyhybku, případně i v modelovém kolejivu na železné předměty mezi pražci (doma dělané rozpojovače a pod.)
V reálu pak mezi pražci kouká jen kousek drátku, který lze celkem dobře zamaskovat...

magnetický spínač.JPG
Zajímá mne vše, co zde již bylo či teprve bude napsáno... Roman
nynuna
 
Příspěvky: 126
Registrován: pát 13 zář, 2013 8:01 pm
Bydliště: Mělník

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Tomáš » čtv 18 úno, 2016 7:00 pm

Tak znovu jsem si to celý pročet a ptám se už jen na pár detailů,které mi možná unikly.
a) kontakty budu dávat mezi pražce. Zasypaní štěrkem nevadí?
b) kontakt spínat u kraje trubičky. Záleží na straně?
c) nedymové magnetky 3x1mm. Jaké,čtverec,kruh,válec ? Mě se líbí kruh (prstýnek)
d) bude reagovat u MTB mašin reprák v nádrži?

Byl bych vděčný kdyby se tu objevily zapojení např. s tranzistorem,které v tématu byly,ale už chybí.

Přiložil jsem obrázek, podle kterého se dá určit,který typ bude nejvhodnější ?
Přílohy
magnety.jpg
magnety.jpg (31.57 KiB) Zobrazeno 6117 krát
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod nynuna » pát 19 úno, 2016 1:45 pm

ad a) Zasypání štěrkem nevadí - důležité je pouze nepřekročení vzdálenosti, kdy je spínač schopen ještě reagovat na magnet.
ad b) Magnet reaguje na oba vývody spínače, takže nezáleží na straně ani na polaritě magnetu.
ad c) Mám vyzkoušeny pouze neodymy 3x1mm (viz. foto výše) Lze zakoupit např. na Aukro (nechci nikomu dělat reklamu, ale stačí zadat: NEODYMOVÝ MAGNET pr. 3 x 1 mm SUPERSILNÝ) Jinak předpokládám, že se ostatní typy magnetů budou chovat dost podobně a půjde spíš o mechanické uchycení na podvozky.
ad d) Odpověď neznám.
Spínač lze použít na přímé spínání zátěže, jen je třeba nepřekročit jeho max. proudové zatížení. Různé obvody vložené za spínač sloužily většinou k odstranění dvojího sepnutí při podélném umístění kontaktu v kolejišti. Pokud je však magnetizován jen jeden vývod spínače, tento jev nenastává. Pro případ, kdy je potřeba galvanicky oddělit spínací obvod, spínat rozdílná napětí či větší zátěže, mohu doporučit použití optočlenu. Cenově sympatická součástka a minimum případných dalších součástek okolo. Příkladů zapojení lze vygooglit spousty...
Zajímá mne vše, co zde již bylo či teprve bude napsáno... Roman
nynuna
 
Příspěvky: 126
Registrován: pát 13 zář, 2013 8:01 pm
Bydliště: Mělník

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod MiG » pát 19 úno, 2016 2:08 pm

Pro spínání magnetem k vývodu by mělo být lepší spínání jedním magnetickým pólem.
Takže provedení na obrázku (zleva doprava, shora dolů) 1., 4., 6., pokud je magnet uložen ve voze stejně, jako na obrázku.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: spínací kontakt na kolejích

Příspěvekod Tomáš » pát 19 úno, 2016 3:18 pm

"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

PředchozíDalší

Zpět na Elektrika a elektronika

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 30 návštevníků