Optosnimace

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Optosnimace

Příspěvekod belgarat » pát 04 pro, 2015 11:14 am

MiG píše:Pokud rozumím dobře poznámce o podzemí tak, že jde o automatizaci ve skryťáku, dal bych spíše optozávoru.
Sice se taky musí ohlídat, aby nebyly v řadě (nebo dát stínící stěny mezi koleje), ale dle mého se budou lépe nastavovat. A tím pádem budou spolehlivější ve funkci.


Ano, zpocatku. Bud uplnou automatizaci nebo alespon odezvu "operatorovi" pres FBO aby nemusel vejrat zboku mezi soupravami. Ale nejake osvedcene reseni pro automatizaci ve viditelne casti by se hodilo taky :)) pokud se tim uz nekdo zabyval.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Optosnimace

Příspěvekod Jirka_US » pát 04 pro, 2015 1:26 pm

fulda píše:
Jirka_US píše:1) Obavam se, ze zminene snimace, tak jak jsou tezko pripojis na sbernici, kterou podporuje TC.
Hned v první otázce píše, že to chce připojit na S88 a tu čte TC docela bez problémů.

Bez dalsich obvodu asi tezko takovy snimac pripoji primo na sbernici S88....A krome toho je zde napsano jake jsou s takovym resenim potize. fulda: "To bude brutálně zarušené.Bude to třeba reagovat na okolní osvětlení a podobně."
Me reseni funguje bez uvedenych potizi....

fulda píše:
Jirka_US píše:Pojem mala ploska je velmi relativni, pokud se bavime o velikosti TT, tak nejmensi fototranzistor (ne SMD), ktery jsem zkousel byl KPX81 + infra LED dioda ve stejnem pouzdre. Pokud se ti podari najit neco mensiho (ne SMD), bude to funkcni pro dany ucel a zaroven to bude imunni vuci okolnimu osvetleni, tak to urcite uvita vice modelaru.
To přece nic neznamená, mechanická velikost nevyjadřuje vyzařovací/snímací úhel ani jiné optické parametry.
Krom toho, že štěrbinové stínítko ze dvou proužků černé pásky v mnoha případech dokáže zázraky.

No pokud si clovek postavi model ve velikosti TT se standardnim sprahlem na koleje, tak velmi rychle zjisti, ze sterbina na spolehlivou detekci, ktera vznikne mezi vozy je tak mala, ze pokud ji clovek chce detekovat, tak dnes bezne dostupne (ne SMD) snimace se tam proste nevejdou.... A stinitko je tvoreno jiz samotnym zpusobem montaze do podlozi koleje.

konkretni sprahlo na tom IMHO tezko co zmeni
No v pripade sprahla Kadee to zmeni docela zasadne....
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Optosnimace

Příspěvekod MiG » pát 04 pro, 2015 2:15 pm

Mně se rozměr 2x2mm jako je u HSDL5420 nějak příliš velký pro TT nezdá.
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Optosnimace

Příspěvekod Jirka_US » pát 04 pro, 2015 2:54 pm

to MIG:
Ano to je srovnatelne rozmery s KPX81, nicmene je treba jeste pocitat s infra LED a rozmer je pouze podminka nutna nikoliv dostacujici. Mate to vyzkousene z hlediska imunity a citlivosti na okolni svetlo ? Pokud ano, jake byly pouzity komponenty ?
Pak je treba udelat nejake udelatko, aby obe soucastky byly pod spravnym uhlem atd. jinak receno spousta pokusu a omylu, presneho nastavovani a ve finale clovek zjisti, ze hlavnim limitujicim faktorem jsou v TT pouzita sprahla a samotny rozpojovac. Nakonec u velmi jednoduche detekce clovek skonci u opticke zavory (s komponenty popsane vyse) pokud nejsou v provozu hlubinne vozy rady Hx.
Pro automaticke rozpojovani zejmena ve viditelne casti je podle me schudna cesta smerem ke sprahlum Kadee a jejich technologii rozpojovani. Kdyz to funguje v Nku, tak snad v TT by to mohlo fungovat taky.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Optosnimace

Příspěvekod MiG » pát 04 pro, 2015 3:21 pm

Pane, zdá se mi, že trošku kličkujete.

Na vaše ze pokud ji clovek chce detekovat, tak dnes bezne dostupne (ne SMD) snimace se tam proste nevejdou reaguji, že existují ne SMD 2x2mm (vysílač i přijímač).

Velké součástky by se směrovat nemusely? A pokud jsou součástky SMD ještě menší, tak se směrovat nebudou muset?
A nakonec únik, že vlastně ne součástky optosnímače, ale spřáhlo a rozpojovač bude největší problém.
No toto...
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Optosnimace

Příspěvekod belgarat » pát 04 pro, 2015 3:47 pm

Jirka_US píše:to MIG:
Pro automaticke rozpojovani zejmena ve viditelne casti je podle me schudna cesta smerem ke sprahlum Kadee a jejich technologii rozpojovani. Kdyz to funguje v Nku, tak snad v TT by to mohlo fungovat taky.

Furt tedy nerozumim sice jak by magneticky rozpojovane sprahlo problem resilo, neb se stale musi elektromagnet ve spravne chvili zapnout a vypnout (a jsme opet u stejneho detekcniho problemu) ... - ale prosim, o sprahla Kadee nemam [prozatim] zajem, tak timto smerem (aspon v tomhle vlakne) dale nerozvadej. Muzes si myslet treba neco o hazeni perel svinim.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Optosnimace

Příspěvekod MiG » pát 04 pro, 2015 7:14 pm

belgarat píše:ano dalsi pokus udelam jeste s pouzitim nejakeho komparatoru..

A není jednodušší komparátor a filtr šumů (okolní osvětlení) udělat procesorem?
Ten SN1C bez úpravy pro vás asi není použitelný, díky "filtraci" 1,5s, ale jako základ...
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Optosnimace

Příspěvekod Jirka_US » sob 05 pro, 2015 6:33 am

MIG: ... že existují ne SMD 2x2mm (vysílač i přijímač).
Ano samozrejme, take jsem je nekolikrat zminil v predchozich prispevcich....
Protoze kolega belgarat vyjadril podporu ceskym vyrobcum, tak jsem zamerne uvedl levnejsi ceskoslovensky vyrobek nikoliv zahranicni obdobu.

MIG:...A pokud jsou součástky SMD ještě menší, tak se směrovat nebudou muset?
Nemusi, tedy vzajemna pozice LED a fototranzistoru, jelikoz jak LED tak fototranzistor jsou jiz "nasmerovany" z vyroby v jednom pouzdre, nektere jsou i s integrovanym filtrem.

Furt tedy nerozumim sice jak by magneticky rozpojovane sprahlo problem resilo, neb se stale musi elektromagnet ve spravne chvili zapnout a vypnout.
1) Mozna jsem se vyjadril nepresne, ale podstata meho komentare smerovala ke spolehlivosti rozpojovani sprahel. Tato spolehlivost je ruzna jak u vyrobcu sprahel tak "rozpojovacu".
2) Podstata "magnetickeho sprahla" je, ze po najeti na magnet lze soupravu rozpojit jiz kdekoliv nejen nad magnetem (plati urcita omezeni). Pro ty co modeluji skutecny provoz celkem zajimava funkce, protoze celkem verne zobrazuje skutecnost pri "sibovani"
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Optosnimace

Příspěvekod TTmili » sob 05 pro, 2015 8:56 am

No tak nevím jakou máš představu a jak by to mělo fungovat, ale trochu mi uniká právě technická stránka věci. Skoro si myslím že to je až neproveditelné. Ať už při použití klasických očkových spřahel, nebo nových Tilligů je dost obtížné najít někde volné místo mezi nárazníky a spřahlem, případně ani nemluvím o tom že mezi rychlíkovými vozy s kinematikami mezera vůbec neexistuje. I u nákladních vozů by bylo třeba nad snímačem pojíždět co možná nejnižší rychlostí aby i při správném nasměrování mezi nárazníky a spřahlo byl dostatek času na zastavení soupravy na správném místě, zvednutí rozpojovače, a odjetí zbytku soupravy a to vše v závislosti na jednom krátkém impulzu.
Navíc marně přemýšlím nad tím kam vlastně chceš ty optosnímače dát, do kolejí se už nevejdou, tam bude rozpojovač, nebo jestli to hodláš řešit nějakým časem od rozepnutí optosnímače, konkrétní rychlostí soupravy a konkrétní vzdáleností rozpojovače od optosnímače kdy tak daleko pak souprava zastaví spřahlem? V TT totiž zapomeň na rozpojování za jízdy, to prostě nejde, ani jeden typ standartně používaných spřahem nejde v tahu rozpojit.
A ještě jedna věc mi uniká, to jako vrámci "automatizace" bude rozpojovač stále sepnutý když nad ním nebude souprava ale "mezera"? To ta cívka dostane pěkně zabrat. I kdyby to bylo jen v závislosti na obsazení koleje tak nevím nevím, hlavně třeba takový Sergej nebo Bardotky a Brejlovci mají dost nízko pluh, takž klasickým rozpojovačem je není možné dost dobře rozpojovat, stejně tak všechno kde se využívají spřahla vedená spodem (z V200 nebo V180, případně i nová Rosnička).

Pořádně se nad tím vším zamysli, pokud vymyslíš technickou stránku věci, tak si myslím že už je zbytečné přemýšlet nad optosnímači, zvlášť když používáš detektory obsazení, pak by stačilo jen jednoduše rozdělit kolej na víc úseků a od toho se odpíchnout při rozvěšování.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Re: Optosnimace

Příspěvekod belgarat » sob 05 pro, 2015 11:32 am

Jirka_US píše:2) Podstata "magnetickeho sprahla" je, ze po najeti na magnet lze soupravu rozpojit jiz kdekoliv nejen nad magnetem (plati urcita omezeni). Pro ty co modeluji skutecny provoz celkem zajimava funkce, protoze celkem verne zobrazuje skutecnost pri "sibovani"


Jasne, rozvesit a pak sunout podle potreby az na misto; to jsem si precetl.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Optosnimace - rozpojovac

Příspěvekod belgarat » sob 05 pro, 2015 11:56 am

Cau,

diky za trochu realismu :)

TTmili píše:No tak nevím jakou máš představu a jak by to mělo fungovat, ale trochu mi uniká právě technická stránka věci. Skoro si myslím že to je až neproveditelné. Ať už při použití klasických očkových spřahel, nebo nových Tilligů je dost obtížné najít někde volné místo mezi nárazníky a spřahlem, případně ani nemluvím o tom že mezi rychlíkovými vozy s kinematikami mezera vůbec

Je to mozny. Diky za spravne otazky/pripominky -- kdyz uz (asi) neni 'hotove podobne' reseni (nebo se autor jeste neozval), tak prave takoveto namitky potrebuji slyset. Odpoved zni: zatim nevim, ale mam co zkouset. Prozatim jsem pomyslel pouze na rozpojeni nakladnich souprav (treba na 2 celky) A odpojeni privesneho vozu M152. V tomhle omezenym meritku by slo prezbrojit i na Kadee sprahla, ale zatim to [mozna] neudelam.

I u nákladních vozů by bylo třeba nad snímačem pojíždět co možná nejnižší rychlostí aby i při správném nasměrování mezi nárazníky

Ano jiste; naivni predstava byla, ze optosnimac bude tesne PRED plosinou rozpojovace, pricemz muze slouzit pro nucene zpomaleni soupravy do rychlosti "krokem" (prejede pres nej loko) tak pro urceni mezery. Rad bych se vratil k tomuto:

V TT totiž zapomeň na rozpojování za jízdy, to prostě nejde, ani jeden typ standartně používaných spřahem nejde v tahu rozpojit.

To bude mozna kamen urazu; zatim jsem konal male pokusy se starym BTTB rozpojovacem a nakladnimi vagonky (ockova sprahla), a nejlepsi vysledek se dostavil, kdyz trmen najel a prejel nabeznou hranu rozpojovaci plosky. Jednak se mi zvedl trminek a jednak se zvysilo trochu treni na jinak uvolnenem sprahle. Za takovych podminek by postup "snimac sepne -> zvednu rozpojovac -> popojedu -> shodim rozpojovac" asi fungovalo (a pokud mi snimac najde dalsi mezeru tak vim ze jsem v loji, protoze se souprava nerozpojila)

Ale pokud je realita jina ... mohl jsem mit proste stesti.

A ještě jedna věc mi uniká, to jako vrámci "automatizace" bude rozpojovač stále sepnutý když nad ním nebude souprava ale "mezera"?

Ne, jen kdyz budu chtit rozpojit. A prozatim pocitam s pouzitim serva na zvednuti / sundani plosky (ano vim, budu muset i rucne servo po urcitem case prepnout zpatky, treba casem neco vymyslim. Nenasel jsem jeste konstrukci elmag rozpojovace, na kterou bych si troufl :) Kdyztak porad :))

rozpojovat, stejně tak všechno kde se využívají spřahla vedená spodem (z V200 nebo V180, případně i nová Rosnička).

Ajaj - tohle mne vubec nenapadlo, stavajici vozovy park AZ NA TU ROSNICI temi problemy netrpi (a na te jsem - prirozene - nezkousel). A u rosnicky je nizko cely podvozek, takze smolicek, nejen kvuli sprahlu. Skoda ze jsem na tuhle vystrahu pri cteni vseho mozneho nenarazil driv, diky za ni alespon ted!

P.S.: vubec mne nenapadlo, ze kdyz tillig dela neco jako http://www.rkmodel.cz/TT-TILLIG-06711-R ... -d1103.htm, nepujde to ve skutecnosti pouzit :)
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Optosnimace

Příspěvekod pepiknemecek » ned 06 pro, 2015 8:55 pm

K optickému senzoru SN1C http://www.navestidla.cz/news/opticky-senzor-/ bych rád doplnil pár informací.
Tento senzor má z výroby nastavené zpoždění pro detekování celé soupravy jako jeden celek a svojí konstrukcí je primárně určen pro spodní montáž. V případě potřeby je možné celý senzor (nebo jen jeho optickou část) umístit na jiné vhodné místo, třeba bok nebo strop tunelu apod. Detekuje do vzdálenosti cca 20-50mm, takže "boční" umístění je možné i v TT. Také je možné optické prvky umístit jako "fotozávoru" V tomto případě pak senzor funguje opačně. Tedy při detekci (přerušení parsku) se spínaný výstup vypne. V tomto případě doporučuji vypnutí zpoždění proletováním pájecích plošek na rubové straně DPS senzoru. Infrapaprsek je modulován a tak může být více senzorů umístěno vedle sebe v těsné blízkosti a rušivé světlo běžného osvětlení těmto senzorům nevadí. V případě že na kolejiště dopadá sluneční světlo, nebo jej máte více osvětleno doporučuji senzory SN1D. Zatím je na webu nemám, ale časem nahradí současné SN1C. Senzory SN1D jsou stejné konstrukce a funkce, ale jsou odolnější vůču slunečnímu záření a intenzivnímu osvětlení.
Uživatelský avatar
pepiknemecek
 
Příspěvky: 159
Registrován: stř 02 úno, 2011 6:43 pm

Re: Optosnimace

Příspěvekod radula63 » úte 15 pro, 2015 6:38 pm

Co se týče Kadee Magnematic. Používá je v TT na své modulovce KŽM Praha 3 - http://www.kzm-praha.cz/rady/sprahla.htm
Avšak, použití spřáhel Kadee nese jedno negativum - nutnost zásadně upravovat vozidla, proto už od nich trochu ustupujeme a nemáme, jako dříve, podmínku mít Kadee na všech vozidlech. Stanice máme upraveny na spřáhla Kadee i na klasické rozpojování mechanicky zvednutím terčíku. Promiňte za mírné odbočení od tématu.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Optosnimace

Příspěvekod belgarat » pát 18 pro, 2015 12:06 pm

radula63 píše: Stanice máme upraveny na spřáhla Kadee i na klasické rozpojování mechanicky zvednutím terčíku. Promiňte za mírné odbočení od tématu.


Mimochodem - nejaka protizbran proti 'zvedani terciku' pod podvozkem (zejm.) lokomotiv ? Krome zmineneho optosnimace (pripadne oka operatora) mne zatim napadlo jen jednoducha mechanika -- pro zvedani pouzit velmi tenkou strunu s ohybem, ktera uzvedne leda tak sprahlo, ale na tezsi lokomotive se vypruzi a nezvedne.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Optosnimace

Příspěvekod radula63 » ned 20 pro, 2015 7:54 am

belgarat píše:
radula63 píše: Stanice máme upraveny na spřáhla Kadee i na klasické rozpojování mechanicky zvednutím terčíku. Promiňte za mírné odbočení od tématu.


Mimochodem - nejaka protizbran proti 'zvedani terciku' pod podvozkem (zejm.) lokomotiv ? Krome zmineneho optosnimace (pripadne oka operatora) mne zatim napadlo jen jednoducha mechanika -- pro zvedani pouzit velmi tenkou strunu s ohybem, ktera uzvedne leda tak sprahlo, ale na tezsi lokomotive se vypruzi a nezvedne.


Bohužel, žádmou protizbraň nepoužíváme. Vše je v rukou obsluhy.
Nicméně, stavbu terčíku nabízím jako fotonávod. Myšlenka - motorek přivedením napájení se pootočí, přes páku zvedne hřídel s terčíkem. Odpojením napájení terčík padá vlastní váhou zpět. Terčík průměru max. 10mm nutí obsluhu najíždět spřáhly velmi přesně, ale zároveň nehrozí zvedání modelu přes pluh apod.. Použit jakýkoli motorek co se válí v šuplíku - jde vyřazený 3pól. Rychlost a sílu zdvihu (aby spolehlivě rozpojil, ale zároveň neměl sílu na to, aby při chybě obsluhy zvedal např. lokomotivu z kolejí díky opření o pluh) je nutno omezit předřadným odporem - nutno vyzkoušet dle použitého motorku. Předřadný odpor zároveň omezuje tok proudu vinutím motorku a ten je tím méně namáhán v aktivní poloze terčíku. Všechny míry použitých dílů nejsou nijak kritické - vše se dá doladit. 1) Doraz v dolní poloze se neseřizuje. Terčík leží na pražcích. 2) Doraz v horní poloze se seřídí polohou "lustrsvorky" na hřídeli terčíku - dorazem na vodící trubičku. 3) Poloha druhé "lustrsvorky" s napájeným očkem pro páku od motorku se nastaví zkusmo dle polohy motorku.
P1040753.JPG

Detail montáže zespod panelu. V pozadí pernamentní maglet pro spřáhla Kadee magnematic.
P1040754.JPG

Detail zabudovaného rozpojovače před finálním zamaskování, aby nebyl na první pohled pro diváky patrný. Z toho důvodu je vedle koleje jako informace pro obsluhu červený bod, značící polohu rozpojovače.
P1040755.JPG
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Kikan a 9 návštevníků