CV 3 a 4

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod Jirka_US » pon 22 čer, 2015 7:22 am

No to sice pusobi, ale od toho je tam parametr "sila" BEMF, ktery muze byt v rozmezi 0 az 100 %.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod sidlo » pon 22 čer, 2015 7:34 am

Velká omluva pro zdeno. Ano zvrhlo se to v purismus a akademismus. Bohužel v tom mám prsty, že jsem vám to tady takhle zahnojil.

Pro radeksindy Ale to nejde... - nic osobního, ale jde to. Dnešní úroveň technologie i poznání to umožňuje. Jen to ještě nikdo nerealizoval. To se už opakuji. Dále to nechci rozvádět, viz omluva pro zdeno.

Pro Jirka_US na ose Y kompenzaci zateze v procentech, na ose X rychlostni stupne - nic osobního, toto je špatná úvaha. Svádí to na současná nedostatečná řešení. Je potřeba se podívat na problém z jiného úhlu. Dále to nechci rozvádět, viz omluva pro zdeno.

Už se mi v minulosti stalo, že jsem chtěl nějaké konkrétní řešení. Oslovil jsem osoby, které se v dané věci velmi orientují. Všichni mi odepsali, že to nejde (v horším případě že je to úplná blbost). Potom existují jen dvě cesty. A) smířím se s tím, že to nikdo neudělal, mít to nebudu protože to sám nedokážu. B) pustím se do pokusů a vyrobím si to sám. V tomto případě (trakční charakteristiky) A) je správně.

Závěrem: slibuji že je to můj poslední příspěvek v tomto vlákně. Kdyby měl někdo zájem v tomto puristicky-akademickém tématu pokračovat, nechť to vyjádří založením nového vlákna.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod radeksindy » pon 22 čer, 2015 9:03 am

nic osobního, ale jde to

Tak to nezbývá než načrtnout jak. Nemusíte se bát zajít do detailů, klidně přes SZ pokud máte pocit, že by to tu někomu vadilo.

Už se mi v minulosti stalo, že jsem chtěl nějaké konkrétní řešení. Oslovil jsem osoby, které se v dané věci velmi orientují. Všichni mi odepsali, že to nejde (v horším případě že je to úplná blbost).

Nedivím se. Problém je v tom, že neustále poukazujete na tvrdou trakční chrakteritiku motoru, ale neuvědomujete si, proč je zdánlivě tvrdá. Když se podíváte například do katalogu, jak vypadá charakteristika běžného malého motoru s permanentním magnetem, tak zjistíte, že tvrdá není. Jenomže naše modely se ze dvou důvodů pohybují jen v malé oblasti této charakteristiky. Jednak to tak částečně chceme, protože se chceme vyhnout pohybu kolem oblastí, kde bychom museli řešit odvod tepla. Ale hlavně nejsme schopni zatěžovat motor v takovém rozsahu momentů, protože máme zcela jiné fyzikální poměry v soustavě. Naše soupravu jsou lehké a dříve než zatíží motor, tak zapůsobí adheze. I malé motory mají točivý moment přes 2 Nm. Dokážete si představit kolik kilogramů by musely mít soupravy?

A jak by se měkčí charakteristiky projevily na modelu? Pokud bude s rychlostí padat i tažná síla, pak se to projeví neschopností tolik zrychlovat. K tomu máte v celém rozshau konstatně k dispozici CV 3 a 4, rychlostně závislé by to mělo jít udělat s CV 23 a 24, ale jak už tu padlo nebývá to implementováno. Pro celková omezní je tu rychlostní křivka.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod Jirka_US » pon 22 čer, 2015 12:52 pm

Motor pouzitelny v modelove zeleznici (velikost H0 a mensi) o vykonu radove 2-3W a pro napeti 12V ma tocivy momment max. jednotky mNm (slovy miliNewton*meter).
Pokud ma dekoder CV23 a CV24 implementovane podle puvodniho zameru NMRA, tak se hodnoty CV23 pricitaji k CV3, respektive CV24 k CV4 pri jizde v souprave (CV19 nenulove). Funguje to bez problemu a doporucuji to kolegovi sidlo vyzkouset. Mimo jine se tim vracime k puvodnimu dotazu jak funguje CV23 a CV24.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod radeksindy » pon 22 čer, 2015 1:29 pm

Pradon, vypadlo v předpona mili. Zbytek zůstáva v platnosti.

CV 23 a 24 představují momentálně statické přičtení nebo odečtení k hodnotám CV 3 a 4 a proto neplní požadované zadání. U skutečné lokomotivy by překrokování z rychlostní kroku 100 na 105 trvalo déle než z 20 na 25, protože ve vyšších rychlostech kvůli nižší tažné síle nebude mít souprava takové zrychlení. A to jen jedna stránka požadovaného chování, nevím co dál by si tak sidlo představoval.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod Jirka_US » pon 22 čer, 2015 1:49 pm

Tak presne takoveho chovani lze dosahnout zvolenim vhodne rychlostni krivky (CV67 -CV 94), v tomto pripade logaritmicke, na vyber je celkem ze 16 krivek ( u dekoderu s implementaci CV23 a CV24). Zmena jednoho CV pomoci POM a mam jinou "charakteristiku".
U dekoderu Zimo by snad pripadaly v uvahu CV 121,122,123.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod radeksindy » pon 22 čer, 2015 2:37 pm

Rychlostní křivka také nereprezentuje žádnou dynamiku. Třeba logaritmický průběh je z pohledu charakteristik to správné omezení, ale opět jen statické.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod sidlo » pon 22 čer, 2015 4:13 pm

Křivky
Přílohy
krivky.png
krivky.png (19.48 KiB) Zobrazeno 3748 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod zdeno » pon 22 čer, 2015 4:51 pm

radeksindy píše:Rychlostní křivka také nereprezentuje žádnou dynamiku. Třeba logaritmický průběh je z pohledu charakteristik to správné omezení, ale opět jen statické.

cele to je o zpetne vazbe, teda sejmuti a vyhodnoceni realneho stavu.
Takze jak sejmout priprazenou zatez, stoupani trati, zatacku (oblouk), prujezd vyhykou, dojezd do stanice - setrvacnost,
---
nebo taky "tlak vzduchu, ozraty strojvedouci, ucpany komin, apod". ;-)
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: CV 3 a 4

Příspěvekod sidlo » pon 29 čer, 2015 6:56 pm

Křivky 2
Přílohy
trakcni_charakteristiky_2.png
trakcni_charakteristiky_2.png (23.99 KiB) Zobrazeno 3653 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Předchozí

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 56 návštevníků