Stránka 1 z 1

Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2015 6:20 pm
od Mafry
Dobrý večer,
možná trošku hloupý dotaz, zkoušel jsem pátrat, ale nenašel jsem odpovědi na to, co mě napadlo.

Jde na DCC nějak jednoduše realizovat postrk jen v určitém úseku?
Uvedu příklad - přijede náklad a jelikož pro sólo stroj má do následujícího úseku "nad normu", najede na pk pomocná lokomotiva. Do další stanice jedou spolu, kde se postrk odvěsí a strojově se vrací do "dolní stanice" (popřípadě může strkat přes kopec na střídačku z obou stran).
Je mi jasný problém synchronizace modelů. Jde mi spíše o to, jak to jednoduše "ošefovat" s adresama (resp. přepínáním režimu, jedna loko/dvě loko) v domácím prostředí (multimouse). (o Ewě od Ostrama vím)
Moje myšlenka pramenila ze špatné znalosti CV19 - Consist address. Viděl jsem to kdysi jen letecky a pochopil jsem to jako "alternativní" adresu (tj. dekodér pak reaguje na svou i na svou "alternativní" - tj. vlaková lok adr 3, postrk 4, alternativa pro obě 5. Jednoduchým převolením adresy přepínám mezi ovládáním vlakové, postrkové (odvěšení, přivěšení) nebo obou. Je mi jasná nevýhoda, že mám pevnou dvojici strojů.

Dnes jsem se k té myšlence vrátil a má jednu "drobnou" chybu. Pokud jsem to správně pochopil při nastavení CV19 se původní adresa ignoruje.
Zkoušel jsem hledat dekodér jenž by umožňoval současné nastavení dvou adres, ale nenašel jsem (nevím jestli tomu nebrání třeba samotná definice protokolu (např. opakuje zprávy i pro aktuálně neovládané adresy, tj. v mém případě by loko dostaly přes adresu 5 povel pro jízdu, ale přes 3 a 4 by "pořád stály")).

Pokud někdo řešil něco podobného, budu rád za radu, případně nasměrování. Díky.

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2015 9:19 pm
od look23

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: úte 31 bře, 2015 10:31 pm
od A2C
look23 - absolútne si to nečítal mám taký pocit :lol:
Marfy, myslím že ťa sklamem, zhruba pred rokom... som toto chcel tiež riešiť, avšak bez úspechu, ono presne ako píšeš, nastavíš do CV19 a tým pádom loko nereaguje na pôvodnej...
Písal som túto požiadavku aj do Zimo nech to skúsia upraviť v nových FW dekodérov avšak išlo to do stratena s tým že mi radili aby som si nastavil CV19 ... a asi aby som ich neotravoval :lol:
Idea bola mať 2 či 3 rovnako nastavené loko, v CV19 zapísanú fiktívnu adresu. resp takto 4036 mám T478.1010, 4037 mám T478.1089 a na 4038 mám 752ku, ideou bolo vytvoriť adresu 4090 na ktorej by boli priradené tieto 3 loko, teda všetky 3 by mali adresu 4090, avšak toto mi proste vôbec nefungovalo tak ako by som si predstavoval, lokomotívy nereagovali na pôvodné adresy.
Ak som zadal do CV19 ostatných 2 bardotiek adresu 4036 prvá reagovala normálne a ostatné 2 spolu s ňou, avšak celkovo som zhodnotil že CV19 nemá absolútne žiadny zmyseľ a niekto to nedotiahol do užívateľného stavu. Totiž nevidím zmysel v tom keď mám viacero loko, zvoliť si hlavnú a ostatné stiahnuť z trate, preprogramovať na inú adresu a potom zas po ukončení programoval na pôvodnú, je to kravina.
Asi budem musieť napísať do Zimo znova :lol:

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 8:12 am
od fulda
Ano, norma říká, že pokud je adresa nastavená v CV19, tak JÍZDA nefunguje na CV1.

Správné řešení je takové, že si stanovíš další adresu pro soupravu. Třeba takto - mám lokomotivy s adresama 3 a 4 a stanovím si pro soupravu adresu 10
potom spojím soupravu a v PoM režimu zapíšu: Loko3_CV19 = 10; a pak Loko4_CV19=10. Tím mám společnou adresu a do kopce vyjedu na adrese 10. Na kopci pak zase zadám Loko3_CV19=0 a pak Loko4_CV19=0. a s každou lokomotivou odjíždíš na jinou stranu. Pokud by jsi chtěl být detailista, tak ještě cestou do kopce pomocí CV22 zhasneš poslednímu vagónu koncová světla.
Pokud máš Lenz ve verzi 3.0+ tak je na to přímo vlastnost na ovladači.

A protože je spoustu lidí při ručním ježdění líná, tak se používá spíš tento model: normální loko má adresu CV1=3 a postrk má CV1=4.
Potom při spojení zapíšu pouze: Loko4_CV19=3 a celé to vytáhnu na adrese 3. na kopci zase zapíšu Lok4_CV19=0 rozpojím a jedu každý po svém.

Takže poučení - CV19 se používá téměř výhradně v PoM režimu

BTW: existují i advanced DCC pakety které umožňují slučování bez nutnosti PoM programování, ale podle mých chabých znalostí je ovládá právě jen ovladač Lenz LH100 ve verzi 3.0+ a centrály Lenz LV100 (LZV100) ve verzi 3.0+ a NanoX ve verzi 3.6 kterou stále označujeme za experimentální. (možná existují i další, ale já o nich nevím, odhaduji, že třeba z21 bude schopná se to naučit, má na to dost prostředků, jen to není vyvedeno do žádné aplikace)

BTW: trochu by mne zajímalo, jak A2C dostal do jednoho osmi bitového registru adresu 4036 ale to není pro tento případ relevantní.

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 8:52 am
od A2C
do CV19 som zapísal napriamo túto hodnotu
inak mám v CV17 a 18 zadané hodnoty 207 a 196

Avšak vráťme sa k problému. Načo mi je funkcia nefunkcia CV19 keď sa to musí i tak programovať priamo na trati pred úkonom.
Je to blbosť ktorú som odvtedy nepoužil a radšej som zabil deň aby som zosúladil všetky bardotky a okuliarniky rýchlosťou rozbehom aj brzdením. (nie je to 100% ale na 99,95% to funguje dobre) A postrk a príprah jazdím potom s dvoma a viacerými ovládačmi naraz.

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 8:53 am
od D
fulda:
> odhaduji, že třeba z21 bude schopná se to naučit
Nepotřebuje to, přípřež a postrk se po telefonu řeší jinak. Vypadá to, že při použití soupravy se všem lokomotivám v soupravě posílá rychlost jednotlivě na adresy CV1 a to tak, aby odpovídala společné křivce dle jízdních vlastností naměřených dle návodu.

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 9:00 am
od Jacek
Něco z praxe:

první tři videa jsou dvojnásobná trakce, lokomotivy mají vlastní adresu:
http://www.jacek-modely.cz/videa/

a tady vícenásobná trakce:
https://www.youtube.com/watch?v=X_E2_sMkBY8

V systému Lenz k obojímu slouží funkce DTR a MTR, není třeba vůbec přemýšlet co kde do jakého CV zadat, sestavení i ovládání trakce je jednoduché. Jediným předpokladem je, aby lokomotivy měly stejné rychlosti, zrychlení a zpomalení.

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 9:57 am
od fulda
A2C píše:Avšak vráťme sa k problému. Načo mi je funkcia nefunkcia CV19 keď sa to musí i tak programovať priamo na trati pred úkonom.
Protože si autor norem myslel, že v Dolní Lhotě mají jednu postrkovou mašinu, která tlačí různé vlaky do Horní Lhoty a ne že mají ke každé soupravě právě jednu.

Po pravdě - oni si mysleli, že bude víc ovladačů/centrál podporovat tento typ jízdy přímo a budou používat ty advanced pakety a nebude nutné programovat.
To že na to výrobci kašlou je něco, co norma nedokáže ovlivnit, to by mohl ovlivňovat trh. Ale protože se velké množství modelářů bojí nad něčím takovým myslet, tak se to zvrhlo tam, kam se to zvrhlo.

D píše:Nepotřebuje to, přípřež a postrk se po telefonu řeší jinak...
To je pochopitelně jiný typ jízdy v soupravě - tenhle se jmenuje advanced consisting. To používá většina softů, ale nikoli ručních ovladačů.
(ta hra s těma stopkama je mazec, ale co mají chudáci dělat, když nemohou použít detektory že?)

Jacek píše:V systému Lenz k obojímu slouží funkce DTR a MTR
Ano, to je ono, Lenz to řeší přímo a je to uživatelsky celkem příjemné.

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 11:37 am
od vrbav
fulda píše:A protože je spoustu lidí při ručním ježdění líná, tak se používá spíš tento model: normální loko má adresu CV1=3 a postrk má CV1=4.
Potom při spojení zapíšu pouze: Loko4_CV19=3 a celé to vytáhnu na adrese 3. na kopci zase zapíšu Lok4_CV19=0 rozpojím a jedu každý po svém.

Takže poučení - CV19 se používá téměř výhradně v PoM režimu


Práve som to odskúšal s MM a ROCO kockou, funguje to, problém nie je meniť CV 19 v PoM režime, ale problém som mal s tým, že mi loko išli opačným smerom a to je choré, samozrejme po otočení jednej z loko išli rovnako....

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 11:59 am
od fulda
vrbav píše:Práve som to odskúšal s MM a ROCO kockou, funguje to, problém nie je meniť CV 19 v PoM režime, ale problém som mal s tým, že mi loko išli opačným smerom a to je choré, samozrejme po otočení jednej z loko išli rovnako....
... a na to je právě taky norma myslí. Američani totiž rádi jezdí ve velbloudím spřežení (tendrama k sobě).
Takže když chceš mašinku otočit, tak zadáš do CV19 hodnotu o 128 větší. (takže v mojem příkladu 128+3=131).

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 2:55 pm
od vrbav
fulda píše:
vrbav píše:Práve som to odskúšal s MM a ROCO kockou, funguje to, problém nie je meniť CV 19 v PoM režime, ale problém som mal s tým, že mi loko išli opačným smerom a to je choré, samozrejme po otočení jednej z loko išli rovnako....
... a na to je právě taky norma myslí. Američani totiž rádi jezdí ve velbloudím spřežení (tendrama k sobě).
Takže když chceš mašinku otočit, tak zadáš do CV19 hodnotu o 128 větší. (takže v mojem příkladu 128+3=131).


Tak super, vyskúšal som dvoch ozvučených Hektorov PMT, po posadení na koľaj čumákmi k sebe išli opačne, po zadaní hodnoty do CV 19 o 128 viac bolo z toho nádherné dvojča, pričom zvuky sa dali ovládať na oboch loko samostatne na pôvodných adresách......ďakujem za informáciu.....

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 4:05 pm
od Mafry
Díky moc všem za reakce. Takže s CV19 jsem měl ("bohužel") pravdu. Ale na druhé straně chápu, (že pominu-li takové řešení jako Ewka) je to takto právě kvůli snadnějšímu použití nepevně svázaných dvojic při větším setkání.
Akorát že pro to malé domácí kolejišťátko by to stačilo :).

Ale tato varianta...
fulda píše:A protože je spoustu lidí při ručním ježdění líná, tak se používá spíš tento model: normální loko má adresu CV1=3 a postrk má CV1=4.
Potom při spojení zapíšu pouze: Loko4_CV19=3 a celé to vytáhnu na adrese 3. na kopci zase zapíšu Lok4_CV19=0 rozpojím a jedu každý po svém.

.. mě nenapadla. A už není o tolik složitější. Takže jak bude příležitost, vyzkouším.
Ještě jednou díky!

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 4:28 pm
od look23
fulda píše:... PoM režim ...


Zajímalo by mě kolik těch programování dekodéry snesou. Tipnul bych si tak limitně 100 000 zápisů.

Re: Postrk, přípřež

PříspěvekNapsal: stř 01 dub, 2015 6:08 pm
od fulda
look23 píše:Tipnul bych si tak limitně 100 000 zápisů.

Minimálně 10 000 000, stará technologie eeprom se už pěkných pár let nepoužívá, teď frčí technologie flash. (respektive teď frčí mmrc, ale ta do dekodérů asi ještě nedorazila)
Ale možná by to mohl někdo vyzkoušet a spočítat přesně :mrgreen: :twisted:

BTW: velké množství dekodérů příslušenství má zaplou funkci "vracet se k poslednímu nastavení" a tam se píše častěji. A aby se to nepletlo, tak televize taky ukládá každé přepnutí programu a taky si nepamatuji že by nějak strádala.