Stránka 7 z 10

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pon 23 dub, 2018 6:36 pm
od Miloš_P
Díky za jasnou a přehlednou odpověď.
Modelář má teď o čem přemýšlet a začít se prokousávat :D .

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pon 23 dub, 2018 7:44 pm
od Petr S.
Co "pridana hodnota" digitalu - sviceni vozidel behem stani, pripadne ruzne efekty co se daji dodelat do vagonu ... ?

Možná jsem si měl vzpomenout na Apríla , ale vrchol ditalizace pro mě představuje padání hovínek z projíždějícího vlaku . :lol:

Zdraví Petr S.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pon 23 dub, 2018 8:10 pm
od Miloš_P
Petr S. píše:Co "pridana hodnota" digitalu - sviceni vozidel behem stani, pripadne ruzne efekty co se daji dodelat do vagonu ... ?

Možná jsem si měl vzpomenout na Apríla , ale vrchol ditalizace pro mě představuje padání hovínek z projíždějícího vlaku . :lol:

Zdraví Petr S.

To je právě ta přidaná hodnota, pokud bych měl přecházet na digitál jen kvůli tomu, tak by se mě to svícení trochu prodražilo :D .
Něco jinýho je, když se začíná na zelený louce a něco jinýho je, když mám už fungující kolejiště v analogu, tak očekávám trochu víc přidané hodnoty.

Ty ho...a, to je výzva, ještě by u WC měl být detektor obsazení :D .

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pon 23 dub, 2018 9:19 pm
od HonzaM
sidlo píše:Můj názor se kterým nemusí nikdo souhlasit (samozřejmě existuje plno dalších variant):

4.367 Kč - nejlevnější varianta bez programovací koleje
2.190 Kč - z21start + multiMAUS - http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/Digitalni-set-Roco/835692/ - nemá výstup na programovací kolej, výstup LAN je blokován - otvírá se za příplatek - potom přes LAN připojení k počítači
1.400 Kč - Převodník sběrnice S88-N na Roco R-Bus - http://www.digi-cz.cz/obchod/prevodnik-sbernice-s88-n-na-roco-r-bus/
777 Kč - aktivace z21 - https://www.itvlaky.cz/digitalni-centraly-a-ovladace/aktivacni-kod-k-z21start-roco-10818/ - odblokování LAN

4.580 Kč - ekonomická varianta obsahuje všechno co bude pro řízení kolejiště potřeba
1.990 Kč - DCC centrála NanoX-S88, se zdrojovu částí, kompletní - http://dccdoma.eshop-zdarma.cz/g22.DCC+centr%E1la+NanoX+S88%2C+se+zdrojovu+%E8%E1st%ED%2C+kompletn%ED.html - připojení pro multiMAUS, S88-N, programovací kolej, USB pro počítač
990 Kč - Transformátor 15V/100VA - http://www.modely.biz/modelova-zeleznice-2/transformator-15v-100va/ - napájení centrály
1.600 Kč - multiMAUS - http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/MULTIMAUS-Roco-%2B-centrala-a-trafo/837827/ - dá se sehnat i levněji

5.190 Kč - mírně dražší varianta obsahuje více než běžný modelář použije
3.590 Kč - Digikeijs centrála DR5000 - http://dccdoma.eshop-zdarma.cz/g179.Digikeijs+centr%E1la.html - skvělý poměr cena/výkon (vybavenost)
1.600 Kč - multiMAUS - http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/MULTIMAUS-Roco-%2B-centrala-a-trafo/837827/ - dá se sehnat i levněji

Plus k tomu připočíst lokomotivní dekodéry, dekodéry příslušenství a enkodéry detekce obsazení.

Nedoporučuji nejlevnější variantu. Zažil jsem nechtěné přeprogramování všech lokomotiv na kolejišti. Ta chyba se udělá velmi snadno.

Pokud se týká zastavení ve skryťáku - klidně použít izolované úseky. Nekomplikovat si situaci ABC a dojíždět "na ruku". A až se modelář prokouše k řízení s pomocí JMRI (není kam spěchat),tak to řídit počítačem.

Myslím že je dobře vzít v úvahu i fakt, že z21 start ani NanoX ve zmíněných prvních dvou variantách nemají wifi, přitom vestavěná wifi umožňuje použít k ovládání jízdy vlaku i výhybek chytrý mobil, který většina lidí má a tak možnost bozdrátového ovládání nepředstavuje žádný náklad navíc. Nová aplikace Z21 poskytuje dost slušnou možnost ovládání prvků kolejiště.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pon 30 dub, 2018 11:08 am
od radula63
Petr S. píše:...ale vrchol ditalizace pro mě představuje padání hovínek z projíždějícího vlaku . :lol:

To by musel majitel kolejiště před jízdou ještě krom kolejí čistit pražce od sr...ek :lol: .

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: čtv 10 kvě, 2018 10:34 pm
od Kajinek11
D píše:Kajinek11:
Za mě b), je to nejjednodušší a spolehlivé.

Polaritu vratné smyčky, jak píše fulda, napoj na polohu první výhybky.

Schéma:
Příloha vratna-smycka-obousmerna.png je dlouhodobě nedostupná.


Přepínače jsou napojeny na přestavník. Pokud nemá dost zabudovaných kontaktů, tak přes spřažené relé (srdcovka výhybky se nepřepíná). Poslední přepínač a na něj napojené světle modré úseky můžeš vynechat, slouží jako ochrana před říznutím nepřestavené výhybky a průjezdem do zkratu.



Chtěl bych se vrátit k problému řízení SN a vratné smyčky v něm. Nevím sice jestli to patří do tohoto vlákna, ale už jsme to tu nakousli, tak se poptám na finální detaily.

Rozhodl jsem se (prozatím = jednotkou dočasnosti je jeden furt :lol: ) pro variantu natvrdo odpojovatelných úseků ve SN, kde budou vlaky zastavovat ztrátou napětí. Rychlost tam nebude veliká (ale zase taková aby loko přejela výhybky EW1, které tam jsou (bez kovových srdcovek).

Teď bych potřeboval pomoci od lidí, kteří již mají zkušenosti s provozem:

Vratnou smyčku chci mít pouze jednosměrnou. Přijde mi zbytečně složité z provozních důvodů to mít oboustranné.
A) Je lepší nejdříve obkroužit smyčku - přepnout polaritu a posléze zajet ve SN na danou kolej?
B) Nebo je lepší rovnou zajet na kolej ve SN a polaritu na smyčce měnit až na výjezdu ze SN při výjezdu vlaku zpět na viditelnou trať?


Dále bych potřeboval poradit, jak dlouhé je potřeba udělat zastavovací odpojené úseky? Na náčrtu vyznačeno zelenou barvou. Rychlost bych volil co nejnižší, avšak s ohledem na to aby vlaky přefrčeli bez zastavení výhybky EW1 bez napájených srdcovek.Vlaky budou délky cca 5 os vozů Y. Bohužel koleje ve SN jsou poměrně krátké a tak dlouhý zastavovací úsek zkracuje délku vlaku.

Provoz si představuji zhruba takto- navrhnuto pro variantu A):

PŘÍJEZD DO SN
1. Ze širé tratě posílám vlak do SN a nemusím ho dále sledovat. (1. výhybka (hnědá barva) je vždy nastavena do odbočky na objetí smyčky)
2. Vlak objede smyčku, posléze zastaví a stichne v odpojeném úseku (modrá barva)
3. Bude zde IR detektor obsazení, takže vím, že zde mám vlak
4. Až budu mít čas, zvolím jedním tlačítkem: vlakovou cestu = kolej na kterou se má jet + aktivuji odpojený úsek + současně přehodím polaritu ve vratné smyčce
5. Vlak se rozjíždí a zastavuje na příslušné koleji v dalším odpojeném úseku (zelená barva)

ODJEZD ZE SN:
1. jedním tlačítkem volím vlakovou cestu = kolej ze které chci odjet + aktivuji odpojený úsek
2. po vyjetí vlaku z koleje a protnutí sensoru průjezdu se výhybky vrací do výchozí polohy - tedy na příjezd od SN.

Co vy na to? Bude to provozu schopné? Vím, že to není úplně blbu vzdorné, ale na nic lepšího jsem nepřišel.

No ale bych se vrátil k jádru pudla, pokud mi to takto schálíte, že je top OK, tak jak dlouhé byste udělali ty odpojovatelné úseky?

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pát 11 kvě, 2018 1:02 pm
od MiG
Délka přepínaného oboustranně (oboukolejnicově) odděleného úseku by měla být na délku nejdelšího vlaku. (z mého pohledu červený úsek)
Délku odpojovaného úseku v SN (zelená) si musíte odzkoušet sám podle vašich lokomotiv a rychlosti.

Při použití smyčka a potom "harfa" SN budou všechny vlaky v "harfě" okamžitě pohotové k výjezdu na trať. V opačném případě dojde ke zpoždění objížděním smyčky a (nebo) bude připraven vždy jen jeden. Je na vás, jak to chcete.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pát 11 kvě, 2018 6:37 pm
od Kajinek11
To MIG:

To je právě to co nemohu udělat. To vyzkoušet. Nemám kde. Chci si to připravit a pak vše jen smontovat dohromady. Proto se ptám na ty vzdálenosti. Ten červený úsek je myšlený pouze jako natvrdo odpojovatelný pro zastavení v případě, že nebudu mít připravenu vlakovou cestu na volnou kolej ve SN. Přepínatelný úsek pro smyčku bude po celé délce oblouku. Ještě si změřím délku vlaku. Pokud by to nestačilo natáhl bych to i na tu rovinu. Pak bych ale musel přepínat i ty kusé koleje. No možná by to bylo jedno.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pát 11 kvě, 2018 11:01 pm
od Miloš_P
Ty zelené úseky bych udělal v délce dvojnásobku nejdelší loko. Pokud tam nebudeš vjíždět plnou rychlostí, tak by to mělo s rezervou stačit. Na kolejišti to tak mám a je to ok a to se občas stane, že to tam nějaké mládě pustí plnou parou.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: ned 13 kvě, 2018 5:35 pm
od Kajinek11
Díky Miloši, udělám to tak.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pon 14 kvě, 2018 6:58 am
od Tomas Lebeda
Miloš_P píše:Ty zelené úseky bych udělal v délce dvojnásobku nejdelší loko. Pokud tam nebudeš vjíždět plnou rychlostí, tak by to mělo s rezervou stačit. Na kolejišti to tak mám a je to ok a to se občas stane, že to tam nějaké mládě pustí plnou parou.

Doporučoval bych přerušené koleje taky v délce 2x loko, ale měřeno od námezníku.
Proto taky tady padla rada s tím, že je nutné to vyzkoušet.
Já mám ve SN pro měřítko TT délku úseku cca 30cm což docela odpovídá radě Miloše_P (Brejlovec délka 137mm)

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: pon 14 kvě, 2018 5:30 pm
od jipol57
Možností je hodně. Já na svých odstavných skrytých kolejích, využívám obě možnosti. Na pravé koleji mám ABC, v délce 60cm (H0), vlak plynule zastaví a po 1/2 minutě se odpojí celá levá kolej. Nezatěžuji tak centrálu odstaveným vlakem a to ani osvětlenými vagony a ani odpory na kolečkách pro identifikaci obsazení. Na těchto kolejích je jednosměrná jízda.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: stř 23 kvě, 2018 4:40 pm
od Lukas130
Ahoj,

při předělávání kolejiště jsem čím dál víc přesvědčený o digitalizaci jízdy (kolejiště TT, mám provozuschopné pouze nové lokomotivy). Zvažuji pouze využití centrály Z21 a myši, žádné zapojení do počítače, modemu, tabletů ani softwaru. Zastavení ve stanicích na ruku. Než se rozhodnu ve prospěch digitálu, zbývá mi vyřešit poslední problém, tak vás prosím jestli s tím má někdo zkušenost, případně jak tohle elegantně vyřešit. Jde o tohle:

Současné analogové řešení: Před každou výhybkou mám ze strany námezníku izolovanou kolej. Přepínač automaticky sepne jen na tu kolej, na kterou je výhybka přestavená. Tím zabraňuji řezání vyhybek a zbytečným zkratům. Díky analogovému řešení tak mašina při jízdě ze špatného směru sama zastaví po přechodu na izolovanou kolej metodou "jak do zdi" a vypne. Kuehnovi Ypsilony řazené za ní nepropojí izolovaný úsek a nejede se vesele dál až do zkratu... protože první náprava vozu nestihne při prudkém zastavení přejet místo dělení.

Jak přemýšlím o digitálním řešení: ABC modul seplý na jednu ze dvou kolejí - tedy tu, kam není hozená výhybka. Výsledek by měl být stejný, musel bych nastavit v lokodekodéru něco jako zastavení "rychlobrzdou" (rozumějte, na velmi krátkém úseku), abych zabránil přejezdu nápravy vozu do izolovaného úseku a tím propojení obou úseků vagonem. Kde vidím problém je, jestli umí digitální lokomotiva zastavit takhle rychle a jestli to neničí součástky v ní? Chci dosáhnout toho aby lokomotiva zůstala stát před námezníkem ale zároveň nevypla návěstní světla, proto neuvažuji vypnutí napájení izolovaného úseku.

Setkali jste se prosím s podobným problémem? Co se stane při náhodném propojení úseku normálního a úseku se zapnutým ABC modulem (vše pojede nebo vše zastaví)? A pomůže napájení sousedního normálního úseku přes diody, podle návodu na stránkách lokopina, případně proč? Neumím sem dát odkaz, je to sekce digitál-izovolané úseky.

Díky předem za rady, nebo tipy kde najdu odpověď. Forum i další stránky jsem procházel, ale tohle jsem zatím nikde nevyčetl.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: stř 23 kvě, 2018 7:29 pm
od jipol57
ABC umí zastavit jak do zdi. Nastavíš CV141,1 (vyzkoušej 0), taky nezapomeň na CV27,1, pro diody v pravé koleji. Ale jestli to bude jak popisuješ ten ABCúsek v levé i pravé, vždycky před srdcovkou, tak to bude asi CV27,3.
Vyzkoušej si to. Není nic jednoduššího než zapojit 5 tříampérových diod. Návodů je všude dost.
Když lok propojí ABCúsek s normálním, tak se nic neděje. S tím je počítáno. Lok začne brzdit až je celá na tom úseku. Ale nesmí úseky propojovat ani vagony. Osvětlené mívají propojené kolečka na podvozku. To by se to zase rozjíždělo.
Edit: teď jsem si všiml, že o tom propojení vagonem píšeš. Ale to zastavení taky záleží na setrvačnosti vlaku. Vyzkoušej si to.

Re: Dekoder Zimo a ABC

PříspěvekNapsal: stř 23 kvě, 2018 7:42 pm
od Tomas Lebeda
Ahoj
Pokud mas spinani useku v analogovem kolejisti provedene v zavislosti na ohlasu vyhybky, tak uplne stejne muzes pouzit v pripade DCC trakce s modulem ABC a to tak ze pri sepnuti se ti premosti ABC modul a lokomotiva se sama rozjede. ABC modul neni nic jineho nez ctyri diody v jednom smeru a jedna proti. Tim vznika v zavislosti na smeru jizdy rozdil napeti, ktere dokaze dekoder v lokomotive detekovat. Tedy kdyz ohlasem nebo jinym spinacem obejdes ty ctyri diody jiz neni rozdil napeti mezi kolejemi a lokomotiva se rozjede. Nastavenim hodnoty prislusneho CV v lokomotivnim dekoderu muzes nastavovat brzdnou krivku. Tady neni problem zastavit i na velmi kratkem useku akorat to neni moc modelove.

Edit:jipol byl rychlejsi.