Nyni otázka na všechny? Je opravdu problém zastavovat vlaky odpojením useku od napětí a pak je opět rozjíždět připojením napětí?
- zastavit loko na nulu a odepnout napajeni, pak zpet pripnout napajeni a odjet z nuly je naprosto bezna praxe zejmena u kolejist s vetsim poctem uzivatelu.
Pravdepodobnost, ze nekdo nesjede ovladacem v SN na 0 (RS 1 nebo 2 se muze jevit jako 0) neni zanedbatelna a pokud je kolejiste napajene nekolik hodin,
tak se lehce muze stat, ze loko poodjede a napr. rizne vyhybku nebo vjede na trat.
- zastavovat loko stylem jet na "plna paru" a odepnout napajeni je neco ceho bych se snazil vyvarovat.(viz nize)
D píše:Nemyslím si. Při odpojeném napájení se stane to stejné, jako když lokomotivu za jízdy zvedneš rukou,
Tak to snad ne, to jsou 2 rozdilne elektromechanicke jevy. Pokud vezmu loko do ruky tak na loko jiz nepusobi zadna sila na rozdil od situace,kdy natvrdo odepnu napajeni a lokomotiva je sunuta vozy za ni. A tato sila (setrvacnost) pusobi na lokomotivu a motor tak, ze se z nej stane dynamo, ktere generuje napeti, cimz dochazi k namahani kondenzatoru (za usmernovacem) v dekoderu. Takze pak jiz jen zalezi na tom, jaky typ kondenzatoru je v dekoderu, pripustne max. napeti, typ motoru, konstrukce prevodovky a sila sunutych vozu.
A pri te "spravne" kombinaci faktoru neni vylouceno, ze ty kondezatory nevydrzi. Jeste do "hry" vstupuje setrvacnik, ale snad to staci takto.
D píše:Ještě jsem neviděl lokomotivu nebo dekodér, kterým by odpojení napájení uškodilo.
Ja ano, treba loko rady 81/92 nebo 130/T679 (ragulin) od BTTB, to jsou lokomotivy, ktere tim docela dost trpely....
Myslim, ze je zde vlakno, kde se autor "chlubil", ze do dekoderu dava kondenzatory na 25V....,ktere pochopitelne s casem odesly.