Dekoder Zimo a ABC

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod belgarat » pát 20 dub, 2018 5:05 am

Jirka_US píše:
belgarat píše:Kajinek11: podle vseho ztratis detekci obsazeni, pouzivas-li proudove detektory

Proto Digitrax ma udelany detektory obsazeni tak, ze pri vypadku napajeni trakce hlasi obsazeno - tedy stejne jako ve skutecnosti pri poruse.


off topic: a helemese, to je docela zajimavy napad na zabudovani; na digi kolejisti jen tak napajeni neodejde.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod BohousP » pát 20 dub, 2018 7:32 am

Jirka_US píše:
Nyni otázka na všechny? Je opravdu problém zastavovat vlaky odpojením useku od napětí a pak je opět rozjíždět připojením napětí?

- zastavit loko na nulu a odepnout napajeni, pak zpet pripnout napajeni a odjet z nuly je naprosto bezna praxe zejmena u kolejist s vetsim poctem uzivatelu.
Pravdepodobnost, ze nekdo nesjede ovladacem v SN na 0 (RS 1 nebo 2 se muze jevit jako 0) neni zanedbatelna a pokud je kolejiste napajene nekolik hodin,
tak se lehce muze stat, ze loko poodjede a napr. rizne vyhybku nebo vjede na trat.
- zastavovat loko stylem jet na "plna paru" a odepnout napajeni je neco ceho bych se snazil vyvarovat.(viz nize)
D píše:Nemyslím si. Při odpojeném napájení se stane to stejné, jako když lokomotivu za jízdy zvedneš rukou,

Tak to snad ne, to jsou 2 rozdilne elektromechanicke jevy. Pokud vezmu loko do ruky tak na loko jiz nepusobi zadna sila na rozdil od situace,kdy natvrdo odepnu napajeni a lokomotiva je sunuta vozy za ni. A tato sila (setrvacnost) pusobi na lokomotivu a motor tak, ze se z nej stane dynamo, ktere generuje napeti, cimz dochazi k namahani kondenzatoru (za usmernovacem) v dekoderu. Takze pak jiz jen zalezi na tom, jaky typ kondenzatoru je v dekoderu, pripustne max. napeti, typ motoru, konstrukce prevodovky a sila sunutych vozu.
A pri te "spravne" kombinaci faktoru neni vylouceno, ze ty kondezatory nevydrzi. Jeste do "hry" vstupuje setrvacnik, ale snad to staci takto.
D píše:Ještě jsem neviděl lokomotivu nebo dekodér, kterým by odpojení napájení uškodilo.

Ja ano, treba loko rady 81/92 nebo 130/T679 (ragulin) od BTTB, to jsou lokomotivy, ktere tim docela dost trpely....
Myslim, ze je zde vlakno, kde se autor "chlubil", ze do dekoderu dava kondenzatory na 25V....,ktere pochopitelne s casem odesly.


Ryze teoreticky je úvaha o generování napětí motorem správná. Ale v praxi po odpojení napájení dojde obvykle hned vlivem odporu převodů k zablokování pojezdů (které tím pochopitelně trpí) a pokud se vlak pohybuje setrvačností ještě kousek, kolečka kloužou a netočí se. Tedy "generátor" napětí nevyrábí.
S možností okamžitého odpojení napájení počítají i centrály (odpojení při zkratu). Z toho vyplývá, že správně navržený motor a dekodér BY MĚL odpojení od napětí přežít. Ale je to SKORO stejné, jako pokušet se zastavit auto vypnutím klíčku za jízdy ... V krajní nouzi ano, normálně ne.
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2920
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod D » pát 20 dub, 2018 7:40 am

Chtěl jsem napsat něco o vlastnostech šnekových převodů, ale BohousP mě předběhl.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Jirka_US » pát 20 dub, 2018 11:45 am

to BohousP:
Bohousi castecne mas pravdu, ale to je pohled TTckare, kdy snad vsechny modely BTTB mely stejne motory a prevodovka byla na stejnem principu - snek.Nicmene toto obecne neplati zejmena pro H0, kdy ta energie zejmena u sestikolovych loko uz neni zanedbatelna a pokud vezmu v potaz, ze neni neobvykle osazovat i H0 modely dekodery pro N-ko, tak bych byl preci jen opatrny.
Ohledne snekoveho prevodu a okamziteho zastaveni, ano to prave plati pro ty modely, ktere jsem uvedl, takze dochazelo k mechanickemu poskozeni (rozhozeni rozvodu u par, k prokluzu osicek u plastovych naprav u ragulinu nebo nobabek). Jen podotykam, ze v tomto pripade je jedno jestli je to analog nebo digital. Pokud se tyka novejsich modelu se setrvacniky tam vetsinou ten model preci jen ma nejakou setrvacnost.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod MiG » pát 20 dub, 2018 2:33 pm

To je nějaké divné...

H0 Nohabkce s převody pouze čelním ozubením bylo možno protočit motorem bez napájení pouze za velkého zvýšení adheze.
U lokomotiv byť H0 s motorkem, který může řídit Nkový dekodér bude skoro najisto převod šnekem, a ten neprotočíte od kol.
Pokud nebude šnek, bude i tak vysoký převodový poměr na který nemáte adhezi.

A pocesor si trošku proudu od generujícího motoru taky vezme. Taky se bude snažit uplatnit energii za usměrňovačem na udržení otáček motoru, které klesají, protože poslední zadání rychlosti...
MiG
 
Příspěvky: 1106
Registrován: sob 14 úno, 2015 11:55 pm

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Jirka_US » sob 21 dub, 2018 5:02 am

MiG píše:To je nějaké divné...

Co je divne ?
MiG píše:U lokomotiv byť H0 s motorkem, který může řídit Nkový dekodér bude skoro najisto převod šnekem, a ten neprotočíte od kol.

Muzete vice priblizit jakou souvislost jste zjistil mezi Nkovym dekoderem a lokomotivou H0 skoro najisto s prevodem snekem ?
MiG píše:A pocesor si trošku proudu od generujícího motoru taky vezme. Taky se bude snažit uplatnit energii za usměrňovačem na udržení otáček motoru, které klesají, protože poslední zadání rychlosti...

Mozna by to chtelo vice detailu, co jste tim chtel rici.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Kajinek11 » sob 21 dub, 2018 5:16 am

Dobře tak jsme začali rozebírat problém zastavovaní lokomotiv najetím na koleje bez napětí. Určitě je to větší zatížení na loko, než zastavovat normálně. (studené starty u aut kdy je steklý olej také nejsou košér, ale stejně všichni v zimě jezdí. Nikdo neodstaví auto na zimu, protože mu to ubližuje. Mělo by se s tím počítat, protože je to bežná věc, že se někdy loko zasekne (nečistota, výhybka..) Navíc v tom SN nikdy nepojedu plnou rychlostí, budu se snažit simulovat reálnou rychlost a tak loko pojede maximálně 1,5cm/s

Ale pokud jsem to dobře pochopil , tak jediné a správné řízení SN je přes ABC? Jak mají řízené SN profíci?
Naposledy upravil Kajinek11 dne pát 11 kvě, 2018 12:35 pm, celkově upraveno 1
TT segmenty, DCC - DR5000 + 2x MM, IV. epocha.
Kajinek11
 
Příspěvky: 609
Registrován: stř 07 pro, 2011 11:12 pm
Bydliště: Rumburk

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Jirka_US » sob 21 dub, 2018 5:37 am

Kajinek11 píše:Ale pokud jsem to dobře pochopil, tak jediné a správné řízení SN je přes ABC?

Vzhledem k tomu, ze ne vsechny dekodery maji ABC, tak to urcite nebude jedine a spravne reseni. Moznosti je nekolik. Jedna z moznosti je zastaveni na DC, nicmene i to je zavisle na druhu respektive vyrobci dekoderu.

Kajinek11 píše:Jak mají řízené SN profíci?

pres brzdny generator, ktery vysila rychlost "0" pro vsechny adresy.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod belgarat » sob 21 dub, 2018 5:57 am

taky by me to zajimalo. Vim ze TC dokaze po kalibraci lokomotivy zastavit +- na urcenem miste, takze v pripade TC postaci proudovy detektor obsazeni. Kdy ma masina dostat prikaz k zastaveni si TC spocita. Jak je na tom RocRail pripadne JMRI ?

Elektrotecnicky zdatni: asi je pitomost provest neco podobneho co v analogu, tzn. pri "vypnuti" ve skutecnosti pripojit usek pres (ja nevim treba 1-1.5k) odpor tak, aby se loko nerozjela, ale presto proudovy detektor detekoval ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2367
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Miloš_P » sob 21 dub, 2018 9:28 am

Kolejiště mám v provozu 18 let, je to klasika analog. Jelikož mě v blízké budoucnosti čeká rekonstrukce elektroinstalace, tak plánuju přechod na DCC. Zatím sbírám informace a největší problém jsou skrytá nádraží. Jako nejjednodušší mě zatím vychází použití natvrdo odpojených úseků. Takhle mě loko zastavují ve skryťáku už18 let a žádné poškození jsem nezaznamenal. Studoval jsem řešení skryťáku u Lokopina a musím říct, že mě to spíš od DCC odradilo. Od přechodu na digitál očekávám zjednodušení a méně drátování. Jezdím na ruku, nepotřebuju žádný automatický provoz, ABC apod. Určitě bych pro ovládání stanic využil PC (stavění vlakových cest), abych se zbavil výroby ovládacích panelů.

Edit: Taky by mě zajímalo, jaká jsou možná řešení skryťáku. Díky.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Jirka_US » sob 21 dub, 2018 12:06 pm

belgarat píše:taky by me to zajimalo. Vim ze TC dokaze po kalibraci lokomotivy zastavit +- na urcenem miste, takze v pripade TC postaci proudovy detektor obsazeni. Kdy ma masina dostat prikaz k zastaveni si TC spocita. Jak je na tom RocRail pripadne JMRI ?

Tak to je stejne jako u JMRI. JMRI po kalibraci zna rychlost a cas si spocita, aby loko zastavila na urcenou vzdalenost.
Miloš_P píše:Studoval jsem řešení skryťáku u Lokopina a musím říct, že mě to spíš od DCC odradilo.

To se nedivim, protoze toho dratovani je tam podle me preci je trochu prilis.
Miloš_P píše:Od přechodu na digitál očekávám zjednodušení a méně drátování.

Proto (viz poznamka) doporucuji LocoNet. Jedna sbernice pro ovladace, prislusenstvi a zpetnou vazbu na rozdil od lokopina, ktery pouziva sbernice 3.
Miloš_P píše:Určitě bych pro ovládání stanic využil PC (stavění vlakových cest), abych se zbavil výroby ovládacích panelů.

JMRI, respektive PanelPro, cast Logix a Routes.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod fulda » sob 21 dub, 2018 12:10 pm

Miloš_P píše:Kolejiště mám v provozu 18 let, je to klasika analog. Jelikož mě v blízké budoucnosti čeká rekonstrukce elektroinstalace, tak plánuju přechod na DCC. Zatím sbírám informace a největší problém jsou skrytá nádraží. Jako nejjednodušší mě zatím vychází použití natvrdo odpojených úseků. Takhle mě loko zastavují ve skryťáku už18 let a žádné poškození jsem nezaznamenal. Studoval jsem řešení skryťáku u Lokopina a musím říct, že mě to spíš od DCC odradilo. Od přechodu na digitál očekávám zjednodušení a méně drátování. Jezdím na ruku, nepotřebuju žádný automatický provoz, ABC apod. Určitě bych pro ovládání stanic využil PC (stavění vlakových cest), abych se zbavil výroby ovládacích panelů.

Edit: Taky by mě zajímalo, jaká jsou možná řešení skryťáku. Díky.

:?: :?: :?:
Tohle se mi zdá jako rozpor.
Pokud jezdíš na ruku, tak nepotřebuješ žádné odpojování. Zastavíš mašinu a ona stojí.
Takže nepotřebuješ nic než dva dráty.
ABC se používá právě jako částečná automatizace.

Nebo je něco jinak??
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Jacek » sob 21 dub, 2018 12:19 pm

Kajinek11 píše:Ale pokud jsem to dobře pochopil , tak jediné a správné řízení SN je přes ABC? Jak mají řízené SN profíci?

Otázkou je co je to jediné a správné nebo profi. To je věc názoru a daných možností. Kdysi jsem řešil totéž během let stavění kolejiště a hledání možností. Při plně ručním provozu jsem neřešil žádné předražené ABC moduly a i v SN jsem zastavoval ručně. Dnes má kolejiště dvě velká SN a několik odstavných kolejí v trase SN. Provoz je přes program modelJOP, přičemž je kombinovaný, ručně/přes PC. Jízda pak vypadá tak, že při vjezdu do tunelu vlak přebírá PC, vypne zvuk, světla a postaví vlakovou cestu na vhodnou volnou kolej pokud mu nepostavím cestu jinam. Zastavování na celém kolejišti dělá modelJOP, program při obsazení úseku vyhodnotí jestli je na konci úseku návěstidlo a v jaké je poloze. Podle toho vydá příslušný povel. Krom toho každá lokomotiva se kalibruje, má svoji tabulku zabrzdných drah, zohledňuje se délka soupravy, nástupiště v úsecích, atd. Program TC funguje asi podobně. Při provozu bez PC se musí zastavit ručně.
Tohle je pochopitelně cesta úplně jiným směrem, ale otázkou je, jestli je dražší jeden program nebo desítky ABC modulů.

Mimochodem s tím tvrdým odpojováním úseků, do jisté míry je to sice na digitálu "prasečina", ale může mi někdo vysvětlit co se tím jako má poškodit? Vždyť je to pro dekodér totéž jako obyčejné výpadky vlivem špinavých kolejí a to je mnohem častější jev než jedno takové zastavení v SN. Tohle je jeden z mýtů, někteří dokonce nejdřív vypínají světla a zvuky než model zvednou z kolejí, aby se náhodou nevymazal zvuk :D
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 883
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Miloš_P » sob 21 dub, 2018 12:29 pm

Tak nevím, ale loconet a JMRI je jako brát kanón na zajíčka. Rád bych použil multimause s z21 a nějaký freeware soft. Jezdím na ruku a potřebuju ve stanicích stavět vlakové cesty. Jak jsem psal, nechci žádnou automatizaci, zjišťování obsazení kolejí apod. Pokud bych měl investovat desetitisíce a dostal v podstatě to samé co mám bez digitálu, tak to ztrácí smysl.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Dekoder Zimo a ABC

Příspěvekod Miloš_P » sob 21 dub, 2018 12:32 pm

fulda píše:
Miloš_P píše:Kolejiště mám v provozu 18 let, je to klasika analog. Jelikož mě v blízké budoucnosti čeká rekonstrukce elektroinstalace, tak plánuju přechod na DCC. Zatím sbírám informace a největší problém jsou skrytá nádraží. Jako nejjednodušší mě zatím vychází použití natvrdo odpojených úseků. Takhle mě loko zastavují ve skryťáku už18 let a žádné poškození jsem nezaznamenal. Studoval jsem řešení skryťáku u Lokopina a musím říct, že mě to spíš od DCC odradilo. Od přechodu na digitál očekávám zjednodušení a méně drátování. Jezdím na ruku, nepotřebuju žádný automatický provoz, ABC apod. Určitě bych pro ovládání stanic využil PC (stavění vlakových cest), abych se zbavil výroby ovládacích panelů.

Edit: Taky by mě zajímalo, jaká jsou možná řešení skryťáku. Díky.

:?: :?: :?:
Tohle se mi zdá jako rozpor.
Pokud jezdíš na ruku, tak nepotřebuješ žádné odpojování. Zastavíš mašinu a ona stojí.
Takže nepotřebuješ nic než dva dráty.
ABC se používá právě jako částečná automatizace.

Nebo je něco jinak??

Ve skryťáku, kam nevidím asi na ruku nezastavím...
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků