Stránka 1 z 8

Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: sob 28 čer, 2014 11:21 am
od pepa_TT
Používám 4 + 1 diody 1N4008 k zastavení modelu před návěstidlem. Dekodery Zimo zvukové. Vše funguje správně, ale při průjezdu na opačnou stranu a návěstidle na stůj se rychlost zřejmě vinou té jedné diody skokově sníží a za úsekem zase vrátí do normálu. Máte někdo řešení?

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: sob 28 čer, 2014 5:23 pm
od TonyHazard
Jsou dvě možnosti, buď vidím dvojmo nebo tohle téma je zde dvakrát. :mrgreen:
(Jedno se může smáznout, že admine?)

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: sob 28 čer, 2014 5:52 pm
od pepa_TT
Myslel jsem si, že si toho nikdo nevšimne :P , ale teď vážně. Odeslalo se to dvakrát, i když jsem klikl jenom jednou.

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: sob 28 čer, 2014 7:26 pm
od BohousP
pepa_TT píše:Používám 4 + 1 diody 1N4008 k zastavení modelu před návěstidlem. Dekodery Zimo zvukové. Vše funguje správně, ale při průjezdu na opačnou stranu a návěstidle na stůj se rychlost zřejmě vinou té jedné diody skokově sníží a za úsekem zase vrátí do normálu. Máte někdo řešení?


Co tak napájet ten zbytek trati také přes jednu diodu 1N4008 ? Bude úbytek napětí na ABC úseku i za ním. (Při "zelené" na návěstidle bude nutné překlenout kontaktem i doplněnou diodu.)
Nebo tu jednu diodu v zapojení 4+1 nahradit Schottkyho diodou (má menší úbytek v propoustném směru) http://www.gme.cz/schottkyho-diody-do-1-a - vybrat podle proudu a co nejmenšího Uf.

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: sob 28 čer, 2014 9:46 pm
od michal.kubista
Já mám podezření, že větší vliv má ta čtveřice diod, kde je úbytek napětí větší. Zeptám se, to zpomalení je jen při plné rychlosti a nebo při jakékoliv rychlosti? Pokud by to bylo jen při plné rychlosti, pak bych zvážil nastavení maximální rychlosti na nižší hodnotu, stejně většinou model jezdí nemodelově rychle.

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: sob 28 čer, 2014 11:25 pm
od jirkan
Omlouvám se všem, co elektronice rozumí, že se vměšuji s laickými názory. Ale nemělo by být u digitálu napětí bez vlivu na rychlost lokomotivy (tedy pokud není extrémně nízké)?

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: ned 29 čer, 2014 4:19 am
od pepa_TT
Děkuji za nápady. BohousP: O té Schottkyho diodě jsem přemýšlel. Asi ji zkusím jako první. Nápad s jednou diodou na celém kolejišti je určitě také řešením, jenom se bojím toho překlenování při zelené. Mám těch úseků víc, tak by se to při provozu mohlo ovlivňovat.
michal.kubista: Ta čtveřice na vině asi není, zkoušel jsem variantu se třemi i pěti diodami. A snížení rychlosti je při jakékoli rychlosti.

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: ned 29 čer, 2014 6:09 am
od mpinta
Tady se opět projeví síla dekodérů Zimo, jen je třeba znát, co vlastně všechno umí. :D
Pokud napětí v kolejích z nějakého důvodu kolísá, což je zcela běžné (detekce obsazení, ABC, přechodové odpory...), má na to Zimo CV57 :!:
Tam lze stanovit napětí pro motor, které je nezávislé na napětí v kolejích.
Příklad: koleje 15 - 18 V, CV57 = 145. Je to v desetinách voltu, takže 145 = 14.5 V.
Když jsem to nastavoval, nic jsem neměřil, prostě jsem ubíral CV57, až se kolísání rychlosti ztratilo.
Kapišto?

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: ned 29 čer, 2014 7:16 am
od fulda
jirkan píše:Omlouvám se všem, co elektronice rozumí, že se vměšuji s laickými názory. Ale nemělo by být u digitálu napětí bez vlivu na rychlost lokomotivy (tedy pokud není extrémně nízké)?

U jednodušších dekodérů se referuje k maximu napájecho napětí, u komplexnějších dekodérů se referuje k nějaké konstantě, ale platí co jsi napsal - pokud je traťové napětí dost velké. Pokud se traťové napětí dostane pod 14V, tak už se dekodérům moc nedaří dosáhnout správné reference.
To ale nebude tenhle případ, skokový propad rychlosti při najetí do ABC úseku bude nějaká vlastnost konfigurace. Většinou je to otázka nastavení brzdné charakteristiky ve vztahu ke konstantní brzdné dráze.

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: ned 29 čer, 2014 9:21 am
od pepa_TT
mpinta: Díky. Zkoušel jsem ledasco na CV, ale na tohle jsem nepřišel. Zkusím a dám vědět.

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: ned 29 čer, 2014 2:00 pm
od michal.kubista
Pokud ti CV57 nepomůže (tvoje dekodéry ho třeba nepodporujou), tak vyzkoušej tu fintu napávení ostatních úseků s antiparalními diodami a v úseku ABC uprav řešení takto:
ABC-uprava.png
ABC-uprava.png (1.64 KiB) Zobrazeno 7465 krát


Pak bude úbytek napětí ve všech úsecích stejný. Ale čistší řešení je s tím CV57.

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: ned 29 čer, 2014 4:06 pm
od pepa_TT
Opravdu CV 57 funguje! Teď už jenom nastavit citlivost na ABC v souladu se závislostí na zátěži a tím CV 57 u asi 20 mašin.

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: ned 29 čer, 2014 4:39 pm
od BohousP
pepa_TT píše:Opravdu CV 57 funguje! Teď už jenom nastavit citlivost na ABC v souladu se závislostí na zátěži a tím CV 57 u asi 20 mašin.

No vidíš, jak se původní hardwarový problém dá řešit pomocí software ... :D

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: ned 29 čer, 2014 5:09 pm
od pepa_TT
Vždycky je to lepší softwarově. U většiny loko mi stačí 145, ale např. 377 od Roca mi i při 100 lehce škubne na vjezdu i výjezdu zastavovacího úseku. Je to normální?

Re: Zastavení s ABC

PříspěvekNapsal: pon 30 čer, 2014 5:47 am
od Jirka_US
Pokud se traťové napětí dostane pod 14V, tak už se dekodérům moc nedaří dosáhnout správné reference

Vzhledem k tomu, ze norma NMRA (pro velikost TT) a rovnez vyrobce modelu Tillig nepripousti napeti na DCC kolejich vetsi nez 14V, tak lze ocekavat, ze dekodery urcene pro tuto velikost budou fungovat bez problemu.