Vzhledem k tomu, že používám jak analog tak i digitál, tak bych si dovolil pár poznámek k několika mýtům k tomuto tématu. Často se srovnáním analog-digitál spíše rozumí staré analogové “PIKO/Zeuke mašinky” ovládané FZ1 vs. moderní modely s dekodérem DCC, což podle mého názoru není úplně správné. Digitálních systemů je několik (nejen DCC) a pokrok jde kupředu i v oblasti analogu ikdyž pomaleji. Podotýkám, že komentáře jsou určeny jak rozsahem tak mírou zjednodušení především začínajícím (při vší úctě) nikoliv diskutérům, kteří se snaźí za každou cenu “sestřelit” jakýkoliv jiný názor bez ohledu na realitu, fakta a obecně uznávané principy fyziky .
1) “v analogu se ovládá kolej, v digitálu lokomotiva” – patrně největší mýtus, protože ještě před érou DCC vznikly systémy digitálního řízení, které nepotřebovaly žádný dekodér v lokomotivě.
2) “v digitálu je třeba mít dekodér v lokomotivě” – další mýtus, pochopitelně to nutné není, viz bod 1, záleźí na použitém systému, u toho nejznámějśího tedy DCC samozřejmě ano.
3) “lepší jízdní vlastnosti digitálu” – myslím, že je jasné i laikovi, že pokud se použije pro řízení stejný princip, tedy PWM, tak by měl výsledek být podobný nebo srovnatelný. Nelze tedy jednoduše tvrdit, že digitál má lepśí jizdní vlastnosti, pokud se srovnává tentýź model a v analogu je použit moderní PWM ovladač.Odborníci samozřejmě znají hranice tohoto tvrzení a případnou diskuzi a podněty budou směřovat do příslušného vlákna, např.Řízení motorů…
viewtopic.php?f=6&t=7832&p=141095&hilit=BEMF#p1410954) “rozjezd a brzdění v digitálu (CV3,CV4) ” – obdobu lze samozřejmě realizovat i v analogu (ne s FZ1), takže to není žádná výsada digitálu, v analogu se pouźívá vice jak 40 let.
5) “nezávislé ovládání světel , osvětlení stojících vozidel” - opět lze realizovat i v analogu, dokonce v dávných dobách takový systém nabízela firma PIKO, snad si to pamatuji dobře.
6) “Nedostatek komponent pro automatizaci v digitálu” , tj. prvky pro stavění vlakových cest, navěstidel včetně ČSD/ČD – hned v začátcích digitálu byla možnost stavění vlakových cest udávána jako hlavní výhoda digitálu. Domnivam se, ze pokud “můj” oblíbený výrobce nebo prodejce nenabízí takové řešení ještě neznamená, že ho nenabízí někdo jiný, proto nelze dělat obecný závěr, že je to negativum digitálu.