Analog versus Digital

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod milan ferdián » úte 13 kvě, 2014 7:50 am

Ferda píše:Já jsem tu otázku položil, protože bych opravdu chtěl vědět, zda někdo takový existuje.

Neexistuje,nevěřím tomu.Když se digitál dobře pochopí a zjistí se vyplývající výhody,není co řešit.Problémem je ale neustále matoucí tvrzení,že digitál je o dvou drátech.Vím jedná se o K a J,ale při pohledu naspod kolejiště nebo modulu,si člověk řekne,proboha jaký může být rozdíl,když stejné kvantům drátů je jak při analogu.Dalším problém,je,že vy co ovládate digital nejste schopni se jednotně domluvit na definicích nebo logických vysvětlení.Potom vzniká takový mižmač.Takže po přečtení vašich zde odporujících se navzájem doporučeních,vezme modelář lépe nohy na ramena a řekne si zlatý analog.

Jestli skutečně chcete pomoc digitálu,tak jednoduché věty bez miliónů přívlastků.To lidi mate.Jednoduché obrazové ukázky zapojení,tak jak je má příklad na svých web stránkách Martin Pinta.Ty hodně pomohou.

Toť pohled skutečného laika.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod zdeno » úte 13 kvě, 2014 8:47 am

milan ferdián píše:Dalším problém,je,že vy co ovládate digital nejste schopni se jednotně domluvit na definicích nebo logických vysvětlení.Potom vzniká takový mižmač.Takže po přečtení vašich zde odporujících se navzájem doporučeních,vezme lépe nohy na ramena a řekne si zlatý analog.

To nejde, protoze sami tvurci ruznych protokolu jsou jen lidi a zpetna kompatibilita je strasna svina.
---
Analog na ovladace je vyhodny, protoze ti staci Ohmuv zakon a snad trosku premysleni.
Loko resit nebudem, neni o cem debatit, tady DCC vyhrava na cele care.
---
Kdezto digital vyzaduje hodne premysleni a spousta teorie a norem. A taky penez. Na druhou stranu poskytuje neskutecne pohodli a automatizaci, na kterou anaolog proste nema.
A tom to je, ze digital umoznuje a poskytuje obrovske moznosti ovladani. Takze pokud nechces pouzivat zavislosti a automatizaci, tak je ti digital na dve veci.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod BohousP » stř 14 kvě, 2014 3:53 pm

milan ferdián píše:
Ferda píše:Opravdu neexistuje nikdo, kdo by přešel z digitálu na analog?

Já. :D Už mě nudil digitál o dvou drátech. :mrgreen:

Neuvěříte, ale skutečně v Čechách existuje jedno "digitální kolejiště" o dvou drátech. Postavil ho Fulda pro svou tříletou dceru. Koleje s podložím Geoline, výhybky se zabudovanými dekodéry vlastní konstrukce, MultiMaus+kostka Roco a "klavírový ovladač" příslušenství. http://www.honzikovyvlacky.cz/wp-content/uploads/2014/04/MiniTCo-zapojeni.bmp, http://www.honzikovyvlacky.cz/2014/04/08/jednoduchy-ovladac-prislusenstvi/
Naposledy upravil BohousP dne stř 14 kvě, 2014 8:19 pm, celkově upraveno 1
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod Ferda » stř 14 kvě, 2014 4:19 pm

Ono je každé digi kolejiště (pouze) o dvou drátech, ale když je tam 5 kolejí a každá je napájena na čtyřech místech, pak mohou ty dva dráty vypadat i takto:
Podotýkám, že v liště vedou opravdu pouze 2 dráty.
Obrázek
H0 III-IV. Dokonalost je sen!
Uživatelský avatar
Ferda
 
Příspěvky: 1583
Registrován: stř 07 říj, 2009 3:34 pm
Bydliště: Ostrava

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod Myšpulín » stř 14 kvě, 2014 4:43 pm

Ferda píše:Ono je každé digi kolejiště (pouze) o dvou drátech ...

Tak to asi nemám kolejiště. Protože je ze segmentů, snažil jsem se z jednoho segmentu do druhého vést minimum drátů. Přesto to dopadlo takto: 2x J+K (dva okruhy, třetí do programovací koleje nepočítám), +5V pro logiku, +12V pro přestavníky, +6V pro osvětlení, společná kostra, zpětné hlášení (1 kabel 8 žil), XPresNet (1 kabel 4 žíly).
Tvé tvrzení možná platí pro modul. :mrgreen:
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod mizl » stř 14 kvě, 2014 8:10 pm

Souhla, že moduly jsou "možná" o dvou drátech, ale domácí kolejiště určitě ne. Pokud budu počítat dráty, tak já osobně jich mám, (jako hlavní rozvod) 6 drátů. Pod toto číslo jsem se nedostal ať jsem redukoval, jak jsem redukoval. A to nepočítám rozvod drátů vedlejších okruhů zapojení. Například zpětné hlášení a detekce obsazení. Tak ať my nikdo neříká, že digitál je o dvou drátech.

Neco jiného je pokud bych chtěl ovládat pouze lokotku. Pak my ty dva dráty stačí. Ale to dle mého skromného názoru není plnohodnotný dygitál. Ovšem tím to skromným názorem rozpoutám pravděpodobně hádku. (jak je to tu zvykem)

Michal
TT, III. - IV., DCC -> LENZ, Mikrolayout, Rajče, Staré kolejiště
Uživatelský avatar
mizl
 
Příspěvky: 1726
Registrován: ned 19 čer, 2011 7:17 pm
Bydliště: Chomutice

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod Jacek » čtv 15 kvě, 2014 10:50 am

Ono celé tohle vlákno "DCC v praxi" by se mělo přejmenovat na "plkání o teorii DCC" nebo něco podobného, protože informační hodnota pro případného nováčka je naprosto nulová :(

Manuály, stejně jako prodejci, říkají, že digitál jsou jen a pouze 4 dráty a oproti analogu odpadají kilometry drátů. Tak to nevím co cělám špatně. Z kolejiště ven jdou opravdu jen 4 dráty, ale uvnitř je Temelín. Jediný rozdíl v drátech je ten, že není třeba je táhnout kdesi ven na ovládací pult, ale jen v rámech mezi dekodéry. Možná už to nejsou kilometry, stovky metrů ale určitě.
Taky v žádném manuálu se nedočtu, že digitál jsou dvě různé věci. Ta první a hlavní je ovládání vozidel. Kvůli tomuto jsem před lety do digitálu šel. Až ta druhá je ovládání příslušenství. Na malém kolejišti ale přece nebudu na pár výhybek pořizovat dekodéry, když na to stačí pár přepínačů. Ovládání příslušenství jsem začal řešit až rostoucím kolejištěm. A nějaká nezbytnost softu? Když potřebuji párkrát za měsíc jet nakoupit, nebudu si kvůli tomu kupovat Mercedes v plné výbavě :D
Dnes je plno možností a na každou věc plno názorů. I o tom softu by se dalo dlouze polemizovat. Někdo vidí jen automatické provozy, někdo ježdění podle GVD, atd. Já jezdím na ruku, automatický provoz nechci, to si můžu pustit PC hru. Softem řeším zabezpečovačku, stavění vlakových a posunových cest, závislosti. Jízdu samotnou ne.
To vše je ale věc názoru, přesvědčovat jiného, že tohle se dělá takto a ne jinak, to je nesmysl. Stejně jako dohadovat se o tom na fóru.
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 887
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 15 kvě, 2014 11:01 am

Jo,jo.Naprosto přesně to pojmenoval zdeno ve 3 větách svého posledního příspěvku. :D
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod zdeno » pát 16 kvě, 2014 1:22 pm

Ferda píše:Ono je každé digi kolejiště (pouze) o dvou drátech, ale když je tam 5 kolejí a každá je napájena na čtyřech místech, pak mohou ty dva dráty vypadat i takto:
Podotýkám, že v liště vedou opravdu pouze 2 dráty.


to neni digital, ale spolehlivost a jistota. ;-)
Myslim, ze pokud bys tam mel analog, tak tech dratu by tam bylo 5x vic :shock:
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3011
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod Jirka_US » ned 05 říj, 2014 9:15 pm

Na prave skoncenem hobby show predstavila dalsi firma (Bachmann) bezdratove ovladani modelu zeleznic pomoci technologie Bluetooth, zatim pouze ve velikosti H0. K ovladani se pouziva aplikace ve "smartphonu", neni potreba tedy centrala jako u DCC. Takze "trpelivi analogari" se preci jen dockali, etapu DCC mohou uspesne preskocit, protoze nezavisle ovladani loko na jedne koleji mohou realizovat takto.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod chameleon » ned 05 říj, 2014 9:33 pm

Jirka_US píše:Na prave skoncenem hobby show predstavila dalsi firma (Bachmann) bezdratove ovladani modelu zeleznic pomoci technologie Bluetooth, zatim pouze ve velikosti H0. K ovladani se pouziva aplikace ve "smartphonu", neni potreba tedy centrala jako u DCC. Takze "trpelivi analogari" se preci jen dockali, etapu DCC mohou uspesne preskocit, protoze nezavisle ovladani loko na jedne koleji mohou realizovat takto.

A já již dříve myslel, že k tomu jednou dojde, ale že to poběží přes WIFI :| V čem je BT výhodnější oproti wifi? Stačí mi stručné amatérské vysvětlení... :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod BohousP » pon 06 říj, 2014 8:17 am

chameleon píše:
Jirka_US píše:Na prave skoncenem hobby show predstavila dalsi firma (Bachmann) bezdratove ovladani modelu zeleznic pomoci technologie Bluetooth, zatim pouze ve velikosti H0. K ovladani se pouziva aplikace ve "smartphonu", neni potreba tedy centrala jako u DCC. Takze "trpelivi analogari" se preci jen dockali, etapu DCC mohou uspesne preskocit, protoze nezavisle ovladani loko na jedne koleji mohou realizovat takto.

A já již dříve myslel, že k tomu jednou dojde, ale že to poběží přes WIFI :| V čem je BT výhodnější oproti wifi? Stačí mi stručné amatérské vysvětlení... :wink:


No, v tomto jednoduchém případě asi v tom, že "modrý zub" je spojení peer-to-peer, čiže mezi dvěma libovolnými uzly. Na WiFi potřebuješ přístupový bod (to má každý uživatel wifi), nějakou kabeláž ke kolejišti (nebo další wifi modul u centrály) a ještě přenos, třeba DCC, do lokomotivy.
Pokud použiješ bluetooth modul do lokomotivy, je to to samé, jako lokodekodér (on to vlastně je lokodekodér s modrozubovou vysokofrekvenční částí). A do telefonu stačí jednoduchá aplikace ve stylu lokomyši na displeji. To o výhodách. O tom, že lze takto realizovat "nezávislé ovládání na jedné koleji" se dá diskutovat. V principu ano, ale pro každou mašinu potřebujeme buď jeden telefon, nebo poměrně složitě přepínat spárování bluetooth uzlů. A samozřejmě, vždy jen s jednou mašinou na 1 telefonu (tabletu).
Zlehka off topic: Bluetooth ovládač je dostupný i u nás - viz http://maximaus.unet.cz/genlibt.htm, http://www.honzikovyvlacky.cz/2014/04/15/konec-dratu-nahradou-za-zarizeni-genli-bluetooth/. Ale to je pro DCC.
Edit 6.10.2014, 18.55: Link na ovládač je http://maximaus.unet.cz/maximaus.htm. Pracuje ve spolupráci s popsaným BT rozhraním (odkaz o řádek výše). Díky Jirkovi-US za upozornění.
Naposledy upravil BohousP dne pon 06 říj, 2014 4:58 pm, celkově upraveno 2
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2927
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod Jirka_US » pon 06 říj, 2014 1:15 pm

to chameleon:
1) z hlediska uzivatele bych to popsal velmi strucne nasledovne
system WiFi, ktery asi mas na mysli nebo je zde casto zminen vypada takto:
tablet/telefon - router (WiFi) - DCC centrala - koleje - lokomotiva
vyse zmineny system pouziva:
tablet/telefon - (koleje) - lokomotiva
koleje jsou v zavorce, protoze slouzi pouze pro napajeni, nikoliv pro prenos signalu. Je ale treba vzdy porovnavat jablka a jablka, v tomto pripade jak obrazne tak fakticky....
2) Bezdratove dekodery jsou na trhu vice nez 2 roky, vcetne dekoderu pro prislusenstvi, ale topologie je podobna DCC.
3) Jinak bezdratove pripojeni ma smysl pouzivat tam, kde fyzicky vodic snizuje komfort obsluhy nebo je to levnejsi reseni, takze napr. bezdratove spojeni mezi centralou a pocitacem podle meho osobniho nazoru asi pro vetsinu uzivatelu nema prilis velky vyznam, krome vyse zminenych 2 prikladu na zacatku vety.
4) Pokud mohu pridat ciste svuj soukromy nazor na porovnani WiFi vs.BT, zalozeny na vice jak 4 letem pouzivani obou technologii u modelu zeleznic, tak na ovladani loko radeji pouzivam BT, zatim se mne nestalo, ze by doslo ke ztrate komunikace, naproti tomu u WiFi celkem casto a nezalezi ani na pouzitem HW nebo OS (Android vs iOS).
5) Obecne k pocitaci s BT lze samozrejme pripojit vice BT ovladacu nikoliv pouze jeden, mam vyzkouseny 4 BT ovladace najednou.
6)
Zlehka off topic: Bluetooth ovládač je dostupný i u nás - viz http://maximaus.unet.cz/genlibt.htm
.Zde je asi uveden chybny link, protoze se jedna o rozhrani, nikoliv o ovladac.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod chameleon » pon 06 říj, 2014 5:03 pm

Díky kluci. Měl jsem na mysli jakoby WiFi hotspot v telefonu/či jinde a lokodekodér s WiFi příjimačem. Ale chápu nyní tedy, že ten BT je asi stabilnější a praktičtější..
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Analog versus Digital

Příspěvekod fulda » pon 06 říj, 2014 6:19 pm

chameleon píše:Díky kluci. Měl jsem na mysli jakoby WiFi hotspot v telefonu/či jinde a lokodekodér s WiFi příjimačem. Ale chápu nyní tedy, že ten BT je asi stabilnější a praktičtější..

Pro tyto účely je rozhodně jednodušší na použití.
Mimochodem - má někdo zdokumentované, jakej to má dosah v případě, že s tím jezdí víc lid v jedné místnosti? IMHO má telefon dosah něco kolem metru, takže v prostoru s větším zarušením to bude méně.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4876
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 22 návštevníků