Stránka 1 z 9

Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: stř 31 črc, 2013 8:02 am
od fulda
Ahoj,

v první řadě se musím pochválit, povedlo se mi koupit limitku Tomix 6422 - skeleton. (čistící vůz v průhledné verzi)
Koupil jsem jí z Japonska a domů dorazila jen o den později, než zboží co manželka nakoupila v Ďáblicích. (a bez cla).

A teď hlavní otázka - pochopitelně předpokládám, že si do něk nacpu dekodér.
Uvažuji o koncepci jednodeskového dekodéru, tedy náhrada původního plošňáku novým. Zhruba takto:
tomix_dec.jpg
tomix_dec.jpg (29.38 KiB) Zobrazeno 7714 krát


Teď jsem ale začal uvažovat nad tím, jak ho vlastně softwarově vybavit.
Vzhledem k tomu, že se vlastně jedná o vagón, tak je asi správné použít ho jako příslušenství. Ono to i z logiky věci vychází, není potřeba regulovat postupně otáčky a ještě s možností reverzu. Stačí "zapnout trochu", "zapnout normálně" a "zapnout na plné pecky". To mi vychází na dvě funkce, řekněme F1 = zapnout trochu, F2 = Zapnout normálně a F1 + F2 = na plné pecky.

Nebo na to má někdo jiný názor?

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: stř 31 črc, 2013 9:02 am
od Houmr
Myslím že by to stačit mělo, pokud bude i F1 vypnout, aby to ve skryťáku nehučelo. :P

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: stř 31 črc, 2013 9:02 am
od BohousP

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: stř 31 črc, 2013 9:02 am
od Ferda
Mohu se mýlit, ale mám pocit, že pozice "zapnout trochu" a "zapnout normálně" bych osobně nikdy nevyužil. :D

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: stř 31 črc, 2013 9:56 am
od fulda
???A???
Nedělám si iluze že to řeším jako první. Zrovna ty jsi je v hospodě mohl vidět několik variant.


Ferda píše:Mohu se mýlit, ale mám pocit, že pozice "zapnout trochu" a "zapnout normálně" bych osobně nikdy nevyužil. :D
To je tím, že děláš v měřítku kde se všechno obrábí krumpáčem.
Tomix v režimu "naplno" vysává i štěrkové podloží.

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: pát 02 srp, 2013 11:45 am
od fulda
Tak se mi pomalu tomix rýsuje.
Předpokládám tedy použití funkčního dekodéru, kterej by reagoval na dvé funkce.
Předpokládám, že ho naučím:
CV1 = krátká adresa
CV2 = rychlost pomalu
CV5 = rychlost normálně
CV7,CV8 = jen pro čtení + reset, podle normy
CV17+CV18 = dlouhá adresa
CV19 = adresa soupravy
CV29 = 0-krátká adresa 32-dlouhá adresa (bit 5 pokud chcete)
CV33 = funkce, které znamenají pomalu (F1 - F8)
CV34 = funkce, které znamenají rychle (F1-F8)

A teď v čem nemám jasno - normálně se používají pro CV33 a CV34 bitové masky, takže lze zadat víc funkcí, které ovládají totéž. V tom případě bych dokázal zadat jen funkce F1 - F8.
Zase bych tím dal uživateli možnost si udělat združenou funkci, kterou se na jedno kliknutí rovnou aktivuje "naplno".
Nebo bych CV33 a CV34 mohl chápat jako číslo v rozsahu například 1-12 a pak bych mohl snadno zadat jakoukoli funkci v tomto rozsahu ale zároveň bych nemohl vytvářet kombinace.

Po pravdě si myslím, že to jsou takovéteoretické úvahy celkem o ničem, protože to by dávalo smysl, pokud by někdo tomixe spojoval do soupravy a pak by potřeboval namapovat funkce na nějaké volné místo mimo lokomotivu. Ve skutečnosti si myslím, že každej dá tomixu nějakou unikátní adresu a bude ho ovládat právě na této adrese a nechá si mapování F1 a F2.

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: pát 02 srp, 2013 12:48 pm
od mpinta
fulda píše:Tak se mi pomalu tomix rýsuje.

1. Nedělej si iluze, že někdo bude ještě mapovat funkce. Něco o tom vím.
2. Stejně tak nastavování adres soupravy a pod.
3. Já do Tomixe vrazil normální dekodér a systém řízení otáček rychlostí mi zcela vyhovuje.
4. Plynulá regulace je sice celkem zbytečná na luxování, ale velmi výhodná pro broušení a čistění.

Majitel a tester Tomixe.

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: pát 02 srp, 2013 2:41 pm
od fulda
mpinta píše:1. Nedělej si iluze, že někdo bude ještě mapovat funkce. Něco o tom vím.
To si nedělám, proto hledám vhodný default
mpinta píše:2. Stejně tak nastavování adres soupravy a pod.
Ani tady si nedělám moc velké. Ale slučování do souprav je u výrobců centrál čím dále populárnější, tak to třeba někdo používá.
mpinta píše:3. Já do Tomixe vrazil normální dekodér a systém řízení otáček rychlostí mi zcela vyhovuje.
4. Plynulá regulace je sice celkem zbytečná na luxování, ale velmi výhodná pro broušení a čistění.


To je přesně ten případ, kterej se popisuje na diskuzích (viz Bohoušův odkaz nahoře), kterej se moc neosvědčil.
Popisované příklady:
  1. souprava jede "na ruku" vhodnou rychlostí (poměr rychlosti sání a jízdy), ale právě vjíždí do úseku kde je potřeba snížit rychlost jízdy a také sání, pak je to na jednom ovladači k ucvakání
  2. v podstatě stejný případ s leštěním při přejezdu zhlaví, taky se zpomaluje a nebo vypíná šmrdlání a mění rychlost mašiny
  3. Pak jsou tu celkem populární soupravy pracovních vlaků - například lokotka fleischmann 7968 a za ní tomix. Celá řada lidí má takovou soupravu jako jednu pevnou a nikdy jí nerozpojuje, pak je šikovné, že si nemusíš přehazovat na ovladači pokud chceš regulovat sání

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: pát 02 srp, 2013 3:55 pm
od miroslav lengyel
fulda píše:
???A???
Nedělám si iluze že to řeším jako první. Zrovna ty jsi je v hospodě mohl vidět několik variant.


Ferda píše:Mohu se mýlit, ale mám pocit, že pozice "zapnout trochu" a "zapnout normálně" bych osobně nikdy nevyužil. :D
To je tím, že děláš v měřítku kde se všechno obrábí krumpáčem.
Tomix v režimu "naplno" vysává i štěrkové podloží.


Kecale,tak jsi ho nedbale zakapal lepidlem. :D Fakt je,že Dapol(větší bratr)se v režimu naplno a nasazení leštícího nebo brusného kotouče pohybuje po kolejích bez pohonu a je třeba použít brejle. :lol:

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: sob 03 srp, 2013 3:16 am
od Jirka_US
fulda píše:
Ani tady si nedělám moc velké. Ale slučování do souprav je u výrobců centrál čím dále populárnější, tak to třeba někdo používá.

Pokud je slučování do souprav na úrovni centrály, pak s tím dekodér nemá nic společného neboť se tam nic nenastavuje. V případě soupravy s využitím CV19 (advanced consisting) by možná mělo smysl přidat CV21,CV22...

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: sob 03 srp, 2013 7:40 am
od fulda
Jirka_US píše:
fulda píše:
Ani tady si nedělám moc velké. Ale slučování do souprav je u výrobců centrál čím dále populárnější, tak to třeba někdo používá.

Pokud je slučování do souprav na úrovni centrály, pak s tím dekodér nemá nic společného neboť se tam nic nenastavuje. V případě soupravy s využitím CV19 (advanced consisting) by možná mělo smysl přidat CV21,CV22...

Dělat pro jednu funkci tři konfigurační registry?

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2013 5:13 am
od Jirka_US
fulda píše:
Dělat pro jednu funkci tři konfigurační registry?

Nevím zda-li otázka je jen “žertík” nebo plyne z neznalosti a nepochopení mapování funkcí při advanced consisting. Pokud to nebyl vtípek tak to rád vysvětlím, a asi by to bylo užitečné i s ohledem na předchozí pokus snažit se programovat/definovat CV19 při použití “soupravy” (consisting) na úrovni centrály, což je logicky zbytečné.

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2013 7:03 am
od fulda
a-ha, já za žertík považoval definování celého advanced consisting do dekodéru, kterej realizuje jednu funkci.
Proto se mi zdá poněkud nepraktické definovat CV21 pokud je tahle funkce v rozsahu F1-F12 a CV22 pokud je v rozsahu F13-F28 nebo kolik je ta hranice.
Pořád se mi zdá, že bude mnohem častější případ, kterej popisuje Martin a to je ten, že vrcholem bude, že si uživatel dá stejné číslo do CV3 jako má tažná lokomotiva.

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2013 7:31 am
od mpinta
fulda píše:kterej popisuje Martin a to je ten, že vrcholem bude, že si uživatel dá stejné číslo do CV3 jako má tažná lokomotiva.

To myslíš mne? Tady bude s tím CV3 asi nějaký omyl...

Re: Dekodér do čistícího vozu TOMIX

PříspěvekNapsal: pon 05 srp, 2013 8:57 am
od fulda
mpinta píše:To myslíš mne? Tady bude s tím CV3 asi nějaký omyl...

Omlouvám se, myslel jsem CV1, ale psal jsem to ještě před ranní kávou.
Jde spíš o to, že to nikdo nebude programovat pro spojení a rozpojení soupravy.