Stránka 1 z 3

Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: pát 22 čer, 2012 7:35 pm
od Tomáš
Vím,že toto téma pobouří všechny ty,kteří hážou lokomotivy BTTB/Zeuke do koše :roll: ,ale někteří z nás mají ke starým strojům velmi kladný citový vztah(první lokomotiva vydřená vlastním potem :lol: ) a rádi by je dále na digi kolejišti občas proháněli.Chtěl bych toto téma věnovat spíše konkrétním postřehům a návodům,než teoriím o nesmyslnost digitalizace.Protože jsem v DCC absolutní začátečník,uvedu jen jeden případ a ostatní mi to prosím doplní. :|
Např.poslední verze Hektora BTTB byla jedna z mých prvních mašin koupených za vlastní peníz.Dlouho jsem uvažoval,jestli do toho půjdu,jestli ji raději nenechat "v originále". No přečetl jsem několik článků o špatných motorcích BTTB vs. digitalizace.Nakonec jsem se rozhodl,že do toho půjdu.
U Hektora to nebylo nic složitého stačilo odpojit motor od napájení z koleček.Vyházel jsem taky ty tlumivky.Pak dle návodu Zababova instaloval dekodér.Vše šlo dobře a mašina jezdí super....
Ovšem jak jsem psal Hektor toho pod kapotou moc neměl.Jak to,ale bude u mašin typu Nohab,kde už těch ptákovin je povícero.? Co např. původní osvětlení pokud chci mašinu nechat s původním žárovičkovým osvětlením?
Byl bych rád kdyby tu mohl každý z vás poskytnout návod na konkrétní typ mašiny BTTB.

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: sob 23 čer, 2012 6:29 am
od atiTT

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: sob 23 čer, 2012 8:44 am
od mpinta

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: stř 18 črc, 2012 5:35 pm
od Tomáš
Dle vašich návodů proběhla předělávka Nohabky na 1*.Bylo to vcelku jednoduché až na boj pájení SMD.No naučit jsem se to musel. :o
Hned jsem si ji nakolejil na kolejiště a začal se radovat z provozu.Radost trvalo jen do doby než jsem zapřáhl několik vozů Es.Lokomotivě se vůbec nechtělo do "kopečka" Kolečka začaly prokluzovat a stroj se nehnul z místa.Pro informaci uvádím,že moje stoupání je tak 1m/20mm - 1m/23mm a váha jedné naložené naložené "Esky" je 45g.Celkem tedy táhne 270g.
Je tedy problém ve stoupání v poměru k váze?
Mě napadlo,jestli nejsou špatný ty plastový "gumový" prostřední hnací kolečka a neprkluzují na místě.

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: stř 18 črc, 2012 8:13 pm
od Myšpulín
Tomáš píše:... Kolečka začaly prokluzovat a stroj se nehnul z místa....
... Mě napadlo,jestli nejsou špatný ty plastový "gumový" prostřední hnací kolečka a neprkluzují na místě.

Pokud se kolečka točí a loko nejede, je problém v adhezi. A na adhezi má vliv hnotnost a součinitel tření (vzoreček se určitě nechá na netu dohledat) a to tak, že čím větší hmotnost nebo součinitel, tím loko více táhne. Pro zvětšení součinitele tření jsou některé nápravy opatřeny bandáží, což není nic jiného než gumový kroužek (alespoň z dob, kdy se vyrábělo BTTB). A jak známo, guma časem stárne a tvrdne, čímž se součinitel zmenšuje (guma tolik nelepí). Máš tedy dvě možnosti:
1) lepší - zvětši hmotnost loko a vyměň bandážované nápravy za nebandážované -Jó, nám H0-kářům se to kecá :lol:
2) jednodušší - sežeň nové bandáže nebo si je vyrob z gumové nebo silikonové bužírky, trubičky, izolace, ...

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: čtv 19 črc, 2012 12:24 pm
od Tomáš
Myšpulín píše:
Tomáš píše:... Kolečka začaly prokluzovat a stroj se nehnul z místa....
... Mě napadlo,jestli nejsou špatný ty plastový "gumový" prostřední hnací kolečka a neprkluzují na místě.

Pokud se kolečka točí a loko nejede, je problém v adhezi. A na adhezi má vliv hnotnost a součinitel tření (vzoreček se určitě nechá na netu dohledat) a to tak, že čím větší hmotnost nebo součinitel, tím loko více táhne. Pro zvětšení součinitele tření jsou některé nápravy opatřeny bandáží, což není nic jiného než gumový kroužek (alespoň z dob, kdy se vyrábělo BTTB). A jak známo, guma časem stárne a tvrdne, čímž se součinitel zmenšuje (guma tolik nelepí). Máš tedy dvě možnosti:
1) lepší - zvětši hmotnost loko a vyměň bandážované nápravy za nebandážované -Jó, nám H0-kářům se to kecá :lol:
2) jednodušší - sežeň nové bandáže nebo si je vyrob z gumové nebo silikonové bužírky, trubičky, izolace, ...


Jo jenže zde na Nohabce nejsou klasické bandáže,ale "celogumová kola" prostřední náprava.
http://www.bazarmodelovezeleznice.cz/fo ... 060814.jpg
Zatím jsem nikde nenašel,že by se vyráběly.

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: čtv 19 črc, 2012 1:59 pm
od Luděk
I na ně jdou dát bandáže.

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: čtv 19 črc, 2012 3:11 pm
od Tomáš
No o tom jsem taky uvažoval,jenže aby pak prostřední náprava nevyčnívala průměrem nad ostatní. :mrgreen: Spíš by se možná hodilo ty gumokola dát pryč a použít hnané dvojkolí s novou bandáží

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: čtv 19 črc, 2012 4:10 pm
od josooo

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: čtv 19 črc, 2012 5:58 pm
od Myšpulín
Myšpulín píše:... si je vyrob z gumové nebo silikonové bužírky, trubičky, izolace, ...

... z prstů gumových rukavic, z vrchlíků pánských ochran, ...

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: čtv 19 črc, 2012 7:53 pm
od Pavel 152
Já dělám bandáže vyseknutím děrovačem z neviditelný ramínek podprsenek, je to měkké pvc.
Svobodní mají smůlu.
A ještě Nohabky a Raguliny jezdí tzv po břiše, mají vyběhané lůžka náprav, šnekové kola dřou o šneky, někdy se i zaseknou.Lůžka vložkuji sekundovým lepidlem.Mažeme silikonovou vazelínou-bílou.Nebo ještě, máte tam uvnitř obě závaží?
Pavel

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: pát 20 črc, 2012 7:30 pm
od radula63
Myšpulín píše:
Myšpulín píše:... si je vyrob z gumové nebo silikonové bužírky, trubičky, izolace, ...

... z prstů gumových rukavic, z vrchlíků pánských ochran, ...

Například na hektora BTTB jsem používal gumičku ze skleněného kapátka - koupit se dá v lékárně. Jedna gumička z kapátka mi vydržela na na 3 mašinka při častém ježdění cca 1 rok. Je to měkký a vydrží dost. Stačí žiletkou či skalpelem nařezat vhodnou šířku.

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: sob 21 črc, 2012 7:41 am
od Tomáš
Odpovědí je víc než dost a řekl bych,že jsou jasné.Zlepšení agherze lokomotivy.Po rovince jezdí s dekodérem velmi slušně.I velmi pomalá a plynulá jízda se dá dosáhnout,což v analogu moc nešlo.
Vemu to popořadě.
1. závaží jsou v lokotce obě.Mašina toho "nemá moc najeto" i kyž těžko říct. :|
2. Hmotnost by se zvednout dala,pár gramů olova se určitě vleze.
3. Mám na ty gumový kolečka natáhnout nové bandáže,nebo je vyměnit za kovová (z nové Nohabky) a na ty natáhnout bandáže?
4. Složitější modernizace pojezdu nemá smysl.To můžu koupit Nohabku novou

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: sob 21 črc, 2012 8:31 am
od Myšpulín
V TT se nevyznám, tak jen krátce a teoreticky. Pokud budeš mít kolečka s drážkou pro bandáž, výměna je celkem jednoduchá. Bandáž sedí v drážce. Pro hladká kola to už je ale oříšek a sám nevím, jakou šířku má kolo v TT. Pokud jsi chirurg, můžeš se pokusit to navléci navrch. Jen připomínám, že pokud to je prostřední náprava, tloušťka musí být co nejnižší a přítlak co největší. Jestli lepit, nemám ponětí. Já jsem to kdysi zkoušel u H0 u prasátka (navrch), drželo to celkem solidně, adheze se mnohem zlepšila, ale sběr proudu katastrofální. Tak jsem to zase sundal, takže s životností nemohu referovat. Ale řezat 2mm kroužek z bužírky byl teda očistec. Asi nejlepší řešení by bylo stisknout mezi 2 pravítka vzdálená od sebe na požadovanou šířku a 2x říznout.

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

PříspěvekNapsal: sob 21 črc, 2012 5:35 pm
od Rozsíval Jaroslav
Napadl mě ještě jeden způsob. Teplem smrštitelná bužírka. Říznout kroužek, nasadit na kolo a nechat smrštit. Ale nenapadá mě, jak ji nahřát, aby se nepoškodila kola.
Jarda