Digitalizace lokomotiv BTTB

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod ferda45 » úte 09 říj, 2012 3:19 pm

Můžete mi prosím poradit, jaký tip dekodéru(současně vyráběného)mohu použít pri digitalizaci loko BR24 (TT)?
Aby také šel připojit i zvukový dekodér od Lenzu. Dík
ferda45
 
Příspěvky: 5
Registrován: ned 07 říj, 2012 6:27 am

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Tomáš » úte 09 říj, 2012 3:58 pm

ferda45 píše:Můžete mi prosím poradit, jaký tip dekodéru(současně vyráběného)mohu použít pri digitalizaci loko BR24 (TT)?
Aby také šel připojit i zvukový dekodér od Lenzu. Dík


Nevím o tom,že by se v BR24 dělala v produkci Zeuke/BTTB ?
je to tato mašina ?
http://maloseriovky.eu/components/com_v ... b4f23f.jpg
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod miroslav lengyel » úte 09 říj, 2012 5:00 pm

ferda45 píše:Můžete mi prosím poradit, jaký tip dekodéru(současně vyráběného)mohu použít pri digitalizaci loko BR24 (TT)?
Aby také šel připojit i zvukový dekodér od Lenzu. Dík


Lenz vyrábí zvukové dekodéry?Jak mi prozradil Google,tak BR 24 v TT vyráběl Gützold.
http://www.guetzold.de/73100.htm
Pokud máš tuhle,tak dekodér 6-ti pinovým rozhraním.Pokud jen digitál,tak můžeš použít Lenz,ale jestli chceš zvuk,tak budeš muset do ESU,Zimo nebo Uhlenbrock.
On by šel v podstatě použít i Lenz,ale pak bys musel ještě přes S.U.S.I. rozhraní připájet zvukový modul,což by do mašinky TT bylo dost komplikované nebo spíš nemožné.
Jednodušší je tam vrazit rovnou dekodér a je to,při objednávce je třeba si změřit místo pro repro,abys pak neměl problém.
Uhlenbrock se dá objednat zde:

http://www.modelymodra.inshop.cz/digita ... ItemIdx=17
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod ferda45 » ned 14 říj, 2012 9:38 am

Ne,ne, jedná se o starou anologovou lokomotivu.Chci si odzkoušet digitální provoz, než si budu muset koupit nové loko. Zvukový dekodér samozřejmě od Zimo, spletl jsem se, teprve začínám.
Přílohy
loko.jpg
ferda45
 
Příspěvky: 5
Registrován: ned 07 říj, 2012 6:27 am

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod miroslav lengyel » ned 14 říj, 2012 9:48 am

Asi nejjednodušší bude použít dekodér s šesti kablíky.Ta mašina ale určitě není BR 24,vypadá to na BR 23 DR.
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Jarda H. » ned 14 říj, 2012 10:48 am

miroslav lengyel píše:... Ta mašina ale určitě není BR 24,vypadá to na BR 23 DR.


Tak nějak, dlouhá pára od BTTB, BR23, obrázek z nějakého jejich katalogu.
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2795
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Tomáš » ned 14 říj, 2012 6:50 pm

ferda45 píše:Ne,ne, jedná se o starou anologovou lokomotivu.Chci si odzkoušet digitální provoz, než si budu muset koupit nové loko. Zvukový dekodér samozřejmě od Zimo, spletl jsem se, teprve začínám.


No kamošu,tak pokud se dotoho pustíš,tak to prosím zaznamenávej.Rád bych to viděl,protože taky mám doma tyto mašiny (BR23) a rád bych si je digitalizoval. Zatím to,ale moc reálně nevidím.
Motor lokomotivy je v kabině.Jenže tam na 99% dekoder nenacpeš.Jediný reálný místo se jeví tendr.Pak je ovšem ten problém s propojením.Sběr proudu od koleček 2x drát..z mašiny do tendru k dekodéru.Z dekoderu zpět 2xdrátek k motorku.No a pokud budeš chtít i led světla musíš natáhnout od dekodéru další dva káblíky.V originálu jsou tuším dva drátky na osvětlení tendru.Já je však využil k napájení.Tedy aby i kolečka tendru brala proud pro mašinu.
Toto bude platit asi i pro menší BR56.
Takže s chutí do akce :D
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod ferda45 » pon 15 říj, 2012 5:13 pm

Právě s tendrem počítám i s napájením.Tam se pokusím dekodér umístnit.
ferda45
 
Příspěvky: 5
Registrován: ned 07 říj, 2012 6:27 am

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Hříbek » úte 16 říj, 2012 1:31 pm

Před časem jsem si s touto mašinkou hrál a podařilo se mi ji nejen digitalizovat, ale i ozvučit a zakouřit.
Je to BR 35 BTTB s pohonem všech tří náprav a dal jsem do ní trošku lepší motorek, nějakej Tchajwan či co.

http://miloslavhriba.rajce.idnes.cz/BR_ ... ourici.jpg
Hříbek
 
Příspěvky: 135
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:25 am

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod ferda45 » úte 16 říj, 2012 5:15 pm

Jaké jsi použil dekodéry?
ferda45
 
Příspěvky: 5
Registrován: ned 07 říj, 2012 6:27 am

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Hříbek » úte 16 říj, 2012 5:41 pm

Dekodér je Uhlenbrock, ale typ nevím, myslím že nějakej obyč. se SUSI rozhraním a čtyřma funkcema a k tomu zvukový modul taky od Uhlenbrocka.
Zvuk tuším BR 01, je to už delší doba, tak si přesně nevzpomínám.
Jeden výstup spíná horní reflektor a druhý výstup je na generátor SEUTHE, velikost myslím 27, nebo 28, liší se podle napětí, na digitál je 16 - 22 Volt.
Dekodéry a repráček jsou v tendru a k mašince přes samodomo konektůrek vedlo asi šest drátků.
Bohužel už se nemůžu podívat, jelikož mašinku jsem prodal.
Ale bacha, drátky musí být hodně tenké a měkké, aby se mašinka vůči tendru mohla volně natáčet, jinak by mohlo docházet k vykolejování.
Hříbek
 
Příspěvky: 135
Registrován: pát 24 zář, 2010 9:25 am

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Jirka_US » ned 02 pro, 2012 6:17 pm

Zde jsou CV nastavení pro lokomotivy TT Zeuke NOHAB a BR92 (rok výroby ca.70 léta, větší podíl kovových dílů např.kardany, které u pozdějších modelů byly nahrazeny plasty). Přestože lokomotivy mají již něco za sebou, dá se vhodným nastavením kmitočtu PŠM (PWM) u dekodéru dosáhnout docela slušných výsledků, pokud se týká jízdních vlastností. Podmínka ovšem je, že modely jsou pečlivě vyčištěné, namazané a pohon s rozvody není nijak mechanicky poškozen nebo nadměrně opotřebován (což je asi samozřejmost). Cílem bylo dosažení co nejměnší modelové rychlosti. Dosažený výsledek jednotky mm/s (milimetrů za vteřinu) je dost dobrý. Dle JMRI monitoru minimální nastavení rychlosti, kdy ještě model jel bylo 10 (10 ze 128 kroků). Optimalizací jízdních vlastností pomocí BEMF jsem se zabýval jen okrajově, tudíź se dá asi dosáhnout ještě lepších jízdních vlastností než uvedené CV nastavení.

model TT Zeuke NOHAB, dekodér Digitrax DZ123
CV9 = 150 celková perioda PŠM (PWM), jinak řečeno kmitočet PŠM (PWM), který má zásadní vliv na chování motorku.
CV3=2
CV4=2
CV65=0
CV55,CV56,CV57 souvisí s BEMF, ale nebyly předmětem optimalizace, ikdyž mé CV hodnoty nejsou "tovární" nastavení.
CV55=128
CV56=100
CV57=15
U tohoto modelu jsem použil "rychlostní tabulku" s lineárním průběhem, nastaveno pomocí JMRI. Hodnoty CV67-94 (nejsou zde uvedeny),
ostatní CV nejsou pro daný účel podstatné.
model řady 92 TT Zeuke, dekodér Digitrax DZ143
CV9= 150
CV2=0
CV3=2
CV4=2
CV65=0
CV55=128
CV56=80
CV57=2

Obecně se dá říci, vzhledem k tomu, že modely Zeuke/BTTB mají stejnou konstrukci motorků (měly by mít přibližně stejnou elektrickou impedanci), že uvedená změna kmitoćtu (CV9) by měla zlepšit jizdní vlastnosti i u jinych modelů Zeuke/BTTB se stejným typem motorku. Je to jen můj odhad. Pochopitelně do jisté míry záleží i na mechanickém provedení převodů konkrétního typu modelů. Rovněž uvedené hodnoty platí pro daný typ dekodéru.

P.S. prodejce výrobků Digitrax se nachází v Německu a rovněž Maďarsku...,ČR ?
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Tomáš » čtv 06 pro, 2012 9:16 pm

Tak, mám tu jeden experimentální vzorek dekodéru, dle tohoto návodu
http://www.dcckoleje.kx.cz/lokodec.html

osadil jsem do lokomotivy BTTB. Po prvních testech jsem byl nadšen. Rozjezd ok, jízda ok. Začal jsem kroužit.
CV nastaveno dle těchto hodnot:
•CV1 adresa dekodéra (3)
•CV2 rozbehové napätie (20)
•CV3 rýchlosť akceleracie (1)
•CV4 rýchlosť brzdenia (2)
•CV5 max. rýchlosť (200)
•CV9 pulzná regulácia (3)
000-2kHz, 001-1kHz, 010-500Hz, 011-250Hz, 100-125Hz, 101-62Hz, 110-31Hz, 111-15Hz
•CV19 zložená adresa (0)
•CV29 bit 0 smer jazdy (0)
bit 1 počet rýchlostných stupňov 14/28 (1)
•CV64 bit 0 prepnutie osvetlenia podľa smeru jazdy vyp/zap (1)
bit 1 simulácia žiarovky vyp/zap (1)
bit 2 oneskorenie pri zmene smeru jazdy vyp/zap (0)
•CV65 záber pri štarte (20)

Po asi 5min jízdy začala lokomotiva zpomalovat, až se nakonec zastavila úplně. Proč?
Sundal jsem kastli a zjistil, že motor je nadměrně teplý. = neudržel jsem na něm prst. Dekodér netopí.

Tak jsem to nechal zchladnout a nastavil CV
CV1=8, CV2=8, CV3=4, CV4=4, CV5=72, CV9=5, CV19=0, CV29=2 ,CV64=7, CV65=10
Problém se opět opakuje. Po vychladnutí se mašina opět rozjede.

Co s tím??
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Myšpulín » pát 07 pro, 2012 12:41 pm

Problém hledej v CV9. Pokud na 3 a 5 topí motor, pak zkus až kraje, 7 nebo 0. Ale obávám se, že s 0-ou to bude ještě horší. Hold, některé motory pulzní regulaci nepapají.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Jirka_US » pát 07 pro, 2012 3:22 pm

Jak ten model jezdí bez dekoderu na "analogu", popř. jak jezdí s jiným typem dekodéru ? Jedná se o výše zmiňovaný model NOHAB ? Obecně bych problém u motorků Zeuke/BTTB nehledal v PŠM (PWM) jako principu. Nastavení kmitočtu vliv samozřejmě má, viz doporučení na změnu CV9.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1155
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků