Digitalizace lokomotiv BTTB

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Tomáš » pát 22 čer, 2012 7:35 pm

Vím,že toto téma pobouří všechny ty,kteří hážou lokomotivy BTTB/Zeuke do koše :roll: ,ale někteří z nás mají ke starým strojům velmi kladný citový vztah(první lokomotiva vydřená vlastním potem :lol: ) a rádi by je dále na digi kolejišti občas proháněli.Chtěl bych toto téma věnovat spíše konkrétním postřehům a návodům,než teoriím o nesmyslnost digitalizace.Protože jsem v DCC absolutní začátečník,uvedu jen jeden případ a ostatní mi to prosím doplní. :|
Např.poslední verze Hektora BTTB byla jedna z mých prvních mašin koupených za vlastní peníz.Dlouho jsem uvažoval,jestli do toho půjdu,jestli ji raději nenechat "v originále". No přečetl jsem několik článků o špatných motorcích BTTB vs. digitalizace.Nakonec jsem se rozhodl,že do toho půjdu.
U Hektora to nebylo nic složitého stačilo odpojit motor od napájení z koleček.Vyházel jsem taky ty tlumivky.Pak dle návodu Zababova instaloval dekodér.Vše šlo dobře a mašina jezdí super....
Ovšem jak jsem psal Hektor toho pod kapotou moc neměl.Jak to,ale bude u mašin typu Nohab,kde už těch ptákovin je povícero.? Co např. původní osvětlení pokud chci mašinu nechat s původním žárovičkovým osvětlením?
Byl bych rád kdyby tu mohl každý z vás poskytnout návod na konkrétní typ mašiny BTTB.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod atiTT » sob 23 čer, 2012 6:29 am

atiTT
 
Příspěvky: 41
Registrován: čtv 10 lis, 2011 12:04 pm

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod mpinta » sob 23 čer, 2012 8:44 am

Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 783
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Tomáš » stř 18 črc, 2012 5:35 pm

Dle vašich návodů proběhla předělávka Nohabky na 1*.Bylo to vcelku jednoduché až na boj pájení SMD.No naučit jsem se to musel. :o
Hned jsem si ji nakolejil na kolejiště a začal se radovat z provozu.Radost trvalo jen do doby než jsem zapřáhl několik vozů Es.Lokomotivě se vůbec nechtělo do "kopečka" Kolečka začaly prokluzovat a stroj se nehnul z místa.Pro informaci uvádím,že moje stoupání je tak 1m/20mm - 1m/23mm a váha jedné naložené naložené "Esky" je 45g.Celkem tedy táhne 270g.
Je tedy problém ve stoupání v poměru k váze?
Mě napadlo,jestli nejsou špatný ty plastový "gumový" prostřední hnací kolečka a neprkluzují na místě.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Myšpulín » stř 18 črc, 2012 8:13 pm

Tomáš píše:... Kolečka začaly prokluzovat a stroj se nehnul z místa....
... Mě napadlo,jestli nejsou špatný ty plastový "gumový" prostřední hnací kolečka a neprkluzují na místě.

Pokud se kolečka točí a loko nejede, je problém v adhezi. A na adhezi má vliv hnotnost a součinitel tření (vzoreček se určitě nechá na netu dohledat) a to tak, že čím větší hmotnost nebo součinitel, tím loko více táhne. Pro zvětšení součinitele tření jsou některé nápravy opatřeny bandáží, což není nic jiného než gumový kroužek (alespoň z dob, kdy se vyrábělo BTTB). A jak známo, guma časem stárne a tvrdne, čímž se součinitel zmenšuje (guma tolik nelepí). Máš tedy dvě možnosti:
1) lepší - zvětši hmotnost loko a vyměň bandážované nápravy za nebandážované -Jó, nám H0-kářům se to kecá :lol:
2) jednodušší - sežeň nové bandáže nebo si je vyrob z gumové nebo silikonové bužírky, trubičky, izolace, ...
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Tomáš » čtv 19 črc, 2012 12:24 pm

Myšpulín píše:
Tomáš píše:... Kolečka začaly prokluzovat a stroj se nehnul z místa....
... Mě napadlo,jestli nejsou špatný ty plastový "gumový" prostřední hnací kolečka a neprkluzují na místě.

Pokud se kolečka točí a loko nejede, je problém v adhezi. A na adhezi má vliv hnotnost a součinitel tření (vzoreček se určitě nechá na netu dohledat) a to tak, že čím větší hmotnost nebo součinitel, tím loko více táhne. Pro zvětšení součinitele tření jsou některé nápravy opatřeny bandáží, což není nic jiného než gumový kroužek (alespoň z dob, kdy se vyrábělo BTTB). A jak známo, guma časem stárne a tvrdne, čímž se součinitel zmenšuje (guma tolik nelepí). Máš tedy dvě možnosti:
1) lepší - zvětši hmotnost loko a vyměň bandážované nápravy za nebandážované -Jó, nám H0-kářům se to kecá :lol:
2) jednodušší - sežeň nové bandáže nebo si je vyrob z gumové nebo silikonové bužírky, trubičky, izolace, ...


Jo jenže zde na Nohabce nejsou klasické bandáže,ale "celogumová kola" prostřední náprava.
http://www.bazarmodelovezeleznice.cz/fo ... 060814.jpg
Zatím jsem nikde nenašel,že by se vyráběly.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Luděk » čtv 19 črc, 2012 1:59 pm

I na ně jdou dát bandáže.
Uživatelský avatar
Luděk
 
Příspěvky: 201
Registrován: pát 09 pro, 2011 5:29 pm
Bydliště: Brno

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Tomáš » čtv 19 črc, 2012 3:11 pm

No o tom jsem taky uvažoval,jenže aby pak prostřední náprava nevyčnívala průměrem nad ostatní. :mrgreen: Spíš by se možná hodilo ty gumokola dát pryč a použít hnané dvojkolí s novou bandáží
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod josooo » čtv 19 črc, 2012 4:10 pm

TT, ČSD, III/IV epocha, Zbierka sa rozrastá ale koľajisko stále nenarastá:-(
josooo
 
Příspěvky: 262
Registrován: stř 17 pro, 2008 10:41 am
Bydliště: Slovensko Ladce

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Myšpulín » čtv 19 črc, 2012 5:58 pm

Myšpulín píše:... si je vyrob z gumové nebo silikonové bužírky, trubičky, izolace, ...

... z prstů gumových rukavic, z vrchlíků pánských ochran, ...
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Pavel 152 » čtv 19 črc, 2012 7:53 pm

Já dělám bandáže vyseknutím děrovačem z neviditelný ramínek podprsenek, je to měkké pvc.
Svobodní mají smůlu.
A ještě Nohabky a Raguliny jezdí tzv po břiše, mají vyběhané lůžka náprav, šnekové kola dřou o šneky, někdy se i zaseknou.Lůžka vložkuji sekundovým lepidlem.Mažeme silikonovou vazelínou-bílou.Nebo ještě, máte tam uvnitř obě závaží?
Pavel
Pavel 152
 
Příspěvky: 420
Registrován: ned 09 led, 2011 5:24 pm

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod radula63 » pát 20 črc, 2012 7:30 pm

Myšpulín píše:
Myšpulín píše:... si je vyrob z gumové nebo silikonové bužírky, trubičky, izolace, ...

... z prstů gumových rukavic, z vrchlíků pánských ochran, ...

Například na hektora BTTB jsem používal gumičku ze skleněného kapátka - koupit se dá v lékárně. Jedna gumička z kapátka mi vydržela na na 3 mašinka při častém ježdění cca 1 rok. Je to měkký a vydrží dost. Stačí žiletkou či skalpelem nařezat vhodnou šířku.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1306
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Tomáš » sob 21 črc, 2012 7:41 am

Odpovědí je víc než dost a řekl bych,že jsou jasné.Zlepšení agherze lokomotivy.Po rovince jezdí s dekodérem velmi slušně.I velmi pomalá a plynulá jízda se dá dosáhnout,což v analogu moc nešlo.
Vemu to popořadě.
1. závaží jsou v lokotce obě.Mašina toho "nemá moc najeto" i kyž těžko říct. :|
2. Hmotnost by se zvednout dala,pár gramů olova se určitě vleze.
3. Mám na ty gumový kolečka natáhnout nové bandáže,nebo je vyměnit za kovová (z nové Nohabky) a na ty natáhnout bandáže?
4. Složitější modernizace pojezdu nemá smysl.To můžu koupit Nohabku novou
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Myšpulín » sob 21 črc, 2012 8:31 am

V TT se nevyznám, tak jen krátce a teoreticky. Pokud budeš mít kolečka s drážkou pro bandáž, výměna je celkem jednoduchá. Bandáž sedí v drážce. Pro hladká kola to už je ale oříšek a sám nevím, jakou šířku má kolo v TT. Pokud jsi chirurg, můžeš se pokusit to navléci navrch. Jen připomínám, že pokud to je prostřední náprava, tloušťka musí být co nejnižší a přítlak co největší. Jestli lepit, nemám ponětí. Já jsem to kdysi zkoušel u H0 u prasátka (navrch), drželo to celkem solidně, adheze se mnohem zlepšila, ale sběr proudu katastrofální. Tak jsem to zase sundal, takže s životností nemohu referovat. Ale řezat 2mm kroužek z bužírky byl teda očistec. Asi nejlepší řešení by bylo stisknout mezi 2 pravítka vzdálená od sebe na požadovanou šířku a 2x říznout.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Digitalizace lokomotiv BTTB

Příspěvekod Rozsíval Jaroslav » sob 21 črc, 2012 5:35 pm

Napadl mě ještě jeden způsob. Teplem smrštitelná bužírka. Říznout kroužek, nasadit na kolo a nechat smrštit. Ale nenapadá mě, jak ji nahřát, aby se nepoškodila kola.
Jarda
HO - analog
Rozsíval Jaroslav
 
Příspěvky: 166
Registrován: stř 25 úno, 2009 8:12 am
Bydliště: Prostějov

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků