Stránka 23 z 37

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 4:55 pm
od BohousP
Pokud jsem v předešlém příspěvku mluvil o stabilizaci napětí, špatně jsem se vyjádřil (zjednodušoval jsem vzhledem k rubrice, až jsem to přepískl) :lol: . Omlouvám se ...
Kajinek11 píše:Takže pokud chci zajistit stálou svítivost osobnich vozů, tak to nemohu dělat odporem,protože se dá předpokládat, že budu výstupní napětí centrály měnit podle provozu, který chci provozovat (respektive podle mašin, které tam budou jezdit). Takže jediné co se dá dělat je dát za dekodér na větev osvětlení regulátor proudu?

No jo, ale jak to zjistím jaký regulátor tam mám dát. To vůbec nechápu.. :( Dá se to nějak vypočítat, nebo změřit?


Změna výstupního napětí centrály je dost nepravděpodobná, pokud nepřetížíš transformátor. Napětí centrály se nastaví (skoro mne láká napsat jednou pro vždy) a už se nemění. Rychlost a směr jízdy se reguluje digitálními příkazy, ne změnou napětí v trakci. Přesto, pokud striktně trváš na stejném svitu LED, můžeš použít Bedlischovo doporučení. Nebo např. dekodér se supercapacitorem, ten ti zabezpečí svícení i při přejíždění krátkých úseků bez napětí, nebo se špatným kontaktem. http://www.digi-cz.info/dekoder-pro-osvetleni-vagonu/ Navíc, můžeš svícení dálkově zapínat a vypínat, volit kombinace a pod.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: úte 27 čer, 2017 6:58 pm
od fulda
Ano, napětí se mění, ALE v rozsahu menším než 10% pro jednoduché boostery, pro dobré je to ještě méně (Roco kostka jen snad 1%). Takže to rozhodně prostým okem nepoznáš. Navíc změny jsou pomalé, takže o opravdu nepoznáš.

Pokud by jsi hledal dokonalost, tak tam dej nějakou variantu na DC/DC měnič (třeba TADY, neboTADY, klidně i menší). Hlavní předností je, že většinu energie nevyzáříš jako teplo ať už z odporu, nebo z lineárního stabilizátoru.

Hodně záleží, jaké máš možnosti a schopnosti. Moje rady budou většinou mimo tvé schopnosti, takže se do nich moc nepouštím.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 6:18 am
od Kajinek11
Ano trosku se opravdu uz vymklo schopnostem bezneho modelare, ktery neni elektrikar. Mozna jsem uplne presne nepopsal problem ktery resim..

1. Budu mit DCC centralu DR5000. Lze u ni menit napeti v rozmezi 15-24V, ktere se pak uz menit nebude, Jen nevim jake je nejlepsi nastavit.
2. Budu mit ve vagonech dekoder, ktery dava ve vystupech na LED stejne napeti jako je v kolejich. na jednu vete3. Potrebuji uz ted odladit svitivost LED v tech vagonech.Vase reseni jsou pomerne dost slozita a nepochopitelna.
4. Jsem schopen na kazdou vetev LED (osvetleni interieru, koncove osvetleni L, koncove ostvetleni P) dat maximalne jednu soucastku

Po peclivem precteni a zvazeni moznosti to nakonec vypada, ze tam dam preci jenom odpory a odladim je na 24V. Pokud budu mit pak mensi napeti, tak to hold bude svitit mene, no...

Jen kdyby prece nekdo chtel jeste poradit nejake lepsi reseni, tak sdelim, ze tam budu mit ve vagonu 2 dilky zapojene seriove tohoto LED pasku:

http://www.ges.cz/cz/led-pasek-teple-bi ... 14450.html

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 6:55 am
od sidlo
DR5000 bude mít nastavené nějaké napětí z výroby. Doporučuji na to nesahat. Asi to bude odpovídat normě. Předpokládám 16 V. Může se to přeměřit. Případné měření doporučuji dělat s nějakou zátěží aspoň 500 mA.
Meze maximálního (a minimálního) napětí jsou také v normě https://nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/s-9.1_electrical_standards_2006.pdf
Proud v diodách diody dimenzovat na maximální možné napětí.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 7:05 am
od BohousP
Na 24V zapomeň, pokud nemáš nějaké extra velké měřítko. Pro H0 bych nešel výš, než na 16-18V, pro N jen 12V. Nakonec, normy NMRA nebo NEM to uvádí jasně.
Viz příspěvek výše.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 7:30 am
od radeksindy
Nominální hodnota DCC signálu pro H0 je podle NMRA/NEM norem 14V. Protože dekodéry nemají stabilizátory, předpokládá se pouze úbytek na vstupním můstku a koncovém stupni, tj. cca 2V. A protože podle normy je na nejvyšším rychlostním stupni koncový můstek plně sepnut, tak se na motoru objeví přibližně 12V, tj. stejná hodnota jako v analogu. Pokud budete nastavovat výstupy zesilovačů a centrál na více než 14V, tak to elektronika vydrží (podle normy musí), ale poškozujete si motor.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 8:03 am
od Kajinek11
Aha, no tak konečně mi někdo vysvětlil proč se u těch centrál dá měnit napětí. To je kvůli měřítku :D Tak nyní bych ještě potřeboval doporučit napětí pro TT. Budu provozovat jen zvukové mašiny a bude jich cca 20 + cca 25 osvětlených vozů.

Pro to co doporučíte pak dimenzuji osvětlení.

Díky..

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 8:17 am
od BohousP
Kajinek11 píše:Aha, no tak konečně mi někdo vysvětlil proč se u těch centrál dá měnit napětí. To je kvůli měřítku :D Tak nyní bych ještě potřeboval doporučit napětí pro TT. Budu provozovat jen zvukové mašiny a bude jich cca 20 + cca 25 osvětlených vozů.

Pro to co doporučíte pak dimenzuji osvětlení.

Díky..

Já používám u TT cca 14V. Nevím, jaké napětí měří DR5000, těmi 14V myslím napětí DCC. Tomu odpovídá stejnosměrné napětí před můstkem cca 16V. Zhruba dva volty spolyká H můstek a snímací odpor pro měření proudu. (Mám NanoX).

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 10:00 am
od Bedlisch
Vykašlete se na to, jaké přesně napětí budete mít v kolejích, pracujte s tím, že tam bude odhadem cca 12-14V, při napájení 15-16V u DR5000. Neměřil jsem to a je to víceméně jedno. Vám i LEDkám :)

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 10:34 am
od Kajinek11
ok budu LED počítat a volit pro 15V. Snad mi to nějaké napětové špičky nezničí.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 11:23 am
od Bedlisch
Spíš bych volil 12V.
Ale jestli tam budete mít bílé nebo teple bílé LED, tak se na nějaké počítaní vykašlete rovnou, neb Vám to k ničemu nebude. Vemte si trimr, tak 25k (možná i 50k) a zkuste si pomocí trimru nastavit optimální svítivost. Pak si změřte hodnotu nastavenou hodnotu odporu trimru.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 1:04 pm
od fulda
Kajinek11 píše:Ano trosku se opravdu uz vymklo schopnostem bezneho modelare, ktery neni elektrikar...
Tomuto říkám problém "žralok vegetarián". Prostě pokud si pořídím elektrické vláčky, lze očekávat, že budu nucen předvádět nějaké znalosti o elektrice.

BohousP píše:Na 24V zapomeň, pokud nemáš nějaké extra velké měřítko. Pro H0 bych nešel výš, než na 16-18V, pro N jen 12V. Nakonec, normy NMRA nebo NEM to uvádí jasně.
Zároveň uvádí, že každá komponenta pro N musí vydržet napájení 24V a každá komponenta pro "větší než N" a "menší než G" musí vydržet napájení 27V. Z důvodu odolnosti proti EMF, které vzniká v kolejích při použití stejnosměrného motoru.

Spíš se podívej na Bohoušův web, kde popisuje své udělátko na měření svítivosti LEDek a nastavování pro použití vláčkách. TADY TADY a možná ještě TADY.

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: pát 30 čer, 2017 3:40 pm
od Sandy
Jindro, čemu se divíš. Vždyť DCC je často prezentováno tak, že stačí, když rozeznáš červenou a černou (J -K) a máš "vystaráno"... :roll:

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: sob 25 lis, 2017 2:10 pm
od TheJaro
Dobrý deň
Mám spravenú takú malú výhybňu ( staničku ) viď prílohu,stiahnutú z mašinky 2003.
Osadené spoločné odjazdové návestidlo tak ako je na obrázku len si chcem postaviť ABC modul a osadiť ich len neviem odkiaľ pokiaľ mám nechať prerušené koľaje a či obe alebo len po jednej na každej strane?
Vopred ďakujem za pomoc a radu

Re: DCC pro tutany

PříspěvekNapsal: sob 25 lis, 2017 2:22 pm
od Kajinek11
Též se přikládám k dotazu, neboť v dohledné době budu řešit stejnou situaci. A jaká musí být minimální délka koleje pro jedno ABC zastavení. Délka vlaku cca 1,2m. Navíc jakmile budu mít vagóny se směrem proudu z důvodu osvícení, tak tím ABC modul vyruším, a vlak nezastaví, že?