DCC centrála Z21

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod michal_n_cz » stř 31 srp, 2016 4:20 pm

look23 píše:Koukám, že Lenz má BM3 udělaný jen na stůj/volno, ale už ne stůj/volno/pomalu.
Asi to tak bude. Třístavové ABC má asi jen BM2. Těch modulech BM2 a BM3 nejsou jen jednoduše přepínané diody - je v tom procesor. Víc jsem to dopodrobna nezkoumal, ale určitě by to jít udělat jednodušeji, tak jak naznačuje Fulda. V každém případě jsem testoval jak to funguje a při to zpomalení 3+4 diody to nefuggovalo 100% spolehlivě. Často to pak po vjetí toho zastavovacího úseku 2+4 u nereagovalo spolehlivě - musel jsem dát 2+5. Můj závěr byl raději to "pomalu" nepoužívat i kvůli tomu, že to podporuje jen Lenz. Přitom když to vjelo přímo do 2+4 to bylo OK a do určitý výchozích rychlostí. Problém přesnosti zastavení je u ABC právě v době za kterou dekodér zaregistruje asymetrii a teprve pak začne přesně počítat ty pulzy do motoru. Při velké rychlosti prostě za tu dobu ujede věší dráhu - a to je ta nepřesnost.

Ještě takový poznatek pozor na starší dekodéry Silver a Gold - mají drobný nedostatek ve FW - když mašina stojí už zastavená v zastavovacím úseku a přeruší se napájení ze zesilovače - t.j. centrála jede dál a mašina podle ní taky jede, po zapnutí zesilovače se taková mašina začne rozjíždět - myslí si, že do úseku právě vjela - teprve zjistí, že je asymetrii, ale má nastvenou konstantní brzdou dráhu, bude se plazit ještě právě tu dráhu. Novější FW to má už ošetřené a pamatuje si že stála v takovém úseku a zůstane stát. Je to taková nepříjemná situace, kdy např. ve skryťáku stojí 5-6 mašin takto zastavených mašin s takovým dekodérem, např. při zkratu někde na stejném bosteru to spadne, zkrat se odstraní, boster se nahodí a mašiny se začnou plazit směr zhlaví skryťáku...

look23 píše:Připomíná mi to ošetření pro liniový vlakový zabezpečovač. Ten také přepíná signál podle cesty v kolejišti.
Chápeš to správně, relativně snadno je to zvládnutelné pro koleje pojížděné jen jedním směrem, skryťáky a dvojkolejky kde jezdíš jen po správné. Komplikovanější je oboustranný autoblok a zhlaví stanic ve kterých můžeš, respektive chceš mít možnost více aktivních a zároveň směrově opačných vlakových cest a zároveň chceš už brzdit. Těch kolejových obvodů tam pak vyjde výrazně více protože vyjdou např. do zhlaví jejich výstupy příslušně přes např. diodové matice slučovat právě pro každou jednotlivou cestu, tak aby pro tu danou kombinaci byla ta hranice "našlápnutí" do toho obvodu v tom správném místo a současně to nevlivňovalo ty další, které mají část toho detekovaného úseku společný. Špatně se to píše obecně, ale na konkrétním zhlaví dokážu určit kde všude a kam až, se to musí posekat a co s čím může být v kolizi.

P.S. kdyby někdo chtěl ta tu mám k dispozici 2xBM2 1x BM3 dám za 1/2.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 748
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod michal_n_cz » stř 31 srp, 2016 4:31 pm

fulda píše:Pokud vládneš elektrikou, tak nápověda:
Na obrázku (Zdroj)


Ahoj Fuldo - ten detektor s tím tranzistorem se mi nějak nezdá - tak jak je to nakresleno s tím vstupem X1-8 - máš toto konkrétně vyzkoušené? Podle mne musíš uzemnit ten vstup vůči GND toho modulu S88.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 748
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » stř 31 srp, 2016 7:35 pm

michal_n_cz píše:
fulda píše:Pokud vládneš elektrikou, tak nápověda:
Na obrázku (Zdroj)

Ahoj Fuldo - ten detektor s tím tranzistorem se mi nějak nezdá - tak jak je to nakresleno s tím vstupem X1-8 - máš toto konkrétně vyzkoušené? Podle mne musíš uzemnit ten vstup vůči GND toho modulu S88.

Ano, je to tak, myslím že jsem to napsal, ten obvod funguje pouze za podmínky, že je spojená zem boosteru a zem snímače.

V našem případě pokud si napájení vydestiluje z DCC tak je tahle podmínka splněna.

V originále:
3- In the other isolated section, when there is a locomotive, the current flows to one of the diodes (D1 or D2), the voltage drop of 0,7V feeds the transistor (T1) through the resistor (R2) and connects input 8 to ground. (through the ground of booster that this connected to the command station)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4538
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fulda » stř 31 srp, 2016 7:40 pm

A ještě, když už tady tak teoretizujete, neuvažovali jste někdo nad HLU??
To je také velmi zajímavý pohled na úsekové řízení, ale asi he nezprovozníte ve spojení se zmíněnou Z21.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4538
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod michal_n_cz » stř 31 srp, 2016 8:28 pm

look23 píše:Ad postrky:
Postrk v modelu může mít i různé jiné technické záludnosti dané tím, že ty modely jezdí na kolejišti vy výrazně prudších poloměrech a jsou jiným způsobem spřažené a vozidla se chovají trochu jinak. Čím delší vlak tak tím je větší riziko nějaké kolize, že se něco vzpříčí atd. A postrk je zase opodstatněný právě u delšího vlaku. Modelové lokomotivy zároveň většinou utáhnou více než ve skutečnosti předloha, takže většinou fyzicky stačí jen 1 loko a pokud přímo na viditelné části kolejiště se ten postrk nepřidává, tak stojí za úvahy používat pro imitaci postrku dummy lokomotivy. Vím v Evropě to výrobci moc nenabízejí, ale pár modelů se tak dá sehnat nebo se dají upravit z motorických. Krom motoru je vhodné vyndat závaží, případně vyrobit třeba resinový odlitek původniho. Třeba zrovna od Roco je pár modelů co byly produkovány i jako dummy a mají "plastové závaží" tedy celková hmotnost je nepatrně větší než delší vagón.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 748
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod look23 » stř 31 srp, 2016 10:46 pm

To ABC bych už neřešil, asi se projevila snaha o dokonalost. Stejně zabezpečovací zařízení také neovládá lokomotivu, aby jela pomalu nebo rychle, to má na starosti strojvedoucí nebo systémy na lokomotivě, tak se asi spokojím jen s verzí která odpojí přes relé nebo triak napájeni v případě projetí stůj nebo hrozby jiné kolize a bude to.

Dvojice lokomotiv se bude realizovat maximálně jako přípřeže. Pravda je ta, že u postrku se musejí lokomotivy hodně dobře zkalibrovat.

Děkuji za druhý náhled a konzultaci.
H0, ČSD epocha IV
look23
 
Příspěvky: 412
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod fanda » pát 09 zář, 2016 4:52 pm

Budou fungovat 2 ABC moduly na jednom úseku - nádraží ?
fanda
 
Příspěvky: 5
Registrován: stř 30 bře, 2016 5:54 pm

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » pát 09 zář, 2016 5:20 pm

fanda:
Na jedné kolejí v různých směrech mohou být dva ABC úseky za předpokladu, že se nebudou překrývat. To pro obousměrné zastavování v nádraží znamená, že nejkratší kolej mezi námezníky děleno dvěma dá maximální délku ABC úseku, ve kterém musí vlak bezpečně zastavit - tuhle délku naprogramuješ do dekodérů. Pro miniaturní domácí kolejiště může být potřebná délka koleje v nádraží problém.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1092
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod Jirka_US » ned 11 zář, 2016 4:34 pm

D píše:fanda:
Můžeš spínání zapojit stejně, jako v analogovém provozu. Dovedu si představit aplikaci třeba na přejezd nebo na shazování návěstidla po projetí vlaku. I když, jak píše fulda, existují detektory obsazení k tomu určené, klidně jde použít i spínání přerušenou kolejí „postaru“. Nějakého dvojnásobného napětí se bát nemusíš.

Zkousel jsi to merit ? Jake napeti jsi nameril ? Obavam se, ze MIG ma pravdu.
Jirka
Jirka_US
 
Příspěvky: 1163
Registrován: sob 08 kvě, 2010 5:56 am

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » ned 11 zář, 2016 8:55 pm

Jirka_US:
Změřil.

Při běžném provozu ke zmíněné situaci prakticky nedochází.

Pokud se však lokomotivě podaří zastavit tak blbě, že sbírá pouze jediné dvoukolí na snímacím úseku a nikde jinde, napětí obou zdrojů se přes neaktivní příslušenství opravdu na dekodéru sečtou. Vyzkoušel jsem na tomto problémovém místě svou oblíbenou lokomotivu a dekodér Kuehn bez úhony přežil.

Kdyby však zmíněná spínací kolej odpalovala dekodéry, tak by ji snad neprodávali. Navíc se stejným schématem, které jsem prezentoval výše.

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1092
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod new digitalista » sob 08 říj, 2016 5:43 pm

Dobrý den všem,
obracím se na Vás o radu, možná mi někdo pomůžete? Koupil jsem od Roco start digiset s bílou z21 start (firmware 1.28) + multimause (konkrétně se jedná o set 51284). z21 jsem vytáhnul, naprogramoval s obyčejným wifi routerem, propojil s tabletem - všechno běží, jak má, ALE!

Centrála z21 s tabletem a nainstalovanou appkou z21 komunikuje pouze do úrovně programování loko (programování probíhá korektně). Jakmile v tabletu přejdu do režimu jízda loko, aplikace mne nikam nepustí - ze seznamu lze vybrat pouze nadefinované loko, ovšem samotnou jízdu s vybranou konkrétní loko / zapnutí jejich světel / zvuku mi už z21 neumožní. Jakmile do centrály z21 připojím multimause, nechá se vše korektně ovládat (programování + jízda loko + světla, ...). Navíc všechny změny, provedené na ovladači mulimause, se v reálném čase přenesou a zobrazí v tabletu, nicméně tablet nadále neumožňuje jakékoliv ovládání loko.
Poradí mi prosím někdo, jak přinutit spolupracovat z21 s tabletem i v režimu samotného ovládání a jízdy vybrané loko? Děkuji!
new digitalista
 
Příspěvky: 2
Registrován: pát 07 říj, 2016 10:47 am

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » sob 08 říj, 2016 5:58 pm

new digitalista:
Centrála Roco z21 start neumožňuje ovládání pomocí telefonu a tabletu. Abys to rozchodil, bude třeba dokoupit jejich originální Wi-Fi router s aktivačním kódem prodávaný jako Roco 10814.


z21 start
umí jen XpressNet (Roco myši)
neumí bezdrátové ovládání vlaků

z21 tj. z21 start + originální router a aktivační kód
umí XpressNet (Roco myši)
umí bezdrátové ovládání vlaků

Z21
umí XpressNet (Roco myši)
umí LocoNet (Fred, Digitrax, Daisy)
umí bezdrátové ovládání vlaků
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1092
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod Rudolf » sob 08 říj, 2016 6:37 pm

D píše:new digitalista:
Centrála Roco z21 start neumožňuje ovládání pomocí telefonu a tabletu. Abys to rozchodil, bude třeba dokoupit jejich originální Wi-Fi router s aktivačním kódem prodávaný jako Roco 10814.

Originál router k tomu třeba není (je to obyčejný TPlink). Aktivační kód pro centrálu ale samostatně asi koupit nejde.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 737
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod D » sob 08 říj, 2016 6:39 pm

Rudolf:
> Originál router k tomu třeba není (je to obyčejný TPlink).
Napsal jsem router dokoupit, ne použít.
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1092
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: DCC centrála Z21

Příspěvekod MkTT » sob 08 říj, 2016 6:48 pm

Rudolf píše:
D píše:new digitalista:
Centrála Roco z21 start neumožňuje ovládání pomocí telefonu a tabletu. Abys to rozchodil, bude třeba dokoupit jejich originální Wi-Fi router s aktivačním kódem prodávaný jako Roco 10814.

Originál router k tomu třeba není (je to obyčejný TPlink). Aktivační kód pro centrálu ale samostatně asi koupit nejde.


To určitě nejde a navíc se na ebay začínají prodávat routery z těchto upgrade sad, tak pozor na to. Pokud u toho bude kód, tak je už velmi pravděpodobně použitý a podruhé se použít nedá.
MkTT
 
Příspěvky: 523
Registrován: stř 08 úno, 2012 3:46 pm
Bydliště: Praha 10

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků